Viedokļi

Mūrnieks: Lielākā daļa naudas par mūzikas atskaņošanu tiek ārzemniekiem

Arvīds Mūrnieks, Baltic Record Group direktors, 19.12.2013

Jaunākais izdevums

Diskusijas ir izraisījusi vēlme panākt, lai mūsu valstī strādājošajās radio stacijās 40% mūzikas repertuāra būtu ar Latvijas izcelsmi.Līdzīgas normas jau šobrīd eksistē daudzās Eiropas valstīs, tāda ir nepieciešama arī Latvijā, un tam ir divi galvenie iemesli, laikrakstam Dienas Bizness norādīja Arvīds Mūrnieks, Baltic Record Group direktors.

Pirmkārt, runa ir par nacionālo identitāti. Piemēram, aizbraucot uz Franciju vai Itāliju, tur ir visai grūti saklausīt mūziku, kas nebūtu attiecīgi franču vai itāļu valodā. Savukārt Rīgā, pie lidostas iekāpjot taksometrā, nereti jāklausās krievu valodā skanošas dziesmas. Mums ir pietiekami daudz radiostaciju, kurās atskaņo vienu latviešu dziesmu divu trīs stundu laikā, bet daļā no tām nav pat tik daudz. Faktiski mums ir tikai viena radiostacija latviešu izpildītājiem – Latvijas Radio 2, un arī tās formāts nav līdz galam skaidrs, turklāt pārsvarā tā dod priekšroku šlāgeriem. Tajā pašā laikā Latvijas Radio arhīvā ir simtiem un pat tūkstošiem dažādu vietējo autoru sacerētu skaņdarbu, kas ēterā nav bijuši nevienu vienīgu reizi.

Otrkārt, runa nenoliedzami ir par finansiāliem jautājumiem. Kā zināms, kolektīvās organizācijas iekasē naudu no radiostacijām, novirzot to atskaņoto dziesmu autoriem. Pašreizējā realitāte ir tāda, ka vairumā gadījumu publiskajā telpā tiek atskaņotas dziesmas, kas nav radītas Latvijā. Savukārt minētās organizācijas nerīkojas līdzīgi tam, kādu politiku realizē mūsu kaimiņvalstis, kas meklē dažādas iespējas, kā lielāko daļu iekasētās autoratlīdzības paturēt pašu māksliniekiem. Respektīvi, no Latvijā strādājošajām radiostacijām iekasētās naudas pārliecinoši lielākā daļa aizplūst prom no mūsu valsts. Tas nav pareizi, tāpēc šī situācija ir jāmaina.

Nevar teikt, ka latviešu mūzika netiek translēta tāpēc, ka tai nebūtu pieprasījuma no publikas puses. Šajā gadījumā runa ir par nozari, kurā pieprasījumu veido piedāvājums. Ļoti bieži ir situācijas, kad viena no daudzajām radiostacijām sāk atskaņot jaunu dziesmu, par kuras kvalitāti var diskutēt, un kas tā īsti nav pat radio formāts. Pietiekami bieži to atskaņojot, tiek panākts, ka drīz vien to jau «drillē» uz katra stūra, jo nu jau pēc tās ir pieprasījums. Nav arī nekāds noslēpums, ka latviešu māksliniekiem nereti vietējā tirgū izdodas «izsisties», pateicoties savstarpējās pazīšanās principam, radniecībai ar vadošiem raidorganizāciju darbiniekiem un tamlīdzīgi. Tieši šādā veidā savulaik gūt panākumus ir izdevies ne vienam vien šodien populāram mūziķim.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidostas Rīga straujāku izaugsmi varētu garantēt vien liela partnera piesaiste, piemēram, no Āzijas

Tā sarunā ar DB norāda starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks. Lidosta joprojām apkalpo pusi no Baltijas aviopārvadājumu tirgus.

Aktīvāki tranzītā

Atrauti no valsts un tūrisma industrijas lidosta var neierobežoti attīstīties tikai tranzīta virzienā, kas šobrīd veido ap 30,5% kopējā pasažieru skaita, bet lidojumos no viena punkta uz otru attīstība iet roku rokā ar kopējām aktivitātēm valstī, cilvēku migrāciju u.tml. No tranzīta lidosta iegūst arī vairāk galamērķu, un nākotnē šis skaitlis varētu pieaugt, domā A. Mūrnieks. Runa esot par potenciāluĀzijas tranzīta centru, kam, protams, vajadzīgs spēcīgs partneris, lidsabiedrība, kura gribētu uz tranzīta centra principa vest pasažierus tālajos lidojumos uz šejieni. Un tad pasažieru tālāka apkalpošana Baltijas reģionā varētu notikt, izmantojot nacionālo aviosabiedrību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zemo cenu lidsabiedrība Ryanair nav gatava ar lidostu slēgt identisku līgumu, kāds ir noslēgts ar Wizz Air, taču, piemērojot īpašas atlaides šai lidsabiedrībai, varētu draudēt tiesvedība, norāda bijušais lidostas vadītājs Aldis Mūrnieks.

Mūrnieks uzskata, ka Ryanair lieta ir saimnieciska rakstura jautājums, kas būtu jāizlemj lidostai, jo Satiksmes ministrija «zināmā mērā ir politiska». «Lidostai jādomā, ko tā nopelna un cik maksās cilvēkiem. Nav tikai pasažieru skaits, bet svarīgi ir arī, cik lieli līdzekļi tiek ienesti kompānijai,» uzsver Mūrnieks.

