Tehnoloģijas

Latvijā top alternatīvo degvielu risinājumi dīzeļdzinējiem

Jānis Goldbergs,07.06.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Idejas par gāzes izmantošanu dīzeļdzinējos bijušas jau sen, tomēr ne pārāk veiksmīgas. Šobrīd Latvijā tapis dīzeļdzinēja papildaprīkojums, kas paredz gāzes un ūdens tvaika izmantošanu tajā, tā samazinot dīzeļdegvielas patēriņu līdz 60% un kaitīgos izmešus līdz 80%, kā arī paaugstinot dzinēja efektivitāti un jaudu, intervijā Dienas Biznesam atklāj SIA ABLabs valdes loceklis Armands Jurjevs.

Par gāzes izmantošanu dīzeļdzinējos ir domāts jau iepriekš, tomēr šie risinājumi nav guvuši īpaši plašu popularitāti iepretī gāzes iekārtām benzīna dzinējiem. Kāds ir jūsu risinājums?

Gāzes iekārtas benzīna dzinējiem, kur galvenā doma ir aizstāt benzīnu ar gāzi, ir diezgan izplatītas Proti, nenotiek degvielu maisīšana, bet gan aizstāšana. Tā ir būtiskākā atšķirība no mūsu izstrādātās ArtuPower iekārtas, jo tā paredz sajaukt dīzeļdegvielu ar gāzi un vienmērīgi to sadedzināt dzinēja sadegšanas kamerā. Tas klupšanas akmens iepriekš vienmēr ir bijis tāds, ka dīzeļdegvielai un kādai no alkāna gāzēm (LPG vai CNG) ir atšķirīgi degšanas parametri, respektīvi, vienlaicīgi tos iesmidzinot dzinējā, gāze uzliesmo pirms dīzeļdegvielas, tādejādi radot dzinēja nevienmērīgu darbību un tā klaudzēšanu.

Kā apgājāt šo fizikas diktēto defektu?

Jā, mūsu izstrādātā H2O-CH tehnoloģija un uz to balstītie ArtuPower produkti ir principiāli jauns risinājums. Produkta un tehnoloģijas patentēšana notiek vairāk nekā 80 pasaules valstīs, visās lielākajās ekonomikās patenti jau ir izsniegti, kā, piemēram, ASV, un tas nozīmē, ka ir radīts kaut kas jauns, iepriekš nebijis, unikāls. Mūsu gadījumā inovācija ir tā, ka viens no degvielas komponentiem paliek dīzeļdegviela. To sajauc ar gāzi un sadedzina dzinējā, bet, lai nodrošinātu dīzeļdegvielas un gāzes vienmērīgu sadegšanu, mēs gāzei jaucam klāt ūdens tvaikus, kas pielīdzina gāzes sadegšanas parametrus dīzeļdegvielai. Respektīvi, ir trīs degvielas komponenti, kas tiek iesmidzināti dzinējā. Gāzes un ūdens tvaiku maisījums tiek iesmidzināts dzinējā caur dzinēja gaisa ieplūdes kolektoru, kas nozīmē, ka nav nepieciešama dzinēja pārbūve. Protams, atšķirīgos dzinēja darbības apstākļos un pie atšķirīgām slodzēm ir nepieciešams atšķirīgs degvielas daudzums. ArtuPower iekārtā ir iebūvēts algoritms, kas izvērtē un nosaka nepieciešamo gāzes un ūdens tvaika maisījumu, kas tiek iesmidzināts dzinējā, lai nodrošinātu tā optimālu darbību atšķirīgos slodzes apstākļos. Sadegšanas kamerā gāzes un ūdens tvaiku maisījums sajaucas ar dīzeļdegvielu un vienlaicīgi sadeg. Gadījumā, ja beidzas gāze vai ir kādi iekārtas darbības traucējumi un iekārta atslēdzas automātiski vai to atslēdz autotransporta vadītājs, izmantojot lietotni, transporta līdzeklis turpina ceļu, darbinot dzinēju tikai ar dīzeļdegvielu.

Visu rakstu lasiet žurnāla Dienas Bizness 4.jūnija numurā!

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.

Komentāri

Pievienot komentāru