Auto

Miljoni kukuļoti par Rīgas sabiedriskā transporta autobusiem

Rudīte Spakovska,25.03.2010

Jaunākais izdevums

Rīgas domes amatpersonām, Rīgas domi kontrolējošās partijas biedriem un citām amatpersonām Daimler kukuļos piecu gadu laikā samaksājis 1.8 miljonu eiro (aptuveni 1.3 milj. Ls)

Autoražotājs Daimler kukuļdošanā Latvijā iesaistījies 2000. gada augustā, liecina publiskotie materiāli par ASV notiekošo procesu, kurā Daimler tiek apsūdzēts kukuļdošanā 22 pasaules valstīs.

Kā liecina materiāli, apmēram piecu ar pus gadu laikā (no 2001. līdz 2006. gadam) Evobus piegādājuši Rīgas pilsētai 117 autobusus, kopējai līguma vērtībai sasniedzot aptuveni 30 miljonus eiro (21.6 milj. Ls). Pa šo laiku dažādus politiskos spēkus pārstāvošiem cilvēkiem, tajā skaitā, visticamāk, arī domes un valsts amapersonām, izmaksāti kukuļi 1.3 miljonu latu vērtībā.

Kukuļdošanas sāga sākusies 2000. gadā, kad Daimler meitas uzņēmums EvoBus (autobusu tirdzniecība) saņēmis ziņas no Latvijas izplatītāja, ka gaidāms tenderis, kurā Rīgas domes satiksmes departaments plāno iepirkt autobusus vairākās kārtās vairāku gadu gaitā. Tad Evobus saņēmis faksu, kurā Latvijas izplatītāja vadītājs (general manager) paziņo, ka Evobus konkurenti, lai iegūtu pasūtījumu, esot piekrituši "zem galda" samaksāt Rīgas domes deputātiem. Tad arī Evobus esot ķēries pie kukuļu maksāšanas un jau 2001. gada martā EvoBus tika pie daļas no pasūtījuma - Evobus piegādāja 79 autobusus Rīgas domes sabiedriskā transporta nodrošinātājiem Tālava un Imanta.

2001. gada jūnijā Baltijas izplatītājs sācis sarunas ar Tālavu un Imantu par rezerves daļu piegādi un arī šajā darījumā Evobus informēti, ka nepieciešams "zem galda" maksāt kukuļus, kas, kā uzskata ziņojuma autori, arī darīts.

Kukuļi Rīgas domniekiem maksāti no naudas, kas iegūta mākslīgi paaugstinot pilsētai pārdodamo autobusu cenu, bet iegūto starpību novirzot konkrētiem Rīgas domes deputātiem komisijas formā. Komisijas maksājumu patiesā daba slēpta izmantojot "piesedzošus" konsultāciju līgumus ar Oldenburgas finansiālo korporāciju (Oldenburgh Financial Corporation), kas bāzēta Delavērā un United Petrol Group LLP no Oregonas. Izmantojot šos starpniekuzņēmumus, kukuļi maksāti vairākām amatpersonām.

2002. gadā, kad tika piegādāti pirmie Mercedes autobusi Rīgas domei, Oldenburgas finansiālā korporācija izmantota, lai maksātu kukuļus tā brīža Rīgas domē valdošajā partijā esošām Latvijas amapersonām. Mainoties varai Rīgas domē, maksājumi nav stājušies, tikai tad tie maksāti izmantojot United Petrol Group LLP, nākošā politiskā spēka pārstāvjiem.

Jāatgādina, ka 2000.gada 9.maijā par Rīgas domes priekšsēdētāju tika ievēlēts Andris Ārgalis (TB/LNNK), bet pēc pašvaldības vēlēšanām 2001. gada 11. martā par Rīgas domes priekšsēdētāju kļuva Gundars Bojārs (ievēlēts no LSDSP), kuru pēc 2005. gada 12. marta vēlēšanām nomainīja Aivars Aksenoks (ievēlēts no Jaunā laika), kurš pienākumus pildīja līdz 2007. gadam, kad viņu nomainīja Jānis Birks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ģenerālprokurors Jānis Maizītis nosūtījis Korupcijas Novēršanas un apkarošanas birojam ierosinājumu pārbaudīt iespējamos noziedzīgos nodarījumus, kas saistīti ar Rīgas domes amatpersonu kukuļošanu saistībā ar Daimler dalību pašvaldības konkursos.