Viņš skaidro, ka ir neizpratnē par to, kādas interpretācijas par šo tēmu ir izskanējušas. Lidosta jau kopš pavasara ir komunicējusi ar Ryanair par jauna līguma slēgšanu. Šajā laikā esot noslēgts līgums ar lidsabiedrību Wizz Air «ar skaidriem noteikumiem, ar skaidru līgumu, ar jauniem galamērķiem un pasažieru skaita pieaugumu», norāda Mūrnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskās lidostas Rīga valdei un tās akcionāram Satiksmes ministrijai (SM) bija atšķirīgs redzējums par lidostas turpmāko attīstību, sacīja lidostas līdzšinējais valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks, komentējot lēmumu atstāt amatu.

«Ļoti sīki es neiedziļināšos, bet piekritīšu kādam jau paustam viedoklim, ka tas ir saistīts ar atšķirīgiem redzējumiem par lidostas attīstību un par tās tālāku virzību,» teica Mūrnieks.

Viņš arī nekomentēja, vai četru lidostas valdes locekļu atkāpšanās ir saistīta ar kādiem konkrētiem lidostas projektiem, vien norādīja, ka bijušas vairākas pamatnostādnes, par kurām SM un lidostas valdei viedokļi atšķīrušies.

Tāpat Mūrnieks atzina, ka viņam nav informācijas, kas turpmāk varētu ieņemt atbrīvojušās valdes locekļu amata vietas.

Viņš norādīja, ka pēc darba atstāšanas kādu laiku plāno atpūsties. «Bija iesākti darbi un padarīti. Tā kā es domāju, ka es varu [no lidostas valdes] šķirties ar labi padarītu darba sajūtu,» teica Mūrnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ryanair vēl nav noslēgusi jaunu līgumu ar Rīgas lidostu; pieļauj, ka tā pēdējā brīdī var aiziet

LETA, 17.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zemo cenu lidsabiedrība Ryanair vēl nav noslēgusi jaunu līgumu ar Rīgas lidostu un no marta var arī no Rīgas aiziet, ņemot vērā šīs lidsabiedrības visai neordināros lēmumus arī citās lidostās, norāda lidostas vadītājs Andris Liepiņš.

«Nosacījumi Ryanair ir skaidri - viņi zina, kādus līgumus par aviācijas pakalpojumu sniegšanu lidosta var slēgt, jo kārtību regulē Ministru kabineta noteikumi. Varam, protams, skatīties, kāds ir pakalpojumu apjoms, kuru pērk lidsabiedrība, jo ne visi pērk vienādu pakalpojumu grozu,» skaidro lidostas vadītājs.

Grūti esot vērtēt Ryanair pozīciju, jo lidsabiedrības rīcība esot visai neordināra. Tehniskajā līmenī lidsabiedrība lidostai ir pieprasījusi jautājumus par pakalpojumu apjomu un cenu. «Esmu piesardzīgi optimistisks, ka atradīsim iespēju potenciālai sadarbībai arī turpmāk. Ja nē, tad Wizz Air ir gatavi paplašināties. Viena lidmašīna tai jau ir bāzēta Rīgā, un tā varētu turpināt attīstību nākamajā gadā. Arī airBaltic var pārņemt daļu no pasažieriem,» uzsver Liepiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Feierābenda lietā figurē tūkstošiem eiro liels kukulis; vērtēs arī Velša atbildību

LETA, 17.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts policijas (VP) Galvenās Kārtības policijas pārvaldes priekšnieka vietnieka Arvila Feierābenda lietā figurē tūkstošiem eiro liels kukulis, un saistībā ar notikušo tiks vērtēta arī Feierābenda priekšnieka, Kārtības policijas pārvaldes priekšnieka Arta Velša, atbildība.

Iekšējās drošības biroja (IDB) priekšnieks Valters Mūrnieks šodien žurnālistiem pastāstīja, ka ir sākts kriminālprocess par kukuļošanu. Aizturēšana notikusi saistībā ar vienu no Kārtības policijas pārvaldes pārziņā esošajām licencēšanas jomām.

Mūrnieks apstiprināja, ka visām četrām lietā iesaistītajām personām, tostarp abām policijas amatpersonām, kā drošības līdzeklis ir piemērots apcietinājums. LETA jau vēstīja, ka abas policijas amatpersonas ir Feierābends un Kārtības policijas pārvaldes inspektors Ilmārs Plētiens. Mūrnieks atteicās izpaust, kas ir abas pārējās personas.

Likumpārkāpumi esot konstatēti nesen un «summa mērāma tūkstošos eiro», taču tie nav desmit tūkstoši, norādīja Mūrnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Iekšējās drošības biroju vadīs Valters Mūrnieks

Dienas Bizness, 06.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien, 6.oktobrī Ministru kabinets apstiprināja Valteru Mūrnieku Iekšējās drošības biroja (IDB) priekšnieka amatā. V.Mūrnieks amatā stāsies 1.novembrī, informē Iekšlietu ministrijā.

