Tikai piektajai daļai Latvijas autoīpašnieku ir KASKO jeb brīvprātīgā automašīnas apdrošināšana, liecina statistika. Salīdzinājumam, piemēram, Skandināvijā KASKO apdrošināšana ir 95% autoīpašnieku, līdzīgi augsti rādītāji ir arī citās Eiropas valstīs.
Pētījums pilnībā atspēko mītu, ka noteicošais, kāpēc Latvijas automašīnu īpašnieki neiegādājas brīvprātīgo transportlīdzekļa apdrošināšanu, ir ģimenes budžetam neatbilstoša KASKO polises cena. Pētījums pierāda - galvenais KASKO zemas izplatības iemesls Latvijā ir autovadītāju nepietiekamā atbildība un intereses trūkums par saviem finanšu riskiem, ko varētu radīt negadījumi ar automašīnu.
AAS "Balta" detalizēti izpētījusi Latvijas KASKO nelietotājus - tika veikta daudzpakāpju telefonaptauja sadarbībā ar "GfK Custom Research Baltic", kurā aptaujāti 392 respondenti -cilvēki, kuru mājsaimniecībā ir automašīna, bet tai nav KASKO apdrošināšanas.
Trūkst atbildības par finanšu riskiem
Aptauja parāda, ka biežākie iemesli, kāpēc Latvijas ģimenēs, kurās ir automašīna, tai nav KASKO apdrošināšanas, ir: "Neesmu par to interesējies, iedziļinājies" (41%). Otra visbiežākā atbilde - 32% respondentu - "Mana automašīna ir pārāk veca". Tikai 11% respondentu minējuši "KASKO apdrošināšanas polise ir pārāk dārga", kas bija trešā minētākā atbilde.
84% aptaujāto automašīnu lieto katru dienu vai gandrīz katru dienu. 64% KASKO nelietotāju pieder automašīnas vecumā līdz 15 gadiem, kurām KASKO apdrošināšana noteikti būtu rekomendējama, ņemot vērā riskus, auto vērtību un potenciālas remonta izmaksas. 31% respondentu, kuriem nav KASKO, pieder automašīnas vecumā līdz 10 gadiem, bet 4% - pavisam jaunas automašīnas vecumā līdz pieciem gadiem.
Turklāt 47% jeb gandrīz pusei no aptaujātajiem KASKO nelietotājiem ir nācies remontēt savu neapdrošināto automašīnu pēdējā gada laikā. Saskaņā ar CSDD datiem arī ceļu satiksmes negadījumu pieredze Latvijas autovadītājiem ir liela - šā gada 7 mēnešos vien Latvijā ir notikuši 33 652 ceļu satiksmes negadījumi.
"Pēc ārvalstu apdrošinātāju vērtējuma KASKO nelietotāju skaits Latvijā patiesībā ir pārsteidzošs, ņemot vērā autoservisu cenu pieaugumu un citus faktorus," teica AAS "Balta" produkta vadītājs Valdis Krols. "Aptauja pierāda, ka nevis finanšu līdzekļi, bet atbildības un izpratnes trūkums ir tie iemesli, kādēļ mūsu autoīpašnieki neiegādājas KASKO, pakļaujot sevi finanšu riskam. Mūsu cilvēkiem joprojām šķiet, ka nekas ar viņu auto nevar atgadīties, un, ja atgadīsies, tikai tad ģimenē domāsim, kā iespējams sabalansēt ģimenes budžetu, vai, kur aizņemties naudu lielam remontam vai jauna auto iegādei. Eiropas pieredze liecina, ka autoīpašnieki pārsvarā tomēr neriskē ar savām finansēm, pasargājot sevi no zaudējumiem, kas var rasties automašīnas negadījuma rezultātā. Tāpēc KASKO apdrošināšana Eiropas autoīpašniekiem ir tik pat pašsaprotama, cik OCTA."
