Saprotot tirgu, klientu un tā vajadzības, var atrast iespējamo risinājumu, kas vislabāk atbilst šīm vajadzībām, tā no savas pieredzes secinājis konsultāciju kompānijas Blackstar Consulting vadītājs Ganons Halls (Gannon Hall), kurš agrāk bijis produkta vadītājs tādās kompānijās kā Shopify, Google Maps, Ticketfly u.c.
Šobrīd viņš konsultē jaunuzņēmumus dažādās valstīs, tostarp arī Latvijas kompāniju Printify. Viņš novērojis, ka bieži vien uzņēmumi sāk ar produktu, ko pielāgo tirgum, bet šāda pieeja prasa krietni vairāk laika un līdzekļu, kā rezultātā kompānija zaudē konkurētspēju tirgū. Vairāk par tirgum atbilstošiem produktiem un to, kāpēc mūsdienās ir daudz sliktu produktu un pakalpojumu, G. Halls stāsta intervijā Dienas Biznesam.
Fragments no intervijas
Arvien biežāk runā par produkta atbilstību tirgum. Kā jūs raksturotu tirgum atbilstošu produktu?
To var aprakstīt kā situāciju, kad uzņēmuma piedāvājums ir sasniedzis spēcīgu pieprasījumu. Tiesa – to ir vieglāk pateikt, nekā izdarīt. Produkta atbilstība tirgum pamatā nozīmē to, ka jaunuzņēmums sasniedz panākumus, un tas ir ļoti sarežģīti. Ja skatāmies uz skaitļiem, cik daudz riska kapitāla fondi iegulda jaunuzņēmumos, tad tikai par ļoti nedaudziem var teikt, ka ir bijis veiksmīgs rezultāts.
Es nevaru pateikt – ja darīsiet šīs piecas lietas, produkts būs liels hits! Ir daudz lietu ārpus uzņēmuma kontroles, piemēram, tirgus dinamika. Taču es varu palīdzēt palielināt panākumu iespējamību. Aptuveni gadu es darbojos kā konsultants, un lielākajai daļai jaunuzņēmumu, ar ko strādāju, mani ir ieteikuši riska kapitāla fondi – organizācijas, kas šajās kompānijās investē.
Tāpēc, ka tie ir tieši ieinteresēti šo jaunuzņēmumu panākumos?
Tieši tā – fondi ir investējuši naudu, un no to perspektīvas ir svarīgi palīdzēt uzņēmumam, kurā ir ieguldīts, un līdz ar to – arī pašiem sev. Viens no veidiem ir piesaistīt konsultantus ar lielu pieredzi un apmācīt kompānijas, lai tās nepieļautu tās pašas kļūdas, ko daudzas citas. Vēlāk šie jaunuzņēmumi ir daudz zinošāki.
Diemžēl pasaule ir pilna ar sliktiem un nevajadzīgiem produktiem. Kāpēc tā? Labi nodomi, bet slikts izpildījums? Nepareizi pieņemti lēmumi vai varbūt kāds to darījis speciāli?
Nedomāju, ka kāds ar nodomu veido sliktu produktu. Iespējams, tam ir saistība ar apjomiem. Mūsdienās ir daudz cilvēku, kurus citu jaunuzņēmumu panākumi ir iedvesmojuši izveidot tehnoloģiju kompāniju. Izmaksas, lai izveidotu, piemēram, mobilo lietotni ir diezgan zemas. Ir dažādi mākoņpakalpojumi, vairs nevajag pirkt serverus, var veidot virtuālās komandas. Līdz ar to ieejas barjeras, lai radītu produktu, ir dramatiski pazeminājušās, un tāpēc ir daudz vairāk produktu. Un tas nozīmē, ka būs arī daudz sliktu produktu, līdzīgi kā būs arī daudz labu produktu.
Kļūda, ko bieži pieļauj, saistās ar lielu spiedienu piegādāt tirgum kaut ko ātri, un tādās situācijās mēģina pēc iespējas sašaurināt darbības jomu. Dažreiz attīstības procesā inženieri teic, ka izstrāde prasīs vēl trīs nedēļas, bet uzņēmums ir apsolījis investoriem, ka produkts būs gatavs ātrāk. Nereti tiek pieņemts lēmums atteikties no kādas funkcijas un papildināt produktu laika gaitā.
Visu rakstu lasiet 8. oktobra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!