Salīdzinoši zemākās darbaspēka izmaksas ir viens skaidrojums tam, ka Baltijas valstīs izdzīvo tik daudzas lielveikalu ķēdes, intervijā laikrakstam Dienas Bizness saka Gvelfas universitātes (Kanāda) mārketinga un patēriņa pētniecības profesors Brents Makkenzijs.
Fragments no intervijas:
Īpatnējais sevišķi Igaunijā ir, ka tur ir Selver, Rimi, Maxima, Prisma, Konsum – visi šie lielie mazumtirdzniecības zīmoli. Es nesaku, ka viņi tirgotu vienu un to pašu, tomēr tas ir viens un tas pats mazumtirdzniecības veids. Kanādā mums ir tikai trīs tiešām lielās ķēdes – Sobeys, Loblaw un Metro; Wal-Mart tagad it kā tām piepulcējas. Es šeit tāpēc vienmēr brīnos, kā jūs spējat uzturēt tik daudzus zīmolus? Un cilvēki tad man stāsta, kuri no tiem ir labāki un sliktāki, un es parasti to nekā nekomentēju, jo cilvēku saikne ar zīmoliem ir visai personīga un jūtīga padarīšana, tomēr no akadēmiska skatījuma man šāds jautājums ir. Ar šo es nesaku, ka jūs nevarētu uzturēt tik daudz atsevišķo veikalu, bet ir ļoti sarežģīti tos uzturēt zem tik daudziem zīmoliem, ja tie pārdod tik ļoti līdzīgas preces.
Bet kāds tam ir iemesls? Varbūt tirgotājiem bija cerība uz lielāku patērētāju rocības pieaugumu, un te nu viņi tagad ir ar savām ķēdēm?
Viens iemesls ir tas, ka nekustamo īpašumu kompānijas šeit gribēja labus īpašumus, un to ir tik daudz, cik nu ir. Un vienkāršākais pielietojums īpašumam labā vietā ir mazumtirdzniecība, veikals. Tiešām bija arī liels pieprasījums pēc iepirkšanās vietām, un šis pieprasījums ir aizvien. Jūsu lielā atšķirība no Rietumeiropas un sevišķi Ziemeļamerikas ir darbaspēka izmaksas, tāpēc arī kopējās mazumtirdzniecības izmaksas jums aizvien ir salīdzinoši zemākas. Tāpēc, lai arī jums ir tik daudzi zīmoli, visi tur nodarbinātie izmaksā mazāk, un to kopumā var atļauties.
Ja dzīves līmenis tiešām celtos, būtu jānotiek mazumtirdzniecības konsolidācijai?
Tāds variants tiek apspriests. Jūs droši vien zināt mazumtirdzniecības zīmolu Target. Viņi ienāca Kanādā un atvēra 350 veikalus. Pēc diviem gadiem visi bija ciet, jo viņi atjēdzās, ka tas tomēr ir cits tirgus.
Visu rakstu Maize, atvainojiet lasiet trešdienas, 28.septembra laikrakstā Dienas Bizness.