Šajā piektdienā biznesa portāls db.lv viesojas SIA «O- Yachts», vērojot, kā tiek ražoti katamarāni.
Engurē bāzētais luksusa katamarānu ražotājs «O - Yachts» šobrīd strādā pie saviem lielākajiem projektiem - diviem 19,5 metrus gariem katamarāniem, kuru katra izmaksas veido 1,5 miljonus eiro, biznesa portālam Db.lv stāsta uzņēmuma finanšu direktore Aiva Vīksna. Viens no tiem nonāks Francijā, bet otrs - Maurīciju salās.
«O - Yachts» katamarānu būvēšanā A.Vīksna sadarbojas ar Francijas investoriem. Visi uzņēmumā saražotie katamarāni tiek eksportēti uz tādām valstīm kā Francija, Itālija, Maurīcija, kā arī ir interese no ASV.
«To iespaido ne tik daudz cena. Pirmkārt, mums Latvijā nav īsti, kur burāt, vasaras sezona ilgst tikai dažus mēnešus. Protams, arī Latvijas uzņēmumiem un cilvēkiem pieder gan jahtas, gan katamarāni. Taču Vidusjūrā sezona ir ilgāka. Otrs – tās ir paražas. Ja mēs ņemam kredītus un ceļam vasaras mājas, tad dienvidu valstīs līzingu ņem jahtām un katamarāniem. Viņiem tas ir tipiski, un tas ir arī loģiski, jo, dzīvojot pie Vidusjūras, vari visu laiku burāt, ir ierasti, ka vasaras māja ir uz ūdens. Tur burā jau no deviņu gadu vecuma,» viņa stāsta.
Uzņēmuma pārstāve atzīst, ka ražošana nav viegla, bet gala produkts ir skaists: «Mēs būvējam un piepildām cilvēkiem sapņus. Cilvēki sapņo, bet mēs tos realizējam.»
Klienti visbiežāk ir ap 50 gadiem vai vairāk, tādi, kuri ir pensionējušies vai pārdevuši biznesu un vēlas baudīt dzīvi.
«Ar prieku var skatīties, kā citās valstīs bauda dzīvi. Es domāju, ka arī latvieši var atļauties, tikai ir jautājums par tradīcijām. Tās ģimenes, kuras izvēlas pirkt katamarānu, ir vienkārši, inteliģenti cilvēki. Viņi burā kopā ar draugiem, ģimenēm un pavada laiku,» pieredzē dalās uzņēmēja.
Tāpat kā jebkurā nozarē, arī šajā pastāv konkurence. «Pārdot katamarānu nav tāpat, kā tirgot maizi. Cilvēki lēmumu pieņem ilgākā laikā, jo tiek ieguldīta lielāka nauda. Tas nav tik ātrs process.»
Uzņēmuma finanšu direktore atzīst, ka attiecības ar klientiem izveidojas gluži kā ar ģimenes draugiem. «Mēs neražojam bezpersoniski, nevaram saražot simtiem katamarānu.»
Fotogrāfijas skatiet galerijā!
#2/40
Uzņēmums piecu gadu laikā ir uzbūvējis jau četrus katamarānus. Viens šobrīd gaida savu pasūtītāju, bet divi vēl top.
#4/40
Izejmateriāli tiek pasūtīti no Itālijas un Francijas, jo Latvijā tos nav iespējams iegādāties.
#18/40
Lai samazinātu katamarānu izgatavošanas laiku, uzņēmums izmanto savas matricas.
#20/40
Lai uzbūvētu katamarānu, sadarbojas arhitekts, klients un būvētāji, kas šajā gadījumā ir «O - yachts».
#21/40
Arhitekts uzņēmumam atsūta plānus, tad tiek sekots līdzi sveķu, audumu, karbonu izvēlei. Kā ķīmijā – saliek kopā vielas un tad kaut kas izveidojas.
#25/40
Mazāka izmēra katamarāniem izgatavošanas laiks ir aptuveni gads, lielākiem - vairāk.
#26/40
Katamarāna korpusos izvietotas kabīnes ar divām guļamistabām, dušas telpām, garderobēm. Citkārt istabiņu skaits var sasniegt līdz pat sešām.
#29/40
Katamarānu ekskluzivitāti nosaka interjers, jo kompozīts ir visiem vienāds. Tāpat to iespaido tas, kādi materiāli un klājumi tiek izmantoti, no kādām kompānijām.
#32/40
Abi 19,5 metrus garie katamarāni šobrīd ir kompozīta būvēšanas procesā.
#33/40
19,5 metrus garā katamarāna salona platība ir aptuveni 44 kvadrātmetri.
#34/40
Uzņēmumā strādā 15 darbinieki un pārsvarā tie ir no Engures un Tukuma apkārtnes.
#35/40
Uzņēmums klientiem piedāvā divas iespējas – vai nu uzņēmums izveido tikai kompozītu un neveic iekšdarbus vai arī tiek veikts viss darbs.
#38/40
Šis 14 metrus garais katamarāns jau jūlijā uzsāks ceļu uz Franciju, kur projekts tiks pabeigts un iekšdarbus turpinās pats pasūtītājs.