Jaunākais izdevums

Valdība bez īpašām diskusijām akceptējusi grozījumus, kas paredz aizliegt Latvijā tirgot veļas mazgāšanas līdzekļus, kuros fosfātu saturs pārsniedz 0.5 % no fosfora satura masas, kas nozīmē, ka tirgus būtu jāpamet Ariel, Bonux un Tide brendiem.

Aizliegums stāsies spēkā no 2010. Akceptē noteikumus par fosfātu satura ierobežošanu veļas pulverosgada 1. jūlija.

Vides ministrija uzsver, ka līdzīgus veļas mazgāšanas līdzekļu tirdzniecības ierobežojumus jau ieviesušas tādas ES dalībvalstis kā Itālija, Beļģija, Čehija un Vācija, savukārt Zviedrija un Francija vēl gatavojas lemt par attiecīgu ierobežojumu ieviešanu. Tikai dažas valstis paļaujoties uz mazgāšanas līdzekļu ražotāju apņemšanos atteikties no tādu līdzekļu ražošanas, kuri izgatavoti uz fosfātu bāzes.

Latvijas lielveikalos nopērkamie veļas pulveri ar augstāko fosfātu saturu ir Ariel M-Zim S, Bonux Automat Aqua, Dosia Alpine Fresh, Dosia Color, Dreft Delicate&Color, Perwoll Balsam, Tide Super Plus automat color un Tide Super Plus, Lemon fresh, liecina Pasaules dabas fonda pētījums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nanopulveru ražotājs savu nākotni saista ar jaunu produktu attīstīšanu.

Kaut gan vārds «nanopulveris» izklausās diezgan moderni un pat inovatīvi, tā ražotājs, uzņēmums Plazma. Keramika. Tehnoloģija pieskaitāms pie Latvijas zinātnes un arī biznesa veterāniem: plazmas tehnoloģija, kas ļauj no metāliem ar īpašas ķīmiskās reakcijas palīdzību iegūt pavisam jaunu materiālu – īpaši smalkas konsistences pulverus jeb nanopulverus, Latvijas neorganiskās ķīmijas institūtā tika izstrādāta vēl pagājušā gadsimta 60. gados. Tā joprojām ir perspektīva, saka firmas vadītājs Ēriks Palčevskis, lai gan patlaban uzņēmumam neiet tik labi, kā gribētos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā tirdzniecības tīklu internetveikalos dārgākās preces ir mazumtirdzniecības tīklā "Rimi", liecina Agroresursu un ekonomikas institūta (AREI) apkopotā informācija.

AREI kopumā ir izvērtējis piecu tirdzniecības ķēžu internetveikalu piedāvājumus, tostarp "Rimi", "Barbora.lv", kas piedāvā produkciju no tirdzniecības tīkla "Maxima", "LaTS" internetveikalu, tīkla "TOP!" tirdzniecības vietni, kā arī "Citro" internetveikalu, kas apkalpo klientus Rēzeknes, Krāslavas un Ludzas apkaimē.

Datu apkopojumā analizēti 139 izvēlēti pārtikas produkti, tostarp virkne Latvijā ražotu produktu. No 139 produktiem "Rimi" tīklā nebija pieejami septiņi, "Barbora.lv" - deviņi, "LaTS" tīklā - 48 produkti, "TOP!" - 50 produktu, bet "Citro" e-platformā iztrūka 84 no aplūkotajiem pārtikas produktiem.

AREI: Baltijā Rimi tīklā visdārgākās preces ir Latvijā, bet Maxima tīklā - Lietuvā 

Starp Baltijas valstīm "Rimi" mazumtirdzniecības tīklā visdārgākās pārtikas preces ir Latvijā,...

No 139 produktiem "Rimi" tīklā dārgākie bija 84 produkti, kamēr lētākie - 16, bet vidējais cenu līmenis "Rimi" e-veikalā bija 21 produktam. "Barbora.lv" klāstā dārgāki salīdzinājumā ar citiem tirdzniecības tīkliem bija 54 produkti, lētāki - 22, bet vidējā cenu līmenī bija 45.

Savukārt "LaTS" tirdzniecības platformā dārgākā cena bija 13 produktiem, kamēr lētākā - 69. Vēl astoņi produkti bija vidējā cenā. Turpretī "TOP!" internetveikalā dārgākie bija 30 produkti, savukārt lētākā cena bija 22 pārtikas precēm, kamēr vidējā cena - 28.

Tikmēr "Citro" e-veikalā dārgākie produkti reģistrēti sešos gadījumos, lētākie - 19, bet vidējā cenu līmenī - 27.

Tāpat konstatēti gadījumi, kad tirdzniecības platformās konkrētā produkta cena ir vienāda. Piemēram, "Rīgas miesnieka" cīsiņi "Rakveres" 500 gramu iepakojumā datu ievākšanas brīdī četros e-veikalos maksāja 3,79 eiro, kamēr vienā platformā tie nebija pieejami. Tāpat arī "Limbažu piens" plūmju jogurts 320 gramu iepakojumā visās tirdzniecības ķēdēs, kurās šis produkts bija pieejams, maksāja 1,05 eiro, jogurts "Baltais" ar musli - 1,05 eiro, "Baltais" biezpiena sieriņi "Skudrupūznis" - 0,42 eiro un tamlīdzīgi. Šādi gadījumi konstatēti kopumā 13 reizes.

