2024. gada pirmajā pusē patērētāju uzvedības maiņa, pirmo reizi būtiski ietekmēja luksusa tirgu, kas iepriekš bijis noturīgs pret ekonomiskajām grūtībām, izraisot tirgus lejupslīdi.
Luksusa ražotāji saskārās ar nopietniem izaicinājumiem. Āzijā, it īpaši Ķīnā, ekonomikas lēnā attīstība un patērētāju piesardzība ievērojami ietekmēja pārdošanas apjomus pasaulē lielākajā luksusa tirgū. Tomēr aizvadītā gada otrajā pusē situācija uzlabojās – pārdošanas apjomi tradicionālajos tirgos pieauga, un pieprasījums pēc vēsturiski vispopulārākajiem luksusa produktiem sasniedza jaunus rekordu līmeņus, ļaujot daudziem zīmoliem veiksmīgi kompensēt iepriekšējo ceturkšņu vājos rezultātus.
Pērnā gada otrajā pusē Hermes izcēlās kā vadošais luksusa preču ražotājs. Uzņēmums 4. ceturksnī ziņoja par stabilu pārdošanas pieaugumu visos reģionos – pat Āzijā, kur, neskatoties uz vājo pieprasījumu Ķīnā, pārdošanas apjomi pieauga par 9% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Hermes ir spējis saglabāt savu produktu ekskluzivitāti un augsto vērtību patērētāju acīs, ko apliecināja arī ādas izstrādājumu nodaļas 21,5% apgrozījuma kāpums. To lielā mērā veicināja tādu ikonisku produktu kā Birkin un Kelly somu augstais pieprasījums. Pozitīvie rādītāji veicināja arī uzņēmuma akciju cenas kāpumu par 20,4% gada laikā.
Savukārt gigants Richemont 4. ceturksnī reģistrēja 10% apgrozījuma pieaugumu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, neskatoties uz 18% pārdošanas apjoma kritumu Ķīnā. Eiropā, Amerikā un Tuvajos Austrumos uzrādītie divciparu procentu pieaugumi pārdošanas apjomos lielā mērā izlīdzināja Ķīnas tirgus vājumu, kā rezultātā gada laikā uzņēmuma akciju vērtība pieauga par 28,3%.Tomēr, ne viss ir tik rožaini, cik gribētos. Pasaulē lielākais luksusa preču ražotāju konglomerāts LVMH guva nelielu pārdošanas apjoma pieaugumu 4. ceturksnī, taču tas nebija pietiekami, lai izlīdzinātu iepriekšējo ceturkšņu sliktos rezultātus – gada laikā uzņēmuma akciju vērtība samazinājās par 18,4%.
Tikmēr Burberry turpina cīnīties ar maigu pieprasījumu. 3. ceturksnī veikalu pārdošanas apjomi samazinājās par 4% – kas ir mazāk, nekā analītiķu prognozētais 12% kritums. Lai gan ASV patērētāju tēriņu kāpums nedaudz atbalstīja uzņēmuma sniegumu, Eiropā un Āzijā pārdošanas apjomi turpināja lejupslīdi, kas noveda pie 20,5% akciju vērtības krituma gada laikā.
Investori joprojām uzskata, ka luksusa preču nozare atveseļosies – to apliecina arī vadošo zīmolu akciju dinamika.
Pēc īsiem nenoteiktības periodiem luksusa preču zīmoli parasti ātri atgūstas, pateicoties spēcīgajām zīmola pievienotajām vērtībām un turīgo klientu nepārtrauktajiem pirkumiem. Ražotāji, kas koncentrējas uz ekskluzīvākajiem un visvairāk pieprasītajiem produktiem, spēj saglabāt savu pievilcību un noteikt augstākas cenas, pat ja dažos reģionos pārdošanas apjomi nav ideāli.
Visticamāk, 2025. gadā luksusa preču sektors pilnībā atgūsies, ko veicinās salīdzinoši stiprā ASV ekonomika un pakāpeniskā Ķīnas ekonomikas stabilizācija.