Aizvadītās nedēļas nogalē biedrības Bānīša Draugu klubs biedri pirmo reizi iekurināja reta šaursliežu ēdnīcas vagona malkas plīti un uz tās pagatavoja maltīti. Ar laiku paredzēta arī visa ēdnīcas vagona atjaunošana.
Vagonā saglabājusies pilnīgi darbspējīga virtuves iekārta, kas sastāv no malkas plīts, kura arī silda ūdeni, un santehnikas, virtuves un ēdamtelpas mēbelēm. Biedrība atzīmē, ka ēdnīcas tipa vagoni šādā oriģinālā komplektācijā nekur citur nedz Latvijā, nedz visā bijušajā Padomju savienībā nav saglabājušies.
Kā Db.lv uzzināja biedrībā, ar laiku paredzēts atjaunot visu ēdnīcas vagonu, un nākotnē to varētu izmantot pasažieru pārvadāšanai svētku laikā. Tomēr ēdnīcas vagona atjaunošanai ekspluatējamā stāvoklī neatkarīgi no šībrīža stāvokļa ir nepieciešams veikt depo remontu, līdz ar to arī nokārtojot visu dokumentāciju, lai vagons varētu tikt ekspluatēts pasažieru pārvadāšanai, sacīja biedrības valdes priekšsēdētājs Dāvis Bušs.
«Būtiskākie darbi, kas jāveic - ratiņu remonts un riteņpāru apskate, jāatjauno bremžu sistēma, jānovērš sūces ūdens sistēmā, nedaudz jāpārveido elektrosistēma un jāveic visa vagona kosmētiskais remonts - tas jānotīra no rūsas un vecās krāsas, un jāpārkrāso,» uzskaitīja valdes priekšsēdētājs.
Vagona remonta kopējās izmaksas varētu sasniegt pat septiņus tūkstošus latu, taču ievērojamu daļu no tām iespējams ietaupīt, pateicoties entuziastu ieguldītajam darbam, līdz ar to atliktu segt tikai materiālu cenas. Līdzekļus vagona restaurācijai biedrība cer savākt ziedojumu veidā.
Ēdnīcas vagonu VS1-2183 biedrība savā īpašumā ieguvusi šā gada aprīlī no Zilākalna kūdras rūpnīcas. Šādus pasažieru vagonus – ēdnīcas - izmantoja kūdras (un arī mežu) dzelzceļos kā lauka virtuves strādnieku ēdināšanai attālinātās darbu veikšanas vietās, ļaujot lauka apstākļos nodrošināt ēdināšanu 60 cilvēkiem vienā maiņā, stāsta biedrība.
Biedrība apliecina, ka arī turpmāk turpinās meklēt retus un interesantus dzelzceļa eksponātus, lai tos saglabātu. Tāpēc biedrības valde lūdz visus uzņēmējus un privātpersonas, kuri savā darbībā saskaras ar dzelzceļa objektiem, kuriem varētu būt vēsturiska vērtība, sazināties ar biedrību Bānīša Draugu klubs.
Bānīša draugu klubs stāsta, ka, pateicoties šādiem atsaucīgiem cilvēkiem, šā gada maijā biedrība uz Gulbeni pārveda vienu no unikālākajiem šaursliežu dzelzceļa tehnikas eksemplāriem Latvijā - kravas drezīnu GMD2, kas ražota 1960. gadā un, lai gan sliktā stāvoklī, saglabājusies pilnā komplektācijā.
Biedrību Bānīša Draugu klubs dibinājuši dzelzceļa entuziasti 2011. gada septembrī. Biedrība vieno šaursliežu dzelzceļu entuziastus, regulāri rīko brīvprātīgās talkas un iesaistās dzelzceļa objektu saglabāšanā un atjaunošanā, kā arī meklē atbalstītājus un ziedotājus.