AREI dati liecina, ka ir arī gadījumi, kad cena kādam pārtikas produktam vairākās tirdzniecības vietnēs ir vienāda, kamēr citā atšķirīga, piemēram, "Jaunpils" pilnpiena biezpiens "Rimi", "TOP!" un "Barbora.lv" maksāja 2,55 eiro, kamēr citviet - 2,19 eiro un mazāk.

Ierēķinot iztrūkstošās preces, "Rimi" tīkla interneta veikalā preces visdārgākās bija 63,6% gadījumu, "Barbora.lv" - 41,5%, "LaTS" - 14,3%, "TOP!" - 33,7%, bet "Citro" - 10,9%.

Aplūkojot datus par pārtikas grupām, cita starpā piens cenu apkopojumā analizēts ar septiņiem produktiem, tostarp iekļauti AS "Tukuma piens" zīmola "Baltais" produkti, koncerna "Food Union" pārstāvētais "Limbažu piens", Lietuvā ražotās "Annele" produkcija un poļu izcelsmes "Marge".

No septiņiem produktiem "Rimi" tīklā visdārgākais piens bija trijos gadījumos, vidējā cenā - divos gadījumos, bet vēl divi no produktiem internetveikalā nebija pieejami. Turpretī "Barbora.lv" bija pieejami visi attiecīgie piena veidi, no kuriem trīs bija lētākie, bet viens - dārgāks nekā citviet. Savukārt "LaTS" tīklā no sešiem pieejamiem piena veidiem četri bija lētākie, kamēr divi - dārgākie. "TOP!" tīklā bija pieejami divi piena veidi, no kuriem viens bija lētākais, bet otrs bija vidējā cenu līmenī, kamēr "Citro" veikalā no diviem pieejamiem piena veidiem abi bija starp dārgākajiem.

Arī maizes kategorijā, kur aplūkoti 13 produkti, "Rimi" e-veikalā tā bija dārgākā - kopumā desmit gadījumos, seko "Barbora.lv" ar pieciem dārgākajiem produktiem no 11 un "TOP!" ar četriem dārgākajiem produktiem no internetveikalā pieejamajiem septiņiem. "Rimi", "TOP!" un "Barbora.lv" pieejamajā klāstā katrā divi produkti atzīti par lētākajiem, vēl viens produkts visos trijos internetveikalos maksāja līdzvērtīgi.

Vienlaikus "LaTS" tīklā no izvēlētajiem maizes produktiem bija pieejami seši, no kuriem pieci atzīti par lētākajiem. Tikmēr "Citro" tīmekļvietnē bija pieejami septiņi maizes veidi, no kuriem par dārgāko atzīts viens, bet par lētākajiem - trīs.

Maizes grupā AREI iekļāvis AS "Latvijas maiznieks", gan AS "Hanzas maiznīca", SIA "Fazer Latvija", zemnieku saimniecības "Ķelmēni", SIA "Dona" un SIA "Lāči" produkciju.

Gaļas izstrādājumu, tādu kā desu un cīsiņu, kategorijā kopumā aplūkoti desmit produkti, kurus ražojuši SIA "HKScan Latvia" AS "Jelgavas gaļas kombināts", SIA "Gaļas nams "Ādaži"" un citi.

No desmit produktiem "Rimi" tīkla e-veikalā par dārgākajiem atzīti septiņi, "Barbora.lv" - viens no desmit pieejamiem, "LaTS" - viens no četriem, "TOP!" - viens no septiņiem, bet "Citro" - divi no pieciem.

AREI ir Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes pārraudzīta iestāde. Institūtu izveidoja Valsts Priekuļu laukaugu selekcijas institūta, Valsts Stendes graudaugu selekcijas institūta, Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūta un Latvijas Valsts augļkopības institūta reorganizācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kapitāla tirgus Latvijā – trešajā desmitgadē, bet joprojām vājš. Vai ir alternatīvas?

Latvijas Bankas ekonomists Egils Kaužēns, 29.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no svarīgām finanšu tirgus sastāvdaļām ir likvīds un efektīvs kapitāla tirgus. Ieguldījumi akcijās un obligācijās ir ilgtermiņa ieguldījumi.

Attīstīts kapitāla tirgus veicina vietējās un ārvalstu investīcijas, uzkrājumu efektīvāku izmantošanu, dodot iespēju krājējiem vairāk nopelnīt, kas īpaši aktuāli zemo procentu likmju apstākļos. Savukārt uzņēmējiem tas dažādo aizņemšanās iespējas uzņēmuma attīstības finansēšanai.

Turklāt lēmumi par investīcijām vai, tieši pretēji, lēmumi par neinvestēšanu ietekmē ne vien pašreizējo tautsaimniecības stāvokli, bet arī summējas tautsaimniecības turpmākās attīstības perspektīvā.

Kāpēc kapitāla tirgus ir tik nozīmīgs:

  1. Uzņēmumi, emitējot vērtspapīrus kapitāla tirgū, piesaista ilgtermiņa finansējumu – gan vietējo, gan ārvalstu, kas dod iespēju uzņēmumiem attīstīties un pilnveidot ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu, diversificējot investoru loku;
  2. Mājsaimniecības un uzņēmumi var novirzīt savus uzkrājumus kapitāla tirgus vērtspapīros, kas parasti piedāvā augstāku ienesīgumu nekā noguldījumi bankās;
  3. Kapitāla tirgus dod iespēju sekot dažādu vērtspapīru procentu likmēm, kas ļauj spriest par piedāvājuma un pieprasījuma attiecību finanšu tirgū, par tirgus dalībnieku gaidām par riskiem un ekonomikas attīstību, finansēšanas nosacījumiem;
  4. Ekonomikas izaugsmes modeļos izaugsme ilgtermiņā ir atkarīga no kapitāla lieluma, un kapitāla tirgum ir būtiska loma šī kapitāla piesaistē un izvietojumā tautsaimniecībā;
  5. Labi funkcionējošs kapitāla tirgus palīdz sadalīt kapitālu pa dažādām nozarēm, uzņēmumiem tā, lai tiktu iegūts maksimāls labums tautsaimniecībā, – tiek meklēts optimums no paredzamā vērtspapīru ienākuma un riska.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Es nevaru palīdzēt saviem radiem un paziņām Ukrainā, man ir nepieciešami līdzekļi, lai uzsāktu dzīvi Latvijā, jo šobrīd Maskavā pret ukraiņiem izturas briesmīgi, tomēr mani līdzekļi Latvijā ir arestēti, un pat nav īsti saprotams, kādēļ," tā savu stāstu iesāk Ukrainas pilsone Irina Jarošenko.

Irina Jarošenko un viņas brālis Staņislavs Savčenko ir Ukrainas pilsoņi, kuru problēmas sākās krietni pirms pašreizējās Krievijas invāzijas Ukrainā. Viņi dzīvoja Kromatorskas pilsētā Doneckas apgabalā, kur karadarbība sākās jau tālajā 2014. gadā. Irina jau pirmajās dienās zaudēja savu vīru.

"Viņš gāja bojā, un es paliku ar diviem maziem bērniem. Jau toreiz devāmies prom no Kromatorskas, bērniem tur nebija droši, jo realitātē notika karadarbība. Turklāt es biju palikusi bez vīra," atceras I. Jarošenko. Irinas brālis Staņislavs uzturēšanās atļauju Latvijā nokārtojis pirmais un palīdzējis māsai gan ar juridiskām formalitātēm, gan uzdāvinot prāvus naudas līdzekļus, lai viņa varētu risināt savas ikdienas problēmas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijai nepieciešams izdarīt vairāk, lai glābtu Eiropas vienoto valūtu, pretējā gadījumā Berlīnei eirozona ir jāpamet, uzskata ASV miljardieris un investors Džordžs Soross, vēsta AFP.

Sarunā ar laikrakstu Welt am Sonntag viņš norādīja, ka vāciešiem nepieciešams izvēlēties – vai viņi vēlas eiro vai nevēlas. «Ja vācieši vēlas – viņiem jāveic maksājumi. Ja nevēlas – viņiem jāpamet eirozona,» sacīja Dž. Soross.

Dž. Soross arī vainoja Vācijas valdību un valsts centrālo banku, kas, neatlaidīgi pastāvot uz taupības pasākumiem eirozonā, apdraud pašu vienoto valūtu. «Taupīšana un cenu uzraudzība darbojās Vācijā, taču pašlaik tā Eiropai var atnest neveiksmi,» akcentēja Dž. Soross.

Tomēr viņš atzina, ka gadījumā, ja Berlīne izstātos no eirozonas, ciestu valsts eksports, jo «jaunajai Vācijas valūtai būtu augstāka vērtība».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Man būtu ļoti žēl, ja tagad kaut kas būtu jāpamet, šorīt intervijā Latvijas Radio pauda Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS), vaicāts, vai ir gatavs nostrādāt līdz nākamajām Saeimas vēlēšanām.

Premjers sacīja, ka nav nācis strādāt reitingu dēļ, plusiņu un mīnusiņu dēļ. Viņaprāt, šajā laikā ir aktualizēti daudzi svarīgi jautājumi. «Man būtu ļoti žēl, ja tagad kaut kas būtu jāpamet. Runāt pēc gada par rezultātiem, kuri būs jūtami, ir pilnīgas iespējas,» sacīja Kučinskis.

Premjers uzsvēra, ka visi valdības uzdevumi ir orientēti līdz 2018.gada rudenim, nevis kādā īsā laikā «kā zvaigznītei uzplaiksnīt un tad atkal sākt visu no gala».

Šodien Ministru prezidents informēs par valdības paveikto tās pirmajā darbības gadā. Saeima Kučinska veidoto valdību apstiprināja 2016.gada 11.februārī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Ekonomikas smagsvari: «sapuvušais» eiro un «vājprātīgie» taupības pasākumi iznīcinās Eiropu

Jānis Rancāns, 20.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas līderi, uzturot pie dzīvības «sapuvušo» eiro, novedīs reģionu līdz sabrukumam, pavēstījis ASV miljardieris un investors Džordžs Soross. Savukārt Nobela prēmijas laureāts Pols Krugmans uzskata, ka, nodarbojoties ar «jukušiem» taupības pasākumiem, Eiropa veic ekonomisko un politisko pašnāvību.

«Eiro draud iznīcināt Eiropas Savienību (ES), bet tās līderi, ar vislabākajiem nodomiem cenšoties ieviest nepieņemamus noteikumus, ved to līdz sabrukumam,» sarunā ar Francijas laikrakstu Le Monde sacīja Dž. Soross.

Pēc Sorosa domām, eiro ieviešana novedusi pie lielām atšķirībām, pretēji gaidītajam valstu tuvināšanās procesam. «Vājākās eirozonas valstis ir negaidīti atklājušas, ka atrodas Trešās pasaules valstu situācijā, bet nestrādājošu noteikumu ievērošanas piespiešana situāciju padara vēl sliktāku,» sacīja Dž. Soross, vēsta Express.co.uk.

