Lietuvas valdība prognozē, ka līdz 2028.gadam Viļņas, Kauņas un Palangas lidostu attīstībā tiks investēti aptuveni 700 miljoni eiro, bet iepriekš apsvērtā iespēja celt jaunu lidostu vismaz šobrīd atmesta kā pārāk dārga, paziņojis satiksmes ministrs Roks Masjulis.
Valstī paredzēts uzturēt esošo triju lidostu tīklu, tā attīstību saskaņojot ar dzelzceļa līnijas «Rail Baltica» izbūvi.
«Viļņas, Kauņas un Palangas lidostas nākotnē atkarībā no vajadzībām varēs attīstīt pēc moduļu principa, nodrošinot nepārtrauktu lidostu darbību un neradot neērtības pasažieriem un lidsabiedrībām,» valdības paziņojumā norādījis ministrs, kas otrdien iepazīstināja ar lidostu attīstības vadlīnijām valdības stratēģisko projektu komisiju. Lidostu infrastruktūras attīstības koncepciju plānots apstiprināt novembrī vai decembrī.
Kā uzsvēris premjerministrs Sauļus Skvernelis, attīstot lidostas, ir svarīgi izveidot integrētu transporta infrastruktūru.
«Gribam attīstīt Lietuvā vienotu, integrētu transporta infrastruktūru, tādēļ lidostu attīstības koncepcija tiek saskaņota arī ar Eiropas sliežu platuma dzelzceļa līnijas »Rail Baltica« būvi. Līdz šim lidostām un [valsts dzelzceļa uzņēmumam] Lietuvos geležinkeliai nav bijis kopīgu projektu, bet tikai integrēta transporta sistēma ļaus būtiski stiprināt Lietuvas konkurētspēju reģiona mērogā,» viņš norādījis.
Viļņas lidostā līdz 2028.gadam iecerēts pabeigt izlidošanas un ielidošanas termināļu rekonstrukciju, tikmēr Kauņā domāts uzcelt pilnīgi jaunu pasažieru termināli, kas būs integrēts ar «Rail Baltica», ierīkojot pazemes dzelzceļa staciju. Šis transporta mezgls sāktu darboties 2026.gadā. Kauņā plānots attīstīt arī lidmašīnu remonta un tehniskās apkopes iespējas, bet Palangā - rekonstruēt lidostas skrejceļu.
Satiksmes ministrs arī pastāstījis, ka jaunas lidostas celtniecība Lietuvai izmaksātu aptuveni 1,3 miljardus eiro, tādēļ vadlīnijās šī ideja nav ietverta, bet tas nenozīmē, ka nākotnē Lietuva pie tādiem plāniem neatgriezīsies.
Diskusijas par iespēju celt Lietuvā jaunu lidostu sākās pērnvasar, rekonstruējot Viļņas lidostas skrejceļu. Šo ideju pēc triju Lietuvas lidostu operatorkompānijas «Lietuvos oro uostai» pasūtījuma analizē arī Nīderlandes aviācijas, transporta un tūrisma nozaru konsultanti no kompānijas «InterVistas Consulting», kas savu pētījumu gatavojas pabeigt rudenī.
Pēc Masjuļa teiktā, līdz šā gada beigām tiks nolemts, vai valsts kompānija «Lietuvos oro uostai» lidostu attīstību finansēs saviem spēkiem, vajadzīgos līdzekļus aizņemoties, vai arī tiks meklēts koncesionārs.