Kopš 2010.gada V.Mūrnieks strādājis AS «DNB banka» Drošības pārvaldes vadītāja amatā. Pirms tam viņš ieņēmis dažādus amatus Valsts policijā, tajā skaitā bijis Galvenās Kriminālpolicijas pārvaldes biroja priekšnieks.

V.Mūrnieks ieguvis maģistra grādu Latvijas Policijas akadēmijā, kā arī ieguvis izglītību FIB Nacionālajā Akadēmijā Virdžīnijas Universitātes akreditētajā programmā vadošiem Tiesībaizsardzības iestāžu darbiniekiem ASV Nacionālā izmeklēšanas biroja akadēmijā.

Saskaņā ar Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumu tika izveidota IDB priekšnieka amata kandidātu vērtēšanas komisija, kuras izvēlēto kandidātu iekšlietu ministrs tālāk virza apstiprināšanai Ministru kabinetā. Kandidātu vērtēšanas rezultātā augstāko punktu skaitu atbilstoši vērtēšanas nolikumam ieguva V.Mūrnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā starptautiskās lidostas Rīga apkalpoto gaisa kuģu skaits samazinājies par 5,9%, pasažieru skaits sarucis par 6,6%, savukārt tranzīta pasažieru skaits piedzīvojis 12,1% lejupslīdi, tomēr apgrozījums un peļņa ir kāpusi. Lidostas vadība norāda – pērno gadu pēc vairākus gadus ilgstošas globālās ekonomiskās lejupslīdes var uzskatīt par stabilizācijas perioda sākumu.

Tā valsts a/s Starptautiskā lidosta Rīga vadība norāda savā pārskata gada ziņojumā.

«Pasažieru skaits nerūk, un tas ir labi. Kāpēc neaug? Mēs nevaram būt tik uzstājīgi, prasot, lai pasažieru skaits nepārtraukti augtu. Jāņem vērā aktivitātes kaimiņvalstu lidostās, aviokompānijas airBaltic ReShape (restrukturizācijas) plāni – tie ir būtiski aspekti, kas pasažieru skaitu Rīgā ir samazinājuši. 2011. gadā apkalpojām 5,1 miljonu pasažieru, un nacionālais aviopārvadātājs veidoja pat 65% lielu īpatsvaru no kopējā pasažieru skaita. Restrukturizācija darīja savu,» tā intervijā DB iepriekš pauda lidostas valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lidostas noklausīšanās skandāls jaunā fāzē

Līva Melbārzde, 27.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Drošības policija lūgusi sākt kriminālvajāšanu pret 11 lidostas Rīga bijušajām un esošajām amatpersonām

Kriminālprocess tā sauktajā starptautiskās lidostas Rīga noklausīšanās lietā tika sākts jau 2013. gada decembrī, bet tagad izmeklētājs uzskata, ka savākti pietiekami pierādījumi, lai sāktu kriminālvajāšanu pret trim personām par personas korespondences noslēpuma tīšu pārkāpšanu, četrām personām par nolaidību un vēl četrām personām par valsts amatpersonas pienākumu nepildīšanu, raksta aģentūra LETA. Publiski zināmā informācija gan par aizdomās turētajām, gan par noklausītajām sarunām ir skopa.

«Ko es varu tur komentēt. Lieta iet savu procesuālo gaitu. Vēlu veiksmi tās atrisināšanā,» DB sacīja A. Mūrnieks, kurš lidostas Rīga valdes priekšsēdētāja amatā atradās no 2012. gada nogales līdz 2014. gada rudenim. Viņš sacīja, ka neesot informēts par to, ka būtu apsūdzēts. «Kādam jau ir jābūt vainīgam. Par noklausīšanos lidostā neko nezināju un, ja kādam man tagad patīk pārmest nolaidību, tad kā es varu būt nolaidīgs pret kaut ko, ja fakts no manis tika slēpts?» vaicā A. Mūrnieks. Intervijā DB (14.11.2014. ) A. Mūrnieks asi kritizēja lielo politisko ietekmi uz valsts kapitālsabiedrībām, arī lidostu Rīga.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Iekšējās drošības biroja (IDB) priekšnieka amatu pamet Valters Mūrnieks.

Plānots, ka šis amats tiks uzticēts bijušajam Valsts policijas priekšnieka vietniekam, Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes priekšniekam Andrejam Grišinam, informēja Iekšlietu ministrijā, bet valdībā par šo jautājumu vēl nav lemts.

Mūrnieks ar IDB starpniecību aģentūrai norādīja, ka amata atstāšana nav viņa personīgi pieņemts lēmums.

Iekšlietu ministrs Māris Kučinskis (AS) savukārt norādījis, ka Grišina virzīšana IDB vadītāja amatam saistīta ar nepieciešamību nodrošināt šīs iestādes darba nepārtrauktību, ņemot vērā viņa pieredzi un zināšanas par iekšlietu sistēmā notiekošajiem procesiem.

"Ir svarīgi, lai vadošos amatus šādā iestādē ieņemtu augsta līmeņa profesionāļi, kuru vadībā iestāde spētu konstatēt pārkāpumus, atklāt likumpārkāpējus un novest lietas līdz tiesvedībai - tā ir būtiska valsts iekšējās drošības sastāvdaļa," uzsvēris Kučinskis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Mūrnieks: Rixport meklē salmiņus, pie kuriem ķerties

Dienas Bizness, 07.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Patlaban izskatās, ka tiek meklēti kādi salmiņi, pie kuriem ķerties, lai projektu nerealizētu, tā intervijā laikrakstam Diena pauda lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks.

