atvijas kontrolēto gaisa telpu pagājušajā gadā visbiežāk izmantoja Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic", Somijas nacionālā aviokompānija "Finnair", Īrijas zemo cenu lidsabiedrība "Ryanair", kā arī Ķīnas aviokompānija "Air China", liecina "Latvijas gaisa satiksmes" (LGS) apkopotā statistika.
LGS pārstāvji pavēstīja, ka pērn 14% no visiem lidojumiem Latvijas gaisa telpā nodrošināja "airBaltic", 12% - "Finnair", bet pa 7% - "Ryanair" un "Air China".
Seko Indijas aviokompānija "Air India", kas nodrošināja 6% no visiem lidojumiem Latvijas gaisa telpā, Krievijas nacionālā lidsabiedrība "Aeroflot" - 4%, bet pa 3% nodrošināja Turcijas aviokompānija "Turkish Airlines", Ķīnas aviokompānija "Hainan Airlines", kā arī Krievijas aviokompānijas "Rossiya Airlines" un "Pobeda".
Šīs desmit aviokompānijas nodrošināja kopumā 62% no "Latvijas gaisa satiksmes" ieņēmumiem.
LGS valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš skaidroja, ka Latvijas kontrolētā gaisa telpa nesaskan ar Latvijas ģeogrāfiskajām robežām. Attiecīgi Krievijas aviokompāniju lidojumi nenotiek virs Latvijas teritorijas, bet tie ir lidojumi virs neitrālajiem ūdeņiem, kas skaitās Krievijas iekšējie lidojumi, piemēram, no Sanktpēterburgas vai Maskavas, izmantojot Baltijas jūru, uz Karalaučiem.
Viņš skaidroja, ka LGS sniedz aeronavigācijas pakalpojumus Rīgas lidojumu informācijas rajonā, kas ietver gaisa telpu ne tikai virs Latvijas robežām, bet arī gaisa telpu virs neitrālajiem ūdeņiem.
2022.gada februārī Eiropas Savienība (ES) visu veidu Krievijas pārvadātājiem liedza piekļuvi ES lidostām un aizliedza tiem pārlidot ES gaisa telpu. Tas nozīmē, ka Krievijā reģistrētas lidmašīnas vai citur reģistrētas lidmašīnas, kas nomātas vai iznomātas Krievijas pilsonim vai struktūrai, nevar nolaisties nevienā ES lidostā un nevar lidot pāri ES valstīm, piebilda Tauriņš.
Ņemot vērā, ka gaisa telpā virs neitrālajiem ūdeņiem nedarbojas ES jurisdikcija, Krievijas gaisa kuģi turpina izmantot attiecīgo gaisa telpas segmentu. Tādējādi LGS ir jāsniedz aeronavigācijas pakalpojumi visiem gaisa kuģiem, kas veic lidojumus šajā segmentā, nodrošinot lidojumu drošumu, uzsvēra Tauriņš.
Pēc viņa teiktā, Krievijas gaisa kuģiem pakalpojumus virs neitrālajiem ūdeņiem sniedz arī citi ES aeronavigācijas uzņēmumi, piemēram, Somijas, Igaunijas, Lietuvas un citi.
Jau vēstīts, ka 2024.gadā "Latvijas gaisa satiksme" vadīja kopumā 235 382 lidojumus, kas ir par 14,5% vairāk nekā 2023.gadā. Tostarp 62 661 lidojums bija uz un no Rīgas lidostas, kas ir par 2,7% vairāk nekā 2023.gadā, bet 172 721 lidojums bija tranzītā, kas ir palielinājums par 19,5%.
"Latvijas gaisa satiksme" ir 100% valsts uzņēmums, tā pienākums ir nodrošināt gaisa telpas lietotājus ar aeronavigācijas pakalpojumiem.