Lielāks potenciāls Lietuvas tirgū izvērst savu darbību pašlaik varētu būt mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas piedāvā nišas produktus
Savukārt lielajiem Latvijas uzņēmumiem konkurences dēļ tur nākas cīnīties ar zobiem un nagiem.
Vairāk iepērkam
2013. gadā Latvijas kopējais preču un pakalpojumu tirdzniecības apgrozījums ar Lietuvu bija 4,8 mljrd. eiro, kas ierindoja Lietuvu pirmajā vietā Latvijas ārējās tirdzniecības partneru starpā. «Mēs lietuviešiem esam lielāka veiksmes zeme nekā mums Lietuva. Pērn Latvijas uzņēmumi pārdevuši preces un pakalpojumus uz Lietuvu par diviem miljardiem eiro, bet lietuvieši Latvijā par gandrīz 900 miljoniem eiro vairāk,» norāda Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) direktors Andris Ozols. Pērn kopējais preču un pakalpojumu eksports uz Lietuvu veidojis 14,1% no Latvijas kopējā eksporta, savukārt preču un pakalpojumu imports – 2,8 mljrd. eiro, kas veido 19,2% no Latvijas importa. Šā gada 1. ceturksnī Latvijas preču eksports uz Lietuvu bija 400,3 milj. eiro, palielinoties par 8% salīdzinājumā ar 2013. gada 1. ceturksni, bet imports no Lietuvas – 519,9 milj. eiro, samazinoties par 2%. Preču tirdzniecības bilance ar Lietuvu 2014.gada 1. ceturksnī bija negatīva – 119,6 milj. eiro.
«Statistikas datos pat ar neapbruņotu aci redzams, ka pirmajās pozīcijās ir uzrādīts t.s. reeksports. Visiem zināms, ka pie mums elektropreces šādā apjomā netiek ražotas. Latvijas interesēs ir palielināt to preču pārdošanas apjomus Lietuvā, kuras pie mums tiek ražotas vai kurām mūsu valstī radīta pievienotā vērtība. Nozīmīgākās Latvijā ražotās preces, kuras eksportējam uz Lietuvu, ir piens un piena produkti,» teic A. Ozols.
Lielie Latvijas uzņēmumi apzinoties, ka tādā tirgū kā Ķīna var lolot cerības par eksporta apjoma palielināšanas iespējamību. Cita situācija ir piesātinātajā Eiropas tirgū, kur lielie spēlētāji, it īpaši pārtikas jomā, cīnās par izdzīvošanu. Iedzīvotāju pirktspēja Eiropā nav būtiski pieaugusi, bet piedāvājums kļūst lielāks. Pašlaik ražotāji izjūt lielu spiedienu. Ikviens Latvijas lielais pārtikas vai dzērienu ražotājs vēlas iekļūt lielveikalu ķēdēs Lietuvā. «Diemžēl Latvijai piederošu tirdzniecības ķēžu Lietuvā nav. Galvenais uzdevums ir raudzīt, lai latviešu preču proporcija nepasliktinās, bet par uzlabojumiem, kad Lietuvu Krievijas embargo trieciens ir skāris spēcīgāk nekā Latviju, par nopietnu eksporta apjoma palielinājumu nevar runāt vispār. Faktiskā cīņa ir par to, kā iespējami nesamazināt mūsu eksportu uz valsti, kurā šobrīd ir būtiska ražošanas pārprodukcija. Lietuvieši ar saviem produktiem tīko iespraukties Latvijas un citu valstu tirgos. Konkurences cīņa ir spraiga,» spriež A. Ozols. Šādu spiedienu neizjūt mazie un vidējie uzņēmumi, kas ražo nišas produktus. Tiem Lietuvas durvis esot plašāk atvērtas. Nākotnes potenciāls esot ražotājiem, kas ražo nišas produktus – apģērbu, rotas lietas, rotaļlietas, kosmētiku un arī pārtikas produktus nelielos apjomos.
Izceļ saulītē
Nolūkā atvērt durvis un iepazīstināt Lietuvas tirgu ar Latvijas ražotāju produkciju Viļņā sākta Latvijas dienu akcija Taste Latvia. Līdzīgi pasākumi savulaik jau organizēti Tallinā, Maskavā un Baku. Šo dienu mērķis ir parādīt Latvijas produkciju. Tas tiek darīts ar dažādiem pasākumiem – prece Lietuvas veikalos tiek īpaši marķēta, notiek pavāru šovi, Viļņas restorānos top ēdieni no Latvijas produkcijas, rīkotas tiek uzņēmēju tirdzniecības misijas un kontaktbiržas utt. Pasākumos Lietuvā piedalās vairāk nekā 30 Latvijas ražotāju. «Akcija ir tikai sākums, kas ļauj jaunajiem uzņēmējiem ietaupīt līdzekļus, kas tiktu tērēti produkta iepazīstināšanas aktivitātēm jaunā valstī. Turpinājumam jāseko uzņēmumu līmenī,» norāda LIAA vadītājs.