«Mēs nevienam neko neaizliedzam, zeme joprojām ir viņu, un viņi var būvēt jebko, ko uzskata par vajadzīgu un iespējamu,» norādīja lidostas vadītājs.

«Tas ir tikai mans minējums, bet pieļauju, ka ekonomiskā krīze ietekmējusi biznesu un tagad ar godu ir jāatkāpjas, kādu citu padarot par vainīgo. Ikviens, kurš gribējis kaut ko uzbūvēt lidostā, būvatļauju ir saņēmis. Mārupes pašvaldība vai lidosta nav nevienu ierobežojusi,» tā A. Mūrnieks.

DB jau rakstīja, ka Rixport būvniecības projekta izmaksas plānotas līdz 300 milj. eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Norvēģi sola īstenot viesnīcu kompleksa būves projektu lidostā Rīga

LETA, 08.11.2013

«Rizport» vizualizācija, kā izskatīsies lidosta «Rīga» teritorija pēc projekta realizēšanas.

Avots: Rixport

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Rixport īpašniece kompānija Staur Eiendom plāno īstenot 2006. gadā sākto projektu un izveidot modernu un konkurētspējīgu lidostas viesnīcu, ofisu un konferenču telpu kompleksa projektu.

Kā informēja Rixport sabiedrisko attiecību konsultante Sabīne Puķe, lai apliecinātu savus nolūkus turpināt iesāktā projekta attīstību, vakar Latvijā ieradās Staur Eiendom valdes loceklis Bernts Osthuss, kas tikās ar starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētāju Aldi Mūrnieku un Satiksmes ministrijas vadību.

Tiekoties ar amatpersonām, Rixport mudināja sākt lidostas viesnīcas un konferenču centra būvniecību, taču uzņēmums šobrīd ir pilnībā atkarīgs no tā, vai lidosta izpildīs savas saistības. Plānots, ka viesnīca tiks savienota tieši ar lidostu, līdz ar to uzņēmums nevaram sākt darbu bez sadarbības ar lidostu, kas nepildot savas saistības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Preiļu novadā iedzīvotāji siltina mājas, šķiro atkritumus un ir gatavi piedalīties parka atjaunošanā

Dienas Bizness, 12.10.2015

Šķiroto atkritumu savākšanas laukumā darbs notiek ar rokām. Pēc tam vēlreiz sašķirotos atkritumus sapresē ķīpās.

Foto: Kristaps Kalns, Dienas mediji

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Pie mums viss nav ideāli, bet ir daudz lietu, ko citos novados var pamācīties,» bez lielības saka Preiļu novada domes izpilddirektors Vladimirs Ivanovs. Preiļu novadā ietilpst Preiļu pilsēta un četras lauku teritorijas. Novads ir kompakts, ar labu apdzīvotības blīvumu – 29 cilvēki uz kvadrātkilometru. Kā norāda Preiļu novada domes Attīstības daļas vadītājs Zigmārs Erts, salīdzinot ar citām teritorijām Latgalē, tas ir labs rādītājs: «Priecājamies, ka pašvaldība ir kompakta, ar saviem uzņēmumiem un spēcīgām zemnieku saimniecībām,» pirmdien raksta laikraksts Diena.

Novadā attīstās lauksaimniecības produktu ražošana un pārstrāde, gaļas pārstrāde, vieglā rūpniecība, kravu pārvadājumi, kokapstrāde, tūrisma nozare. Lielākā daļa projektu, kurus pēdējos gados realizējusi pašvaldība, saistīti ar vides jautājumu risināšanu. Piemēram, šogad Preiļos īstenoti trīs Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta finansētie projekti – Preiļu slimnīcā veikta siltināšana un trīs pilsētas ielās uzstādīts LED spuldžu apgaismojums. «Patiesībā jebkura saimnieciskā darbība – vai tā būtu skolas siltināšana vai ceļu infrastruktūras sakārtošana – tieši skar vidi. Līdz ar šiem vides projektiem tiek aptvertas daudzas nozares – visa komunālā saimniecība, pašvaldības publisko ceļu infrastruktūra. Esam uzlabojuši energoefektivitāti, samazinājuši CO2 izmešus,» norāda Z. Erts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto & Video

Lidostas Rīga jaunās piestātnes pamatos iemūrē arī Dienas Biznesu

Žanete Hāka, 06.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks kopā ar ēkas projekta autoriem un būvniekiem svinīgi atklāja jaunās piestātnes ēkas būvniecības uzsākšanu, iemūrējot kapsulu ar vēstījumu nākotnei būves pamatos.

Kapsulā tika ievietots vēstījums nākamajām paaudzēm, lidostas 40. gadu jubilejai veltīta nozīmīte, īpašā eiro monēta un laikraksta Dienas Bizness ceturtdienas numurs.

