Nozares eksperti kā iemeslu Latvijā bāzētās zemo cenu aviokompānijas Primera Air bankrotam min ilgtspējas trūkumu izvēlētajā attīstības modelī.
«Par daudz izaugsmes, ko nespēja pacelt. Īstermiņā zaudējums Latvijas ekonomikai, bet pieredze rāda, ka vieta tukša nepaliek,» par kārtējo upuri gaisa pārvadājumu jomā, kur valda asa konkurence, norāda aviācijas eksperts Tālis Linkaits. Viņš arī atzīmējis, ka pērn Latvijā bazētajā kompānijā bija 113 darbinieki, 95 milj. eiro apgrozījums, bet 1,5 milj. eiro samaksāti nodokļos.
Par lēmumu uzsākt bankrota procedūru Primera Air paziņoja jau pirmdien.1.oktobrī pilotiem un stjuartiem adresētajā kompānijas lidojumu vadītāja izsūtītajā epastā. Tajā kā viens no iemesliem šādam iznākumam minētas augstās izmaksas. Proti, jauno Airbus lidmašīnu piegāžu aizkavēšanās likusi lidaparātus nomāt, izmaksām kļūstot pārāk augstām. Savukār Airbus piegāžu kavēšanās saistīta ar problēmām dzinēju ražošanā, vēstīja Bloomberg. Primera vairāku mēnešu ilgie centieni sameklēt ilgtermiņa finansējumu nevainagojās panākumiem, līdz ar ko tai nav bijusi cita izvēle, kā vien uzsākt bankrota procedūru.
Kā vēsta Aviation24.be, tiem, kas cieši seko nozarei, šis paziņojums nav nekāds pārsteigums. Proti, kompānijas īstenotā izaugsme nav bijusi ilgtspējīga. Tika izziņoti jauni maršruti no Eiropas galvaspilsētām (Berlīne, Brisele, Frakfurte, Londona, Madride u. c.) uz Ziemeļamerikas pilsētām (Bostona, Ņujorka, Toronta, Vašingtona), kuros tiktu izmantotas 2019. g. sākumā piegādātas jaunas Boeing 737 Max 9 lidmašīnas. Patlaban Primera flotē bija piecas A321neo, divas B737-700s un astoņas B737-800s lidmašīnas. Jau vēstīts, ka pirms gada pa skuju taku aizgāja britu Monarch Airlines, bet pērn augustā bankrotēja Air Berlin.
Tai pašā laikā Primera bijusi slikta reputācija, proti, iepriekš tā pēkšņi atcēla transatlantiskos lidojumus no Birmingemas, un pasažieri saskārās ar grūtībām atgūt naudu un vēl jo vairāk saņemt kompensācijas. Lidojumu Eiropas iekšienē arī daudzkārt tikuši atcelti, un pasažieru piedzīvojuši līdzīgas problēmas. Vakardienas paziņojums nozīmē, ka daudzi pasažieri patlaban iestrēguši Ziemeļamerikā, atzīmē Aviation24.be.
Starptautiskā lidosta «Rīga» izsaka dziļu nožēlu par aviokompānijas «Primera Air» darbības pārtraukšanu, kas šā gada vasaras sezonā veiksmīgi uzsāka darbību Rīgas lidostā, piedāvājot pasažieriem aizraujošu brīvdienu galamērķi Malagu, informē lidostas pārstāve Laura Karnīte. Tomēr aviokompānijas darbības izbeigšana lidostas Rīga pasažieru skaitu būtiski neietekmēs – tā kā lidsabiedrība bija tikko uzsākusi darbu, tās tirgus daļa Rīgas lidostā bija niecīga. Tāpat arī tas neskars Baltijas valstu pasažierus, kas ceļo no Rīgas lidostas, jo «Primera Air» vasaras lidojumu sezona noslēdzās 30.septembrī.
Db.lv jau rakstīja, ka informācija pasažieriem kompānijas mājaslapā liecina, ka Islandē dibinātā aviokompānijas Primera darbība pārtraukta no otrdienas, 2. oktobra.
«Primera Air komandas vārdā mēs gribētu pateikties jums par lojalitāti. Šajā skumjajā dienā mēs jums visiem sakām ardievas,» teikts paziņojumā. Tajā arī skaidrots, ka uzņēmums pēdējo mēnešu laikā cītīgi strādājis, lai nodrošinātu ilgtermiņa finansiālu drošību. Taču nespējot vienoties ar banku par kreditēšanu, nav saredzējis citu iespēju, kā vien uzsākt bankrota procedūru.
Lūgti sīkāk izskaidrot situāciju, Db.lv e-pastā saņēma atbildi: «Diemžēl, tā kā Primera Air ir pārtraukusi darbību un visi darbinieki ir atlaisti, preses dienests vairs nav pieejams». Kontaktu iespējas pa e-pastu vai tālruni vairs neesot pieejamas.
Aviokompānija klientus lūgusi apmeklēt tās mājaslapu, lai saņemtu papildu informāciju tuvākajām dienām. Tāpat jārīkojas arī tūrisma firmām un operatoriem, kuru pakalpojumi saistīti ar šo kompāniju.
2017. gads kompānijai bija rekordveiksmīgs - tā pārvadājusi vairāk nekā 1 miljonu pasažieru, kopskaitā sasniedzot 1,018 miljonus ceļotāju. Lidojumu tiešās pārdošanas apjoms internetā 2017.gadā audzis pat par 125,8%, savukārt ieņēmumi palielinājušies par 13,7% salīdzinājumā ar 2016. gadu.
LASI VĒL:
Rīgā nosēdies pirmais Primera Air saņemtais Airbus A321neo
Primera Air pērn pārvadājusi vairāk nekā miljonu pasažieru
Biznesa pārcelšana uz Latviju palīdz sasniegt rekordaugstus rādītājus
Primera Air nodibina aviokompāniju Latvijā
PrimeraAir pēc biroja pārcelšanas uz Rīgu: Mūsu pieredzei, iespējams, sekos arī citi