Baltijā ir vidēji viena aptieka uz 2200 iedzīvotājiem, un konkurence ir īpaši sīva, jo, piemēram, Somijā ir aptieka uz katriem 6700 iedzīvotājiem
«Daži no maniem kolēģiem citās valstīs jūtas ļoti ērti, bet mums par savu vietu zem saules ir jācīnās,» atzīst Leons Jankelevičs (Leon Jankelevitsh), Tamro Baltics izpilddirektors. Galvenie konkurenti katrā valstī ir atšķirīgi, un neesot daudz spēcīgu Baltijas līmeņa spēlētāju. Viņa skatījumā, bez Benu vēl tikai Euroaptiekai ir labs aptieku pārklājums visā Baltijā. «Taču mēs Baltijā konkurējam ne tikai par klientiem, bet arī par darbaspēku. Tas ir nozīmīgs izaicinājums visam sektoram visās trijās valstīs. Vispirms tas bija aktuāli Igaunijā, tad sekoja Latvija un Lietuva, un tagad visa Baltija saskaras ar izaicinājumu, ka trūkst farmaceitu. Visiem spēlētājiem ir izaicinājums, kā būt efektīviem, attīstīt pakalpojumus un palikt konkurētspējīgiem klientu acīs bez īpaša izmaksu pieauguma atalgojumā. Tas ir vēl viens papildu konkurences līmenis,» uzsver L. Jankelevičs. Viņš arī piebilst, ka īpaši svarīgi ir ne tikai piesaistīt darbiniekus, bet arī viņus noturēt. Tas nav tikai jautājums par atalgojumu. Ir iespējams pārvilināt darbiniekus no konkurentiem, bet viņus spēj noturēt laba vadības komanda, kompānijas kultūra, izaugsmes iespējas u.tml. «Tas ir komplekss jautājums, kam pievēršam īpašu uzmanību. Mūsu reputācija kā darba devējam ir spēcīga, bet labi saprotu, ka tas var mainīties, ja vien ar to nestrādāsim katru dienu,» saka L. Jankelevičs.
Savas un partneru aptiekas
Tamro ietilpst Phoenix Group, kam Eiropā ir 2500 pašu aptieku un 13,5 tūkstoši partneraptieku, kas strādā ar dažādiem zīmoliem un nepieder uzņēmumam. Baltijā Tamro aptieku tīklā Benu ir 240 aptiekas, un uzņēmums sadarbojas arī ar citām, kas izmanto šo pašu zīmolu. «Igaunijas gadījumā tā ir elastīga franšīze. Ne visas aptiekas izskatās vienādi, taču tās pārsvarā iepērk produkciju no mūsu vairumtirdzniecības, palīdzam ar kopīgām mārketinga aktivitātēm, dažiem IT pakalpojumiem. Mums ir diezgan cieša sadarbība. Mēs dodam iespēju neatkarīgiem farmaceitiem, kuri nevēlas pārdot savu aptieku, bet vienlaikus grib strādāt šī spēcīgā zīmola ietvaros,» saka L. Jankelevičs.
Pērc un lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Igaunijā Benu ir 80 partneru aptiekas, Latvijā – 95, taču tās strādā ar citu zīmolu – Aptieka1. Pērn šajās aptiekās ieviesta jauna vizuālā identitāte, un jau 12 aptiekas ir izremontētas atbilstoši jaunajai koncepcijai. Ja uzņēmējs nevēlas pievienoties Aptieka1 ķēdei, tas var pievienoties Benu franšīzei. «Pērn spērām pirmos soļus šajā virzienā, un tagad mums Latvijā ir arī trīs Benu franšīzes aptiekas, visas Jelgavā. Tās visas izskatās tāpat kā pārējās, strādā saskaņā ar galvenajiem principiem. Partneraptiekas uztveram vienlīdz svarīgi tāpat kā savas ķēdes aptiekas,» teic L. Jankelevičs.
Vaicāts, vai nav sarežģīti strādāt ar diviem zīmoliem – Benu un Aptieka1 – L. Jankelevičs teic, ka mārketinga budžets ir lielāks nekā ar vienu zīmolu, taču kompānija mēģina veidot arī sinerģiju mārketinga aktivitātēs, piemēram, plakātos vai televīzijas reklāmās reizēm izmanto abus zīmolus. Viņš nenoliedz, ka ir izaicinājumi šādā darbības modelī, bet uzņēmums mēģina realizēt sadarbības projektus.
Visu rakstu Pa aptiekai uz katra stūra lasiet 3. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.