To Db apstiprināja ģenerālprokuratūrā. Laikraksts Bizness&Baltija ceturtdien rakstīja, ka izskanējusī informācija par Daimler kukuļošanu varētu būt saistīta ar Rīgas domes iepirkumiem. Saskaņā ar B&B informāciju Daimler laika posmā no 2002. līdz 2006.gadam tērējis aptuveni 1,8 miljonus eiro (aptuveni 1,2 miljoni latu) Rīgas domes amatpersonu kukuļošanai, lai panāktu uzņēmuma ražoto autobusu iegādi pašvaldības sabiedriskā transporta nodrošināšanai.

KNAB pārstāvis Andris Vitenburgs Diena.lv atzina, ka birojs vēl nav pieņēmis lēmumu, vai pārbaudi uzsāks: “Pieejamā informācija tiek vērtēta, lai izlemtu jautājumu par turpmāku rīcību.”

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Daimler lietā aizturēts bijušais Bojāra padomnieks Tenis

LETA,14.02.2011

Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja darbinieki konvojē tā dēvētajā Vācijas autobūves koncerna "Daimler" kukuļošanas lietā nedēļas nogalē aizturēto bijušo Rīgas mēra Gundara Bojāra tā laika padomnieku transporta jautājumos un SIA Rīgas satiksme padomes priekšsēdētāja vietnieku Leonardu Teni uz tiesas sēdi, kur lems par piemērojamo drošības līdzekli

Leta

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā dēvētajā Vācijas autobūves koncerna Daimler kukuļošanas lietā nedēļas nogalē aizturēts bijušā Rīgas mēra Gundara Bojāra tā laika padomnieks transporta jautājumos un SIA Rīgas satiksme (RS) padomes priekšsēdētāja vietnieks Leonards Tenis.

Kā ziņots, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) piektdien veica kratīšanu RS telpās un, iespējams, vēl citur lietā par Daimler dotajiem kukuļiem Rīgas domes amatpersonām.

Nedēļas nogalē izmeklētāji veikuši vēl vairākas procesuālās darbības šajā lietā. Kopējo aizturēto skaitu un citas ar lietu saistītas detaļas KNAB izmeklēšanas interesēs neatklāj. Aģentūrai LETA zināms, ka Tenis aizturēts sestdienas vakarā Daugavpilī.

50 gadus vecais daugavpilietis Tenis savulaik ieņēmis daudzus ietekmīgus amatus, liecina aģentūras LETA arhīva dati.

Padomju laikā ieguvis dzelzceļnieka izglītību un strādājis Rīgas vagonu rūpnīcā, kā arī bijis aktīvs komjaunietis, pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas Tenis pievērsās uzņēmējdarbībai, bet nedaudz vēlāk - arī politikai. Viņš bija 6.Saeimas deputāts (ievēlēts no Demokrātiskās partijas Saimnieks), Akcizēto preču padomes un Spirta monopola padomes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

KNAB veic kratīšanas Daimler kukuļošanas lietā

LETA,11.02.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) šodien veicis kratīšanu pašvaldības SIA Rīgas satiksme (RS) un, iespējams, vēl citur lietā par Vācijas autobūves koncerna Daimler dotajiem kukuļiem Rīgas domes amatpersonām, liecina aģentūras LETA rīcībā esošā informācija.

Patlaban nav zināms, vai izmeklētāji nolēmuši kādu amatpersonu aizturēt. Ne KNAB preses pārstāvji, ne priekšnieks Normunds Vilnītis aģentūrai LETA nekādus komentārus nesniedza.

KNAB izmeklētāji RS ieradās ap plkst.13, novēroja aģentūra LETA, un joprojām ir uzņēmuma telpās. Neoficiāla informācija liecina, ka galvenokārt viņus interesējuši RS arhīvā pieejamie dokumenti.

RS vadītājs Leons Bemhens visu dienu uz tālruņa zvaniem neatbildēja, bet neilgi pēc plkst.18 pameta biroja telpas, aģentūrai LETA apstiprinot KNAB darbinieku "vizīti" viņa vadītajā uzņēmumā. Par KNAB izmeklētāju ierašanās iemesliem esot jāvaicā KNAB, Bemhens neesot tiesīgs sniegt šādu informāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ģenerālprokuratūra pabeigusi pirmstiesas kriminālprocesu tā saucamjā Daimler krimināllietā, kur par kukuļņemšanu lielā apmērā no Ungārijas autobusu ražotāja Ikarus special Coach factory Ltd., Ungārijas trolejbusu ražotāja Ganz Transelektro Traction Electric, Polijas autobusu ražotāja Neoplan Polska Sp.z o.o. un kukuļa izspiešanu no Daimler AG grupā ietilpstošā uzņēmuma EvoBus GmbH.

