Smartlynx iznomā lidmašīnas regulārajiem reisiem un čarterlidojumiem, lūkojas uz jauniem tirgiem un plāno flotes atjaunošanu
To sarunā ar Dienas Biznesu norāda Smartlynx Airlines valdes loceklis Žīgimants Surints (Žygimantas Surintas).
Kāpēc savulaik šāds bizness tika veidots Latvijā, nevis citviet?
Tas vairāk ir vēsturiski tā izveidojies. Kompānija, kas tobrīd tika nosaukta par Latčarter, tika dibināta 1992. gadā. Pie mums joprojām tirdzniecības departamentā strādā viens no tās dibinātājiem Kiriks Matvejevs. Viņš mums ir kā relikvija un ir viens no mūsu labākajiem darbiniekiem tirdzniecības jomā. Tobrīd bija labvēlīga situācija biznesa uzsākšanai. Šajos gados kompānijai ir mainījušies īpašnieki, tā ir pārdzīvojusi daudzas krīzes. Ja skatāmies uz citu valstu piemēriem, tad izdzīvot izaicinājumu pilnā, dinamiskā aviācijas tirgū teju 30 gadus ir liels sasniegums.
Latvijai vajadzētu būt lepnai, ka tai ir tāda kompānija. Varbūt mēs neesam tik labi pazīstami vietējā tirgū, jo Latvijā veicam čarterlidojumus tikai ar vienu lidmašīnu. Taču pasaulē mūsu produktam ‒ ACMI (gaisa kuģis, apkalpe, apkope, apdrošināšana) ‒ tiek dota priekšroka, un mūsu zīmolu labi pazīst. Baltija ir laba vieta centrālajam birojam. Šeit ir gudri, strādīgi cilvēki. Mēs radām savu produktu šeit. Patlaban mums birojā ir vairāk nekā 180 administrācijas darbinieku, bet ar apakšuzņēmējiem – vairāk nekā 700 cilvēku.
Un tomēr – kāpēc palikt Latvijā?
Kur tad iet?
Kāpēc ne Lietuvā, Igaunijā?
Igaunijā mums ir meitas uzņēmums, neliels birojs, mazāk nekā 10 cilvēki, jo mēs koncentrējam visas savas darbības organizēšanu centrālajā birojā. Kad jums ir tāds skaits lidmašīnu, nav efektīvi izmantot ārpakalpojumus. Vajag, lai visu darītu paši vienā vietā. Visi apstākļi ir pateicīgi tam, lai to darītu Latvijā, kāpēc lai mēs ietu kaut kur citur?
Tāpēc, ka jūsu pamattirgus ir citur. Vai palikšana Latvijā saistīta ar izmaksām?
Noteikti. Te ir izdevīgāka situācija attiecībā gan uz kvalificēta darbaspēka pieejamību, gan izmaksām. Tāpat pievilcīgi ir tas, ka Latvija ir ES dalībvalsts. Aviācijā ir grūti darboties kompānijai no t. s. trešajām valstīm. Tāpat ir lielais kaimiņš – airBaltic, kas ar savu garo vēsturi palīdz mums, darot Latviju atpazīstamu aviācijas jomā. Latvijai ir arī zināmas aviācijas tradīcijas kopumā. Visi šie faktori palīdz mums šeit organizēt biznesu.
Visu rakstu lasiet 24. jūlija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!