Neatkarīgi no Dž. Sorosa cits ekonomikas zinātnes smagsvars un Nobela prēmijas ekonomikā laureāts Pols Krugmans savā slejā laikrakstā The New York Times brīdināja, ka finanšu krīze Eiropā draud atgriezties ar jaunu sparu. Pirms pāris mēnešiem viņš jutis zināmas cerības par Eiropu, taču pašlaik tās izgaisinājušas Vācijas «jukušās» taupības programmas, un vienīgais risinājumus būtu, ja visas eirozonas valstis pamestu monetāro savienību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Iedzīvotāji par populārākajiem zīmoliem ārzemēs uzskata Laimu un Rīgas Melno balzamu

Dienas Bizness, 29.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāji par populārākajiem pašmāju zīmoliem ārvalstīs uzskata saldumus Laima un alkoholisko dzērienu Rīgas Melnais balzams, bet par galveno Latvijas uzņēmēju priekšrocību eksporta tirgos dēvē produktu un pakalpojumu kvalitāti.

Tā secināts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) veiktajā iedzīvotāju aptaujā par Latvijas eksportu un eksportējošajiem uzņēmumiem. Aptaujas ietvaros respondenti tika aicināti atbildēt uz jautājumiem saistībā ar Latvijas eksporta ģeogrāfiju, nosaukt lielākos valsts eksportētājus, nozīmīgākās eksporta nozares utt. Respondentiem lūgts izteikt arī viedokli par populārākajiem Latvijas zīmoliem ārvalstīs, Latvijas uzņēmēju priekšrocībām eksporta tirgos un potenciāli eksportspējīgākajām nozarēm.

Par absolūti populārāko Latvijas zīmolu ārvalstīs aptaujātie uzskata Laimu, kuru norādījusi vairāk nekā puse respondentu (54%). Vēl pie populārākajiem zīmoliem nosaukti: Rīgas Melnais balzams (33,5%), Lauma (9,5%), Grindeks (8,1%), Dzintars (8,1%) un Aldaris (7,1%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: No dizaina Rīgā pie āboliem Vecumniekos

Linda Zalāne, 16.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kārlis Ulmanis, pārkāpjot 30 gadu slieksni, nolemj nokāpt no lielpilsētas dzīves riteņa un attīstīt savu biznesu laukos, spiežot ābolu sulu

Pirms trīs gadiem viņš kopā ar ģimeni pārcēlās no Rīgas uz dzīvi Vecumnieku novadā, kur iegādājās īpašumu. «Pirms tam biju grafiskais dizainers. Ar šo lietu es vēl aizvien pasīvi nodarbojos, strādājot attālināti vairākās reklāmas aģentūrās. Apmēram desmit gadus biju pavadījis laiku pie datora, tāpēc man gribējās kaut ko vairāk, iziet ārā no ierastās vides, darīt kaut ko īstu, ar rokām, kaut ko pavisam atšķirīgu,» atzīst K. Ulmanis.

Īpašumu Vecumniekos Ulmaņu ģimene iegādājās pirms četriem gadiem, un viens no pamudinājumiem pirkt konkrēto lauku māju bija tas, ka īpašumam līdzās ir gandrīz trīs ha plašs, 80 gadus sens ābeļdārzs. Puse no tā ir aizaugusi, puse – iztīrīta. «Ābeļdārza īpašnieks mani sabiedēja, ka grasās kokus raut ārā un to vietā būs aramzeme, tāpēc es šo zemi sāku nomāt, bet tuvākā nākotnē esmu iecerējis iegādāties arī šo gabalu, lai ābeļdārzā uzbūvētu nelielu ražotni, kurā varētu spiest sulu un veidot citus produktus no šiem augļiem,» atklāj K. Ulmanis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Rada alternatīvu zobu pastai

Ilze Žaime, 22.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Meklējot savai veselībai un dabai draudzīgus risinājumus, Latvijā rada zobu tīrīšanas pulveri dabiskā iepakojumā.

"Esi pabeidzis labu skolu, ir laiks sākt strādāt. Kāpēc gan nedarīt to pašam sev? Kādēļ gan strādāt ofisā no plkst. 9.00 - 17.00?" par izvēli veidot savu mazo uzņēmumu biznesa portālam db.lv teic Armands Vecvanags, kurš pirms gada izveidoja SIA "Monk Island".

A. Vecvanags Latvijā atgriezās pēc bakalaura grāda industriālajā dizainā iegūšanas Eindhovenas Dizaina akadēmijā Nīderlandē. Laikā, kad viņš dzīvoja Nīderlandē, jaunietim bija problēmas ar veselību, ko galvenokārt veicināja tieši neveselīgs uzturs. Cieta arī viņa zobu veselība. Pēc atgriešanās dzimtenē, viņš vairāk iedziļinājās uzturā, un tam sekoja arī interese par to, kā produkti tiek ražoti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Ūdeni nesaturošā kosmētika tiek pie preču zīmes «Dabīgs produkts»

Dienas Bizness, 05.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kosmētikas ražotājam Kiro Cosmetics piešķirta preču zīme «Dabīgs produkts», kas apliecina, ka uzņēmuma produkti nesatur kaitīgās piedevas un ražošanas process un apkārtējā vide neatstāj negatīvu ietekmi uz produktu.

Kiro Cosmetics kosmētika nesatur ūdeni, tādējādi tas ļauj atteikties no pilnīgi visiem sintētiskajiem konservantiem, kas nepieciešami, lai spētu nodrošināt ūdens saturošās produkcijas uzglabāšanu, norāda ražotājs.

