Grāmatvedības programmās iestrādāti mākslīgā intelekta (MI) risinājumi no nākotnes vīzijas pārtapuši realitātē, un tos ikdienas darbā izmanto jau 8% Latvijas uzņēmumu, kamēr vēl 24% meklē piemērotāko programmu, kas atvieglos grāmatveža darbu.
Tirgus un socioloģisko pētījumu aģentūras Norstat veiktās aptaujas rezultāti rāda, ka visaktīvāk jaunās iespējas izmanto grāmatveži uzņēmumos, kas sniedz grāmatvedības ārpakalpojumus.
Grāmatvedības programmu izstrādātājiem savos produktos integrējot aizvien vairāk MI rīku, pakāpeniski pieaug to lietotāju skaits. Šobrīd pieejami risinājumi lielākoties atvieglo dažādu rutīnas darbu veikšanu, piemēram, automātiski nolasot un apstrādājot informāciju no e-rēķiniem, modelējot naudas plūsmu dažādos biznesa attīstība scenārijos vai sagatavojot dažādas atskaites. Prasmīgi izmantoti, tie spēj atslogot grāmatvežus, tādēļ progresīvākie uzņēmumi ar MI palīdzību risina kvalificētu grāmatvežu trūkuma problēmu.
Visaktīvāk jaunās iespējas apgūst grāmatvedības ārpakalpojumu sniedzēji, kuriem finanšu atskaišu sagatavošana, darba algu aprēķināšana un citi grāmatvedības pakalpojumi ir galvenais ienākumu avots, tādēļ nākas nemitīgi paaugstināt produktivitāti. Šajā grupā grāmatvedības programmās integrētos MI risinājumus izmanto jau 14% no visiem respondentiem, un vēl 37% apsver domu par šādu programmu lietošanu.
«Mākslīgais intelekts šobrīd nespēj pilnībā aizstāt grāmatvedi un maz ticams, ka pārskatāmā nākotnē tas spēs pārņemt visus cilvēka pienākumus, taču MI ļoti labi tiek galā ar bieži atkārtojamiem rutīnas darbiem. Turklāt paveic tos krietni ātrāk. Ko grāmatvedis spēj izdarīt daudzās stundās pamatīgi koncentrējoties, datorsistēma padara dažās minūtēs bez īpašas piepūles un kļūdīšanās riska. Viens no piemēriem, kā grāmatvedis izmanto MI tehnoloģijas, ir dokumentu digitalizācija: papīra rēķinu un čeku atpazīšana un digitalizēšana ļauj darbiniekam nevadīt dokumentu datus manuāli. Tādēļ ir tikai loģiski, ka grāmatvedības pakalpojumu sniedzēji cenšas atslogot savus darbiniekus, sūtot talkā MI. Ar digitālo risinājumu atbalstu tie īsākā laikā var apkalpot vairāk klientus,» ieguvumus uzskaita pētījumu pasūtījušā uzņēmuma Jumis Pro vadītājs Viesturs Slaidiņš.
Visaktīvāk MI rīkus izmanto tie ārpakalpojumu sniedzēji, kuri apkalpo salīdzinoši nelielu klientu skaitu – līdz 9 uzņēmumiem. Parasti tie ir mazi grāmatvežu kolektīvi, tādēļ katram darbiniekam jāstrādā ar vairākiem klientiem un tas jādara maksimāli efektīvi. Lai paaugstinātu darba produktivitāti, šajā grupā MI rīkus izmanto jau 29% respondentu.
Aģentūra Norstat veica tirgus pētījumu maijā, aptaujājot 302 Latvijas mazos, vidējos un lielos uzņēmumus.