Latvijas poligrāfijas nozares uzņēmumu apgrozījums eksporta tirgū pieaudzis par ceturto daļu; neliela izaugsme ir arī pašmāju tirgū
Kopumā eksports nozarē veido vairāk nekā pusi no apgrozījuma – 60%. Pērn eksporta apgrozījuma pieaugums bija 25%. «Tie nav pagājušā gada panākumi – tas ir četru piecu gadu darba rezultāts,» teic Ieva Bečere, Latvijas Poligrāfijas uzņēmumu asociācijas izpilddirektore. Latvijas ražotājiem nav cerību ražot par zemākām cenām nekā Ķīnas vai Indijas poligrāfijas uzņēmumiem lētās produkcijas segmentā. Tāpēc vietējie uzņēmumi izvēlas strādāt ar mazākām tirāžām un augstu kvalitāti – grāmatas, mākslas albumi, dažādi ceļveži u.tml.
«Uz šo gadu skatāmies ļoti cerīgi. Pieauguma tempam vajadzētu saglabāties tādam pašam, kā līdz šim. Visi lielie ražotāji plāno attīstību – citu variantu pat nav,» teic I. Bečere.
2012. gadā SIA Preses nams Baltic eksports veidoja 88% no kopējā apgrozījuma. Šobrīd uzņēmums eksportē uz vairākām valstīm, lielākie apjomi ir eksportam uz Norvēģiju, Zviedriju, Dāniju, Nīderlandi, Vāciju, Igauniju un Krieviju. Īpašs fokuss ir uz Skandināvijas valstīm un Krieviju. «Mūsu uzņēmuma biznesa veiksmes pamatā ir tieši mērķtiecīga darbība eksporta tirgos,» teic Kristīne Baranovska, SIA Preses nams Baltic finanšu direktore.
Reneprint Poligrāfija eksporta apjoms ir aptuveni 70%. Produkcija galvenokārt nonāk Skandināvijas valstīs, Lietuvā, Igaunijā, kā arī Vācijā, Polijā un Lielbritānijā, norāda Juris Zauers, Reneprint Poligrāfija izpilddirektors.
SIA Poligrāfijas grupa Mūkusala eksportē aptuveni pusi no visiem saražotajiem žurnāliem; eksporta īpatsvaram ir tendence pieaugt. «Mūsu saražotie žurnāli aizceļo uz Nīderlandi, Norvēģiju, Zviedriju, Vāciju, Spāniju, lielākie tirgi ir Norvēģija un Nīderlande,» saka Visvaldis Trokša, SIA Poligrāfijas grupa Mūkusala valdes priekšsēdētājs.
Vietējā tirgū apgrozījuma pieaugums ir salīdzinoši neliels – 8%. Lai arī kopš 2009. gada apgrozījums vietējā tirgū pamazām pieaug, tas joprojām vēl nav sasniedzis 2007. gada līmeni.