Produkti, kurus uzņēmums ražo, sastāv no pirmā spieduma eļļām, ekstraktiem, augu un aļģu pulveriem. Kosmētikas ražošanas procesā netiek izmantota augsta temperatūra.

Jau ziņots, ka uzņēmuma ražošanas tehnoloģijas novērtētas arī ārvalstīs – Krievijā, Igaunijā un drīzumā plānots ar izgatavotajiem produktiem iepazīstināt arī Zviedrijas, Ukrainas un Lietuvas iedzīvotājus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Ar Rīgas «biznesa eņģeļu» atbalstu Krievijas un Latvijas kopuzņēmums būvēs augsto tehnoloģiju rūpnīcu

Gunta Kursiša, 28.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas uzņēmēju un Krievijas zinātnieku kopuzņēmums Pogritek Innovaciji ieguvis finansējumu 650 tūkstošu latu apmērā uzņēmuma attīstības pirmajam etapam. Darbībai Eiropas Savienības (ES) tirgū drīzumā plānots Latvijā atvērt Maskavā bāzētās metāla pulveru ražošanas kompānijas OOO Pogritek Innovaciji pārstāvniecību, kā arī pirmo komerciālo ražotni.

Pogritek Innovaciji (Погритек Инновации) ir neorganisko pulveru ražošanas uzņēmums, kurš bāzēts Maskavā, liecina informācija rusventure.ru. Uzņēmumam finansējumu piešķīris Rīgā bāzēts Latvijas «biznesa eņģeļu» klubs – Amber Sea Business Angel Club, kā arī Krievijas riska kapitāla fonds Russian Venture Capital Seed Fund, kas fokusējas uz investīciju veikšanu Krievijas kompānijās.

Ideja par neorganisko pulveru ražošanu, kā arī inovatīva pulveru apstrādes metode, ko var izmantot dažādās ražošanas nozarēs, tika prezentēta Rīgā notiekošajā pasākumā «Komercializācijas reaktors». Šī pasākuma mērķis ir vienuviet pulcēt zinātniekus, uzņēmējus un investorus un rezultātā komercializēt Latvijā un NVS valstīs radītas tehnoloģiskās izstrādes, izveidojot jaunus uzņēmumus. Ideju prezentēja Latvijas uzņēmējs Mārtiņš Prūsis kopā ar kolēģi - zinātnieku no Krievijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pārkaisot savam iecienītākajam ēdienam vai iemaisot kokteilī jebkuru no augu pulveriem, var uzņemt pietiekamu daudzumu zaļumu labuma

Tā uzskata un tos piedāvā mājražotāja Ilva Kavicka. Viņa teic, ka nodarbojas ar konservēšanu, jo kaltēšana (kā rezultātā top viņas galaprodukts) ir viens no senākajiem tās veidiem. Ogas, dārzeņi, savvaļas zaļie augi – nātres, smiltsērkšķu lapas, gārsa u.c. – ir pašu izaudzētās izejvielas piemājas saimniecībā Auces novadā. Pārstrādāt to, ko paši izaudzē, ir arī izdevīgi.

Tā ir I. Kavickas pirmā uzņēmējdarbības pieredze, ko viņa sākusi attīstīt tikai pērn. Ņemot vērā produkta specifiku, vispirms viņa startēja ar pašu izaudzēto, ievākto ar piebildi, ka avantūra tā ir, nezinot, vai produktam būs pieprasījums. Taču tagad, kad šāda ražošana mājas apstākļos apliecinājusi sevi kā gana veiksmīgu, ir doma paplašināties. Proti, palielināt apjomu, dažādot produkciju, nodibināt SIA, lai sāktu sadarbību ar Jelgavas biznesa inkubatoru un, kas zina, varbūt arī lai nonāktu līdz eksportam, kam pagaidām produkcijas nepietiek. Piemēram, nātres ir ļoti pieprasītas un teju izpirktas jau tagad tepat.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Pasaulē pieprasīta Latvijā ražotā ūdeni nesaturošā kosmētika

Jānis Rancāns, 16.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biroja Latvijas produkts vietējo ražotāju atbalsta kampaņā līdzdarbojas arī uzņēmums Kiro Cosmetics, kurā tiek ražota ūdeni nesaturoša kosmētika, kas ir pieprasīta arī ārpus Latvijas robežām.

Uzņēmums norāda, ka produktu sastāvdaļā netiek iekļauts ūdens, kas ļaujot izvairīties no dažādu sintētisko konservantu lietošanas kosmētikas līdzekļu uzglabāšanai. Līdz ar to produktu sastāvs nodrošina maksimālu dabiskumu, uzsver Kiro Cosmetics.

Produkti, kurus uzņēmums ražo, sastāv no pirmā spieduma eļļām, ekstraktiem, augu un aļģu pulveriem. Kosmētikas ražošanas procesā netiek izmantota augsta temperatūra.

Kiro Cosmetics norāda, ka uzņēmuma ražošanas tehnoloģijas novērtētas arī ārvalstīs – Krievijā, Igaunijā un drīzumā plānots ar izgatavotajiem produktiem iepazīstināt arī Zviedrijas, Ukrainas un Lietuvas iedzīvotājus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Kāda ķīmiķe savā dzīvesvietā, iespējams, izgatavojusi apreibinošas vielas

Gunta Kursiša, 28.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Pašvaldības policisti pēc Neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes izsaukuma ieradušies kādā Rīgas dzīvoklī, kur atklāja materiālus ķīmisko reakciju veidošanai.