A. Mūrnieks pasākumā stāstīja, ka šis ir brīdis, kad lidosta domā par pasažieru ērtībām un viņu labsajūtu, ceļojot, radot jaunas iespējas arī lidmašīnu lieluma ziņā. «Šīs ēkas būvniecības pirmā kārta ir sākums ilgam procesam, kura mērķis ir nostiprināt lidostas Rīga kā vadošās Baltijas un Ziemeļeiropas lidostas pozīcijas. Termināļa paplašināšana ir loģisks turpinājums mūsu lidostas četrdesmit gadu garumā notikušai attīstībai,» pasākumā uzsvēra A. Mūrnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Mūrnieks: flyLal prasība pret Rīgas lidostu ir samaitājusi brāļu tautu attiecības

BNS, 06.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas nacionālās aviokompānijas flyLal prasība pret Latvijas aviosabiedrību airBaltic un Rīgas lidostu ir samaitājusi brāļu tautu attiecības, aģentūrai BNS sacīja starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks.

«Tiesai ir jālemj, vai atzīt šo [Lietuvas tiesas] spriedumu [par airBaltic un lidostas aktīvu apķīlāšanu] Latvijā. Vai tam dot kādu izpildvirzienu vai ne, un ļoti jācer, lai šāds virziens netiktu dots, jo mēs runājam par vienīgo lidostu Latvijā,» uzsvēra Mūrnieks.

Pēc viņa teiktā, attiecīgā prasība ir sabojājusi kaimiņvalstu attiecības. «Brāļu tauta mums tās attiecības nedaudz ir samaitājusi. Kompānija flayLal ir sen bankrotējusi, un man liekas, ka tas [prasības celšana] ir neloģiski,» piebilda lidostas vadītājs.

Tāpat viņš norādīja, ka šobrīd tiek izmantoti visi juridiskie instrumenti, lai lidostas aktīvi netiktu apķīlāti. «Cīņa vēl notiek, un nav pierādīts, ka kāds kādam ir kaut ko nodarījis,» atzīmēja Mūrnieks, piebilstot, ka lidosta ir gatava atbildēt par saviem darījumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvieši strādā labi, bet varētu būt radošāki

Didzis Meļķis, 05.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zviedru bizness Latvijā plāno vairot investīcijas, un ģeopolitiskā rīvēšanās to ietekmē minimāli

Tā liecina jaunākais pētījums par Zviedrijas un Ziemeļvalstu uzņēmēju Baltijas biznesa vides uztveri. Zviedrijas Tirdzniecības un investīciju padomes jeb Business Sweden veiktais apkopojums ir sevišķi nozīmīgs ar to, ka tas būs izejas materiāls komunikācijai ar interesentiem par biznesa iespējām arī Latvijā nākamajiem trijiem gadiem. Latvijas vērtējums gan vispārēji (skat. grafiku), gan specifiskās kategorijās ir ar pozitīvu tendenci, un tādi ir arī Zviedrijas investoru plāni – jaunus ieguldījumus šogad paredz 52% aptaujāto, kas ir izaugsme no 45% pirms trijiem gadiem. Par investīciju pieaugumu līdz 2018. gadam ir pārliecināti jau 63% respondentu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu līzinga apmēri palielinājušies; tirgus šā gada nogalē varētu sasniegt 49% no pirmskrīzes apjomiem, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Savukārt nākamajā gadā eksperti prognozē mērenāku attīstības tempu, apjomi varētu palielināties iekārtu līzinga segmentā.

Pārdod vairāk

Jaunu automašīnu pārdošanas apjomi ietekmējuši līzinga darījumu apmērus, kā rezultātā jauno darījumu skaits šā gada otrajā ceturksnī auto līzingā pieaudzis par 23%, veidojot 151,1 miljonu eiro, savukārt iekārtu un industriālās tehnikas līzinga darījumi – par 46,7%, kopsummā par 105,3 miljoniem eiro, liecina Latvijas Līzinga devēju asociācijas dati.

SIA UniCredit Leasing Latvijas filiāles vadītājs Jānis Mūrnieks, atsaucoties uz Latvijas Auto asociācijas prognozēm, norāda, ka līdz šī gada beigām varētu tikt pārdoti kopumā 15,67 tūkstoši jaunu automobiļu. Vadoties pēc šīm prognozēm, šogad jaunu auto tirgus sasniegs 44% no pirmskrīzes – 2007.gada, kas nozīmē, ja saglabātos līdzšinējais pieaugums, pirmskrīzes apjomu (36 tūkstoši) jaunu automašīnu pirkumos varētu sasniegt pēc aptuveni 15 gadiem, saka J. Mūrnieks. «Šogad ne tikai uzlabojušies jauno automobiļu pārdošanas rādītāji, bet arī ievērojami audzis autolīzinga darījumu apmērs, tādējādi var gaidīt, ka šī gada beigās autolīzinga tirgus varētu sasniegt 49% no pirmskrīzes – 2007.gada apjomiem,» lēš J.Mūrnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šis gads Latvijā iesākās ar stingrākām prasībām finansēšanas jomā, tostarp auto līzinga piešķiršanai.