Latvijas dienu atklāšanā Viļņā DB uzrunāja dažus no mazajiem uzņēmumiem, kuri lolo cerības par partneru atrašanu kaimiņvalstī. Iespējas esot, lietuviešu mentalitāte latviešiem esot tuvāka nekā Skandināvijas valstu un pat Igaunijas sadarbības partneriem. Turklāt pēdējos gados Viļņā durvis esot vēruši vairāki koncepta veikali, kuru plauktos, iespējams, atrastos vieta arī Latvijas ražotāju produkcijai. «Mūsu produkcija jau ir nopērkama dažos Viļņas nišas veikalos. Vēl neesam tikuši lielajā tirdzniecības dzīslā, bet potenciāls ir. Lietuviešiem mūsu produkts šķiet saprotams. Ražojam kosmētikas līdzekļus no piena sūkalu koncentrāta. Ne visās valstīs šo produktu pieņem. Ja mums izdosies dubultot pašreizējo apgrozījuma apjomu šajā valstī, būs labi,» stāsta Pien-Dairy SPA pārdošanas menedžere Meldra Žīgure. Lietuvieši esot acīgi un rūpīgi izvērtējot produkta cenu un iespējamās sadarbības iespējas, viņa turpina. Pien-Dairy SPA ir produktu līnija, kuru ražo uzņēmums SIA Cita lieta – tas galvenokārt nodarbojas ar kosmētikas ražošanu citiem pasūtītājiem, ko marķē ar privātām preču zīmēm. Līdz šim apmēram 90% uzņēmums eksportējis. «Lietuvā vēlamies ienākt nevis kā pasūtījuma izpildītājs, kas ražo kosmētiku citiem klientiem, bet kā produkta ražotājs, kura zīmols tiek pozicionēts ar izcelsmes valsti – Latvija,» norāda M. Žīgure.
Sadarbības iespējas Lietuvā meklē rotu ražotājs 3 Wind knots. «Lietuvā esam jau trešo reizi. Domāju, ka viņiem mūsu dizains ir tuvs. Jau tagad mūsu rotas nopērkamas vairākos lietuviešu interneta veikalos. Mums ir padomā vairāki veikali, kuros vēlētos redzēt savas rotas. Laiku Viļņā izmantosim maksimāli,» stāsta 3 Wind knots dizainere un uzņēmuma īpašniece Sigita Trukšāne. Patlaban uzņēmumam ir partneri Šveicē, Japānā un Lielbritānijā, kā arī rotas tiekot piegādātas daudziem individuālajiem klientiem visā pasaulē. Sameklēt partnerus eksporta tirgos esot smags darbs, bet ne neiespējams. «Eksporta tirgos noteikumi ir labvēlīgāki – visur par precēm tiek dota priekšapmaksa. Latvijā sadarbības noteikumi ir neizdevīgāki – apmaksa tiek veikta pēc preces realizēšanas. Lēnām cenšamies šo kārtību mainīt, jo mūsu rotas Latvijā jau ieguvušas atpazīstamību,» teic S. Trukšāne.
Nākamā Latvijas uzņēmēju delegācijas vizīte tiek plānota Gruzijā novembra beigās. «Tas būs prezidenta vizītes brauciens, bet jau patlaban tiek domāts par Latvijas uzņēmēju līdzdalību. Iespējams, arī Gruzijā izveidosim Latvijas dienas. Lai gan pagaidām ar šo valsti Latvijas uzņēmumiem nav pārlieku veiksmīga sadarbība, gruzīniem latvieši patīk un viņi pazīst virkni mūsu produktu,» teic A. Ozols.
Apbalvo labākos
Viļņā tika pasniegta arī Nameja Balva, kas tiek piešķirta Latvijas uzņēmumiem, kas veiksmīgi strādā Lietuvā. Šāda tradīcija tiek piekopta jau astoto gadu. Šajā gadā balvu par straujāko pieaugumu Lietuvas tirgū saņēma SIA Auto Kada, par labāko darba devēju tika atzīts UAB Baltic Travel Group. Savukārt balvu nominācijā – labākais partneris Lietuvas uzņēmumam – saņēma RIMI Baltic, bet atzinība par lielāko nodokļu maksāšanu tika UAB Elektrum Lietuva (Latvenergo meitasuzņēmums).