Tranzītam ir nākotne, neraugoties uz tranzīta kravu apgrozījuma kritumu pēdējos gados. Notiek ostu pārorientēšanās uz jauniem kravu veidiem un citiem pārvadājumiem, Latvijas ostas vēl aizvien var pārņemt vadošo lomu Baltijā, tam ir visi priekšnoteikumi.
To intervijā Dienas Biznesam pauž Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes loceklis, Liepājas Ostas nomnieku asociācijas valdes priekšsēdētājs, Latvijas Stividorkompāniju asociācijas padomes loceklis un Liepājas SEZ SIA Terrabalt valdes loceklis Āris Ozoliņš.
Fragments no intervijas
Jūs SIA Terrabalt sākāt strādāt vairāk nekā pirms 10 gadiem. Kompānija dibināta 1991. gadā. Kas toreiz notika, kā uzņēmums mainījies jūsu laikā?
2010. gads – pilnīgs uzņēmuma restarts. Terrabalt ir viena no pirmajām ostas kompānijām Liepājā. Protams, toreiz bija krīzes ietekme, bet tas nebija noteicošais pārmaiņās. Liela krīze bija pašam uzņēmumam, jo bija zaudēts prāmis uz pieciem gadiem, nonākot pavisam neapskaužamā situācijā. Tajā brīdī mainījās uzņēmuma īpašnieki, un tobrīd arī es atnācu uz uzņēmumu un sāku strādāt kā valdes loceklis un uzņēmuma direktors. Mums izdevās panākt vienošanos ar Scandlines par prāmja līnijas atjaunošanu. Šajā procesā saņēmām atbalstu gan no Liepājas pilsētas, gan no Liepājas SEZ. Vēlāk Scandline pārņēma uzņēmums Stena Line, ar ko turpinājām sadarbību, un kopš šī laika 2010. gadā mēs lēnām, bet pārliecinoši ejam uz augšu. Ir izdevies palielināt gan apjomu, gan arī esam iegādājušies daudz pamatlīdzekļu, investējām infrastruktūrā.
Esam iegādājušies jaunu piestātni. Šobrīd Terrabalt teritorija Liepājas ostā ir divas reizes lielāka nekā 2010. gadā. Pirms diviem gadiem veicām apjomīgu rekonstrukciju, jo iepriekš bija tikai viens piebraucamais ceļš un pa to pašu vajadzēja gan iebraukt, gan izbraukt. Šobrīd lieta ir atrisināta. Agrāk bija slikts ceļš arī līdz Terrabalt piestātnei no Kalpaka ielas Liepājā. Tas ir sakārtots.
Liepājas SEZ rekonstruēja šo pievadceļu, kas noder daudziem stividoriem ostā. Šobrīd sastrēgumu nav, kravu plūsma ir vienmērīga, kravas pa vienu ceļu piebrauc, pa otru izbrauc. Tas deva iespēju arī tālākai attīstībai. Pēdējā gada laikā Terrabalt kravu apgrozījums ir pieaudzis par 60%. Ir, protams, pamanāms, ka tieši šobrīd uzņēmumam ir izrāviens, kad citiem varbūt klājas grūtāk, bet tam pamatojums ir plānveidīgas investīcijas. Paralēli panākumiem mums ir arī lielas kredītsaistības, kuras ir jāpilda. Rekonstrukcijā vien investējām vairāk nekā pusmiljonu eiro.
Šobrīd slēdzam līgumu par pārvietojamā krāna iegādi, kas varēs apstrādāt dažādas kravas. Šāds mobilais krāns, kas var gan pārkraut kuģus, gan veikt pārkraušanas darbus ostā, mums ir vajadzīgs. Īsā laika periodā esam iepirkuši ļoti daudz tehnikas.
Kādu kravu apkalpošanai tas viss vajadzīgs?
Runa ir par kravām ar jaunu pievienoto vērtību. Es tās dēvēju par projektu kravām. Proti, ir īpašas negabarītu kravas, kas tiek pārkrautas uz treileriem, ir jāveic stiprinājumi. Mums te ir, ko darīt, un mēs to varam piedāvāt un tā nopelnīt vairāk. Tas ir nepieciešams arī, lai nodrošinātu kravas abos virzienos.
Prāmji nenāk pustukši atpakaļ?
Noslodze ir laba. Mēs visu laiku attīstāmies, jo tikai tā var nopelnīt.
Visu rakstu lasiet žurnāla Dienas Bizness 10.augusta numurā!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!