Laimas, Staburadzes un Guttas īpašnieks NP Confectionary AB gatavojas pirkt vairākus uzņēmumus ārpus Latvijas, investējot ap 300 milj. eiro divos gados. Intervijā Db NP Confectionary AB izpilddirektors un a/s Laima padomes priekšsēdētājs Juris Jonaitis atklāj, ka izstrādāts biznesa plāns, kas paredz jaunu kompāniju iegādi, kas nodarbojas ar saldumu, dzērienu un ātri un ērti pagatavojamo produktu ražošanu.
Apzina uzņēmumus
Patlaban tiek apzināti uzņēmumi Baltijas valstīs un tām tuvumā esošajos tirgos - Pēterburgā, Maskavā, Polijā, kur NP Confectionary AB jau pieder Lider Artur, kā arī Čehijā, Skandināvijā un interese ir arī par Lielbritāniju. Šobrīd aktīvs darbs notiek ar 12 projektiem un šo uzņēmumu apgrozījums ir, sākot no pieciem līdz 150 miljoniem eiro. J. Jonaitis klāstīja, ka jau tuvākajā laikā noslēgsies viena ātri un ērti pagatavojamas pārtikas uzņēmuma iegādes darījums vienā no kaimiņvalstīm, taču viņš pagaidām neatklāja kompānijas nosaukumu.
Savukārt, raksturojot Krievijas tirgu, J. Jonaitis norāda, ka pēdējos gados uzņēmumi ir ļoti strauji attīstījušies un investīcijas tajos, iespējams, ir bijušas daudz intensīvākas nekā Baltijā. Krievijas uzņēmumi ir tehniski un tehnoloģiski daudz labāk aprīkoti un produktu kvalitāte ir augstāka nekā Latvijā, tā uzņēmējs. "Ir atsevišķas sfēras, kur redzam, ka kompānijas kvalificējas diviem svarīgiem faktoriem - augošs pārtikas tirgus un otrs - mēs varam pievienot savas zināšanas vai gūt labumus, apvienojot jaunos uzņēmumus ar tiem, kas jau mums ir tagad," tā J. Jonaitis.
Uzņēmuma vadītājs neizslēdz iespēju, ka ar laiku varētu esošos novirzienus papildināt vēl ar citiem, bet pagaidām attīstība notiks jau nosauktajos. "Mums šobrīd novirziens ir ļoti skaidrs - esam ieguvuši pieredzi, zināšanas un sapratuši, kas konkrētā nozarē jādara, lai gūtu maksimālu peļņu. Ja ejam jaunā segmentā, tad jābūt ļoti spēcīgiem argumentiem, lai to darītu," tā J. Jonaitis. NP Confectionary īpašnieka Nordic Partners izstrādāto plānu uzņēmums gatavojas realizēt sadarbībā ar Islandes banku Landsbank, kas jau šobrīd ir NP Confectionary AB sadarbības partneris.
Audzēs apjomus
NP Confectionary AB ietilpstošo uzņēmumu apgrozījumu līdz 2009. gadam, salīdzinot ar pērno gadu, plānots palielināt par 85 %. J. Jonaitis uzskata, ka tas iespējams, jo pārtikas nozares ir ļoti strauji augošas. Otrkārt, šogad un nākamgad jau esošajos uzņēmumos intensīvi tiks investēts jaunās tehnoloģijās un jaunu produktu izstrādē. Tāpat vērā ņemami budžeti paredzēti tirdzniecības marku atpazīstamībai, tiesa, tos viņš nekonkretizēja.
Jāpiebilst, ka kompānijai ir būtisks tirdzniecības apjomu pieaugums ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā un Igaunijā. Baltijas tirgu NP Confectionary AB uzskata par svarīgāko jeb tirgu Nr. 1. "Mums ir ļoti stingra ticība, ka pārtikas industrijai Baltijas tirgū ir ļoti laba nākotne tuvākajos piecos līdz 10 gados," tā J. Jonaitis. Savukārt esošo un plānoto kompāniju gada apgrozījums 2009. gadā varētu sa-sniegt 339 miljonus eiro, kas ir par 306 % vairāk nekā 2006. gadā. Dosies uz biržu
Kompānijas mērķis ir izveidot stipru un pelnošu holdingu, ar kuru 2009. gadā startēt vienā no Skandināvijas valstu biržām, kļūstot par publisku kompāniju. Pagaidām vēl nav zināms, uz kuras valsts biržu doties, taču esot skaidrs redzējums un plāns, kā to darīt.
"Sākumā jāsasniedz kritiskā masa uzņēmumu portfelim, kura varētu būt apgrozījumā virs 300 miljoniem eiro, un tad kompānija varētu būt interesants investīciju objekts investoriem kādā no Skandināvijas valstu biržām," tā J. Jonaitis.
Db jau ziņoja, ka a/s Laima un a/s Staburadze akcionāri, izvērtējot akciju kotācijas lietderību un efektivitāti, pēc aptuveni mēneša ilgas atrašanās Rīgas Fondu biržā nolēma pārtraukt akciju kotāciju biržas Brīvajā sarakstā un izslēgt akcijas no tā (Db, 13.03.).
Tagad, izsakot obligāto akciju pārdošanu mazajiem akcionāriem, uņēmumu īpašnieki varēs brīvi rīkoties ar kompāniju, to attīstīt un sagatavot jaunam cēlienam, ceļā uz kādu no Skandināvijas biržām. Pirms vairākiem gadiem Db jau vairākārt vēstīja par mazo akcionāru nesaskaņām ar Laimas un Staburadzes kontrolpaketes īpašniekiem, kā rezultātā sekoja tiesu darbi un īpašumu apķīlāšana.
Pārcels ražotni
Drīzumā gaidāmas izmaiņas arī Latvijā, jo Laimas un Staburadzes ražotnes tiks pārceltas uz Granīta ielu Salaspils lauku teritorijā, kur jau ir rezervēta teritorija jaunas rūpnīcas celtniecībai. Patlaban izstrādāts rūpnīcas tehniskais projekts un notiek sagatavošanās darbi, lai saņemtu atļaujas nepieciešamo darbu veikšanai. 2009. gads ir termiņš, kad jāsāk darboties jaunajai ražotnei. Plānotās investīcijas jaunajā ražotnē ir ap 20 miljoni Ls - gan ražotnes celtniecība, gan tehnoloģiju atjaunošana. Celtniecībā kompānija naudu neinvestēs, to darīs Nordic Partners piederošā NP Properties, bet Laima un Staburadze telpas īrēs.
Ar nekustamo īpašumu Rīgas centrā, kur patlaban atrodas abas ražotnes, pēc to pārcelšanas nodarbosies NP Properties, atzīst uzņēmuma vadītājs. Db jau vairākkārt vēstīja, ka abas saldumu ražotājas gatavojas izvietot ražotnes ārpus Rīgas centra. Uzņēmumus nepārdos
Lai arī ik pa laikam sabiedrībā parādās runas par it kā iespējamu Laimas un Staburadzes pārdošanu, J. Jonaitis tās nosauc par spekulatīvām, jo esot desmitiem interesentu, kas vēlētos nopirkt saldumu ražotājas, un piedāvājumi birstot kā no pārpilnības raga - līdz šim interesi izrādījušas gan lielas ārvalstu kompānijas, gan finanšu investori, taču "kompānijas mēs nepārdosim, jo paši redzam kā tās varam attīstīt," piebilst J. Jonaitis.
Saldumu tirgus ir augošs, atsevišķās saldumu kategorijās Baltijas tirgū pērn pret 2005. gadu pieaugums bijis 15 - 20 %, liecina abu saldumu ražotāju dati. Patlaban Laima un Staburadze ieņem līderpozīcijas saldumu biznesā Baltijas tirgū.
NP Confectionary AB īpašnieki ir Nordic Partners, kas pieder Gisli Reinisonam, (53%), Daumantam Vītolam (11%) un Islandes uzņēmumam J&K Holding (36%), kura pārstāvis ir Jons Tors Hjaltasons. Neauditētie dati liecina, ka pērn Laimas neto apgrozījums pieaudzis par 15%, sasniedzot 27,48 miljonus latu, bet eksporta apjoms pieaudzis par 7%. Savukārt Staburadze pērn apgrozījusi 8,3 miljonus Ls, kas ir par 2 % vairāk nekā gadu iepriekš. 2006. gadā Laimas neauditētā neto peļņa bija viens miljons latu, bet Staburadzes - 449 tūkstoši Ls.