«No klienta viedokļa raugoties, var šķist, ka bankas un līzinga kompānijas kļuvušas konservatīvākas un piesardzīgākas, atsaka finansējumu, bet stingrāks regulējums visā finanšu sektorā ieviests ar mērķi panākt drošāku, stabilāku, pārredzamāku un atbildīgāku finanšu sistēmu, kas kopumā darbojas sabiedrības interesēs – patērētāja maksātspējas izvērtēšanas mērķis ir nodrošināt, lai ar patērētāju tiek slēgti tikai tādi kreditēšanas līgumi, kuros paredzētās saistības tas spētu izpildīt,» akcentē SIA UniCredit Leasing Latvijas filiāles vadītājs Jānis Mūrnieks. Šos un virkni citu auto nozarei aktuālu jautājumu jomas eksperti apspriedīs ikgadējā forumā Auto 2019, ko Dienas Bizness rīko sadarbībā ar UniCredit Leasing, Circle-K un Latvijas Auto asociāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstot ilgtspējas principus maizes ražošanā, bioloģiskā zemnieku saimniecība Ķelmēni šovasar atjaunojusi traktortehnikas parku un investējusi saules paneļu elektrostacijas izveidē.

Piesaistot līdzfinansējumu no bankas Citadele, kopējā ieguldījumu summa veido 800 tūkstošus eiro.

Uzņēmuma investīcijas saules paneļos mērāmas 270 000 eiro, un pāreja uz šo elektroenerģijas ražošanas veidu ļaus saražot apmēram 300 MW/h gadā. Par atlikušajiem līdzekļiem uzņēmums iegādājies četras jaunas traktortehnikas vienības, kas nodrošina precīzas lauku apstrādes tehnoloģijas, kā arī papildinājis ceptuves ražošanas iekārtu klāstu.

“Uzstādot saules paneļus, centīsimies pārplānot ražošanas ciklu – šobrīd maizes ražošana notiek vienmērīgi 24 stundas diennaktī, un, ja saules paneļu saražotā enerģija būs pietiekama, iespējams, pārplānosim ražošanu vairāk uz diennakts gaišajām stundām, samazinot nakts darba stundas. Varēsim vairāk darba izdarīt gaišajā dienas laikā, tādējādi atvieglojot darbinieku slodzi un efektīvāk izmantojot energoresursus. Tāpat ceram, ka šī investīcija ļaus mums elastīgāk kontrolēt pašizmaksu, lai energoresursu tirgus svārstības netiek uzveltas tikai uz patērētāju pleciem,” norāda Ķelmēnu enerģētiķis Raitis Mūrnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Atlūgumus iesniedz četri lidostas Rīga valdes locekļi, tostarp Mūrnieks

Dienas Bizness, 11.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien, 11.novembrī, akcionārs pieņēmis četru līdzšinējo VAS Starptautiskā lidosta Rīga valdes locekļu atlūgumus, liecina medijiem sniegtā informācija.

Ņemot vērā to, ka Satiksmes ministrijai kā akcionāram un VAS Starptautiskā lidosta Rīga valdei jau ilgāku laiku bija atšķirīgi viedokļi par atsevišķu pārvaldības procesu virzību un risinājumu gaitu, lidostas akcionārs ir pieņēmis četru valdes locekļu atlūgumus, savstarpēji vienojoties, norādīts izplatītajā paziņojumā.

Atlūgumus iesniedza līdzšinējais valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks, valdes locekļi Olita Augustovska, Andis Damlics un Raimonds Rožkalns.

Tādējādi valdē palicis tikai viens valdes loceklis - Ilona Līce.

Satiksmes ministrijā portālam db.lv sacīja, ka pagaidām plašāki komentāri netiek sniegti. Savukārt ar A. Mūrnieku portālam db.lv pagaidām sazināties nav izdevies.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Cerības uz profesionāļiem valsts uzņēmumos izplēn

Līva Melbārzde, DB galvenā redaktora vietniece, 05.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skandāli ap lidostu Rīga jau līdzinās teju vai kriminālromāna cienīgam sižetu, bet politisko atbildību par notiekošo ar Latvijai stratēģiski svarīgiem aviācijas uzņēmumiem tā arī neviens neuzņemas.

Uzņēmuma valdes locekļi pēc LR Komerclikuma ir pakļauti uzņēmuma īpašniekam. Privātajā uzņēmējdarbībā pašlaik ar Finanšu ministrijas virzīto likumprojektu, kas paredz valdes personīgu atbildību par uzņēmuma nodokļu parādiem, faktiski tiek mēģināts šo loģisko pakļautības ķēdi lauzt un uzņēmuma valdes locekļus pakļaut Valsts ieņēmumu dienestam. Savukārt pašreizējie notikumi ap valsts kapitālsabiedrību Starptautisko lidostu Rīga uzskatāmi demonstrē to, ka valsts uzņēmumos īpašnieka un valdes pakļautības, kā arī atbildības ķēde principā nefunkcionē jau tagad.

