Šajā piektdienā biznesa portāls db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties uzņēmuma SIA Dizaina papīrlietu darbnīca jeb zīmola Purpurs ražotnē. Raksta galerijā skatāms, kā top uzņēmuma produkts - piezīmju klade.
Purpurs jau desmit gadus ražo dažādas papīrlietas – burtnīcas, piezīmju grāmatas, fotogrāfiju albumus, aploksnes, nošu mapes, ēdienkartes u.c. lietas. Uzņēmums saražoto produkciju pārdod Latvijas dizaina un dzīves stila veikalos Riija un Manilla, grāmatnīcās, drīzumā - arī internetā, kā arī tiek veidotas dizaina papīrlietas korporatīvajiem klientiem.
Apvienojot pieredzi poligrāfijas un dizaina nozarēs, biznesu un zīmolu radīja Ginta Šmite un Māris Šmits. Laika gaitā biznesā viņiem pievienojusies meita Beāte Dronka, kurai šobrīd ir uzticēta zīmola vadīšana.
Pirmie soļi šajā biznesā «tika sperti» jau 2007. gadā, un lielākās investīcijas prasījusi dažādu materiālu un ražošana tehnikas iegāde. Sākotnējais investīciju apjoms bijis 50 tūkstoši latu. B. Dronka stāsta, ka biznesa sākums šķitis skaists, tomēr, iestājoties ekonomiskajai krīzei, lai uzņēmums «izdzīvotu», bija jāmaina gan strādāšanas, gan domāšanas modelis. «Tajā brīdī mēs mainījām dizainus, lai no luksusa produktu kategorijas pārorientētos uz vienkāršāku un klientam pieejamāku produkciju, sākām izmantot pārstrādāto papīru, sākām piedalīties izstādēs un izbraukumu tirdzniecībā. Mainot domāšanas modeli, bizness sāka «izdzīvot» tādu kā veiksmes stāstu, jo ar visu piedzīvoto un pārdzīvoto mēs ieguvām lielu pieredzi, atpazīstamību un attīstījām jaunas, klientu pirktspējai piemērotas produktu sērijas,» atceras B. Dronka.
Purpurs nosaukums ir izvēlēts apzināti. «Purpurs ir kā krāsu karalis, jo vēsturiski tā ir bijusi sarežģīti iegūstama krāsa un to nēsāja tikai aristokrāti. Tāpat arī uzņēmuma filozofija ir radīt tikai augstvērtīgus un kvalitatīvus produktus, lai arī tik vienkāršām ikdienas lietām kā blociņš piešķirtu vērtību,» skaidro B. Dronka.
Viņa stāsta, ka uzņēmuma apgrozījums ir stabils, ar augšanas tendenci. 50% no tā veido korporatīvo klientu, bet 50% - privātpersonu pirkumi.
Vēlmes un vajadzības attiecībā uz pierakstu kladi ir ļoti dažādas. «Rakstīšana ar roku mūsdienās kļūst par ekskluzīvu un intīmu lietu. Nozīme ir ne tikai dizainam, bet arī izejmateriāliem un formātam. Svarīga ir tā saucamā «rozīnīte» - mūsu piedāvājumā ir neordināri lapu dizaini, piemēram, mums vienkārši baltu lapu vietā ir lapas ar maziem plusiņiem, ir arī lapas ar tvīda rakstu. Mēs piedāvājam domāt citādāk un iziet no ierastajiem rāmjiem, kas paredz līnijas vai rūtiņas. Šajā nozarē nevar pārsteigt ar neprātīgām inovācijām, bet mēs vienmēr meklējam nianses, kas mūs padarītu atšķirīgus no citiem tirgus dalībniekiem,» akcentē B. Dronka.
Izejmateriāli tiek iepirkti no dažādiem vairumtirgotājiem, piemēram, SIA Antalis, tomēr ir arī piegādātāji no Francijas, Vācijas, Lielbritānijas un Itālijas. «Mēs vairākus gadus esam piedalījušies Zviedrijas lielākajās papīra izstādēs, kas mums palīdzēja «atvērt» eksporta durvis uz Zviedrijas tirgu,» teic B. Dronka.
