Gludināmo dēļu un ārtelpu veļas žāvētāju ražotājs SIA "Brabantia Latvia" Pastendē jaunās iekārtās šogad plāno investēt teju divus miljonus eiro un pieņemt 40 darbiniekus.
"Mūsu princips ir krīzes laikā domāt par izaugsmi, savukārt labajos gados domāt par to, ko darīsim krīzes laikā. Mums ir ļoti laba naudas plūsma un uzkrātās peļņas buferis, ko tagad varam veiksmīgi investēt un domāt, kādi produkti būs pieprasīti pēc krīzes un kā varam turpināt savu izaugsmi," biznesa portālam db.lv norāda Sandis Babris, SIA "Brabantia Latvia" vadītājs.
Saistībā ar nākotnes iecerēm uzņēmums šobrīd piesaista jaunus darbiniekus un plānots, ka līdz gada beigām kolektīvam pievienosies vēl 40 kolēģi. Vaicāts, vai šajā laikā vērojamas kādas izmaiņas cilvēku piesaistē, S. Babris teic, ka nevar teikt, ka tagad šis process būtu grūtāks vai vieglāks nekā pirms krīzes – darbaspēks pēdējos gados kopumā ir grūtāk pieejams un dārgāks nekā agrāk. "Vienlaikus mēs redzam, ka ir daudz darbinieku, kuri novērtē uzņēmuma izaugsmi, stabilitāti, sociālās garantijas, drošu un ergonomisku darba vidi un citus nemateriālos ieguvumus, ko uzņēmums var piedāvāt," viņš norāda.
Ja tirgus labi pieņems jaunos produktus, kuri šobrīd tiek testēti, nākamgad tiks sākta jauna rūpnīcas korpusa būvniecība.
2019. gadā SIA "Brabantia Latvia" apgrozījums sasniedza 16,63 miljonus eiro. "Pagājušais gads bija ar nelielu apgrozījuma pieaugumu, salīdzinot ar 2018. gadu, kad apgrozījums bija 16,39 miljoni eiro. Vislielākais pieaugums vērojams mūsu ārtelpu veļas žāvētāju produktu vidū, kas veicināja kopējā apgrozījuma pieaugumu. Ārtelpu veļas žāvētāju noieta pieaugums saistīts ar to, ka globāli pieaug dabiskās žāvēšanas popularitāte," saka S. Babris.
Arī peļņas ziņā pagājušais gads bijis labākais pēdējo piecu gadu laikā un peļņa pirms nodokļiem pārsniedza pusmiljonu eiro. Arī "Brabantia" koncerna kopējais apgrozījums un peļņa pērn ir augusi un kompānijas globālais apgrozījums pērn pārsniedza 120 miljonus eiro.
Vēsturiski lielākie "Brabantia" noieta tirgi ir Lielbritānija, Nīderlande un Beļģija. Līdz ar neskaidrībām saistībā ar Brexit, pieprasījums Lielbritānijā 2019. gadā samazinājās. Tāpēc kompānija sākusi darbu pie aktīvākas ASV un Rietumeiropas valstu tirgus apguves, un pērn pārdošanas kritums Lielbritānijā tika kompensēts ar pieaugumu ASV, Francijā un Vācijā. Pērn Lielbritānija arvien saglabāja lielākā noieta tirgus pozīciju, bet tai strauji pietuvojās Francija, ASV un Vācija.
Covid-19 ietekmi uzņēmums sāka just marta otrajā pusē. Martā apgrozījuma samazinājums bija vien daži procenti, salīdzinot ar 2019. gada apgrozījumu martā, bet aprīlī jau bija 50% apgrozījuma kritums. Uzņēmums izmantoja dīkstāves pabalstus, lai saglabātu visus darbiniekus un darbavietas. "Nevienu neatlaidām, jo zinājām, ka no krīzes iznāksim daudz spēcīgāki un konkurētspējīgāki. Dīkstāves periods bija salīdzinoši īss un jau maijā mēs strādājām ar nelielu pieaugumu, salīdzinot ar pērnā gada maiju. Jūnijā pieaugums turpinās un prognozējam, ka tā tas turpināsies līdz gada beigām," tā S. Babris.
