Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.
Uz jautājumiem šonedēļ atbild alkoholisko dzērienu importētājas un izplatītājas SIA Amber Distribution Latvia izpilddirektors Pāvels Fiļipovs. «Mēs esam vienīgais uzņēmums, kas mazumtirgotājiem vietējā tirgū izplata AS Latvijas balzams ražoto produkciju un lielākais alkoholisko dzērienu importētājs Latvijā. Mūsu atbildības joma ir arī Latvijas balzama ražoto produktu mārketings. Amber Distribution Latvia ir daļa no Baltijā lielākās alkoholisko dzērienu holdingkompānijas Amber Beverage Group,» stāsta P. Fiļipovs.
Kā un kad radās Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?
Mēs esam daļa no Amber Beverage Group, kas tika izveidota 2014.gadā. Šajā holdingkompānijā ietilpst tādi uzņēmumi kā alkoholisko dzērienu ražotājs AS Latvijas balzams, mazumtirgotāji - SIA Bravo jeb LB veikali Latvijā un Bravo Alco Lietuvā, loģistikas uzņēmums Amber Logistics, kā arī dzērienu izplatītāji Bennet Distributors Lietuvā un Amber Distribution Estonia Igaunijā. Uzņēmuma nosaukums balstās uz vārdu «dzintars», kas ir vietējais dārgakmens ar senu vēsturi un tirdzniecības tradīcijām, ar ko var lepoties visas Baltijas tautas. Ar to simboliski – gan logo, gan nosaukuma ziņā - saistīts grupas nosaukums.
Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā?
Es vienmēr esmu smējies par sevi, ka izaicinājumi mani atrod un uzrunā! Man patīk sarežģīti projekti. Es iesāku kā SIA Bravo vadītājs, attīstot Latvijas Balzams veikali koncepciju. Tas ir salīdzinoši mazs bizness, bet vadības process tāds pats kā lieliem tirdzniecības tīkliem. Sev teicu: «Lūk, ir veikalu tīkls, kur tu nekad neietu iepirkties. Kā tu to vari padarīt to labāku?» Trīs gados izdarījām ļoti daudz, atvērām pirmos jauna, premiālā koncepta veikalus Vecrīgā, sākām eksperimentēt ar «outleta» tipa veikaliem. Tajos es pats tagad iepērkos. Tad es ar prieku uzņēmos arī Amber Distribution vadītāja pienākumus Latvijā, vispirms gadu nostrādājot grupas uzņēmumā Amber Distribution Estonia.
Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs!
Mans pirmais darbs bija skolas laikā, kolhozā. Ģimene mani audzināja kā ļoti patstāvīgu personību. Iespējams, tāpēc man darbs ir bijis vienmēr! Arī paralēli studijām strādāju. Jau ar bakalaura grādu ekonomikā un inženiera grādu uzņēmējdarbībā sāku strādāt jaunizveidotā uzņēmumā kā pārdošanas aģents un pāris gadu laikā izaugu līdz uzņēmuma vadītājam. Šodien šo uzņēmumu sauc Nordic Partners. 7 spraigi un interesanti gadi - no industriālās produkcijas pārdošanas līdz Rietumu partneru meklējumiem uzņēmuma know how un ražošanas paplašināšanai. Nākamie gadi man pagāja tirdzniecības tīklā Maxima, kur biju pirmais vadītājs ārpus īpašnieku ģimenes, vadot un attīstot tirdzniecības tīklu Igaunijā, Rumānijā un Bulgārijā. Krīzes gados pastrādāju arī Aldarī, Carslberg grupā, kā biznesa attīstības vadītājs, kur noderēja manas zināšanas mazumtirdzniecībā. Sākās pāreja domāšanā – ražotāji bija spiesti sākt izzināt galapatērētāju uzskatus, lai saprastu, kā tirgot efektīvāk. Vairs nepietika tikai ar preces nodošanu mazumtirgotājiem. Mana vadības pieredze dod arī izpratni par to, ka biznesa procesi praktiski visur ir vienādi, ar zināmu pieredzi tu vari vadīt jebko, bet specifiskas zināšanas, kas nepieciešamas konkrētam biznesam, vienmēr var iemācīties. Mēs nepiedzimstam par noteiktas jomas profesionāli. Mēs piedzimstam kā bērni, personības ar noteiktām īpašībām, un, lai kļūtu par vadītāju, ir svarīga neatlaidība, plašs redzesloks, loģika, ticība saviem spēkiem, ejot uz mērķi, un intelektuālās spējas.
Kas Jūs iepriecina un kas apbēdina, kad raugāties uz savu pārstāvēto uzņēmumu?
Lielāko gandarījumu sniedz tas, kā mūsu produkciju uztver klienti, patērētāji. Esmu savas pārstāvētās produkcijas patriots un, ja es redzu veikalā, ka cilvēks izvēlas mūsu izplatītos dzērienus, tas ir lielākais gandarījums. Tas ir manas komandas un arī mana darba novērtējums.
Rūgtums, ja kaut kas neizdodas. Teiksim, esam palaiduši tirgū produktu, kas nav pieprasīts un neatrod mērķa galapatērētāju. Rodas vilšanās, ja nav izdevies pildīt turēto vārdu.
Kas jāņem vērā cilvēkam, kas vēlas strādāt Jūsu uzņēmumā?
