Transports un loģistika

Latvijas kontrolēto gaisa telpu pērn visbiežāk izmantoja airBaltic, Finnair, Ryanair un Air China

LETA,12.03.2025

Jaunākais izdevums

atvijas kontrolēto gaisa telpu pagājušajā gadā visbiežāk izmantoja Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic", Somijas nacionālā aviokompānija "Finnair", Īrijas zemo cenu lidsabiedrība "Ryanair", kā arī Ķīnas aviokompānija "Air China", liecina "Latvijas gaisa satiksmes" (LGS) apkopotā statistika.

LGS pārstāvji pavēstīja, ka pērn 14% no visiem lidojumiem Latvijas gaisa telpā nodrošināja "airBaltic", 12% - "Finnair", bet pa 7% - "Ryanair" un "Air China".

Seko Indijas aviokompānija "Air India", kas nodrošināja 6% no visiem lidojumiem Latvijas gaisa telpā, Krievijas nacionālā lidsabiedrība "Aeroflot" - 4%, bet pa 3% nodrošināja Turcijas aviokompānija "Turkish Airlines", Ķīnas aviokompānija "Hainan Airlines", kā arī Krievijas aviokompānijas "Rossiya Airlines" un "Pobeda".

Šīs desmit aviokompānijas nodrošināja kopumā 62% no "Latvijas gaisa satiksmes" ieņēmumiem.

LGS valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš skaidroja, ka Latvijas kontrolētā gaisa telpa nesaskan ar Latvijas ģeogrāfiskajām robežām. Attiecīgi Krievijas aviokompāniju lidojumi nenotiek virs Latvijas teritorijas, bet tie ir lidojumi virs neitrālajiem ūdeņiem, kas skaitās Krievijas iekšējie lidojumi, piemēram, no Sanktpēterburgas vai Maskavas, izmantojot Baltijas jūru, uz Karalaučiem.

Viņš skaidroja, ka LGS sniedz aeronavigācijas pakalpojumus Rīgas lidojumu informācijas rajonā, kas ietver gaisa telpu ne tikai virs Latvijas robežām, bet arī gaisa telpu virs neitrālajiem ūdeņiem.

2022.gada februārī Eiropas Savienība (ES) visu veidu Krievijas pārvadātājiem liedza piekļuvi ES lidostām un aizliedza tiem pārlidot ES gaisa telpu. Tas nozīmē, ka Krievijā reģistrētas lidmašīnas vai citur reģistrētas lidmašīnas, kas nomātas vai iznomātas Krievijas pilsonim vai struktūrai, nevar nolaisties nevienā ES lidostā un nevar lidot pāri ES valstīm, piebilda Tauriņš.

Ņemot vērā, ka gaisa telpā virs neitrālajiem ūdeņiem nedarbojas ES jurisdikcija, Krievijas gaisa kuģi turpina izmantot attiecīgo gaisa telpas segmentu. Tādējādi LGS ir jāsniedz aeronavigācijas pakalpojumi visiem gaisa kuģiem, kas veic lidojumus šajā segmentā, nodrošinot lidojumu drošumu, uzsvēra Tauriņš.

Pēc viņa teiktā, Krievijas gaisa kuģiem pakalpojumus virs neitrālajiem ūdeņiem sniedz arī citi ES aeronavigācijas uzņēmumi, piemēram, Somijas, Igaunijas, Lietuvas un citi.

Jau vēstīts, ka 2024.gadā "Latvijas gaisa satiksme" vadīja kopumā 235 382 lidojumus, kas ir par 14,5% vairāk nekā 2023.gadā. Tostarp 62 661 lidojums bija uz un no Rīgas lidostas, kas ir par 2,7% vairāk nekā 2023.gadā, bet 172 721 lidojums bija tranzītā, kas ir palielinājums par 19,5%.

"Latvijas gaisa satiksme" ir 100% valsts uzņēmums, tā pienākums ir nodrošināt gaisa telpas lietotājus ar aeronavigācijas pakalpojumiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS "Latvijas" gaisa satiksme" (LGS) valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš, uzņēmuma valdes loceklis Ivars Sviridovs un būvkompānijas SIA "Aimasa" valdes priekšsēdētājs Sandris Apsīts ir parakstījuši līgumu par LGS ēkas pārbūvi ar jauna gaisa satiksmes vadības torņa kompleksa piebūvi lidostā "Rīga".

Projekta "VAS "Latvijas gaisa satiksme" esošās ēkas pārbūve ar jauna gaisa satiksmes vadības torņa kompleksa piebūvi" celtniecības darbi saskaņā ar noslēgto līgumu ir jāuzsāk līdz 2025.gada 1.janvārim. Paredzams, ka būvnieks nepieciešamo plānošanu, dokumentu sagatavošanu un saskaņošanu, kā arī būvlaukuma iekārtošanu un citus darbus (inženierkomunikāciju iznešana un jaunu inženierkomunikāciju ierīkošana, esošās ēkas atsevišķo daļu lokāla pārbūve u.c.) paredz uzsākt jau šogad. Celtniecību paredzēts pabeigt līdz 2026.gada 31.decembrim.