Purpurs savu produkciju eksportē uz Zviedriju, Baltijas valstīm, Lielbritāniju, Šveici, Vāciju, Japānu. Eksporta valstu sadarbības partneri zīmolu visbiežāk atraduši paši. «Mēs nekad neesam veikuši izteiktas mārketinga aktivitātes, jo Purpurs piedāvā nišas produktu, ar kuru uzbāzties nevar. Produkti cenu ziņā ir dārgāki nekā konkurentiem. Līdz ar to ceļš, kā mēs iegūstam klientus, ir caur produktiem, jo katrs mūsu produkts ir mūsu vizītkarte,» stāsta uzņēmēja. Ja salīdzina Latvijas un eksporta valstu patērētājus, tad iezīmējas tendence, ka citviet labprātāk izvēlas produktus, kuru izgatavošanā izmantots otrreiz pārstrādāts papīrs.
Šobrīd tiek veidota jauna piezīmju klažu sērija, kura būs pieejama vasaras beigās. Tā būs paredzēta jaunākai auditorijai.
«Mums reizēm jālikvidē vai jātransformē kāda kolekcija, jo tiek pārtraukts ražošanas process kādai no izejvielām, piemēram, vairs nav iespējams piedāvāt Līgatnes papīrfabrikas pārstrādātā papīra produktus,» norāda B. Dronka.
#2/31
Izejmateriāli tiek iepirkti no dažādiem vairumtirgotājiem, piemēram, SIA Antalis, tomēr ir arī piegādātāji no Francijas, Vācijas, Lielbritānijas un Itālijas.
#3/31
«Purpurs» ražotnes platība ir 200 kvadrātmetri. Šajā ražošanas telpā tiek uzglabāti dažādu materiālu ruļļi. Ir izejmateriāli, kurus nepieciešams pasūtīt vairākas reizes gadā, ir arī tādi, kurus retāk.
#4/31
Papīra griezējs. Tiek nogriezts materiāls, no kura tiks izgatavoti piezīmju klades vāki.
#5/31
«Mēs izmantojam specifiskas pēcapstrādes iekārtas, dažas no tām ir pat 100 gadus senas, kā arī liela daļa ražošanas procesa ir roku darbs. Nomērām piezīmju klades materiāla nepieciešamo garumu, tad tiek nogriezta vāka sloksne,» skaidro B. Dronka.
#8/31
Ar šūšanas iekārtas palīdzību tiek sašūta klade. Sākotnēji lapas tiek pārlocītas uz pusēm, pēc tam visas lapas gluži kā grāmatā tiek sašūtas kopā.
#9/31
Papīra uzglabāšanai ir nepieciešams atbilstošs klimats un gaisa temperatūra - ne zemāka par 16 grādiem. Papīra krāsa ir jūtīga pret gaismu, tā var izbalot vai mainīties, tāpēc tas nedrīkst atrasties tiešos saules staros.
#10/31
Galvenie faktori, kas ietekmē materiālu kvalitāti, ir gaisa relatīvais mitrums un temperatūra. Mitrums nedrīkst pārsniegt 50%.
#13/31
Papīra griežamajā iekārtā tiek ievadīti nepieciešamie parametri - cik liela būs piezīmju klade, un ar asu nazi tiek apgrieztas malas.
#14/31
Paralēli papīra griešanas procesam uz papīra klades vāka ar karstspiedes iekārtu tiek uzspiests «Purpura» vai personalizēts pasūtītāja logo.
#15/31
Emblēma tiek uzspiesta ar karstspiedes palīdzību. Karstspiede ir metode reljefa iegūšanai tādos materiālos, kas labi saglabā formu karstuma un spiediena iedarbībā, piemēram, ādā un ādas imitācijā. Spiedes temperatūra ir no 140 līdz 170 grādiem.
#17/31
Ar PVA līmi tiek iesmērēti piezīmju klades vāki un pielīmēti pie sagatavotajām un sašūtajām piezīmju lapām. Lai veiktu šo darbu, ir jāievēro liela precizitāte. Pēc tam 24 stundas piezīmju klade tiek presēta.
#18/31
Pēc šīm 24 stundām piezīmju klades maliņas atkal tiek aplīdzinātas.
#20/31
Tālāk seko piezīmju klades stūru noapaļošana. B. Dronka ir novērojusi, ka klientiem labāk patīk šāda veida klades.
#21/31
Noslēdzošais posms ir gumijas iestiprināšana un iekšējās kabatiņas izveidošana.
#24/31
Ražošanas process notiek katru dienu. Tas sākas uzņēmuma prezentāciju telpās jeb showroom, kuras atrodas blakus ražotnei. Kopumā uzņēmumā nodarbināti 13 darbinieki, kuri vienlaicīgi strādā pie dažādu produktu izstrādes.