Latvijā gan kvadriciklu, gan ūdens motociklu piedāvājums ir plašs, pārstāvēti ir visu lielāko pasaules ražotāju zīmoli, un tuvākajos gados šajā ziņā pārsteigumu nebūs.
Kvadricikliem kā bezceļa transporta līdzekļiem liela sezonalitāte pārdošanas intensitātē nav, jo ar tiem var braukt visu gadu. Pretēji ir ar ūdens motocikliem, jo pēc tiem interesenti naskāk sāk lūkoties līdz ar pirmajiem pavasara saules stariem. Abi šie transporta līdzekļi tiek izmantoti gan izpriecu braucieniem, gan darbam, atzīst DB aptaujātie tirgotāji un ražotāju dīleri.
DB aptaujātie tirgotāji teic, ka pieprasījums pēc kvadricikliem lēnām, stabili pieaug un to veicina gan kopējā ekonomiskā situācija valstī, gan fakts, ka aizvien vairāk šo transporta līdzekli iegādājas praktiskām vajadzībām. SIA SDK direktors un līdzīpašnieks Jānis Kivlinieks spriež, ka pagaidām gan emocionālo pircēju ir vairāk, ap 60%, bet praktisko pircēju pulks lēnām sakuplo. Tādi ir gan lopkopji, gan mednieki, gan lauku saimniecību īpašnieki, kuriem nepieciešams apsekot teritoriju, piemēram, laukus, mežus, kā arī veikt mazus darbus, tostarp sniegu šķūrēt. Šo braucamo par labu esam atzinuši arī dažādi dienesti – municipālā policija, ugunsdzēsēji, militārās struktūras –, kas aprēķinājuši, ka naudas un vajadzību proporcija tiem ir pieņemama. «Kvadricikls ir mazs un viegls. Ar to ērti iebraukt mežā, tas neatstāj pēdas, līdz ar to nebojā vidi sev apkārt, jo sver 300–400 kg. Salīdzinājumam – neliels traktors sver tonnu. Protams, biznesam ir arī garoziņa, nav tikai saldā dzīve. Reizēm tiek noteikti dažādi apkārtējās vides ierobežojumi, kas nereti ir nepamatoti, jo tehnika ir veidota videi draudzīga un tā atbilst gan izmešu normām, gan skaņas ierobežojumiem. Bieži vien vides aktīvisti neņem to vērā un aizliedz kaut ko aizliegšanas pēc,» domā J. Kivlinieks.
Arī SIA Motocom pārdevējs, konsultants Aigars Krūze novērojis, ka pieprasījums pēc kvadricikliem lēnām palielinās un to veicina cilvēku interese par aktīvo atpūtu, kā arī šī spēkrata praktiskais pielietojums. Arī cilvēku rocības pieaugums spēlē par labu pieprasījuma kāpumam. Viņš novērojis, ka kvadriciklus parasti tomēr iegādājas praktiskām vajadzībām, tiesa, netrūkstot arī tādu, kuri ar šo spēkratu vēlas izklaidēties; biežāk cilvēki izvēlas jaudīgus 4x4 braucamos, lai varētu tos izmantot maksimāli plaši.
«Tie, kuri pērk kvadriciklu izklaides braucieniem, ir gatavi tērēt vairāk, izvēlas īpaši to aprīkot, lai varētu izbraukt t.s. bezceļus, kādu dziļāku upīti. Cenas amplitūda ir plaša, atkarībā gan no ražotāja, gan spēkrata aprīkojuma. Tādam, kuru var saukt par kvadriciklu, nevis bērnu izklaides līdzekli, cena svārstās no 3000 eiro (ķīniešu ražojumam) līdz 17 tūkst. eiro, kas ir augstas kvalitātes, speciāli pielāgots bezceļiem. Kopumā Latvijā kvadriciklus tirgo 7–10 uzņēmumi. Šajā sarakstā neminu tos, kuri tirgo ķīniešu «rotaļlietas»,» stāsta J. Kivlinieks.
Pārsvarā visi tirgotāji piedāvā plašu produktu klāstu, jo, pārdodot tikai kvadriciklus, izdzīvot ir grūti. Piemēram, SIA SDK tirgū darbojas jau 22 gadus, un uzņēmuma apgrozījumā stabilu vietu visu gadu ieņem kvadricikli, bet 30–40% no apgrozījuma nodrošina ūdens motocikli, kā arī uzņēmums kopš pagājušās vasaras ir Triumph motociklu oficiālais dīleris Latvijā. SIA SDK apgrozījums 2017. gadā bija 3,5 milj. eiro, bet 2018. gadā – četri milj. eiro.
Visu rakstu lasiet 18. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!