Līguma summa ir 51 255 844,90 EUR (bez PVN). Projektu infrastruktūras uzlabošanai un pielāgošanai divējādam lietojumam, proti, gan civiliem, gan militāriem mērķiem 26,263 miljonu EUR apmērā līdzfinansē Eiropas infrastruktūras savienošanas instruments (Connecting Europe Facility jeb CEF). LGS uz izdevīgiem noteikumiem saņems arī aizdevumu 25 miljonu eiro apmērā no Ziemeļu investīciju bankas (NIB).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par gaisa satiksmes organizēšanu Latvijā atbildīgā "Latvijas gaisa satiksme" pagājušajā gadā vadījusi kopumā 235 382 lidojumus, kas ir par 14,5% vairāk nekā 2023.gadā, liecina kompānijas publiskotā informācija.

Tostarp 62 661 lidojums bija uz un no Rīgas lidostas, kas ir par 2,7% vairāk nekā 2023.gadā, bet 172 721 lidojums bija tranzītā, kas ir palielinājums par 19,5%.

Decembrī "Latvijas gaisa satiksme" vadīja kopumā 17 468 lidojumus, kas ir par 13,7% vairāk nekā attiecīgajā mēnesī gadu iepriekš. Tostarp uz un no Rīgas vadīti 5073 lidojumi, kas ir pieaugums par 7%, kamēr tranzītā vadīti 12 395 lidojumi, kas ir par 16,7% vairāk nekā 2023.gada decembrī.

2023.gadā "Latvijas gaisa satiksme" vadīja kopumā 205 547 lidojumus, kas ir par 5,7% vairāk nekā 2022.gadā. Tostarp 61 020 lidojumu bija uz un no Rīgas lidostas, kas ir par 11,7% vairāk nekā 2022.gadā, bet 144 527 lidojumi bija tranzītā, kas ir palielinājums par 3,3%.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas lidostā svinīgi iemūrēts pamatakmens jaunajam VAS "Latvijas gaisa satiksme" (LGS) gaisa satiksmes vadības tornim un jaunai kompleksa piebūvei, kas nākotnē ļaus attīstīt un modernizēt aeronavigācijas pakalpojumus, vadīt civilos un militāros lidojumus, garantējot to drošumu, kā arī pavērs jaunas iespējas Rīgas lidostai, informē LGS.

"Jaunais gaisa tornis uzlabos aviācijas drošumu un ļaus palielināt lidojumu skaitu, veicinot ekonomikas izaugsmi. Turklāt šajos ģeopolitiskajos apstākļos ir ļoti svarīgi, ka torni izmantos ne tikai civilo, bet arī militāro lidojumu vadīšanai. Jāuzsver, ka puse jeb vairāk nekā 26 miljoni eiro projekta īstenošanai nāk no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta granta formā. Tas ir konkrēts piemērs, kā Eiropas Savienības fondi veicina Latvijas drošību un attīstību," pasākumā uzsvēra Eiropas Komisijas ekonomikas un produktivitātes komisārs Valdis Dombrovskis.

"Projekta ideju esam lolojuši vairākus gadus, tagad ir pienācis brīdis, kad tiek ielikts būves pamatakmens un sāksies pats svarīgākais posms - celtniecība. Tornis pavērs pilnīgi jaunas iespējas gan LGS, gan Rīgas lidostai, gan mūsu sadarbības partneriem - Gaisa spēkiem un Valsts robežsardzei, gan aviokompānijām un pasažieriem," norādīja LGS valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galvaspilsētas domē pašlaik notiek diskusijas par iniciatīvu atcelt priekšrocības elektroautomašīnām SIA "Rīgas satiksme" apsaimniekotajās autostāvvietās, informē Rīgas domē.

Pašvaldības pārstāve Aira Ancāne, komentējot apvienības "Pilsēta cilvēkiem" aicinājumu atcelt priekšrocības bez maksas novietot elektroautomobiļus "Rīgas satiksmes" apsaimniekotajās autostāvvietās, "jo tās rada negatīvu ietekmi uz pilsētvidi", atzina, ka "temats ir izvirzīts par diskusiju objektu".

"Tiek vērtēti gan ekspertu, gan politiķu viedokļi, bet patlaban konkrēta secinājuma vēl nav. Turpināsim vērtēt gan pozitīvo, gan negatīvo ietekmi," informēja pašvaldības pārstāve.

Kā ziņots, "Pilsēta cilvēkiem" uzskata, ka priekšrocības neveicina videi draudzīgāku transporta līdzekļu izmantošanu, pilsētās autotransporta skaits kopumā esot jāsamazina, priekšrocību dēļ Rīgai piederošais uzņēmums "Rīgas satiksme" negūst ieņēmumus no autostāvvietām, turklāt elektroautomobiļus mēdzot novietot stāvvietās uz ilgu laiku, tādējādi "atņemot vietu automašīnām, kuru vadītājiem tiešām ir svarīgi īslaicīgi novietot transportlīdzekli Rīgā".