2014. gadā Latvijā kopumā pirmreizēji ir reģistrēti 14,99 tūkstoši automobiļu (pasažieru un vieglais komerctransports līdz 3,5t), kas ir par 17% vairāk nekā 2013. gadā, informē Auto asociācija.
Pieaugums bija vienāds vieglajiem pasažieru automobiļiem un vieglajam komerctransportam - jaunu reģistrēto pasažieru automobiļu skaits ir sasniedzis 12,45 tūkstošus un vieglais komerciālais transports sasniedzis 2539 reģistrācijas.
Gada kopējo tirgus pieauguma līkni veido divi izteikti periodi – no janvāra līdz augustam ar ievērojamu pieauguma tendenci un, tad izteiktu kritumu septembrī un oktobrī ar atgūšanos novembrī un decembrī. Reeksports saglabājies bez izmaiņām, komentē Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.
Klašu sadalījumā būtiskas izmaiņas ir piedzīvojusi mini klase, tirgus daļai gandrīz dubultojoties no pagājušā gada 1,9% uz 3,4% 2014. gadā.
«Kārtējo uzvaras gājienu ir veikušas apvidus automobiļu klases pa visām kopā sasniedzot 38% tirgus daļu, kas ir pieaugusi pret 2013. gada 34.7%. Apvidus automobiļu tirgus Eiropā pēdējo 10 gadu laikā ir piedzīvojis galvu reibinošu izrāvienu, palielinoties vairāk nekā 3 reizes, kamēr pārējās klases ir mazinājušas savas tirgus daļas. Tomēr ar visu to mūsu tirgū apvidus automobiļu īpatsvars ir vairāk nekā 2 reizes lielāks par Eiropā vidējo. Latvijā privātpersonu modeļu topā 4 no pirmajiem 5 modeļiem ir tieši apvidus automobiļi,» uzsver I. Rūtiņš.
«Uztraucošs ir fakts, ka 2014. gadā ir diezgan būtiski mazinājusies jau tā niecīgā privātpersonu daļa tirgū – 20% salīdzinājumā ar 23% 2013. gadā. Lielā mērā tas ir skaidrojams ar elektromobiļu tirdzniecību, kur privātpersonām nebija pieejams KPFI atbalsta finansējums. Tomēr galvenie iemesli joprojām ir meklējami mūsu ekonomikā – nepietiekamajiem uzkrājumiem un galvenais aplokšņu algām, kas neļauj kvalificēties banku finansējumam. Pie pozitīvajām ziņām ir pieminams līzinga darījumu pieaugums privātpersonām, sasniedzot 56% salīdzinājumā ar 53% gadu iepriekš. Kopumā līzinga finansētā tirgus daļa ir saglabājusies nemainīga 49% apmērā,» norāda eksperts.
Korporatīvo darījumu īpatsvars ir saglabājies zemajā 23% līmenī līdzīgi kā gadu iepriekš. Publiskais iepirkums ir būtisks faktors, kas ietekmē korporatīvo darījumu apjomu. 2014. gadā automobiļu un nomas iepirkums ir saglabājies pagājušā gada jau tā zemajā līmenī vai pat vēl nedaudz samazinājies. Lielāko korporatīvo darījumu apjomu kā parasti ir nodrošinājuši vadošie auto nomu uzņēmumi SIA Transporent (399 a/m), SIA ALD Automotive (357 a/m), un SIA Ideal Services (298 a/m), kas pēcāk nodrošina jaunu auto nomas pakalpojumus iepirkumos valsts un pašvaldību iestādēm un privātajiem uzņēmumiem. Lielākie autoparku atjaunotāji 2014. gadā ir bijuši Latvijas Valsts meži (201 a/m), Latvenergo (91 a/m), Valsts robežsardze (86 a/m), Latvijas Dzelzceļš (74 a/m).
2014. gadā auto līzinga līdera pozīcijas ir nostiprinājis Nordea Finance Latvia sasniedzot 31% (2242 a/m), apsteidzot otrajā un trešajā vietā esošos SEB Līzings 23% (1691 a/m) un DNB Līzings 16% (1158 a/m). Tirgus daļas samazinājumu ir piedzīvojis Swedbank Līzings 12% (888 a/m) salīdzinājumā ar 16,8% (1078) pagājušajā gadā.
Prognozējams, ka jaunu auto tirgus nākamajos gados varētu uzrādīt mērenu izaugsmi, 2015. gadā pieaugot par 4,5% un sasniedzot 15,7 tūkstošus reģistrētu jaunu pasažieru un vieglā komerctransporta auto vienību.
Galerijā augstāk skaties, kuru zīmolu automobiļi bijuši pirktākie pērn!