Kopš jūlja vidus nafta ir kļuvusi par apmēram divām trešdaļām lētāka, par ko var priecāties tās importētāji un autovadītāji. Taču ilgtermiņā tas var novest pie melnā zelta deficīta, brīdina eksperti, raksta laikraksts Dienas bizness.
Patlaban zemās naftas cenas ir atvieglojums patērētājiem un kompānijām, kas cieš no pasaules finanšu un ekonomikas krīzes. Taču, ja cenas saglabāsies tik zemā līmenī ilgstoši, tas kaitēs visiem, vēstī aģentūra Reuters. Pirmām kārtām tas novedīs pie investīciju samazināšanās naftas rūpniecībā, tādējādi arī cietīs piegādes. Lēta nafta arī mazina vēlmi taupīt enerģiju, kā arī ieguldīt alternatīvajos enerģijas avotos, tādējādi palielinot atkarību no melnā zelta un citiem ogļūdeņražiem. Lēta nafta arī destabilizē valstis, kuras ir atkarīgas no naftas eksporta, palielinot naftas tirgu svārstību iespēju nākotnē. «Protams,tagad būtu grēks neizmantot zemās naftas cenas. Tās ir kā nodokļu atlaides un kompensācija par recesiju pasaules ekonomikā. Taču nākotnē lēta nafta var novest pie krasas piegāžu samazināšanās,» Reuters citē bankas Societe Generale pārstāvi Maiku Vitneru.
Taisnīga cena — 75 USD
Līdzīgās domās ir arī naftas ieguvēju un eksportētājvalstu organizācija OPEC. Tā par taisnīgu uzskata melnā zelta cenu 75 ASV dolāru līmenī par barelu, kas veicinātu ieguvi minimāli rentablās atradnēs. Tam piekrīt arī vairums analītiķu. Pēc viņu skaidrotā, vidējā naftas cena recesijas laikā parasti pazeminās, taču šoreiz ekonomikas lejupslīde ir izrādījusies pārāk būtiska. Pēc Deutsche Bank analītiķa Maikla Luīsa vērtējuma, naftas tirgus «zelta vidusceļš» ir robežās starp 60 un 80 dolāriem par barelu. «Tā ir taisnīga cena ilgtermiņā,» norāda eksperts. «Šāda cena nodrošina investīcijas jaunās ražotnēs, ir pietiekama efektīvākai naftas izmantošanas stimulēšanai un no naftas eksporta atkarīgo valstu budžeta uzturēšanai,» piebilst Saimons Vardels no Global Insight. Pat Starptautiskā enerģētikas aģentūra (IEA) grib redzēt cenas augstākas, lai veicinātu investīcijas jaunos enerģijas avotos, taču nemin savu skaitli. «Ir ļoti grūti noteikt pilnīgi taisnīgu cenu līmeni,» Reuters norāda IEA naftas rūpniecības un tirgu departamenta vadītājs Deivids Faifs.
Investīciju ķīlnieki
Naftas kompānijas visā pasaulē jau sākušas pārskatīt savus izpētes un ieguves budžetus, arvien vairāk samazinot investīciju plānus, kā arī atliekot atsevišķu projektu īstenošanu. Pavisam pasaulē, pēc datiem novembra beigās, investīciju samazināšana vai atlikšana ir skārusi 47 projektus naftas nozarē pretstatā 19 projektiem mēneša sākumā. Tādējādi patērētāji kļūst par investīciju pauzes ķīlniekiem. «Investīciju samazināšanas dēļ jaunās atradnēs tuvākajā gadā, divos rodas reāli draudi, ka tad, kad ekonomikā atsāksies augsme un naftas pieprasījums strauji kāps, pasaule saskarsies ar reālu naftas deficītu, vismaz reģionālajos tirgos,» bažījas Kerolaina Beina no pētījumu centra Economist Intelligence Unit (EIU). «Naftas kompānijām būs vajadzīgs laiks, lai sāktu attīstīt jaunas [atradnes] un atgrieztos pie iesaldētajiem projektiem. Tāpēc 2011. - 2012.gadā pastāv reāli jauna spekulatīva naftas cenu lēciena draudi, kam priekšnosacījumi tiek ielikti tagad.»
Cena turpinās krist
Tikmēr analītiķi negaida naftas sadārdzināšanos tuvākajā laikā. Pasaules krīzes izraisītā naftas pieprasījuma samazināšanās, pirmām kārtām attīstītajās valstīs, tam ir noteicošais faktors. Pēc naftas milža British Petroleum galvenā ekonomista Kristofa Rūla domām, naftas lejupslīde var turpināties vēl 12 līdz 18 mēnešus. Deutsche Bank analītiķi prognozē, ka zemā līmenī naftas cenas būs vēl vismaz divus gadus un to augšupeja sāksies no 2011.gada.?«Mēs pesimistiski raugāmies un nākamo gadu vai pat diviem. Cenas būs zemas, īpaši 2009.gada sākumā,» izdevumam Expert teica Kerolaina Beina. Nākamā gada pirmajā ceturksnī EIU vidējo naftas cenu prognozē 45 dolāru līmenī, kas nozīmē, ka dažas dienas tā varētu kristies līdz 30 ? 35 dolāriem. Banka Merrill Lynch pieļauj kritumu dažbrīd pat līdz 25 dolāriem, ja globālā recesija izpletīsies arī uz Ķīnu, taču gada vidējo cenu lēš 50 dolāru līmenī. «Īstermiņā naftas pieprasījums pasaulē, visticamāk, jo-projām būs zem sitiena, jo bankas turpina samazināt patērētāju un korporāciju kredtitēšanu,» norāda Merrill Lynch eksperti. Arī banka Goldman Sachs, kura vēl šā gada maijā prognozēja naftas cenu griestus 150 - 200 dolāru līmenī par barelu, tagad sagaida, ka vidējā naftas cena nākamajā gadā būs 50 dolāri.