Neatliekamās medicīniskās palīdzības brigādes mediķi Pašvaldības policijai skaidroja, ka viņu ierašanās brīdi starp 59 gadus veco māti un 24 gadus veco meitu esot izcēlies konflikts un neesot bijis iespējams veikt personu medicīnisko apskati. Notikuma vietā vēlāk ieradās Valsts policijas pārstāvji, kas turpināja darbu.

Vienā no dzīvojamajām istabām policisti ievēroja materiālus ķīmisko reakciju veidošanai - kolbas, statīvus, sildītājus, dažādus pulverus, kā arī vairākus maisiņus ar sasmalcinātām zālēm un pulveriem.

Vecākā sieviete policistiem skaidroja, ka viņas meita ilgstoši lietojot apreibinošas vielas. Tā kā viņa ir ķīmiķe, iespējams, ka viņa pati arī šīs vielas izgatavo.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Privātās preču zīmes turpina uzvaras gājienu

Lāsma Vaivare, 05.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Privāto preču zīmju apjoms tirdzniecībā arvien pieaug un desmit gadu laikā Eiropā varētu aizņemt pat vairāk nekā 50% tirgus; arī Latvijā šis segments izplešas, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Privāto preču zīmju jeb tā dēvēto private label tirgus daļa Rietumeiropā ir diezgan liela, jo īpaši Šveicē, Anglijā un Spānijā, kur jau šobrīd tā svārstās 40–45% apjomā.

Tās kļūst pārdomātākas, veido arvien lielāku konkurenci tradicionālajiem zīmoliem, un tiek prognozēts, ka privāto preču zīmju produkti 2025. gadā veidos aptuveni 50% tirgus, liecina starptautiskā gofrētā iepakojuma ražotāja un iepakošanas iekārtu un sistēmu piegādātāja Stora Enso Packing veiktā tirgus analīze Iepakojums mazumtirdzniecībā 2016. Pētījumā gan atsevišķi nav apskatīta katra Baltijas valsts, tomēr tuvāko pāris gadu laikā tiek prognozēts privāto preču zīmju tirgus daļas pieaugums. «Iemesls tam ir vienkāršs – patērētājs vienmēr gaida plašas izvēles iespējas, taču tajā pašā laikā saprātīgu cenu līmeni,» pauž Stora Enso pārdošanas direktore Baltijā Jurate Kugiene (Jūratė Kugienė).

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Cēsu Džons un Apinītis Stiprais līderu pozīcijas neatdod

Elīna Pankovska, 19.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītajā gadā Latvijā populārākais alkoholiskais dzēriens bijis kokteilis Cēsu Džons, bet populārākais alus – kompānijas Aldaris ražotais Apinītis Stiprais, liecina Valsts ieņēmumu dienesta (VID) apkopotā informācija par populārākajiem patēriņam Latvijā nodotajiem alkoholiskajiem dzērieniem 2012. gadā. Tas nozīmē, ka abi ir saglabājuši savas līderpozīcijas jau divus gadus pēc kārtas.

Otrs populārākais alkoholiskais dzēriens pērn bija Rīgas šampanietis, trešajā vietā atstājot dzirkstošo vīnu Bosca. Ceturtajā vietā ierindojies kokteilis Fizz, tam seko Bonaparte, bet pirmo sešiniieku noslēdz alkoholiskais kokteilis Dins. Starp divdesmit populārākajiem patēriņam nodotajiem alkoholiskajiem dzērieniem sastopami arī tādi kā 3 Graudu degvīns, Rīgas melnais balzams, Martini asti un citi.

Savukārt starp iecienītākajiem aliem otrajā vietā atrodas Aldara gaišais, aiz tā seko Cēsu Light, bet ceturtajā vietā ierndojas Aldara Pilzenes. Pēc ilgāka laika top 20 rindās atgriezies Tērvetes alus Senču.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažiem šis pandēmijas gads ir izrādījies pat ļoti veiksmīgs un, ja vērtē pasaules lielāko akciju tirgu sniegumu, tad acīs duras, piemēram, fenomenālais elektrisko spēkratu ražotāja “Tesla” akcijas cenas pieaugums.

Kopš gada sākuma šī uzņēmuma akcijas vērtības izaugsme putekļos atstājusi visu pārējo tirgu, kur tās cena ir palēkusies teju par 600% līdz 585 ASV dolāriem. Tāpat šāds tiks straujš pieaugums noticis par spīti gandrīz konstantajiem un daudzajiem ekspertu vēstījumiem, ka “Tesla” akciju burbulis drīz plīsīs.

Pagājušā gada beigās “Tesla” akciju ASV Nasdaq biržā varēja iegādāties aptuveni par 84 ASV dolāriem. Ja investoram tad būtu piederējušas 10 “Tesla” akcijas, tad viņa šāda ieguldījuma vērtība šādā periodā no 840 ASV dolāriem būtu palielinājusies gandrīz līdz 5900 ASV dolāriem, jeb peļņa būtu vairāk nekā 5 tūkst. ASV dolāri. Attiecīgi 100 “Tesla” akciju turēšana investoriem būtu nodrošinājusi 500 tūkst ASV dolāru peļņu. Jāņem vērā, ka “Tesla” akciju turēšana vēl fantastiskāk izskatās nedaudz ilgākā termiņā. Pagājušā gada maijā šīs kompānijas akciju varēja iegādāties vien par 37 ASV dolāriem!

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Enefit Latvijā ieguvis gandrīz 250 klientu

Līva Melbārzde, 18.05.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada sākumā vien Latvijā ar SIA Enefit ir parakstīti vairāk nekā 120 jaunu līgumu par elektroenerģijas piegādi.

Kopš pirmās elektroenerģijas piegādes uzsākšanas 2007. gada septembrī Enefit ir ievērojami audzis, un pašlaik tā klientu portfelis ietver gandrīz 250 Latvijas atvērtā tirgus uzņēmumu. Tādējādi 2011. gada otrajā pusē Enefit aizņems aptuveni 15 procentus lielu Latvijas atvērtā tirgus daļu, savukārt no visa kopējā Latvijas elektroenerģijas patēriņa uzņēmums nodrošinās 7 procentus. Salīdzinājumam Latvenergo tirgus daļa Igaunijā 5 – 6 %, savukārt Baltijā kopumā Latvenergo ir ieguvis trešo daļu no kopējā tirgus.Lietuvā Latvijas lielākā elektroenerģijas ražošanas un tirdzniecības uzņēmuma tirgus daļa ir vidēji 17 līdz 19 % no kopējā patēriņa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietoto automašīnu tirgus Latvijā un Eiropā ir plašs, iespēju iegādāties lietotu vai mazlietotu auto ir daudz un dažādas - meklēt sludinājumu portālā, sūtīt no citām ES valstīm, galvenokārt no Vācijas, pirkt no paziņām vai meklēt pie sertificēta auto dīlera.

Laikraksta Dienas Bizness izdotais Auto žurnāls publicējis informāciju par populārākajiem 2017.gadā Latvijā reģistrētajiem lietotu vieglo pasažieru automobiļu modeļiem (informācijas avots: Auto Asociācija).

Galerijā piedāvājam iepazīties ar 10 populārākajiem lietoto automašīnu modeļiem!

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Ir reāls risks piedzīvot sabiedrības veselības pasliktināšanos

Guntars Gūte, Diena, 01.06.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par Nacionālā veselības dienesta lēmuma – samazināt apmaksas tarifu laboratorijām par 25 populārākajiem analīžu veidiem – potenciālajām sekām gan cilvēku veselībai, gan viņu personīgajām finansēm Guntars Gūte sarunājas ar SIA Centrālā laboratorija valdes priekšsēdētāju Stellu Lapiņu

Saprotu, ka no 1. jūnija ir izmaiņas valsts un laboratoriju savstarpējās attiecībās. Gribu lūgt jūs iezīmēt, kādas tieši ir šīs izmaiņas. Un kā tas ietekmēs pacientus?

Šī tēma ir plašāka, jo šīs izmaiņas ietekmēs gan pacientus, gan arī pārējās Latvijā strādājošās laboratorijas. Izmaiņas ir pavisam konkrētas – no 1. jūnija valsts samazina tarifu 25 populārākajiem analīžu veidiem, proti – turpmāk valsts laboratorijām maksās mazāku summu par analīžu veikšanas pakalpojumu. Piemēram, tās ir holesterīna, glikozes, ALAT, pilnās asins ainas analīzes.

Savā gana ilgajā darbā laboratoriju jomā esmu piedzīvojusi vismaz trīs reizes šādas valsts apmaksāto pakalpojumu finansējuma izmaiņas, bet šoreiz finansējuma izmaiņas laboratorijām ir diezgan sāpīgas, jo šāds lēmums bija pilnībā negaidīts, kuram arī zināmā mērā pietrūka garāka ietekmes izvērtējuma, jo šobrīd problēmas ar trūkstošo finansējumu par laboratoriju pakalpojumu apmaksu tiek pārliktas uz laboratorijas pleciem. Laboratorijas gaidīja, ka jau no šā gada 1. janvāra sāks darboties elektroniska sistēma, kurā būtu redzami visi ģimenes ārstu vai ārstu speciālistu veiktie pacientu nosūtījumi analīžu veikšanai, kas attiecīgi ļautu arī Nacionālajam veselības dienestam (NVD) precīzi izsekot katra pacienta informācijai. Taču, tā kā šis modelis netika izstrādāts un ieviests, trūkstošā finansējuma dēļ no 1. jūnija NVD samazina tarifus, tas nozīmē – tā kā, piemēram, mūsu uzņēmums ir ieguldījis diezgan ievērojamas summas laboratorijas automatizācijā un arī jaunu telpu būvniecībā, patlaban mums jādomā, kā kompensēt izdevumus, kas mums radīsies tarifu samazināšanas dēļ. Jo visus pēdējos gadus laboratorijas tarifu pieaugums bija tikai personāla atalgojuma paaugstināšanai, un mēs saprotam, ka personālam atalgojumu samazināt nevaram, īpaši ņemot vērā pašreizējo situāciju Latvijā ar attiecīgās kvalifikācijas darbinieku deficītu. Tādēļ diemžēl izskatās, ka šo izdevumu pieauguma sadaļu nāksies pārcelt uz pacientu maku, tas nozīmē, ka situācija ar pacienta līdzmaksājuma pieaugumu atkal pasliktināsies. Latvija būtībā jau šobrīd ir pirmajā vietā Eiropā pēc pacientu līdzmaksājuma apjoma veselības aprūpes sistēmā, kas patlaban jau ir aptuveni 40%. Līdz ar to šis procents vēl nedaudz pieaugs, neskatoties uz to, ka gan Eiropas Komisija ir aicinājusi un arī pati Veselības ministrija (VM) definējusi, ka mums jātiecas uz pacientu līdzmaksājuma proporcijas samazināšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Lietoti BMW X sērijas (X1–X6) modeļi. Salīdzinam ietilpību, patēriņu un citas galvenās atšķirības

