Salīdzinot ar gada sākumu, pašlaik būtiski samazinājies to klientu skaits, kas atsakās no pasūtītajām precēm muitošanas procesa dēļ, turklāt jaunā papildu muitošana nav samazinājusi pasūtījumu skaitu no trešajām valstīm, norād kurjerpasta kompāniju pārstāvji.
DHL pārdošanas daļas vadītāja eksprespārvadājumu grupā Ilze Vītiņa aģentūrai BNS skaidro, ka kopumā situācija muitojamo sūtījumu ziņā ir normalizējusies. «Saņēmēji ir samierinājušies ar jaunajiem noteikumiem un veic atmuitošanu vai arī pilnvaro kurjerpasta kompāniju veikt deklarāciju,» viņa sacīja.
I. Vītiņa arī informē, ka patlaban no visiem muitojamiem sūtījumiem muitošanas procedūras dēļ tiek atteikti 1,84% sūtījumu, kas ir daudz mazāk nekā gada pirmajās nedēļās, kad tika atteikti 30–40% sūtījumu. «Acīmredzot cena par pirkumu ir tik saistoša, ka, arī maksājot nodokļus un ievedmuitu, kas stājušies spēkā no 2011.gada, tie joprojām ir izdevīgi,» lēš DHL pārstāve.
TNT Sūtījumu apstrādes daļas vadītāja Ieva Ilstere pavēstīja, ka kopējais atmuitojamo sūtījumu skaits, salīdzinot šā gada janvāri ar pērnā gada janvāri, kompānijai pieaudzis par 84%.
Ilstere paskaidroja, ka šā gada janvārī no visiem mazās vērtības sūtījumiem trešā daļa bija privātpersonu sūtījumi. «No tiem aptuveni 33% klientu izvēlējās TNT izveidoto pakalpojumu - pilnvaroja uzņēmuma speciālistu iziet visas nepieciešamās formalitātes viņu vietā,» Ilstere klāstīja un piebilda, ka pārējie sūtījumu saņēmēji paši kārtoja dokumentus muitā - ne no viena sūtījuma ne juridiska, ne privātā persona neatteicās.
Arī Ilstere atzina, ka situācija ir stabilizējusies un privātpersonas ir vairāk informētas un saprotošas. Tomēr, lai gan atpakaļ atdotu sūtījumu likuma izmaiņu dēļ nav, viņa uzsvēra, ka joprojām situācija ir nevajadzīgi sarežģīta. «Jau janvāra vidū iesniedzām Muitas pārvaldē savus priekšlikumus procesa tālākai vienkāršošanai. Būtisks mūsu novērojums ir tas, ka ne juridiskām, ne privātpersonām nerodas pretestība pret nodokļu nomaksu,» viņa sacīja un norādīja, ka būtiski šajā situācijā ir atvieglot atmuitošanas procesu, kas prasa zināmas priekšzināšanas, laiku un reizēm rada papildu izmaksas.
Pēc Ilsteres teiktā, zemās vērtības sūtījumi, kas ir papildus jāmuito, veido 40% no kopējā sūtījumu daudzuma.
UPS pārstāvja Latvijā EKS/LS izpilddirektors Valērijs Lappo informēja, ka uzņēmums ir atrisinājis problēmas, kas iepriekš skāra šo sūtījumu jomu, taču norādīja, ka pirmā februāra nedēļa parāda, ka, salīdzinot ar pagājušo mēnesi, sūtījumu skaits ir jūtami samazinājies.
Lappo paskaidroja, ka tas ir noticis tieši privātpersonu sūtījumu ziņā. «Tiem, kas mēdza saņemt sūtījumus no citām valstīm, patlaban šie sūtījumi pienāk krietni mazāk,» viņš minēja.
Jau ziņots, ka no šā gada janvāra mainīta pievienotā vērtības nodokļa (PVN) piemērošanas kārtība komerciāliem sūtījumiem no trešajām valstīm. Iepriekš gan no PVN, gan no muitas nodokļa atbrīvoja preču sūtījumu, kas no trešās valsts par atlīdzību tika sūtītas saņēmējam Latvijā, ja sūtījuma vērtība nepārsniedza 150 eiro (105 latus). Savukārt no 1.janvāra nelielas vērtības preču sūtījumam piemēro atbrīvojumu no muitas nodokļa - ja sūtījuma vērtība nepārsniedz 150 eiro, bet no PVN - ja sūtījuma vērtība nepārsniedz 10 eiro (7 latus).
Gada pirmajās dienās jaunā kārtība radīja pamatīgu haosu kurjerpasta kompānijās, jo cilvēki nebija gatavi maksāt PVN un muitas nodokli par saviem sūtījumiem. Daudzi pircēji atteicās no precēm.