Aptuveni pirms mēneša no darba aizgāja gandrīz visa VAS Starptautiskā lidostas Rīga valde. Neaizgāja gluži labu prātu un bijušais lidostas Rīga šefs Aldis Mūrnieks 14.11.2014. intervijā DB neslēpa ne to, ko viņš domā par valsts uzņēmumu valdes locekļu beztiesīgo un viegli ietekmējamo stāvokli, ne arī samilzušās problēmas Latvijas aviācijā, kuras radušās pirms vairākiem gadiem un pa šo laiku ir tikai augušas lielākas. Kāpēc? Acīmredzot uzņēmumu īpašniekiem – šajā gadījumā Satiksmes ministrijai vai pat visai valdībai kopumā – īpaši nav rūpējis, lai šīs problēmas tiktu atrisinātas. Galvenais, šķiet, visu labi paslaucīt zem tepiķa, lai neuzzinātu plašāka publika. Mūrnieks runāja par politisko spiedienu komerciāli neizdevīga līguma slēgšanā ar īru zemo cenu aviokompāniju Ryanair, par absurdo tiesvedību ar otru Latvijas valstij piederošo lielo aviācijas uzņēmumu – aviokompāniju airBaltic… Nu, un tagad viņš ir viens no bijušajiem lidostas Rīga valdes locekļiem, kuriem ir piemērots aizdomās turamā statuss un draud pat saukšana pie kriminālatbildības it kā sakarā ar lidostas drošības departamenta noklausīšanās skandālu. Rakstu «it kā», jo šie nav pirmie Latvijas valsts uzņēmumu valdes locekļi, pret kuriem notiek represīvo iestāžu vēršanās. Mēdz būt arī trakāk – aizturēšanas šovi ar vīriem maskās, izvazāšana pa medijiem, satriecot cilvēku reputāciju sīkās drumslās. Tikai pēc tam gadiem ilgi ir klusums – notiesāto nav.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan aizvien vairāk cilvēku mājokļu apsildei cenšas atrast gan ekonomiski izdevīgāko, gan arī ērtāko apkures veidu, kas prasītu pēc iespējas mazāk laika un nepiesaistītu saimnieku pie mājas gada aukstajos mēnešos, daudzi aizvien izvēlas izmantot krāsni vai kamīnu, piektdien raksta laikraksts Diena.

Kad pieņemts lēmums mājoklī uzmūrēt krāsni vai kamīnu, tas ir tikai pats sākums procesam, kas kopumā aizņems vairākus mēnešus, turklāt prasīs krietni vairāk laika un arī resursu, nekā sākotnēji būsim iedomājušies. Pirmais solis ir saprast, ko vēlamies un cik lielu naudas summu varam atvēlēt. Nākamais solis ir kvalificēta mūrnieka meklēšana un darbu saskaņošana ar viņu.

Sertificētais krāšņu un kamīnu mūrnieks Mārtiņš Ansons ierosina divus ceļus, kā atrast vēlamo meistaru: «Viens variants ir sazināties ar meistaru pēc kāda paziņas ieteikuma, kuram jau uzbūvēts kamīns vai krāsns. Otrs ceļš ir Latvijas Amatniecības kamera, kuras mājaslapā var atrast sarakstu ar sertificētiem meistariem – krāšņu podniekiem–kamīnmeistariem. Ja gribat kamīnu vai krāsni uzmūrēt savā mājoklī, kas ir nosacīti standarta būve, izvēlētajam meistaram nav obligāti jābūt sertificētam. Savukārt kultūrvēsturiskā objektā krāsni vai kamīnu var mūrēt tikai sertificēts meistars.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lidostas boss: lai gan būsim uzcēluši sapņu pili, Rīgā joprojām nav konferenču zāles

Dienas Bizness, 18.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Aviopasažieru - respektīvi, tūristu, kas ierodas Latvijā, - skaita pieaugumu es neredzu. Protams, tūristu piesaiste nav vienas dienas darbs. Turklāt svarīgi būtu valsts mērogā domāt stratēģiski. Ja jaunajā Latvijas Nacionālās bibliotēkas ēkā Gaismas pilī būtu atvērta starptautiska mēroga konferenču zāle, lidostā Rīga ierastos vairāk biznesa tūrisma grupu,» intervijā laikrakstam Diena norādījis va/s starptautiskā lidosta Rīga valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks.

«Diemžēl, lai gan būsim uzcēluši sapņu pili - Gaismas pili, Rīgā joprojām nav konferenču zāles, kurā varētu organizēt plašas starptautiska mēroga konferences. Kaut arī - būtu bijis noderīgi un gudri, būvējot jaunu bibliotēku, arī par mūsdienu prasībām atbilstošu konferenču zāli padomāt,» uzskata lidostas vadītājs.

Savukārt, jautāts, par savulaik apspriesto ieceri Baltijas lidostas savienot ar dzelzceļu, A. Mūrnieks atbildējis:

«Jā, plāns Baltijas lidostas savienot ar dzelzceļu joprojām ir spēkā, bet realizācija gaidāma tālā nākotnē - te nav runa par gadiem, bet desmitgadēm.»

«Visi attīstības plāni un skices, kas lidostā tiek izstrādātas, paredz arī dzelzceļa iespējamību. Tomēr šobrīd es neredzu aviopasažierus, kuri gribētu izmantot vilcienu. Ceļotājs, kas pāris stundās atlidojis no Kopenhāgenas uz Rīgu, negribēs daudz ilgāku laiku pavadīt vilcienā, braucot uz Tallinu. Iespējams, pašreizējie vilcieni ceļotājiem šķiet par lēnu, un Baltijas dzelzceļa infrastruktūra nav vēl gatava, lai to saslēgtu vienotā sistēmā ar lidostu,» viņš skaidrojis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdzšinējais Iekšējās drošības biroja (IDB) priekšnieks Valters Mūrnieks no 26.jūnija beigs pildīt amata pienākumus un viņa vietā tiks iecelts Valsts policijas priekšnieka vietnieks, Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes priekšnieks Andrejs Grišins, aģentūrai LETA apstiprināja Iekšlietu ministrijā.

Grišinu nolēmis virzīt iekšlietu ministrs Māris Kučinskis (AS).

Ministrs norādījis, ka Grišina virzīšana IDB vadītāja amatam saistīta ar nepieciešamību nodrošināt šīs iestādes darba nepārtrauktību, ņemot vērā viņa pieredzi un zināšanas par iekšlietu sistēmā notiekošajiem procesiem.

"Ir svarīgi, lai vadošos amatus šādā iestādē ieņemtu augsta līmeņa profesionāļi, kuru vadībā iestāde spētu konstatēt pārkāpumus, atklāt likumpārkāpējus un novest lietas līdz tiesvedībai - tā ir būtiska valsts iekšējās drošības sastāvdaļa," uzsvēris Kučinskis.

Par Grišina apstiprināšanu IDB priekšnieka amatā lēmums jāpieņem Ministru kabinetam.

Grišina pēcteča atrašana un iecelšana amatā būs Valsts policijas priekšnieka Armanda Ruka kompetencē. Valsts policijā aģentūrai LETA norādīja, ka Ruks patlaban ar topošā kriminālpolicijas priekšnieka meklējumiem nesteigsies, jo vispirms ir jāsagaida valdības lēmums par Grišina apstiprināšanu un tad attiecīgi varēs vērtēt iespējamos kandidātus uz šo amatu atbilstoši profesionālajai pieredzei, reputācijai un izglītībai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunā starptautiskās lidostas Rīga valde varētu tikt iecelta šonedēļ, žurnālistiem otrdien sacīja satiksmes ministrs Anrijs Matīss.

«Šobrīd mēs ļoti straujā tempā meklējam cilvēkus, kompetentus pārstāvjus [lidostas valdē]. Es varu uzreiz apgalvot, ka tie nebūs nekādā veidā saistīti ne ar politiku, ne politiskajām partijām. Mēs šobrīd uzrunājam profesionāļus, kuriem būtu pieredze vadībā, kuriem būtu pieredze arī aviācijas jomā un finanšu jomā, un kas varētu nekavējoties uzņemties lidostas vadīšanu. Es ceru, ka šīs nedēļas laikā valde tiks nokomplektēta vismaz triju cilvēku sastāvā, lai tā varētu veiksmīgi darboties un turpināt strādāt,» teica Matīss.

Vienlaikus viņš izteica pateicību līdzšinējai lidostas valdei, norādot, ka tā ir paveikusi daudz, tomēr bijuši vairāki jautājumi par lidostas pārvaldību par kuriem valdei un Satiksmes ministrijai (SM) kā akcionāram bijuši atšķirīgi viedokļi. Tostarp akcionārs bijis neapmierināts ar lidostas papildus izdevumiem par advokātu pakalpojumiem tiesisko strīdu risināšanas lietās. «SM viedoklis un mans, kā ministra viedoklis, ir viennozīmīgs - mēs nevaram tērēt 100 tūkstošus eiro advokātiem, ja lidostā ir Juridiskais departaments, un turklāt, ja šīs lietas tiek zaudētas. Un tās lietas ir vienkāršas lietas, piemēram, lietas saistībā ar darbu tiesisko strīdu risināšanu, kas īstenībā ir ļoti vienkāršas lietas un nevar maksāt šādas milzīgas naudas summas,» sacīja Matīss.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būvmateriālu cenu kāpums ietekmējis darījumus ar privātmājām - hipotekārā kredīta ņēmējiem parādās grūtības iekļauties plānotajās būvniecības izmaksās.

Savukārt, izvēloties pirkt gatavu māju, pieprasītākajos rajonos jau vērojama tendence pirkuma summai pārsniegt īpašuma vērtību, liecina bankas Citadele informācija par hipotekārajiem kredītiem.

Būvmateriālu cenu kāpums ir ietekmējis privātmāju būvniecībai pirms izmaksu pieauguma izsniegtos aizdevumus, palielinot pašu klientu ieguldījumu. Pagaidām tas ietekmējis nelielu daļu hipotekārā kredīta ņēmēju, savukārt vislielākās grūtības iekļauties plānotajās izmaksās un iesniegtajās tāmēs varētu būt kredītņēmējiem, kas aizdevumus mājas būvniecībai saņēma pagājušā gada rudenī un nogalē, un būvniecības pasūtījumus neveica par tā laika cenām.

“Pusgads var paiet pat bez reālas būvniecības uzsākšanas, tāpēc ir gadījumi, ka klienti vēl nav paspējuši uzsākt būvniecību, un, redzot izmaksu kāpumu, ir divi scenāriji. Pirmais - palielina paši savu ieguldījumu un nosedz izmaksu pieaugumu, vai otrs - aptur būvniecību. Šādi gadījumi ir, bet tie pagaidām nav masveidā, un, iespējams, rudenī būvmateriālu tirgū cenas kompensēsies, tomēr nav garantijas, ka pēc laika būvēt būs lētāk vai izdosies iekļauties iepriekš plānotajā tāmē. Gan būvējot, gan pērkot privātmāju šobrīd ir patiešām būtiski novērtēt, vai naudas summa, kas tajā tiks ieguldīta, atbildīs mājas tirgus vērtībai,” norāda bankas Citadele privātpersonu apkalpošanas direkcijas vadītājs Jānis Mūrnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru