Bez godīgiem nodokļiem lielajām interneta tehnoloģiju kompānijām mēs piedzīvosim valstu, kādas mēs tās pazīstam, beigas. Ar tādu virsrakstu pērnā gada nogalē klajā nāca laikraksts The Guardian, rakstot par ES digitālā nodokļa neveiksmēm.
Šis nodoklis pašlaik ir viena no ES TOP aktualitātēm, taču vismaz pagaidām izskatās, ka vienošanos panākt būs teju neiespējami. Proti, gan Eiropas Komisija, gan vairākas dalībvalstis – Francija, Spānija, Lielbritānija – ir runājušas par nepieciešamību aplikt ar nodokļiem tādas lielās interneta tehnoloģiju firmas kā Amazon, Google, Facebook u.c. Īpaši par šāda nodokļa nepieciešamību iestājas Francijas prezidents Emanuels Makrons, kura jaunākais priekšlikums, līdztekus ar vairākām citām valstīm, ir aplikt lielās interneta kompānijas, kuru apgrozījums pārsniedz noteiktu slieksni, ar 3% nodokli no apgrozījuma. Turklāt nodokļa sadalīšanā starp valstīm tiktu ņemts vērā tas, kur atrodas lietotājs, nevis kur izvietota kompānijas galvenā mītne.
Tātad uzsvars ir likts tieši uz lietotāju. Pret šo priekšlikumu kategoriski iebilst Zviedrija, Dānija, Čehija un Īrija, to neatbalsta arī Latvija un Igaunija. Mazo valstu galvenās bažas ir, ka nodokli sadalīs pēc lietotāju skaita, kas tām varētu būt neizdevīgi. Īpaši nobažījusies ir Īrija, kurā atrodas daudzu interneta milžu galvenās mītnes un, ja par jaunā nodokļa pamatu tiks ņemta nevis ģeogrāfiskā kompānijas atrašanās vieta, bet lietotāju skaits, tad skaidrs, ka Īrijas valdības ienākumi saruks. Vēl viens no iebildumiem – tas varētu saasināt ASV un ES tirdzniecības domstarpības, jo, kā zināms, absolūtais vairums interneta kompāniju ir ASV izcelsmes.
Tāpat vairākas valstis ir nobažījušās, ka to interneta kompānijām ASV varētu piemērot tādu pašu nodokli kā ASV. Tās, piemēram, ir Zviedrijas raizes, kuras kompānija ir mūzikas straumēšanas vietne Spotify. Tāpat pret jauno nodokli iebilst Booking.com un Rovio, kas ir spēles Angry Birds radītājs, norādot, ka no jaunā nodokļa daudz smagāk cietīs Eiropas interneta tehnoloģiju kompānijas nekā ASV, kurām ir vairāk resursu, lai sadzīvotu ar jauno nodokli. Dalībvalstu atšķirīgo viedokļu dēļ ir pieņemts risinājums gaidīt OECD priekšlikumus par digitālo nodokli un vienošanos šās organizācijas ietvarā. To atbalsta arī valstis, kas ir pret ES digitālo nodokli, norādot, ka OECD izstrādātais regulējums un panāktā vienošanās, kas būs saistoša visām šīs organizācijas dalībvalstīm, neizraisīs domstarpības starp ASV un ES. Paredzēts, ka OECD vienošanās varētu tikt panākta 2020. gadā.
Tikmēr 12 ES dalībvalstis grasās ieviest šo nodokli nacionālajā līmenī. Francijā jau kopš šā gada 1. janvāra ir spēkā tā sauktais GAFA nodoklis (Google, Apple, Facebook, Amazon).