Prokuratūra lietu nosūtījusi izskatīšanai Rīgas pilsētas Centra rajona tiesai. Krimināllietā tiek apsūdzētas sešas personas. Viena no personām apsūdzēta par par kukuļņemšanu un kukuļa izspiešanu lielā apmērā, uzkūdīšanu dot kukuli, par starpniecību kukuļošanā, kukuļa piesavināšanos kā arī par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanu lielā apmērā.

Otra persona apsūdzēta par kukuļņemšanu lielā apmērā atbalstīšanu, kukuļa izspiešanu lielā apmērā atbalstīšanu un noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanas lielā apmērā atbalstīšanu. Savukārt četras personas apsūdzētas par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu legalizēšanas lielā apmērā atbalstīšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Bojārs: ar mersedesu nebraucu; arī citi noliedz kukuļošanu

Dienas Bizness,26.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušās amatpersonas, kuru laikā veikti transportlīdzekļu iepirkumi no kompānijām, kas saistītas ar korupcijā vainu atzinušo Daimler, noliedz, ka būtu pieņēmušas kukuļus. «Pieļauju, ka es neesmu šajā sarakstā, jo neesmu neko saņēmis. Pats arī nebraucu ar mersedesu,» par iespējamo uzpirkšanu sakās nezinām bijušais pilsētas galva Gundars Bojārs (LPP/LC).

Bojāra toreiz pārstāvētā LSDSP no 2001. gada vidus līdz 2005. gada pavasarim bija nozīmīgākā partija domē. Viņš autobusu iepirkumos neesot iedziļinājies, bet atminas, ka tie sākti pirms viņa - vienu domes sasaukumu agrāk.

Iepriekšējais mērs (no 2000. gada maija) Andris Ārgalis (TP) atsacījās par šo tēmu runāt: «Tā visa ir tikai jūsu retorika.» No komentāriem atteicās arī ilggadējais Satiksmes departamenta direktors, tagad pensionārs Ivars Zarumba, kura laikā autobusi tika pirkti.

Klusēja gan Rīgas Satiksmes preses sekretāres, gan valdes priekšsēdētāja Leona Bemhena telefons. L. Bemhens pirms tam vadīja Tālavu, kura saņēma autobusus. Savukārt otra uzņēmuma - Imantas - bijušajam direktoram Pēterim Simažam par iespējamu kukuļošanu ir pirmā dzirdēšana: «Mēs bijām laimīgi, ka tikām pie jauniem autobusiem, bija vienalga, pie kādiem.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Kukuļus Latvijā maksājis arī Mercedes Turcijas meitasuzņēmums

R. Spakovska,26.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Papildus 117 autobusiem, par kuru iegādi Latvijas amatpersonām samaksāti 1.8 miljoni eiro, kukuļi doti arī par vēl 40 autobusu iegādi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, skandāls par ierēdņu kukuļošanu Mercedes autobusu iegādē ir ne tikai Rīgas un ne tikai piecu gadu gara problēma, raksta laikraksts Telegraf.

Laikraksta Telegraf rīcībā esot dokumenti, kas liecina, ka pērn Ventspilī organizētā autobusu iepirkuma konkursa nosacījumi bijuši uzrakstīti speciāli Daimler un faktiski izslēguši no konkursa citus dalībniekus, turklāt šo faktu konstatējis Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB).

Telegraf uzskaita vairākus nosacījumus – motora tilpumu un jaudu, kā arī citus autobusu tehniskos parametrus, kas bija iekļauti pašvaldības uzņēmuma Ventspils reiss izsludinātā iepirkuma nosacījumos un kas izslēdz jebkādu citu autobusu iegādi. Interesanti, ka sūdzību iesniegusi SIA Silverstar, kas bija Daimler pārstāvis Latvijā 2000. gadā, kad Ventspils reiss pirmo reizi iepirka Mercedes autobusus pasažieru pārvadājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru