Pastāv ļoti liela iespējamība, ka Ministru kabinetam būs jālemj par vilcienu iepirkumā neizlietoto līdzekļu pārdali citiem mērķiem, pirmdien pēc tikšanās ar Valsts prezidentu Andri Bērziņu žurnālistiem atzina satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
Taujāts par mediācijas sarunām Stokholmā, ministrs atzina, ka parakstu uz līgumiem patlaban neesot. Otrdien, 12.martā, Ministru kabinets uzklausīs a/s Pasažieru vilciens (PV) valdes priekšsēdētāja ziņojumu par pašreizējo situāciju.
«Šobrīd grūti spriest, kāds būs lēmums. Bet izskatās, ka ir ļoti liela iespējamība, ka tomēr pārdales lēmumi būs jāpieņem,» sacīja A. Matīss.
PV, kuram 8. martā bija jābeidz mediācijas sarunas Stokholmā par jauno vilcienu iepirkumu, vien apliecina, ka «mediācijas procesā ir izdarīts viss, lai panāktu Latvijas interesēm maksimāli labāko un izdevīgāko rezultātu», taču konkrētāka informācija netiek sniegta.
Pērn 3. oktobra naktī tika paziņots, ka vienošanās starp PV un spāņu ražotāju Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A.(CAF) par jauno vilcienu iegādi nav panākta. Tomēr CAF uzskata, ka vilcienu pirkuma līgums ir spēkā, bet PV - ka nav, tādēļ PV 16. novembrī ir sācis mediācijas procesu Stokholmas Tirdzniecības palātas Mediācijas institūtā, lai panāktu vienošanos ar CAF par neveiksmīgo jauno vilcienu iepirkumu, un sarunas ilgst joprojām.
Iepriekš Satiksmes ministrijā (SM) skaidroja, ka saskaņā ar PV un CAF mediācijas laika grafiku 8. martā puses paredz noslēgt sarunas pēc būtības.
Savukārt SM sadarbībā ar Finanšu ministriju paralēli gatavošot Kohēzijas fonda (KF) finanšu līdzekļu pārdalei nepieciešamo informāciju gadījumam, ja mediācijas procesa gaitā pusēm neizdosies vienoties. «KF līdzekļu pārdali varēs īstenot attiecīgi pēc 8. marta. Jautājumu atkārtoti skatīs valdībā iespējami ātrāk pēc mediācijas procesa iznākuma,» uzsver ministrijā.
SM ir sagatavojusi papildu informāciju Eiropas Komisijai (EK) par sešiem projektiem, kuru labā tiktu pārdalīts vērienīgā un neveiksmīgā vilcienu iepirkuma finansējums 100 miljonu latu vērtībā. Šie projekti segtu 80% no vilcienu iepirkumā paredzētajiem līdzekļiem.
Latvijas piedāvātie projekti ir 13 būtisku dzelzceļa pieturu modernizēšana, Šķirotavas stacijas modernizācija, Liepājas stacijas signalizācijas sistēmas modernizācija un sliežu paplašināšana, sliežu ceļa atjaunošana Austrumu-Rietumu transporta koridorā, sliežu pārmiju nomaiņa Rail Baltica un Austrumu-Rietumu koridorā, kā arī Austrumu-Rietumu koridora galvenā datu pārraides tīkla modernizācija.