Ar 1. jūliju iecerētā PVN pārmaksu atgūšanas reforma var radīt galvassāpes uzņēmējiem un papildu darbu nodokļu administrācijai. Tā uzskata vairāki Db aptaujātie nodokļu speciālisti.
Tiek pieļauts, ka vismaz sākotnēji būs pārpratumi starp uzņēmējiem un nodokļu administrāciju (VID) jautājumos par pārmaksātā PVN atgūšanu. Ir šaubas, vai šiem jaunievedumiem gatavi būs uzņēmēji, it īpaši mazie un vidējie, kā arī reorganizācijā un dažādos skandālos vājinātā nodokļu administrācija. Tieši zināšanu — informācijas — trūkums ir galvenais iemesls, kādēļ tiek prognozētas problēmas vidējiem un mazajiem uzņēmumiem ar pārmaksāto PVN atgūšanu — ieskaitu citos nodokļos. Vēl vairāk spēkā būs nosacījumi, kas paredz ieviest minimālo atprasāmo PVN summu — slieksni. Ja uzņēmēja pārmaksātā PVN atmaksājamā summa būs mazāka par noteikto slieksni, tad to varēs atgūt tikai pēc kalendārā gada beigām.
«Lai arī normatīvos saglabājas laiks, par kuru var pieprasīt pārmaksāto PVN atmaksu (trīs gadi), tomēr ar katru mēnesi šis termiņš saīsinās, tāpēc var prognozēt, ka ap 1. jūliju — īsi pirms vai uzreiz pēc iecerētās reformas - VID varētu sagaidīt ļoti daudz pārmaksātā PVN atmaksas pieprasījumu par darījumiem līdz šā gada 30. jūnijam,» secina Ārvalstu investoru padomes Latvijā valdes locekle, Nodokļu jautājumu darba grupas vadītāja, SIA Ernst&Young Baltic nodokļu departamenta vecākā projektu vadītāja Kristīne Jarve.
Viņa pieļauj, ka tieši tāpēc ļoti daudzie pārmaksātā PVN atmaksas pieprasījumi varētu paildzināt VID lēmumu pieņemšanu par pārmaksāto nodokļu summas atgūšanu uzņēmējiem un kādos gadījumos varētu pat draudēt ar tā neatgūšanu.