Jaunākais izdevums

Ēnu ekonomika viesmīlības nozarē ir sen zināma problēma, taču politikas veidotāji nozari ignorē, pauda vairāku ēdināšanas uzņēmumu īpašnieka "Tiamo gurpas" valdes priekšsēdētājs Toms Zukulis.

Viņš sacīja, ka "Michelin Guide" ceļveža ienākšana Latvijā ir liels notikums Latvijas restorānu, viesmīlības un visai tūrismu nozarei, taču plaši izskanējušās ziņas par atzinību guvušo restorānu nodokļu parādiem skaidri parāda nozares pašreizējo situāciju - Latvijā ir spējīgi uzņēmēji un lieliski šefpavāri, bet tajā pašā laikā pastāv nesakārtota infrastruktūra, kas burtiski piespiež kļūt par nodokļu parādniekiem.

"Bieži dzirdam par ēnu ekonomiku tieši ēdināšanas nozarē un par dažādiem plāniem, kā to izskaust, tomēr viesmīlības nozarē ēnu ekonomika nav problēmu cēlonis, bet valstiski nesakārtotu jautājumu sekas," uzsvēra Zukulis.

Viņš piebilda, ka nozares problēmas ir sen zināmas, taču netiek sadzirdētas. "Problēma ir tajā, ka nozari ignorē," teica Zukulis, piebilstot, lai arī dažādām uzņēmēju organizācijām tiekoties ar politikas veidotājiem, tiek runāts par viesmīlības nozares sakārtošanu, trūkst plāna un rīcības.

Zukulis sacīja, ka nozare jau ilgstoši strādā ar zaudējumiem, par ko liecina arī nozares negatīvais pašu kapitāls. "Protams, tas var būt arī ēnu ekonomikas indikators, bet, kā jau es minēju, tās ir nesakārotās infrastruktūras sekas," atzīmēja uzņēmuma vadītājs.

Tāpat viņš minēja, ka nozarē trūkst darbaspēka, arvien vairāk darba ņēmēju izvēlas pārkvalificēties un strādāt citās nozarēs, jo ēdināšanas nozare nav maksātspējīga un nespēj konkurēt ar citām nozarēm.

Kā vienu no iespējamiem risinājumiem viņš minēja pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazināto likmi sabiedriskajai ēdināšanai, kas ļautu ēdinātājiem noturēt un motivēt darbiniekus, piedāvājot konkurētspējīgu atalgojumu.

"Vai PVN samazinātā likme ir vienīgais risinājums? Nē. Bet vai visātrāk realizējamais? Ļoti iespējams," sacīja Zukulis, paužot viedokli, ka patlaban plāna, kā palīdzēt nozarei, nav vispār, nozare nīkuļo un piespiedu kārtā nokļūst pelēkajā zonā, bet atbildību par to neviens neuzņemas.

Komentējot lēmumu par minimālās algas palielināšanu no nākamā gada, uzņēmuma vadītājs norādīja, ka pilnībā piekrīt, ka minimālā alga ir jāceļ, bet ēdināšanas nozare to nevar atļauties. Minimālās algas kāpums nozarei būs milzīgs izaicinājums, jo algas palielināt visiem, pēc Zukuļa teiktā, nav iespējams, tādējādi algu līmenis izlīdzināsies starp dažādām profesijām, dažādām kvalifikācijām. Piemēram, pavāra un palīgstrādnieka likme kļūs ļoti līdzīga, kas savukārt novedīs pie problēmas - darbinieku trūkuma vai ēnu ekonomikas.

"Lai arī varam pateikties par iesaisti Latvijas iekļaušanai ceļvedī, tomēr jāuzsver - restorāni, kas ir iekļuvuši šajā prestižajā sarakstā, nav to paveikuši ar valsts atbalstu, bet ar neatlaidīgu darbu par spīti tam, ka ēdināšanas nozare netiek uztverta par pietiekami nopietnu, lai to sakārtotu," uzsvēra Zukulis.

Viņš arī pauda cerību, ka drīzumā viesmīlības nozare tiks uzskatīta par gana svarīgu, lai meklētu risinājumus nozares sakārtošanai. Tāpat viņš izteica cerību, ka drīzumā tiks izstrādāts plāns, kā risināt problēmas cēloņus, nevis kā cīnīties ar sekām.

Jau vēstīts, ka SIA "Tiamo grupa" pagājušajā gadā strādāja ar 15,887 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 98,1% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa saruka vairākkārt un bija 33 343 eiro.

Kompānija reģistrēta 2003.gadā, un tās pamatkapitāls ir 142 268 eiro, liecina informācija "Firmas.lv". Kompānijas īpašnieki ir Aloizs Norkus (80%) un Monta Magone (20%).

"Tiamo grupā" ietilpst vairākas "Čili pizza" picērijas, kā arī restorāni "MO", "Olive", "Čello" un "Sushi Boom", kafejnīcas "Lotte caffe", "Teātra kafejnīca", klubs un pludmales bārs "Cukurfabrik" Liepājā. "Tiamo grupa" ir īpašniece arī nekustamā īpašuma pārvaldītājam SIA "Jūrmalas parks".

