Nodokļu maksātāja reitings pagaidām vērsts uz paša uzņēmēja informēšanu, nākamgad tas tiks paplašināts ar PVN darījumu un aplokšņu algu risku novērtējumu
Valsts ieņēmumu dienesta izstrādātais Nodokļu maksātāju reitings pašlaik atrodas sava veida pilotprojekta režīmā, turklāt tas neietver visus nodokļu saistību izpildes riskus. Reitinga lietošana uzņēmējiem ir brīvprātīga, taču pēc savas iniciatīvas uzņēmējs ar to drīkst dalīties arī ar saviem sadarbības partneriem vai citām trešajām pusēm.
Jo sārtāks, jo lielāka iespēja, ka tiks pārbaudīts, jo zaļāks, jo mazāka iespēja sagaidīt kontroli
Atjaunos ik mēnesi
Nodokļu maksātāju reitinga klienti ir visi uzņēmumi, kuri iesniedz gada pārskatus. Katra uzņēmuma reitingu veido 12 rādītāji, kur katrā iespējams iegūt maksimālo vērtējumu piecu ballu sistēmā. Turklāt šis reitings un rādītāji aktualizēsies reizi mēnesī – 20.–23. datumā. Pašlaik šī rīka svarīgākais uzdevums esot informēt nodokļu maksātāju par viņa saimniecisko darbību raksturojošo rādītāju atbilstību vispārējām ekonomiskajām tendencēm, vienlaikus motivējot nodokļu maksātājus sekot ne tikai savai nodokļu samaksas disciplīnai, bet arī savlaicīgai nodokļu deklarāciju iesniegšanai. Kā uzsvēra VID Nodokļu administrēšanas risku vadības daļas vadītāja Natālija Fiļipoviča, uzņēmējam tādējādi būs instruments, ar kuru vairāk sekot līdzi tam, kāds viņa vadītais uzņēmums izskatās nodokļu administrācijas acīs – jo sārtāks, jo lielāka iespēja, ka tiks pārbaudīts, jo zaļāks, jo mazāka iespēja sagaidīt kontroli.
Pieci indikatori
N. Fiļipoviča atzina, ka reitinga sistēma analizē piecus indikatorus – reģistrācijas riskus, nodokļu parādu (tā apmēru, parāda samērojamību ar nodokļu iemaksām un kopējā nodokļu parāda izmaiņas), deklarāciju iesniegšanas disciplīnu (ar kavējumu iesniegto nodokļu pārskatu un deklarāciju skaitu), darba samaksu (atbilstību vidējai nozarē, kurā uzņēmums strādā, vidējai valstī, kā arī darba algas izmaiņas), finanšu rādītājus (likviditāti). Visvieglāk reitinga punktus iegūt var reģistrācijas datu novērtējumā, kopējā nodokļa parāda un nodokļu pārskatu iesniegšanas disciplīnas vērtējumā. Savukārt visgrūtāk punktus ir savākt tādos kritērijos kā uzņēmuma vidējās darba samaksas atbilstība vidējai darba samaksai valstī un nozarē, kā arī rentabilitātē. Latvijā ir salīdzinoši daudz tādu uzņēmumu, kas juridiski ir «dzīvi», bet faktiski nedarbojas, un tāpēc pat to iesniegtajās deklarācijās un gada pārskatos ir atrodamas nulles, taču šāda aina nebojās nodokļu deklarāciju iesniegšanas disciplīnas rādītājus, bet sarkanā – brīdinājuma krāsā – rādīsies finanšu un darba samaksas rādītāji. To, ka daudzu desmitu tūkstošu uzņēmumu vadītājiem varētu būt, par ko aizdomāties, liecina arī Nodokļu maksātāja reitinga pašreizējais novērtējums, kur ideāli izskatās teju 13 000 (no kopumā 148 208 uzņēmumiem), kuru vērtējums ir 81% un augstāks.
Savukārt N. Fiļipoviča uzskata, ka par labiem ir jāuzskata arī tie, kuriem šis rādītājs ir augstāks par 71%, savukārt tiem, kuriem šis vērtējums ir līdz 30%, būtu jāpārdomā tālākā rīcība – atsākt aktīvu komercdarbību vai tomēr to pārtraukt.
Visu rakstu Reitings biznesa šķirošanai lasiet 21. septembra laikrakstā Dienas Bizness.