Ideja par to, ka aizrautīgs, iedvesmots, saliedēts un motivēts personāls labprātīgi dos vajadzīgo pievienoto vērtību, ir bīstams vadības mīts, uzskata stratēģiskās vadības biznesa konsultants, Amadeus Group pārvaldošais partneris Aleksandrs Fridmans.
«Motivācija ir vajadzīga, taču nekādi nevar iztikt arī bez pareizi noformētas piespiešanas. Tāpat kā sportā - rezultātus nevar sasniegt bez piepūles.» DB Biznesa panākumu akadēmijā A. Fridmans uzsver, ka galvenais vadītāja uzdevums ir profesionāli ekspluatēt visus uzņēmuma aktīvus - gan nedzīvos, gan dzīvos. «Ja mēs ekspluatējam tikai nedzīvos aktīvus, bet cilvēkus pārvaldīt nemākam, tad par augstu efektivitāti un rentabilitāti nav ko domāt, pat ja esam investējuši visjaunākajās tehnoloģijās.»
Uzņēmuma darbības efektivitāte sastāv no cilvēkresursiem, tehnoloģijām un procesiem, un tām jābūt savstarpēji sabalansētām, piekrīt SIA Poligrāfijas grupa Mūkusala valdes priekšsēdētājs Visvaldis Trokša, kurš Biznesa panākumu akadēmijas pasākumā dalījās savā vadības pieredzē. «Mēs varam iepirkt modernākās tehnoloģijas un sazīmēt skaistus procesus, bet, ja cilvēciskais resurss būs vājš, tad šis trijstūris nebūs līdzsvarā. Vienādmalu trijstūris tas nebūs nekad, taču uz to būtu jātiecas.»
Vārds «ekspluatācija» parasti netiek uztverts pozitīvi. «Mēs no padomju laikiem atceramies karikatūras, kurās bija attēlots buržujs cilindrā un ar cigāru, kurš turēja važās iekaltu «ekspluatējamo». Tomēr pastāv arī cita vārda «ekspluatācija» nozīme - attiecinot to uz tehniku. Par nedzīvo aktīvu ekspluatāciju mēs neko sliktu nedomājam, tāpēc, atsakoties no politkorektuma un pievēršoties jēdziena būtībai, neaizmirstot piebildi «profesionāla», jāatzīst, ka nekas slikts ar profesionāli pārvaldītiem aktīviem nevar notikt. Profesionālis ļoti labi saprot, ko dara, kā un kāpēc, un kādas būs sekas, un rīkosies tā, lai nenodarītu uzņēmuma aktīviem nekādu kaitējumu,» skaidro A. Fridmans. Bieži saka, ka pārvaldīt darbgaldu ir vieglāk, jo tam klāt ir instrukcija, bet ar cilvēkiem nekad neko nevarot zināt. «Individuāla pieeja nenozīmē pielāgoties katra cilvēka vēlmēm, jo tas vienkārši nav iespējams, bet gan panākt, lai katrs individuāli saprastu, ka pilnīga pašrealizācija un atdeve darbā ir viņa labākā iespēja. Sarežģījumi cilvēku vadīšanā rodas tikai no neprofesionalitātes. Tāpēc vadītāja kvalifikācijas paaugstināšana ir viens no nepieciešamajiem elementiem, lai paaugstinātu uzņēmuma darbības efektivitāti,» uzsver konsultants.
Nomainīšana nelīdzēs
Vadītāja kvalifikācijai ir divi aspekti. Viens ir orientēšanās biznesa specifikā, otrs - vadības prasmes, norāda A. Fridmans. «Ne velti ir divi vārdi - priekšnieks un vadītājs. Priekšnieks ir tas, kuram pēc amata pienākumu sadales ir padotie. Savukārt vadītājs - tas, kurš prot viņus vadīt. Ne vienmēr priekšnieks ir arī vadītājs.»
Pieredze gan rāda, ka vadītāji vadībai velta daudz mazāk laika un pūļu, nekā tas būtu nepieciešams, un padoto vadīšanas vietā izvēlas darbu darīt paši, novērojis biznesa konsultants. «Līdz ar to cieš biznesa intereses - vadītāji ir pārslogoti ar darbu, bet padoto rīcība nav pietiekami organizēta. Turklāt, ja darbinieku rīcība neatbilst gaidītajam, lielākā daļa vadītāju uzskata, ka problēma ir darbiniekos. Taču periodiska vai spontāna «slikto» darbinieku nomaiņa pret «labiem» reti kad būtiski uzlabo situāciju kopumā.»