Mīlestība pret savu auto neizpaužas rīcībā
Pētījums uzrāda, ka KASKO nelietotājus raksturo visai savdabīga attieksme pret savu transportlīdzekli. 90% KASKO nelietotāju ir siltas jūtas pret savu braucamrīku, bet 22% no tiem pat atzinušies, ka ļoti mīl savu automašīnu. Neviens no aptaujātajiem nav atbildējis, ka savs auto viņiem ir pilnīgi vienaldzīgs. Tajā pašā laikā aptauja liecina, ka šīs siltās jūtas aptaujātajiem autoīpašniekiem neasociējas ar praktiskiem soļiem auto un savu ieguldījumu pasargāšanā.
Tajā pašā laikā izvēli par to, apdrošināt vai neapdrošināt savu iemīļoto automašīnu, pēc sava lēmuma pieņem mazāk nekā puse respondentu - pārējie šādā visnotaļ būtiska lēmuma pieņemšanā paļaujas uz svešu viedokli: partnera, draugu u.c.
Pieaug autoīpašnieku finanšu risks
Gan "Baltas", gan kopējie apdrošināšanas tirgus rādītāji apliecina, ka KASKO atlīdzību izmaksu apjoms arvien pieaug, kas lielā mērā saistīts ar servisu cenu pieaugumu. Ja 2005.gadā "Balta" KASKO atlīdzībās izmaksāja ap 5,4 miljoniem latu, tad pagājušajā gadā - jau 8,9 miljonus latu. Savukārt kopā Latvijas apdrošināšanas tirgū 2005.gadā atlīdzībās izmaksāti ap 20 miljoniem latu, savukārt pagājušajā gadā - jau vairāk kā 32 miljoni latu.
Šogad tikai divos ceturkšņos KASKO atlīdzībās "Balta" jau ir izmaksājusi vairāk kā 6 miljonus latu. Iespaidīgas summas var būt arī par atsevišķiem KASKO gadījumiem. Lielākā šogad izmaksātā "Baltas" KASKO atlīdzība ir 130 000 latu.
Finanšu riska palielināšanos automašīnu īpašniekiem skaidri parāda arī autoservisu cenu izmaiņas Latvijā. Pēc "Baltas" aprēķiniem jauno automašīnu dīleru servisu cenas ievērojami pieaug pat pusgada laikā (par ~11%): ja 2006.gada janvārī vidēja normustundas cena bija 17,08 lati, tad šā gada janvārī - jau 24,26 lati, bet šā gada 1.augustā - 27 lati.
Madara Melnmate, AAS "Balta" Atlīdzību direktore: "No 10 mūsu KASKO klientiem, sešiem notiek negadījumi, kuru rezultātā "Balta" izmaksā atlīdzību. Negadījumi noteikti notiek arī tai lielākajai daļai autoīpašnieku, kuriem nav KASKO apdrošināšanas un, kuri sedz zaudējumus, kas radušies ceļu satiksmes negadījuma, ceļa seguma, vandalisma vai zādzības rezultātā no sava ģimenes budžeta. Mūsu ārvalstu kolēģu pieredze liecina, ka Eiropas valstīs iedzīvotājiem ir patiešām liela atbildība par savu finanšu plānošanu un neviens nevēlas sevi pakļaut pēkšņam finanšu riskam vairāku algu apmērā.
KASKO ir konkrēta transportlīdzekļa apdrošināšana, kas sedz zaudējumus, kas radīti šim transportlīdzeklim. OCTA ir obligāta autovadītāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšana, kas sedz zaudējumus, ko autovadītājs ir radījis citam transportlīdzeklim vai personai.
Papildu informācija:
Daiga Konošonoka
AAS Balta Iekšējo un ārējo komunikāciju vadītāja
Tālr.:+371 7082378
Mob.tālr. +371 28313163
Fakss: +371 7082345
e-pasts: [email protected]