Reklāmraksts, 08.08.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Unsplash.com/xxkvc

Orientēties BMW “cross country” X sērijas modeļos var būt mulsinoši – X1, X2, X3, X4, X5, X6, kā arī X7 ir radniecīgi modeļi, tomēr tie ir dažādi krosoveri, kas atšķiras ne tikai pēc jaudas un ietilpības, bet arī pēc galvenā “uzdevuma”. Nepāra X modeļus BMW dēvē par “Sports Activity Vehicle” (SAV), kas būtībā ir BMW īpašais nosaukums sporta apvidus automašīnām. Savukārt pāra X modeļus BMW dēvē par “Sports Activity Coupe” (SAC) – tie ir sportiskāki, kā arī dārgāki par iepriekšējiem X nepāra modeļiem.

Lai palīdzētu Tev atrast piemērotāko BMW X sērijas modeli, šajā rakstā esam apkopojuši galvenās atšķirības starp BMW X1–X6 sērijas modeļiem. Turpini lasīt rakstu un uzzini, kā atšķiras dažādo BMW X sērijas modeļu ietilpība, degvielas patēriņš, pieejamība un citi svarīgi aspekti!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par 14 latiem iespējams iegādāties aviobiļetes uz populārākajiem galamērķiem, risks katra pircēja paša rokās.

Kā DB novēroja Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic ir izsludinājusi aviobiļešu lielpārdošanu. No 15.-19. septembrim tikai par 14 latiem var iegādāties biļetes uz visiem populārākajiem airBaltic ceļojumu galamērķiem. Lidot varēs no 1. novembra līdz 29. februārim. Tiesa aviokompānijas pārstāvji DB nekomentēja, kāds ir risks, ka šie lidojumi var nenotikt.

DB jau rakstīja, ka sakarā ar sarežģīto finanšu situāciju airBaltic paziņojis, ka šī gada novembrī airBaltic izpildīs par 726 reisiem mazāk nekā pērn šajā mēnesī. Mazāk reisu būs arī decembrī. Kopumā 2012. gadā airBaltic plāno 45,5 tūkst. lidojumus, kas ir par 9400 lidojumiem mazāk nekā 2011.gadā. 12. un 13. septembrī airBaltic bez plašākiem paskaidrojumiem atcēla vairākus lidojumus. Izskanēja baumas, ka atcelti tie lidojumi, kas nebija pietiekami piepildīti, kā arī tas, ka airBaltic nevar samaksāt par degvielu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Tele2 un Bite seko LMT un piedāvā tarifu plānus bez limita ierobežojumiem

Sanita Igaune, 05.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilo sakaru operatori Tele2 un Bite Latvija neilgi pēc Latvijas Mobilā telefona (LMT) ieviestā tarifu plāna Brīvība, kurā iekļauts neierobežots zvanu un sms limits uz visiem tīkliem Latvijā par fiksētu maksu, ieviesušas klientiem līdzvērtīgas iespējas.

LMT pieslēgums Brīvība sniedz iespēju klientiem bez ierobežojumiem runāt un rakstīt sms uz visiem mobilajiem un fiksētajiem tīkliem Latvijā, par to maksājot fiksētu mēneša maksu – 6,99 Ls. Sarunu pieslēgumā ir iekļauts 50 MB interneta lietošanai.

Tele2 pieslēgums Zelts piedāvā bez limita klientiem zvanus uz populārākajiem tīkliem Latvijā, tāpat kā īsziņas, MMS uz populārākajiem tīkliem Latvijā – Tele2, LMT (tsk. Amigo), Bite, Lattelecom, un 1 GB datu pārraidi telefonā. Mēneša maksa ir 7,99 Ls.

Ceturtdien arī Bite Latvija prezentēja jauno tarifu plānu par 5,55 Ls mēneša maksu, kas iekļauj neierobežotus zvanus un SMS uz Bites, LMT, Tele2 un Lattelecom tīkliem un 500 MB interneta lietošanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noskaidrots Latvijas interneta blogu top desmitnieks, un pirmajā vietā ar 16,6 tūkstošiem lasītāju ierindojies iinuu.lv, liecina interneta izpētes uzņēmuma Gemius publicētā informācija. Otrajā vietā ierindojas tehnoloģiju blogs krizdabz.lv, bet trešajā - kakao.lv.

Blogu topa līderi - blogu iinuu.lv - novembrī apmeklējuši 1,32 % no visas Latvijas interneta auditorijas, un tas ir labākais rezultāts to blogu vidū, kas novembrī piedalījās blogu topa mērījumos, norāda Gemius.

Reālo apmeklētāju skaits audzis arī aprīlī veidotā Gemius blogu topa uzvarētāja Kristapa Skuteļa blogam krizdabz.lv - tam lietotāju skaits audzis par nepilniem trīs tūkstošiem, novembrī sasniedzot 12 tūkst. Par 2,5 tūkst. lietotāju augusi šī paša autora bloga androids.lv auditorija, novembrī sasniedzot 6,5 tūkst. Tehnoloģiju blogu popularitāti apstiprina ne tikai tas, ka pieaudzis to apmekletāju skaits, bet arī tas, ka teju pusē no populārākajiem blogiem pārstāvēta jaunāko tehnoloģiju tematika.

Komentāri

Pievienot komentāru