Atbildīgās iestādes šobrīd strādā pie regulējuma, kas paredz pēc nopietnām avārijām cietušajām automašīnām veikt speciālas pārbaudes, pirms tās saremontētas atgriežas ceļu satiksmē.
Žurnāls TopGear ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) atbalstu ir veicis eksperimentu Vācijā, proti, triecientestam pakļaujot auto, kas «atdzīvināts» pēc smagiem bojājumiem, kuri iegūti ceļu satiksmes negadījuma rezultātā. Eksperiments apliecina, ka traģēdija pēc trieciena būtu neizbēgama.
CSDD direktors Andris Lukstiņš eksperimenta prezentācijas pasākumā žurnālistiem pastāstīja, ka eksperiments ir kārtējais grūdiens, lai situāciju mainītu un satiksmes drošību uzlabotu. Jau 1931.gadā Latvijā Ceļu satiksmes likumā bija rakstīts, ka gadījumā, ja automobilis cietis avārijā, tad pirms spēkrats atkal piedalās satiksmē tam jāveic papildus pārbaude. Diemžēl pašlaik Latvijā nepastāv šķēršļi, lai pēc avārijas automašīna atgrieztos satiksmē mirklī - vienkārši braucamrīks gaida nākamo tehnisko apskati, secina Lukstiņš.
Lai situāciju vērstu par labu ir izveidota atbildīgo iestāžu darba grupa, kurā tiek domāts kā nepieļaut to, lai bez speciālām pārbaudēm šāda automašīna atgrieztos ceļu satiksmē. Darba grupā darbojas CSDD, Satiksmes ministrijas, Valsts policija un apdrošinātāju un Autotirgotāju asociācijas pārstāvji.
«Pirmā doma ir tāda, ka darbs būtu Ceļu policijai - ja notiek negadījums un automašīna ir smagi bojāta, tad tiek atņemta tehniskās apskates uzlīme, attiecīgi dati tiek ievadīti reģistrā, un visi zina, ka šī automašīna bez speciālām pārbaudēm atgriezties ceļu satiksmē nevar. Šī informācija būtu pieejama arī citu valstu reģistros, lai varētu pārliecinātos, vai pēc avārijas šādai automašīnai pēc avārijas ir pielaide ceļu satiksmei,» norādīja Lukstiņš.
«Apdrošinātājiem ir ekonomiskāk izmaksāt kompensāciju nekā kvalitatīvi automašīnu saremontēt. Sadauzītā automašīna ir apdrošinātāja īpašums, kurš aizceļo, piemēram, uz Lietuvu. Lietuvas speciālisti nopērk, «uzķīlē» un tā varbūt atkal atgriežas Latvijā. Tāpēc starp valstīm nepieciešama apmaiņa ar informāciju,» piebilda CSDD direktors.
CSDD vēlas panākt, lai avārijā bojāta automašīna tiktu remontēta pie kvalificētiem speciālistiem, jo tikai tie var saremontēt braucamrīku, kā to prasa rūpnīcas izgatavotāji. Lukstiņš gan sola, ka ar jauno regulējumu neviens autorizētais dīlers netiks lobēts.
Trešais etaps jaunajā regulējumā - automašīna tiek novirzīta tehniskai apskatei. CSDD pārbaudē var arī konstatēt, kādos apstākļos automašīna ir remontēta. «Protams, tehniskajā apskatē mēs nevaram pateikt šuvju kvalitāti, bet, kā jau minēju, būs kritērijs, ka remonts jāveic pie sertificētiem speciālistiem,» piebilda CSDD direktors.
Tehniskajā apskatē šāda automašīna tiek izpētīta no visiem drošības viedokļiem, tostarp CSDD ir gatava pārbaudīt arī gaisa spilvenu darbību tām automašīnām, kuri tām ir paredzēti. Tāpat CSDD ir gatava pārbaudīt ne tikai drošības spilvenu esamību, bet arī stabilitātes kontroli un citus tehniskos parametrus.
Lukstiņš arī secina, ka Latvijā automašīnu vidējais vecums ir 13 gadi, kas ir ļoti daudz. To pierāda arī tehnisko apskašu rezultāti, kas liecina par šo spēkratu diezgan kritisko stāvokli.
Kamaniņu braucējs Juris Šics, kurš guvis traumas, iekļūstot nopietnā negadījumā ar nekvalitatīvi atjaunotu spēkratu, pastāstīja, ka viņa savulaik iegādātais BMW ārēji šķitis pievilcīgs braucamais. Sākumā spēkrats īsti nav stāvējis uz ceļa, tāpēc servisā nomainījis detaļas un turpinājis pārvietoties. Kamaniņbraucēja dzīvesbiedre arī sūdzējusies par automašīnas slikto vadāmību, taču sportists tam īpašu uzmanību nav pievērsis, līdz 2011.gada maijā pēc treniņa nopietni avarējis.
Attapies no traumu ārstēšanas, sportists konstatējis, ka automašīna bijusi iepriekš atjaunota nekvalitatīvi.
#1/5
Automašīna preses konferencē, kurā informē par "Atdzīvināta" auto triecientesta rezultātiem.
#2/5
Automašīna preses konferencē, kurā informē par "Atdzīvināta" auto triecientesta rezultātiem.
#3/5
Automašīna preses konferencē, kurā informē par "Atdzīvināta" auto triecientesta rezultātiem.
#4/5
Automašīna preses konferencē, kurā informē par "Atdzīvināta" auto triecientesta rezultātiem.