Eksperti

Luksusa tirgus atkopjas: vai 2025. gads nesīs jaunu izaugsmi?

Kārlis Mārtiņš Gulbis, Signet Bank investīciju analītiķis,26.02.2025

Jaunākais izdevums

2024. gada pirmajā pusē patērētāju uzvedības maiņa, pirmo reizi būtiski ietekmēja luksusa tirgu, kas iepriekš bijis noturīgs pret ekonomiskajām grūtībām, izraisot tirgus lejupslīdi.

Luksusa ražotāji saskārās ar nopietniem izaicinājumiem. Āzijā, it īpaši Ķīnā, ekonomikas lēnā attīstība un patērētāju piesardzība ievērojami ietekmēja pārdošanas apjomus pasaulē lielākajā luksusa tirgū. Tomēr aizvadītā gada otrajā pusē situācija uzlabojās – pārdošanas apjomi tradicionālajos tirgos pieauga, un pieprasījums pēc vēsturiski vispopulārākajiem luksusa produktiem sasniedza jaunus rekordu līmeņus, ļaujot daudziem zīmoliem veiksmīgi kompensēt iepriekšējo ceturkšņu vājos rezultātus.

Pērnā gada otrajā pusē Hermes izcēlās kā vadošais luksusa preču ražotājs. Uzņēmums 4. ceturksnī ziņoja par stabilu pārdošanas pieaugumu visos reģionos – pat Āzijā, kur, neskatoties uz vājo pieprasījumu Ķīnā, pārdošanas apjomi pieauga par 9% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Hermes ir spējis saglabāt savu produktu ekskluzivitāti un augsto vērtību patērētāju acīs, ko apliecināja arī ādas izstrādājumu nodaļas 21,5% apgrozījuma kāpums. To lielā mērā veicināja tādu ikonisku produktu kā Birkin un Kelly somu augstais pieprasījums. Pozitīvie rādītāji veicināja arī uzņēmuma akciju cenas kāpumu par 20,4% gada laikā.

Savukārt gigants Richemont 4. ceturksnī reģistrēja 10% apgrozījuma pieaugumu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, neskatoties uz 18% pārdošanas apjoma kritumu Ķīnā. Eiropā, Amerikā un Tuvajos Austrumos uzrādītie divciparu procentu pieaugumi pārdošanas apjomos lielā mērā izlīdzināja Ķīnas tirgus vājumu, kā rezultātā gada laikā uzņēmuma akciju vērtība pieauga par 28,3%.Tomēr, ne viss ir tik rožaini, cik gribētos. Pasaulē lielākais luksusa preču ražotāju konglomerāts LVMH guva nelielu pārdošanas apjoma pieaugumu 4. ceturksnī, taču tas nebija pietiekami, lai izlīdzinātu iepriekšējo ceturkšņu sliktos rezultātus – gada laikā uzņēmuma akciju vērtība samazinājās par 18,4%.

Tikmēr Burberry turpina cīnīties ar maigu pieprasījumu. 3. ceturksnī veikalu pārdošanas apjomi samazinājās par 4% – kas ir mazāk, nekā analītiķu prognozētais 12% kritums. Lai gan ASV patērētāju tēriņu kāpums nedaudz atbalstīja uzņēmuma sniegumu, Eiropā un Āzijā pārdošanas apjomi turpināja lejupslīdi, kas noveda pie 20,5% akciju vērtības krituma gada laikā.

Investori joprojām uzskata, ka luksusa preču nozare atveseļosies – to apliecina arī vadošo zīmolu akciju dinamika.

Pēc īsiem nenoteiktības periodiem luksusa preču zīmoli parasti ātri atgūstas, pateicoties spēcīgajām zīmola pievienotajām vērtībām un turīgo klientu nepārtrauktajiem pirkumiem. Ražotāji, kas koncentrējas uz ekskluzīvākajiem un visvairāk pieprasītajiem produktiem, spēj saglabāt savu pievilcību un noteikt augstākas cenas, pat ja dažos reģionos pārdošanas apjomi nav ideāli.

Visticamāk, 2025. gadā luksusa preču sektors pilnībā atgūsies, ko veicinās salīdzinoši stiprā ASV ekonomika un pakāpeniskā Ķīnas ekonomikas stabilizācija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Freepik.com, senivpetro

Auto noma Latvijā ir populārs risinājums gan ikdienas vajadzībām, gan ceļotājiem un uzņēmumiem, kuriem nepieciešams ātri un ērti nodrošināt sev transportu dažādās situācijās. Taču, lai izvēlētos labāko piedāvājumu, ir svarīgi saprast nomas veidus, pievērst uzmanību līguma nosacījumiem un izvērtēt savas individuālā vajadzības.

Par to, kas jāzina izvēloties sev atbilstošu nomas auto piedāvājumu, un kādus svarīgus faktorus ņemt vērā, uzzini, lasot rakstu.

Dažādi automašīnu nomas veidi un to priekšrocības

Īstermiņa auto noma

Īstermiņa automašīnu noma ir lielisks risinājums īsiem ceļojumiem vai specifiskiem gadījumiem, kad auto nepieciešams uz dažām dienām vai nedēļām. Šis veids ir populārs tūristu vidū, kuri vēlas izbaudīt brīvību pārvietojoties bez sabiedriskā transporta ierobežojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāk nekā 2,5 gadus pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā Latvijas eksports uz Krieviju joprojām ir salīdzinoši liels - kopējā preču eksportā šogad līdz augustam Krievija veidoja 5,7%, ierindojoties ceturtajā vietā aiz Lietuvas, Igaunijas un Vācijas un dalot pozīciju ar Zviedriju, vietnē "Makroekonomika.lv" raksta Latvijas Bankas ekonomists Matīss Mirošņikovs.

Eksperts skaidro, ka Latvija eksportē lielākoties dažādas luksusa preces, uz kurām eksporta ierobežojumi attiecas, vien sākot ar noteiktu preces vienības vērtību. Pēdējo divu gadu laikā šo preču īpatsvars Latvijas eksportā ir krietni pieaudzis, Latvijai kļūstot par alkohola eksporta lielvalsti vismaz Krievijas virzienā. Tā kā šo preču eksportu uz Krieviju ierobežo preces vērtība, eksporta vērtība ir augusi tieši uz apjomu rēķina. Tomēr Mirošņikovs norāda, ka šo preču kontekstā visbiežāk nav runa par Latvijā ražotām precēm - tas ir citur ražotu preču reeksports.

Eiropas Savienība (ES) kopumā gan ar Krieviju tirgojas krietni mazāk nekā agrāk - sankcijām pakļautās preces netiek eksportētas, un arī luksusa preces veido salīdzinoši mazu daļu no preču eksporta uz Krieviju, informē ekonomists. No pārējām precēm lielākā preču grupa ir dažādi farmaceitiskie produkti, tomēr eksportēti tiek arī dažādi mehānismi, optiskie un precīzijas instrumenti, organiskie ķīmiskie savienojumi un kosmētika. Attiecīgi ne viss ir pirmās nepieciešamības preces vai tādas, kuras vajadzētu turpināt piegādāt Krievijai humānu apsvērumu dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru