Sekojot līdzi pārtikas un mazumtirdzniecības jaunumiem, "Maxima Latvija" apkopojusi un paskaidro pasaulē aktuālus terminus, kas arvien vairāk ienāk cilvēku ikdienā, izvēloties sev atbilstošāko piedāvājumu veikalos.
Zemāk daļa no jaunvārdiem, kas ieviesti, skaidrojot aktuālākās tendences.
1. Flexitarian diet jeb fleksitārā diēta
Jauns gads lielai daļai cilvēku iesākas ar kādu jaunu apņemšanos. Ja neesi veģetārietis, bet vēlies mainīt savus ēšanas paradumus, vari sākt ar fleksitāro diētu, kas ir mazāk stingrs ēšanas stils.
Fleksitārā diēta mudina baudīt galvenokārt uz augu bāzes gatavotus ēdienus, vienlaikus ļaujot gaļai un citiem dzīvnieku izcelsmes produktiem nelielos daudzumos tikt iekļautiem ēdienkaratē. Ja vēlies uzturā lietot vairāk augu valsts izcelsmes pārtikas, bet nevēlies pilnībā atteikties no gaļas ēdieniem, vari izmēģināt fleksitāro diētu.
Ne velti pats nosaukums radies apvienojot vārdus fleksibls un veģetārisms. Tas ir elastīgāks nekā pilnībā veģetārs vai vegāns uzturs.
2. Peskatarian diet jeb Peskatārā diēta
Ja esi nolēmis pilnībā atteikties no gaļas, bet nespēj pretoties jūras velšu kārdinājumam, vari izmēģināt peskatāro ēšanas stilu, veģetārajam uzturam pievienojot zivis un jūras veltes.
Katram cilvēkam ir savi iemesli, lai atteiktos no kāda produkta vai to grupas lietošanas uzturā. Ir cilvēki, kas mēģina ierobežot uztura ietekmi uz vidi, bet citiem tas var būt vienkārši gaumes jautājums. Tāpat – katram ir savi iemelsi, lai kādu no produktiem turpinātu baudīt un, piemēram, zivju produkti no ēdienkartes netiktu izslēgti – veselības profilakses nolūkos.
3. Clean lables jeb tīrās etiķetes
Pieaugot patērētāju skaitam pasaulē ar īpašām uztura vajadzībām, mainās arī prasības un ētiskās vērtības. Cilvēki vēlas produktus ar dabiskām sastāvdaļām un laboratorijās radītiem mākslīgiem aromātiem nav pieprasījuma.
Ar tīrajām etiķetēm saprotam zīmolus ar augstām ētiskajām vērtībām, kas šobrīd ir svarīgākas nekā jebkad. Patērētāji savus pirkšanas lēmumus uzskata par aktīvisma veidu – balsojot ar savu naudu un pirkumiem – atbalstot uzņēmumus, kas pielāgojas viņu personīgajai pārliecībai.
4. Health-conscience beverages jeb veselības sirdsapziņas dzērieni
Pasaulē radies tāds apzīmējums kā veselības sirdsapziņas dzēriens, kas norāda uz to, ka dažādus saldinātos burbuļūdeņus var bez sirdsapziņas pārmetumiem aizstāt ar gāzēto ūdeni vai ūdeni ar dažādām augļu garšām. Ūdens ir neatņemama cilvēka izdzīvošanas sastāvdaļa. Savu uzvaras gājienu turpina arī gāzētais ūdens, aizstājot dažādus atspirdzinošos dzērienus, kuros ir liels cukura daudzums.
5. Comfort food jeb komforta ēdiens
Kurš gan filmās nav redzējis, kā salauztas sirds sāpes tiek remdētas ar lielu saldējuma kasti rokās, romantiskās komēdijas pavadībā? Tas ir komforta ēdiens, kas sniedz nostalģisku vai sentimentālu vērtību.
Parasti to atpazīst ar augstu kaloriju raksturu, augstu ogļhidrātu līmeni vai vienkāršu pagatavošanu. Saldējums, pica, šokolāde – kas vien spēj ātri paaugstināt laimes un komforta līmeni cilvēka organismā.
6. Convenience and Ready-to-go foods jeb ērtības un gatavais ēdiens
Ērtības un gatavi ēdieni mūsu ikdienas straujajā dzīves tempā ietaupa laiku un enerģiju. Lietošanas ērtums, augsta uzturvērtība, funkcionalitāte un ātra piegāde ir tikai dažas no īpašībām, ko cilvēki meklē ēdienu baudīšanā. Tas veicina uzņēmumus izstrādāt arvien jaunas un radošas idejas, lai apmierinātu šo pieprasījumu.