Mums ir svarīgi, lai mūsu komandas cilvēki gribētu būt līderi. Tas nav viegli. Mēs dodam iespēju augt katram un sasniegt gan savus profesionālos, gan privātos mērķus. Cilvēkam jābūt aktīvam, enerģiskam, kas nebaidās mēģināt darīt trakas lietas – citādi nevar iet biznesā, jo visu laiku jābūt gatavam mainīties un augt. Man personiski ir liels prieks redzēt šo procesu savos kolēģos.
Vai Jūsu uzņēmums saskaras ar darbaspēka problēmām?
Šobrīd tirgū trūkst pieredzējušu profesionāļu. Pētījumi liecina, ka pavisam drīz mums valstī būs maz cilvēku vecumā 25+. Tas liek meklēt risinājumus jau tagad, daudz investēt darbinieku izaugsmē.
Kas Jūs iepriecina un kas jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un valsti kopumā?
Esmu strādājis gan Latvijā, gan Igaunijā, un man vēl arvien nav skaidrs, kāpēc Igaunija mums ir tik ļoti priekšā. Atbilde varētu būt valsts politika un cilvēku domāšana. Latvijas politika drīzāk kaut ko aizliegs, nevis atļaus. Es domāju, ir jānomainās politiķu paaudzei, lai kaut kas mainītos.
Kādas likumdošanas izmaiņas Jūs vēlētos redzēt?
Pirmkārt, gribētos redzēt izmaiņas likumdošanas procesā. Bez sasteigtības, ar pilnu diskusiju ciklu - lai lēmumu pieņemšanā tiktu ņemtas vērā arī uzņēmēju domas. Attiecībā uz akcīzes nodokļa likmes pieaugumu, mēs, alkohola nozarē strādājošie, saprotam, kādēļ tā tiek celta, bet vēlamies, lai tiktu turēti solījumi par pakāpenisku nodokļu celšanu, lai norunas tiktu turētas. Protams, mēs atradīsim veidu, kā pielāgoties visām izmaiņām, bet uzticības līmenis likumdevējam un izpildvarai krīt. Savukārt attiecībā uz alkohola nozari kopumā, es uzskatu, ka alkohola regulējumam jābūt liberālākam. Piemēram, lai ļautu tirgot alkoholu arī internetā, tādējādi paverot plašākas eksporta iespējas.
Kādi ir Jūsu uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?
Kā ikvienā biznesā tā ir efektivitātes uzlabošana un darba kvalitātes paaugstināšana, esam ieviesuši arī pārdošanas standartus uzņēmumā. Ilgtermiņā mērķis ir noturēt līderpozīcijas, un strādāt pie Latvijā ražotu dzērienu zīmolu atpazīstamības Baltijā un ārpus tās.
Vai Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos un sociālajos portālos? Kāpēc – jā vai nē?
Sociālajos tīklos dzīve notiek ļoti aktīvi, tur vairs nav tikai jaunieši, un tas ir ātrākais veids, kā komunicēt. Jā, mūsu vadošajiem zīmoliem ir profili sociālajos tīklos, nesen esam izveidojuši tādu arī Amber Distribution Latvia. Tā ir daļa no klientu servisa un komunikācijas ar gala patērētāju, kurš vairāk uzzina par mūsu produktiem un «ar ko elpo» uzņēmums.
Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?
Mans hobijs ir hokejs, spēlēju vismaz pāris reizes nedēļā. Tas ir mans enerģijas avots. Esmu arī aktīvs motobraucējs, Harley Davidson motokluba biedrs. Kaut arī vasara mums ilgst tikai pāris mēnešus, izbaudu brīvību, ko sniedz braukšana ar motociklu. Un, protams, ģimene, kopā pavadītais laiks ar bērniem - tas uzlādē.
Kura grāmata uz Jums ir atstājusi vislielāko ietekmi profesionāli un personīgi?
Es vai nu lasu daudz, vai neko. Klausos arī audiogrāmatas. Esmu Gredzenu pavēlnieka fans un zinātniskas fantastikas cienītājs. Tādēļ man ļoti patīk franču rakstnieks Bernārs Verbērs, esmu izlasījis visu, kas viņam ir pieejams. Atpazīstamākās viņa grāmatas ir Skudras, Tanatonauti un Mūsu tēvu tēvi. Viņš tik aizraujoši raksta par jautājumiem, uz kuriem tu pat neesi domājis meklēt atbildes, ka nākas sev atgādināt «tas ir tikai romāns!». Iesaku visiem!
Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?
Atkarībā no garastāvokļa un tā brīža situācijas. Cilvēki droši vien sagaida atbildi, kā profesionāli ieguldīt, bet es saku, ka vajag dzīvot! Neierobežot sevi, izbaudīt emocijas! Ja gribas ceļot, ceļo! Ja gribas aiziet uz kazino, tad ej! Es klausos savā sirdī un intuīcijā.
Ko Jūs novēlat db.lv lasītājiem?
Lai bizness sniedz gandarījumu un labi padarīta darba sajūtu un lai ir pēc iespējas vairāk pozitīvas enerģijas un domu. Jo vairāk pozitīvu emociju, jo mums būs laimīgāka sabiedrība un valsts. Lai izdodas sasniegt visu iecerēto!
Informācija par rubriku: Jautājumi visiem šīs rubrikas dalībniekiem ir vienādi. Atbildes dalībnieki sniedz rakstiski.
#1/8
Pie spirta vagona LB teritorijā; spirts ir galvenā izejviela alkohola ražošanā
#4/8
Darbā, Jägermeister ir viens no zīmoliem Amber Distribution Latvia portfelī