Līdz Covid-19 izraisītajai ārkārtas situācijai uzņēmums bija izstrādājis vairākus jaunus ārtelpu žāvētāju modeļus, kuru ideja un izpildījums 100% radīts Pastendes ražotnē. Tieši šie krāsainie ārtelpu žāvētāji Covid-19 laikā un arī tagad pēc pārdošanas rādītājiem ir visstraujāk augošā kategorija. "Tā ir mūsu veiksmes atslēga Covid-19 pārvarēšanai. Tas tāpēc, ka tie ir tirgū unikāli – konkurenti pamatā piedāvā sudrabotas krāsas žāvētājus, bet mēs ienācām tirgū ar jauniem, moderniem krāsu toņiem. Tāpat nemitīgi strādājam pie efektivitātes paaugstināšanas, pašizmaksas samazināšanas, produktivitātes paaugstināšanas. Tas mums ļauj būt ātrākiem un kvalitatīvākiem, nekā konkurentiem, nedaudz ātrāk reaģēt uz izmaiņām tirgū," saka S. Babris.
Vaicāts, vai uzņēmums šajā laikā ir saskāries ar loģistikas problēmām, viņš teic, ka tās juta tikai saistībā ar Itāliju, kur kompānijai ir iekārtu piegādātāji. Taču problēmas ātri vien veiksmīgi atrisinājās un gan materiālu, gan iekārtu piegāžu plūsma tika ātri atjaunota. "Daļu iekārtu nebija iespējams piegādāt, jo vienkārši Itālijā bija slēgtas visas rūpnīcas, tostarp mūsu piegādātāja. Jauno tehnoloģiju ieviešana aizkavējās arī tāpēc, ka ilgāku laiku nebija iespēja uzaicināt ārvalstu inženierus, lai uzstādītu jaunās iekārtas un apmācītu darbiniekus. Tagad visas problēmas esam atrisinājuši un iekārtas darbojas," viņš stāsta.
S. Babris uzsver, ka uzņēmums ir gatavs ar iespējamo nākamo Covid-19 uzliesmojuma vilni saistītiem ierobežojumiem. SIA "Brabantia Latvia" ir precīzs darbības plāns, kā nošķirt darbiniekus gan laikā, gan telpā – viena maiņa nekad nesatiek otru, koplietošanas telpās pusdienas tiek organizētas trijās daļās, nevis visiem vienlaikus utt. "Ārkārtas situācijas laikā mums bija ieviesti augsti piesardzības pasākumi, kas tagad ir atcelti, bet esam gatavi pie tiem atgriezties," viņš norāda.
SIA "Brabantia Latvia" ietilpst Nīderlandes izcelsmes mājsaimniecības preču ražošanas uzņēmumu grupā "Brabantia". Talsu novada Ģibuļu pagasta Pastendē uzņēmums darbojas kopš 2007. gada un šobrīd nodarbina 135 cilvēkus. Gadā SIA "Brabantia Latvia" saražo nepilnu pusmiljonu gludināmo dēļu un 300 tūkstošus ārtelpu veļas žāvētāju. 2020. gadā uzņēmuma apgrozījums bija 16,63 miljoni eiro un peļņa pārsniedz pusmiljonu eiro.
Šobrīd "Brabantia" ir trīs aktīvas rūpnīcas – Latvijā ražo gludināmos dēļus un drēbju žāvētājus, Beļģijā atkritumu tvertnes un dažādus plastmasas izstrādājumus, bet Ķīnā – plastmasas maisiņus un izejvielas Latvijai un Beļģijai, ko izdevīgāk ražot tur. Kompānijai ir distribūcijas centri Beļģijā un Lielbritānijā, kā arī divas vietējās nozīmes noliktavas ASV un Ķīnā. SIA "Brabantia Latvia" visu saražoto piegādā uz šiem centriem un noliktavām, no kurienes Pastendē tapušās preces nonāk 95 valstīs visā pasaulē.