Tāpat ziņots, ka novembra beigās "Michelin" kvalitātes zvaigzne piešķirta Rīgas restorānam "Max Cekot Kitchen", bet "Michelin Selected Restaurants" ceļvedī iekļauta "Pavāru māja", "Tauro", "Zoltners", "Mo", "3 pavāri", "Whitehouse", "36.līnija", "John", "COD", "Le Dome", "Chef's Corner", "Barents Coctails & Seafood", "Barents", "Aqua Luna", "Entresol", "Ferma", "Neiburgs", "Tails", "H.E.Vanadziņš", "Akustika", "KEST" un "Riviera".

Apbalvojumu par izcilu apkalpošanu "Service Award" saņēma restorāns "KEST". Par izcilāko someljē atzīts Ivo Orlavs no restorāna "Tauro". Apbalvojumus "Bib Gourmand", kurus piešķir restorāniem, kas piedāvā lielisku ēdienu par pieejamu cenu, saņēma "Snatch", "Shōyu" un "Milda".

"Jaunā pavāra" izcilības apbalvojumu saņēma Nils Ģēvele no restorāna "Ferma", savukārt "Michelin" zaļā zvaigzne jeb ilgtspējas apbalvojums piešķirts restorānam "Pavāru māja".

No 26 restorāniem, kas guva "Michelin Guide" atzinību, vairākiem reģistrēts nodokļu parāds, kas pārsniedz desmit tūkstošus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Čili pizza" un "Lotte caffe" īpašnieks SIA "Tiamo grupa" pagājušajā gadā strādāja ar 15,887 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 98,1% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa saruka vairākkārt un bija 33 343 eiro, liecina "Firmas.lv" informācija.

Gada pārskata vadības ziņojumā skaidrots, ka pagājušā gada rezultātus ietekmēja resursu un darba spēka izmaksu kāpums.

Šogad paredzēts meklēt iespējas kā optimizēt izmaksas, lai uzlabotu rentabilitāti, jo pretējā gadījumā kompānijai nāksies pārskatīt pakalpojumu cenas, teikts vadības ziņojumā.

Iepriekš "Tiamo grupas" valdes priekšsēdētājs Toms Zukulis pauda, ka kopš 2020.gada "Tiamo grupa" atvērusi kopumā astoņas jaunas picērijas, investējot aptuveni divus miljonus eiro. 2022.gadā atklātas pāris jaunas struktūrvienības.

"Iepriekš esam daudz investējuši attīstībā, bet patlaban plānojam attīstības ātrumu samazināt," atzina Zukulis, piebilstot, ka 2023.gadā iecerēts vairākas struktūrvienības renovēt, kā arī veikt iekārtu nomaiņu pret energoefektīvākām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

“Tiamo grupa“ atvērusi pirmo “Pizzarella“ Rīgā, informē uzņēmums.

“Tiamo grupa”, investējot 100 000 eiro jaunajā silto uzkodu un pusdienu vietas atvēršanā, nodrošina I/c “Olimpia” četras jaunas darba vietas.

“Arvien aug pieprasījums pēc vienkāršiem un sātīgiem ēdieniem pusdienās – ēšanai uz vietas vai līdzi ņemšanai. Tieši tādēļ, sekojot tendencēm pasaulē, atveram jaunu silto uzkodu un pusdienu vietu Rīgā. Pagaidām tā ir pirmā “Pizzarella“, tomēr apsveram domu paplašināties,” stāsta "Tiamo grupas" valdes priekšsēdētājs Toms Zukulis. “Iepirkšanās centrs “Olimpia“ bija likumsakarīga izvēle – pēc lielveikala rekonstrukcijas cilvēku plūsma veikalā ir jūtami augusi, un centra ēdināšanas zonu iecienījuši blakus esošo biroju, skolu un daudzstāvu ēku iedzīvotāji.”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vviens no Kurzemes vadošajiem uzņēmumiem SIA “Māras Lācis”, kur ietilpst zīmola “O!Bistro” ēdināšanas vietas, pievienojās vienam no lielākajiem viesmīlības uzņēmumiem Latvijā “Tiamo grupai”.

Līdz ar apvienošanos “Tiamo grupā” būs vairāk nekā 800 darbinieku.

SIA “Māras Lācis” darbojas kopš 1995. gada. Uzņēmuma pamata nodarbošanās ir ēdināšanas pakalpojumi skolās un bērnudārzos, banketi un izbraukuma tirdzniecība, tāpat atvērtas vairākas kafejnīcas Liepājā, Priekulē un Saldū. Pērn uzņēmums strādājis ar gandrīz 2 miljonu eiro (neto) apgrozījumu.

“Ģimenes uzņēmums bija sasniedzis attīstības posmu, kad bija nepieciešams straujš lēciens un papildu jauda, tādēļ pieņēmu lēmumu nodot to drošās rokās – “Tiamo grupai”, kam, tāpat kā uzņēmumam “Māras Lācis”, ir spēcīgas Liepājas saknes. Dalīsimies ar labāko praksi un arī paši mācīsimies no “Tiamo grupas”. Apvienojot spēkus, kopā varēsim paveikt vairāk,” saka Madars Markus - Narvils, līdzšinējais SIA “Māras Lācis” vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru