Citas ziņas

Juris Dumpis: Vai dzēsīsim uguni ar benzīnu?

Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) prezidents Juris Dumpis, 10.05.2007

Jaunākais izdevums

Viens no valdības atbalstītajiem inflācijas samazināšanas plāna instrumentiem ir iedzīvotāju uzkrājumu veicināšana. Pretinflācijas plāna ietvaros tiek virzīta virkne likumu grozījumu, tajā skaitā plānots grozīt likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli atsevišķas normas.

Tomēr likumu grozījumu tapšanas gaitā ir iezagušies vēl papildus priekšlikumi, kuri draud ne vien veicināt inflāciju, bet arī sagraut esošo triju līmeņu pensiju sistēmu.

Likuma grozījumu mērķis sākotnēji bija palielināt nodokļu atlaides tiem iedzīvotājiem, kas uzkrāj līdzekļus privātajos pensiju fondos un dzīvības apdrošināšanā (ar līdzekļu uzkrāšanu) no līdzšinējiem 10% uz 20%.

Taču grozījumu tapšanas gaitā notikusī transformācija paredz arī iedzīvotāju ienākuma neapliekamajā daļā paralēli iemaksām pensiju fondos un prēmijām dzīvības apdrošināšanā iekļaut arī iemaksas ieguldījumu fondos.

Uzskatu, ka šis priekšlikums nesamazinās inflāciju, neveicinās patēriņa pieauguma ierobežošanu, un ir noraidāms vairāku nozīmīgu apsvērumu dēļ.

Jāatzīmē, ka pēc savas būtības ieguldījumu fondu apliecības ir īstermiņa finanšu instruments un to galvenokārt izmanto iedzīvotāji ar augstiem ienākumiem, kur iedzīvotāju ienākuma nodokļu atlaides darbojas ļoti ierobežotā apjomā. Šobrīd inflācijas apkarošanas plāna ietvaros nepieciešams izmantot tādus finanšu instrumentus, kuri palīdzētu īstermiņā izņemt no tirgus ievērojamus finanšu resursus, un to nevar panākt, piešķirot atvieglojumus ieguldījumu fondiem.

Jaunie grozījumi paredz, ka līdzekļu ieguldītājam būtu tiesības ieguldīt savus brīvos līdzekļus ne tikai Latvijā reģistrētos ieguldījumu pārvaldes sabiedrības fondos, bet jebkurā citā ieguldījumu pārvaldes sabiedrības fondā, kas reģistrēts Eiropas Savienībā un Eiropas Ekonomiskajā Zonā. Nebūtu praktiski iespējams noteikt ierobežojumus šīm sabiedrībām neizņemt līdzekļus piecus gadus pēc to ieguldīšanas, jo tās atrastos ārpus Latvijas ieguldījumu tirgu pārraugošo un regulējošo institūciju ietekmes sfēras. Savukārt, vērtējot no nodokļu administrēšanas puses, tos būtu grūti vai pat neiespējami efektīvi un taisnīgi administrēt, kas, iespējams, galarezultātā veicinātu nelikumīgu nodokļu izkrāpšanu.

Kā liecina līdzšinējā dzīvības apdrošināšanas (ar līdzekļu uzkrāšanu) un privāto pensiju fondu darbība pēdējos sešos gados, līdzekļu apjoms, ko ar nodokļu atvieglojumu piešķiršanu iespējams izņemt no tirgus, būtu mērāms tikai desmitos miljonu latu gadā, kas būtu neliels, salīdzinot ar to līdzekļu apjomu miljardos latu, kas tiek izlietots patēriņam. Tādēļ rodas jautājums, vai šobrīd netiek izmantota inflācijas apkarošanas politika, lai risinātu pavisam citus, ar inflāciju nesaistītus jautājumus?

Jāņem vērā arī tas, ka ieguldījuma fondi tirgo arī dažādu nekustamo īpašumu fondu daļas, kas pēc būtības nav uzkrājošais instruments un, iespējams, tādējādi vēl vairāk var sakarsēt finanšu tirgu un veicinātu patēriņu.

Šā priekšlikuma atbalstīšana, nesasniedzot pretinflācijas mērķi, sagrautu līdz šim sekmīgi funkcionējošo un stingri regulēto triju līmeņu pensiju sistēmu. Īpaši liela negatīva ietekme tiktu atstāta uz pensiju sistēmas 3. līmeņa pensiju turpmāku veidošanu, kas paredz ilgtermiņa uzkrājumu veicināšanu un uzticības veidošanu valsts ilgtermiņa politikai nodoļu jomā. Jāatzīmē, ka minētos ilgtermiņa uzkrājumus veic iedzīvotāji, kuru vidējie ienākumi ir no 300 līdz 800 latu mēnesī, un jāuzsver, ka no šiem ienākumiem ir nomaksāts algas nodoklis. Tādējādi tiek veicināta valsts īstenotā politika ne tikai nodokļu, bet arī sociālo garantiju jomā.

Ilgtermiņa ieguldījumu veicināšana privātos pensiju fondos un dzīvības apdrošināšanā ar līdzekļu uzkrāšanu ir vispārpieņemta prakse ES dalībvalstīs, t.sk. Igaunijā un Lietuvā. Manā rīcībā nav informācijas, ka kāda no dalībvalstīm stimulētu īstermiņa ieguldījumus ieguldījumu fondu apliecībās, piemērojot nodokļu atvieglojumus, pat ja tas saistīts ar inflācijas ierobežošanas pasākumiem.

Nedrīkst arī par zemu novērtēt apstākli, ka iedzīvotājiem trūkst elementāru zināšanu par ieguldījumu fondu darbības principiem un to mērķiem, un tas nozīmē, ka ar šādu soli brīvprātīgie iedzīvotāju uzkrājumi varētu pāriet uz daudz riskantāku ieguldījumu zonu, kas pakļauj iedzīvotājus neapzinātam riskam tos pazaudēt fondu tirgus svārstību rezultātā.

Turklāt šobrīd dzīvības apdrošināšanas sabiedrības un pensiju fondi bauda daudz stingrāk regulētu vidi ar augstākām prasībām nekā šobrīd tiek attiecināts uz ieguldījumiem ieguldījumu fondos, piemēram, minimālajam dzīvības apdrošināšanas sabiedrību pamatkapitālam ir jābūt 3 milj. EUR, turpretim ieguldījumu fonda minimālais pamatkapitāls ir tikai 0,1 milj. EUR.

Ar šādas normas ieviešanu privāto uzkrājumu segmentā tiktu arī realizēta nevienlīdzīgas konkurences un pieejas politika, jo šobrīd dzīvības apdrošināanas sabiedrībām no kopējm iemaksām šajā uzņēmējdarbības veidā ir jāmaksā 1% apdrošināto interešu aizsardzbas fondā, kas nav jādara ieguldījumu sabiedrībām.

Uzskatu, ka, palielinot nodokļu atlaides no 10% uz 20%, kā tas sākotnēji bija paredzēts, un saglabājot spēkā esošo līdzsvaru, iedzīvotāju uzkrājumi turpinās pieaugt vēl ievērojamākos tempos un tas būs patiesi nozīmīgs līdzeklis cīņā pret inflāciju. Vienlaicīgi tiktu saglabāts līdzsvars starp citiem valstiski nozīmīgiem mērķiem, neradot ne iedzīvotājiem, ne valstij kopumā jaunas problēmas ilgtermiņā.

Esmu patiesi nobažījies par šādu soli, kas būtībā līdzinās ugunsgrēka dzēšanai ar benzīnu!

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Infektologs Dumpis norāda uz prognozēm par potenciāli grūtu ziemu

LETA, 28.04.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja vasarā varētu būt vērojama situācijas uzlabošanās, tad nākamā ziema pēc lielas daļas zinātnieku paustā varētu būt vēl grūtāka, tāpēc nepieciešami nevis īstermiņa, bet ilgtermiņa risinājumi Covid-19 ierobežošanai, otrdien Saeimas izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdē, kurā sprieda par vīrusa ietekmi uz kultūras nozari, norādīja Veselības ministrijas galvenais infektologs Uga Dumpis.

Dumpis uzsvēra, ka valstī noteiktie ierobežojumi, salīdzinot ar citām valstīm, nav lieli. Tie ir palīdzējuši noturēt epidēmiju ļoti zemā līmenī un, salīdzinot ar citām valstīm, arī mirstība ir salīdzinoši ļoti neliela. Tādā veidā ir izdevies pasargāt veselības aprūpes sistēmu un arī sabiedrību.

"Protams, ierobežojumi ir atstājuši iespaidu uz daudzām jomām. Ļoti daudz cietušas no Covid-19 krīzes ir gan kultūra, gan sporta un tūrisma joma. Diemžēl pateikt, ka šis viss tūlīt beigsies, es nevaru, jo ik dienu jaunu gadījumu skaits ir apmēram tāds pats jau divas nedēļas," sacīja Dumpis.

Viņaprāt, nedaudz samazinot ierobežojumus, var izraisīt to, ka epidēmija atkal var pastiprināties. Viņš arī akcentēja zinātnisko pusi ierobežojumu ieviešanai, uzsverot, ka to pamatā ir distancēšanās starp cilvēkiem un cilvēku savstarpējo kontaktu samazināšana.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Nav jādomā par jauniem ierobežojumiem, bet par vakcinācijas tempa veicināšanu

LETA, 27.07.2021

Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas infektologs un Latvijas Universitātes profesors Uga Dumpis.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan Latvijā un citviet pasaulē strauji izplatās Covid-19 izraisošā vīrusa delta variants, patlaban nebūtu jādomā par jaunu ierobežojumu noteikšanu, bet gan par vakcinācijas tempa veicināšanu.

Tā intervijā Latvijas Radio pauda Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas infektologs un Latvijas Universitātes profesors Uga Dumpis.

Viņš norādīja, ka līdz ar jaunā koronavīrusa delta varianta parādīšanos risks inficēties ar Covid-19 ir palielinājies vairākas reizes, salīdzinot, piemēram, ar vīrusa sākotnējo jeb Uhaņas variantu, un ir skaidrs, ka līdz ar to sabiedrībai draud saslimstības pieaugums, kas varētu īpaši izpausties rudenī, kad cita starpā bērni sāks skolas gaitas klātienē.

Vaicāts, vai situācija gaidāmajā rudenī varētu būt vēl sliktāka nekā pirms gada, Dumpis atbildēja, ka, visticamāk, sliktāk nebūs, jo tomēr daļa sabiedrības tagad ir vakcinējusies, bet saslimstības pieaugums draud jebkurā gadījumā, jo daudzās citās valstīs tas ir novērojams jau patlaban. Pagaidām Latvijā situācija šajā ziņā ir mierīgāka, jo vēl ir spēkā daļa Covid-19 dēļ noteikto ierobežojumu, skaidroja speciālists.

Komentāri

Pievienot komentāru
Politika

Dumpis: Latvijai svarīgi noturēt zemu Covid-19 izplatību, ņemot vērā ārējo spiedienu

LETA, 14.09.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai ir svarīgi noturēt zemu Covid-19 izplatību, ņemot vērā ārējo spiedienu, šorīt LTV "Rīta panorāmā" sacīja Veselības ministrijas galvenais infektologs Uga Dumpis, uzsverot, ka katra diena, kad nav nācies pastiprināt Covid-19 dēļ noteiktos ierobežojumus, ir uzskatāma par ļoti lielu vērtību.

Pagājušajā nedēļā Ekonomikas ministrija ierosināja celt slieksni, no kura ārvalstu ieceļotājiem ir jāievēro pašizolācija, to palielinot no 16 gadījumiem uz 100 000 iedzīvotāju izceļošanas valstī līdz 25. Šādu lēmumu jau pieņēmušas abas Baltijas kaimiņvalstis, kurās aktuālā robežvērtība noteikti 25 gadījumi.

Dumpis nepauda atbalstu šādām robežrādītāja izmaiņām, taču nebija arī kategoriski noraidošs. Speciālists uzsvēra, ka tie būtu "mazliet populistiski lēmumi". Viņš izteicās, ka esot iespējams, ka šādas izmaiņas varētu neradīt nekādas lielas problēmas, tomēr, no otras puses, Latvijā Covid-19 saslimstības rādītāji ir būtiski zemāki un 14 dienu kumulatīvais rādītājs nekad nav sasniedzis 25, pat infekcijas plašākajā izplatības brīdī pavasarī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Strauji samazinājies ugunsgrēku skaits

, 05.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) statistika liecina, ka šā gada 11 mēnešos salīdzinot ar iepriekšējo gadu valstī strauji samazinājies ugunsgrēku un bojā gājušo cilvēku skaits. Šogad reģistrēti 9536 ugunsgrēki, kas ir par 39% mazāk nekā 2006.gada 11 mēnešos (15606). Savukārt ugunsnelaimēs bojā gājušo skaits samazinājies pat par 16%. Šā gada 11 mēnešos ugunsgrēkos dzīvību zaudēja 186 cilvēki, tajā skaitā seši bērni. Ugunsnelaimēs cietuši 227 cilvēki, 299 – ugunsdzēsēji izglābuši.

No valstī kopumā reģistrētajiem 9536 ugunsgrēkiem 7302 gadījumos to iemesls bija cilvēku neuzmanīga rīcība ar uguni, 1094 – bojātas elektroierīces vai to nepareiza ekspluatācija, 668 - bojātas apkures ierīces vai to nepareiza ekspluatācija, 131 – tīša dedzināšana, 104 – bērnu rotaļas ar uguni.

No 11 mēnešos reģistrētajiem 9536 ugunsgrēkiem 3373 izcēlās dzīvojamās mājās, 704 – transporta līdzekļos, 230 reizes uguns liesmas postījušas sabiedriskās ēkas un 76 reizes – jaunbūves. Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, šā gada astoņos mēnešos par 64% samazinājies ugunsgrēku skaits lauksaimnieciskās ražošanas objektos, par 28%- ražošanas ēkās, par 24% jaunbūvēs un par 18% - dzīvojamās mājās. Savukārt par 22% pieaudzis ugunsgrēku skaits transporta līdzekļos un transporta nozares objektos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

LatRosTrans brīvas rokas izmantot naftas vadu gāzes transportēšanai, piektdien informē laikraksts Dienas bizness.

Ir atcelts Daugavpils tiesas 2010. g. 7. decembra aizliegums SIA LatRosTrans (LRT) pārvietot tehnoloģisko naftu, tā Augstākās tiesas Civillietu tiesu palātas lēmumu saprot uzņēmuma valdes loceklis Igors Stepanovs, kamēr vēl nav saņemts tā pilnais teksts. Intervijā DB viņš stāsta par LRT plāniem attiecībā uz naftas vadu, kā arī atklāj, ka jau iepriekš izsūknētā nafta pērnā gada decembrī pārdota.

Ko nozīmē Augstākās tiesas Civillietu tiesu palātas lēmums?

Pilns tiesas lēmums būs pieejams piektdien. Galvenais ir tas, ka tiesa atcēlusi aizliegumu LRT veikt darbības tehnoloģiskās naftas atsūknēšanai un pārvietošanai, tomēr pieļauju, ka kaut kādi ierobežojumi pastāvēs. Taču nekādu ierobežojumu nav rīkoties ar cauruļvadu un lemt, vai nafta tur paliek vai tiek pārvietota citur.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Papildināta - TOP 5 automašīnu markas Latvijā

Dienas Bizness, 30.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar transporta sludinājumu portāla LATAUTO.lv datiem, Latvijas automašīnu parkā gan pērn, gan šogad dominē vācijā ražotas automašīnas. Pašlaik valstī vispopulārākās ir Volkswagen (141,5 tūkstoši) markas automašīnas. Pēc tam seko Audi (93,6 tūkstoši), Opel (55,9 tūkstūši) un BMW (46,5 tūkstoši) automašīnas.

Saskaņā ar portāla pārdošanas vadītāja Andra Mālnieka apgalvojumu, Volkswagen markas automašīnas saglabājas populārākās arī citās Baltijas valstīs. Pa Igaunijas ceļiem to brauc 94,9 tūkst., pa Lietuvas ceļiem – 224,6 tūkst.

Ņemot vērā automašīnu modeļus Latvijā, pirmajā gada ceturksnī dominē Volkswagen Golf automašīnas (42,8 tūkst.), otrajā vietā palicis Volkswagen Passat modelis (42,1 tūkst.), trešajā – Audi 80 (27,7 tūkst.). Tālāk seko Audi A6 (22,6 tūkst.), Audi A4 (20,9 tūkst.), Opel Astra (20,4 tūkst.), BMW 3-Series (19,4 tūkst.), BMW 5-Series (17,3 tūkst.), Opel Vectra (12 tūkst.).

Gada laikā Latvijas automašīnu parks ir ne tikai palielinājies, bet arī nedaudz atjauninājies. Pagājušā gada pirmajā ceturksnī tā lielāko daļu veidoja 16-20 gadus senas automašīnas, bet šī gada pirmajā ceturksnī tajā dominē 11-15 gadus seni transporta līdzekļi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad SIA Latvija Statoil benzīnu piegādās pārsvarā no Norvēģijas, kā arī citām ražotnēm Eiropā ārpus Baltijas. Savukārt Statoil degvielas uzpildes stacijās (DUS) nopērkamā dīzeļdegviela ražota Mažeiķos.

SIA Latvija Statoil degvielas piegādes veic no tā ražotāja, kas piedāvā labāko kompromisu starp cenu, kvalitāti un piegādes nosacījumiem. Informācija par piegāžu alternatīvām tiek apkopota regulāri, no kurām divas galvenās ir ražotne Mažeiķos un lielākā Norvēģijas degvielas ražotne Mongstadā.

Par degvielas izcelsmi var pārliecināties katrs pircējs

Saskaņā ar Latvijas Republikā spēkā esošo likumdošanu ikkatrā DUS Latvijā ir jābūt tirdzniecībā esošās degvielas kvalitātes atbilstības sertifikāta, ko izsniegusi verificēta laboratorija, kopijai. Benzīnam un dīzeļdegvielai atsevišķi. Sertifikātā līdztekus kvalitātes apliecinājumam redzama arī degvielas izcelsme. Pircējam ir tiesības apskatīt sertifikāta kopiju, palūdzot to DUS personālam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas degvielas tirgus flagmanis SIA Latvija Statoil atkal pavēstījis, ka šogad benzīnu pārsvarā piegādās no Norvēģijas, kā arī citām ražotnēm Eiropā, kas atrodas ārpus Baltijas.

Pagājušajā gadā Mažeiķi ar zemākām cenām stabili bija izkonkurējuši skandināvu benzīnu, jo vairāk nekā 90% benzīna Latvijā tika ievesti no Lietuvas, ziņoja Db. Eksperti toreiz norādīja, ka šādi dati apliecinot, ka Mažeiķi ir lētākā un tuvākā piegādes vieta. "Mūsu cenu piedāvājums ir daudz labāks nekā citiem piegādātājiem," iepriekš Db norādīja Mažeiķu naftas pārstāvis Jaceks Komars.

Skaidrojot šāda lēmuma pieņemšanu, Latvija Statoil Klientu Piedāvājumu departamenta vadītāja Dace Lodziņa atzīmēja, ka kompānija degvielas piegādes veic no tā ražotāja, kas piedāvā labāko kombināciju starp cenu, kvalitāti un piegādes nosacījumiem. Informācija par piegāžu alternatīvām tiek apkopota regulāri, uzsvēra D. Lodziņa, atzīmējot, ka abas galvenās alternatīvas ir ražotne Mažeiķos un lielākā Norvēģijas degvielas ražotne Mongstadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Materiālos zaudējumus, kas radušies valsts, pašvaldības iestādēm un privātuzņēmējiem no Vecrīgas grautiņos iesaistītajām personām, apdrošināšanas kompānijas visticamāk neatlīdzinās.

"Tie nav apdrošināšanas gadījumi," paziņoja Latvijas apdrošinātāju asociācijas prezidents Juris Dumpis: "Likuma par apdrošināšanas līgumiem 12. daļā teikts, ka apdrošinātājiem nav jāatlīdzina zaudējumi, kas radušies masu streiku, teroraktu un publisko nekārtību laikā. Protams, katra apdrošināšanas kompānija slēdz līgumus ar klientiem patstāvīgi, tomēr kopumā noteikumi ir tādi, force majeure apstākļus neapdrošina. Neviens apdrošinātājs neuzņemsies tādu risku, jo nav iespējams paredzēts sekas."

Kā teicis J. Dumpis, Rīgā atkārtojies Tallinas scenārijs – tur arī bijuši zaudējumi pēc skandāla ar Bronzas zaldāta pārvietošanu. Toreiz zaudējumus sedza valsts un pašvaldība. Tā kā, visticamāk, tēriņus būs jāuzņemas pašiem cietušajiem. Tas attiecas arī uz policiju, kuras transports bija gandrīz iznīcināts, teicis J. Dumpis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā diennaktī lielākais Covid-19 konstatēto gadījumu skaits pieaudzis par teju trešdaļu, kopumā 15 jauni pacienti, kamēr valstī patlaban 49 konstatēts Covid-19, ziņo Slimību profilakses un kontroles centrs.

Pēdējā diennaktī izmeklēti 391 pacienti uz Covid-19, savukārt līdz šim Latvijā kopumā izmeklēti 1538 pacienti.

Veselības ministrijas galvenais speciālists infektoloģijā Uga Dumpis klāstīja, ka šāds pieaugums neesot vērtējams kā īpaši straujš, proti, tas bijis sagaidāms pieaugums, jo vīruss izplatās.

Infektologs prognozēja, ka saslimušo skaits tiešām pieaugs ar katru dienu, un efektu distancēšanās pasākumiem varētu just tikai pēc aptuveni piecām dienām, jo slimības inkubācijas periods ir ilgs. Dumpis norādīja, ka efekts būtu ne vien tas, ka jaunu gadījumu skaits samazinātos, bet arī tas, ja inficēšanās nepieaugs ģeometriskā progresijā.

Kā uzsvēra speciālists, jāņem vērā, ka daudzi tautieši pēdējās dienās ir ieradušies Latvijā ar lidmašīnām, un patlaban vēl tiek vai tiks testēti. Pārbaudot šos cilvēkus, sagaidāms, ka noteikti atklāsies vairāki desmiti vai pat simti pacientu, kas vēl atrodas inkubācijas periodā, domā Dumpis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja vakcīnas pret Covid-19 tiks reģistrētas un nonāks pie pacientiem, tās ļoti palīdzēs pat nelielos daudzumos, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta panorāma" izteicās Veselības ministrijas (VM) galvenais infektologs, profesors Uga Dumpis.

Viņš atzina, ka ļoti optimistiski raugās uz vakcīnu potenciālu apturēt Covid-19 radīto postu.

Vaicāts, vai nebūs tā, ka pēc vakcīnu pret Covid-19 parādīšanās daudziem sabiedriski aktīviem cilvēkiem to vienkārši nepietiks, līdzīgi, kā tas šogad ir ar vakcīnām pret gripu, Dumpis atbildēja, ka tāda iespēja noteikti pastāv, tomēr vakcīnas devu skaits neesot pats izšķirošākais.

"Ja mēs vakcinējam tajos pareizajos punktos, mēs varam gan samazināt hospitalizāciju, gan mirstību, un arī varbūt transmisiju. Piemēram, vakcinējot skolotājus, mēs varētu ievērojami uzlabot epidemioloģisko situāciju skolās," skaidroja infektologs.

Atsaucoties uz ārvalstu mediju vēstīto, Dumpis norādīja, ka ASV vakcināciju pret Covid-19 varētu sākt jau no 11.decembra, bet Lielbritānijā - iespējams, pat vēl agrāk. "Mēs esam Eiropas Savienības valsts, tad droši vien mums arī varētu būt iespējas samērā drīzā laikā dabūt vismaz nelielu daudzumu vakcīnu, un tas būtu galvenais šīs problēmas atrisinājums," norādīja speciālists.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Dumpis: Attieksme pret ierobežojumiem apdraud to mīkstināšanu

LETA, 05.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrības attieksme pret noteiktajiem ierobežojumiem maija brīvdienās apdraud ieceri tos pārskatīt un mīkstināt, jo svētku brīvdienās plaši novērots, ka cilvēki paši bija izdomājuši tos atcelt, šorīt intervijā Latvijas Radio sacīja Veselības ministrijas galvenais infektologs Uga Dumpis.

Dumpis sacīja, ka kopējā situācija nav būtiski mainījusies, proti, dienas laikā saslimušo skaits "lēkā" pa dienām, tāpēc jautājumā par ierobežojumu pārskatīšanu ir jābūt uzmanīgiem, jo, tos atceļot pārāk strauji saslimušo skaits var pieaugt.

Zviedrija var pierādīt, ka iespējams arī cits ceļš 

Cīņa ar pandēmiju lielā daļā pasaules nākusi komplektā ar ekonomiku pievēršanos....

"Ir vairākas idejas, bet skatāmies, ka cilvēku attieksme pret noteiktajiem ierobežojumiem apdraud to pārskatīšanu. Protams, ka mēs iesniegsim savas rekomendācijas, bet tas ir valdības lēmums un nevēlos to prognozēt," sacīja Dumpis.

Arī veselības ministre Ilze Viņķele (AP) vakar atturējās komentēt, kā brīvdienās jaunatklāto Covid-19 gadījumu skaits ietekmēs iespējamo ārkārtējā situācijā noteikto ierobežojumu mīkstināšanu.

Ministre stāstīja, ka ir konstatēts pietiekami liels saslimšanas gadījumu skaits vienā iestādē, un saslimšanas atklātas, veicot mērķtiecīgu skrīningu. Šādas testēšanas tiks turpinātas, solīja amatpersona.

Lai arī maija svētku brīvdienās bijušas dienas, kad nav stacionēti jauni Covid-19 pacienti un nav reģistrēti arī nāves gadījumi, turklāt "ļoti cerīga" bijusi diena, kad Covid-19 konstatēts tikai vienam cilvēkam, šo tendenci nevar saukt par noturīgu, uzskata Viņķele.

"Var teikt, ka ir viens solis uz priekšu, viens uz sāniem," situāciju komentēja ministre.

Tāpēc amatpersona izvairījās "spekulēt" ar atklāto Covid-19 gadījumu skaita ietekmi uz iespējamo ierobežojumu mīkstināšanu, ko valdība plāno skatīt šonedēļ. Vērtējot situāciju, tiks ņemts plašāks datu kopums, norādīja ministre.

Diennakts laikā no 3.maija līdz 4.maijam Latvijā reģistrēti 17 jauni Covid-19 gadījumi, kas ir divreiz vairāk nekā 2.maijā.

Septiņi no jaunajiem gadījumiem saistīti ar sociālās aprūpes centru "Gaiļezers" Rīgā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mežsaimniecība

Zemkopības ministrija tērējusi tūkstoš latus žurnālista dalībai bebru simpozijā

Dienas Bizness, 24.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par žurnāla Medības. Makšķerēšana. Daba (MMD) žurnālista piedalīšanos starptautiskā bebru simpozijā izmaksāti 1123 Ls.

Līdzekļi izmaksāti no Zemkopības ministrijai (ZM) pakļautībā esošā Medību saimniecību attīstības fonda. Projektu realizējis SIA Dumpis, tā kopējās izmaksas bija 2037 Ls.

ZM Meža departamenta Meža resursu un medību nodaļas vecākais referents Jānis Bārs skaidro, ka pirms projekta realizēšanas iesniegta detalizēta izmaksu tāme, kas izvērtēta divos līmeņos. Cenu veidojušas viesnīcas un transporta izmaksas un simpozija dalības maksa. Pēc projekta realizēšanas visi dokumenti iesniegti saskaņā ar tāmi un pat izdevies nelielu summu ietaupīt. J. Bārs uzskata, ka simpozija rezultātā ieguvumi ir vairāki. Proti, bebri pilsētu teritorijās ir aktuāli ne tikai Rīgā, bet arī citās Eiropas pilsētās un šī problēma ir jārisina. Turklāt simpozijā iegūtās zināšanas tiks aprobētas Latvijā, jo, piemēram, nākotnē aktualizēsies jautājums par medību aizliegumu pilsētu teritorijās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Dumpis: Covid-19 ierobežošanā satraucoša ir cilvēku vēlme doties ārpus Latvijas

LETA, 18.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Covid-19 ierobežošanā satraucoša ir cilvēku vēlme doties ārpus Latvijas, jo tas arvien ir viens no galvenajiem faktoriem infekcijas izplatībai, proti, tās "imports" no ārzemēm, šorīt intervijā LTV raidījumam "Rīta Panorāma" sacīja Veselības ministrijas galvenais infektologs Uga Dumpis.

"Es esmu nelaimīgs par to, ka cilvēki arvien vairāk izmanto iespēju doties ārpus Latvijas. Tas man liekas dīvaini un savā ziņā bezatbildīgi, jo arguments, ka esmu jauns un nesaslimšu, ir nepareizs. Jāsaprot, ka šāda rīcība var radīt sekas un tās ietekmēs daudzus faktorus, tāpēc uz šo jautājumu ir jāskatās kompleksi," sacīja Dumpis.

Tomēr kopumā vērtējot situāciju Latvijā, Dumpis sacīja, ka Latvijas iedzīvotājiem ir izdevies sadzīvot ar Covid-19 un lielākā daļa ievēro visus noteikumus un noteiktos ierobežojumus, kas liecina par to, ka Latvijas iedzīvotāji vēlas baudīt kultūras notikumus un plašākus pasākumus.

"Pēdējā ierobežojošo pasākumu mīkstināšana bijusi vairāk simboliska, jo pārsvarā tika palielināts cilvēku skaits, kas var pulcēties vienā vietā. Tāpēc pieļauju, ka septembrī ar ierobežojumu mīkstināšanu mēs nevirzīsimies tālāk, jo mūsu galvenais uzdevums ir sākt mācību gadu un skolu atvēršana mums būs liels pārbaudījums," sacīja eksperts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašreizējā epidemioloģiskajā situācijā Latvijā noteikti nevajadzētu atjaunot tādu pakalpojumu sniegšanu, kas ļautu cilvēkiem vienam ar otru klātienē tikties telpās ilgāk par 15 minūtēm, jo jebkura šāda tikšanās ir riskanta, šorīt intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta panorāma" sacīja Veselības ministrijas galvenais infektologs Uga Dumpis.

Viņš atzina, ka Latvijā saslimstība ar Covid-19 patlaban ir augsta, tāpēc cilvēkiem, pirmkārt, vajadzētu pēc būtības ievērot noteiktos distancēšanās ierobežojumus. Vaicāts, kuri slimības izplatības rādītāji ir visobjektīvākie, speciālists atbildēja, ka tā ir 14 dienu kumulatīvā saslimstība un arī hospitalizēto skaits.

"Šie parametri izskatās slikti. Esam vienā no sliktākajām situācijām Eiropas Savienībā. Pagājušajā nedēļā bija neliels uzlabojums, bet tas tiešām bija neliels uz citu Eiropas valstu fona," atzīmēja infektologs.

Viņaprāt, galvenais iemesls Latvijas augstajiem saslimstības rādītājiem ir iedzīvotāju nespēja saprast, ka jāizvairās no kontakta ar citiem cilvēkiem telpā. "Ejamais ceļš viennozīmīgi ir ievērot esošos ierobežojumus - pēc iespējas netikties ar citiem cilvēkiem telpās," atkārtoti uzsvēra Dumpis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmoreiz reģistrēto vieglo automobiļu vecums Latvijā gandrīz 50% gadījumu ir vismaz 11 gadi, lielākā daļa auto darbojas ar dīzeļdegvielas un benzīna dzinēju; nozares eksperti norāda, ka nākotnē lietotāji būs spiesti izvēlēties zaļākus auto.

2021. gada 2. ceturksnī Latvijā reģistrēti 4237 jauni vieglie transportlīdzekļi, no kuriem 2918 darbināmi ar benzīnu, 1066 – ar dīzeli, 149 – ar elektrību, 70 – ar benzīnu un naftas gāzi, 29 – ar elektrību un benzīnu, bet 5 – ar dabasgāzi, liecina Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) dati. Reģistrēti arī 927 kravas transportlīdzekļi, no kuriem būtiski lielākā daļa jeb 857 auto darbināmi ar dīzeļdegvielu.

Nozares pārstāvji un eksperti DB organizētajā konferencē Enerģētika 2021: konkurētspēja un tirgus stabilitāte ceļā uz klimata mērķu sasniegšanu pauda, ka nākotnē ar iekšdedzes dzinēju aprīkoto auto skaits Latvijā varētu sarukt, jo Eiropas Savienības (ES) ambiciozo mērķu dēļ zaļākai būs jākļūst arī transporta nozarei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau 1. janvārī stāsies spēkā paaugstināta akcīzes nodokļa likme degvielai un palielināta obligātā biokomponentes piejaukuma prasība benzīnam, savukārt aprīlī pieaugs obligātā piejaukuma prasība arī dīzeļdegvielai, līdz ar to jārēķinās ar manāmu degvielas cenu pieaugumu.

Pašmāju degvielas tirgotāja "Virši" Pārdošanas daļas vadītājs Arnis Andrianovs atgādina, ka, saskaņā ar likumu par akcīzes nodokli, 2020. gadā būs izmaiņas akcīzes nodokļa likmēs, kas paredz būtisku degvielas cenu pieaugumu -- no 1. janvāra akcīzes nodoklis benzīnam palielināsies par 3,3 centiem litrā, dīzeļdegvielai par 4,2 centiem litrā, lauksaimniecības degvielai par 0,6 centiem litrā, bet sašķidrinātai propāna gāzei (LPG) par 4,1 centiem kilogramā. Papildus akcīzes likmi apliek ar PVN 21 % apmērā.

"Akcīzes likmes palielināšana nav vienīgais faktors, kas atstās negatīvu iespaidu uz degvielas cenām tuvākajā nākotnē. Benzīna cenu, kuru redzēsim degvielas uzpildes stacijās jau pirmajā gada dienā, ietekmēs arī grozījumi "Noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu", kas paredz, ka, sākot ar 2020. gada 1. janvāri, 95. markas benzīnu Latvijā būs iespējams realizēt ar ne mazāk kā 9,5 % bioetanola piejaukumu līdzšinējo 5 % vietā. Abu šo faktoru ietekmē 95. markas benzīna cena jaunajā gadā palielināsies aptuveni par 6 centiem," skaidro A. Andrianovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Saab reklamē BioPower auto ar spēles palīdzību

, 10.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saab 9-3 SportCombi BioPower esot pirmā automašīna, kura iekarojusi mobilo telefonu spēļu lauciņu. Tā ir Saab automašīna, kura darbināma ne tikai ar ierasto benzīnu (95E), bet arī ar bio benzīnu (E85), ko pamatā ražo no graudiem, cukurbietēm, kukurūzas vai citām augu kultūrām, liecina SIA Viking Motors sniegtā informācija.

Spēlētāja uzdevums ir pēc iespējas ātrāk izbraukt trasi ar Saab 9-3 BioPower SportCombi. Spēlei ir trīs dažādi līmeņi – brauciens no vienas pilsētas uz otru, brauciens pa krastmalu un pa apledojušu kalnu ceļu.

Spēles laikā automašīnu var uzpildīt kā ar benzīnu, tā arī bioetanolu. Bet izvēle jāizdara gudri, jo tāpat kā dzīvē, arī šajā spēlē, izvēloties bio benzīnu no savas Saab BioPower automašīnas var iegūt līdz pat 30 procentiem vairāk jaudas, spēles ideju skaidroja Saab pārstāvji Latvijā.

Šobrīd spēle pieejama Saab mājas lapā:

http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/biopower_game.shtml

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar šā gada 1.aprīli SIA Latvija Statoil tirgos videi draudzīgāku benzīnu – benzīnu, kas nesatur sēru (10 ppm), liecina sniegtā informācija medijiem.

Saskaņā ar sniegto informāciju medijiem SIA Latvija Statoil pilnībā pāriet uz videi draudzīgāku benzīnu. Direktīva, kas Eiropas Savienībā paredz pilnīgu pāreju uz degvielu bez sēra, stāsies spēkā nākamā gada janvārī.

Baiba Rubesa, SIA Latvija Statoil izpilddirektore: ''Runājot par degvielu, bijām pirmie, kas strādā saskaņā ar ES kvalitātes prasībām degvielai, nevis Latvijā spēkā esošajām minimālajām prasībām, pirmie, kas uzsāk biobenzīna E85 mazumtirdzniecību un tagad pirmie, kas pāriet uz benzīnu bez sēra. Bezsēra dīzeļdegvielu tirdzniecībā plānojam ieviest gada otrajā pusē."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ražots Latvijā - ar šādu saukli pasaulē izgājis studijas mikrofons Black Hole, jau iekarojot pazīstamu Holivudas skaņu inženieru atzinību. Black Hole dzimis kompānijā JZ Microphones Mārupē, un JZ nozīmē - Juris Zariņš.

Intervijas dienā Jurim Zariņam jādodas uz vēl vienu apbalvošanu - Latvijas nacionālās automātiskās identifikācijas organizācijas GS1 konkursā Made in Latvia Scruples MIFR saņem diplomu par eksportspējīga gala produkta izveidi un veiksmīgu mārketingu 2007. gadā.

Violet izplatīšanas tiesības pieder kompānijām ASV un Igaunijā, un šīs mikrofonu līnijas panākumi mudinājuši pērnā gada rudenī izveidot jaunu, pilnībā neatkarīgu kompāniju - JZ Microphones. Tās biznesa virziens - inovācijas augstas kvalitātes skaņu ierakstu produkcijas ražošanā un modernā dizainā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sākam biznesu: E-takeaway apvieno dažādu restorānu un kafejnīcu piedāvājumu

Anda Asere, 20.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Interneta platforma E-takeaway apvieno dažādu restorānu un kafejnīcu piedāvājumu, ļauj pasūtīt ēdienu tiešsaistē no dažādām vietām .

Pakalpojums pieejams trīs mēnešus, bet darbs pie projekta sākts pirms gada. «Mums šobrīd ir vidēji desmit pasūtījumi dienā, to skaits palielinās ar katru mēnesi,» stāsta Juris Krūmiņš, SIA E-takeaway līdzīpašnieks. Uzņēmums sadarbojas gan ar restorāniem, kam ir savs piegādes dienests, gan ar tiem, kam tāda nav. Uzņēmums vēlētos dienas pasūtījumu skaitu palielināt līdz simts.

Grib plašāku izvēli

Ideja par ēdienu piegādes pakalpojumu Jurim radās, pašam saskaroties ar vairākām problēmām: pirmkārt, joprojām daudzi restorāni nenodrošina ēdienu piegādi, tāpēc ir diezgan ierobežotas iespējas pasūtīt ēdienu uz mājām un visdrīzāk izvēle būs starp picu, suši vai kebabu. Otrkārt, daudziem restorāniem nav savas iepirkumu sistēmas mājaslapā, caur kuru pasūtīt ēdienu tiešsaistē. Ja ir, tās bieži vien netiek uzturētas un, kad ēdiens ir pasūtīts, izrādās, tas vairs nav ēdienkartē. «Man likās interesanti šīs problēmas atrisināt vienā mājaslapā,» saka Juris.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā interviju ar trim akciju tirgus ekspertiem, kuri sniedz padomu, kas būtu jāņem vērā, sākot darboties akciju tirgū, nepieciešamajām summām, riska un citiem faktoriem, ar kuriem jārēķinās potenciālajam investoram.

Uz jautājumiem atbild:

- Nordea Markets vadītājs Ritvars Kumpiņš;

- SEB Unibankas Brokerpakalpojumu un vērtspapīru emisijas nodaļas vadītāja Nataļja Točelovska;

- Hansabankas brokeris Juris Jankovskis.

- Kā cilvēkam Latvijā, kuram nav speciālu zināšanu/izglītības, bet, zinot daudzos veiksmes stāstus, ir vēlme, uzsākt darbību akciju tirgū? Kādi būtu pirmie soļi, kas jāveic, ar ko labāk sākt?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domei par labu AS BTA būs jāmaksā 88 latu lieli zaudējumi, saistībā ar negadījumu Granīta ielā, kas notika nesaremontēta ceļa dēļ. Latvijas apdrošināšanas asociācijas vadītājs Juris Dumpis norāda, ka šis ir labs precedents un varbūt piespiedīs ne tikai Rīgas Domi, bet arī citus ielu uzturētājus savest kārtībā ceļus.

Augstākās tiesas Senāts atstāja spēkā Rīgas apgabaltiesas spriedumu ar kuru no Rīgas domes ir piedzīti 88 lati. Senāts vienīgi atcēla spriedumu tanī daļā, ar kuru tiesa piedzina 29 latus, kas iztērēti advokāta atlīdzībai un tiesas izdevumiem, šajā daļā nododot lietu jaunai izskatīšanai apelācijas instances tiesai. Senāta lēmums nav pārsūdzams, Db pastāstīja Augstākās tiesas preses sekretāre Baiba Kataja.

Naudas summu 88 latu apmērā, kā apdrošināšanas gadījuma kompensāciju, BTA samaksāja automašīnas īpašniekam, kurš 2006.gada maijā iebrauca bedrē Rīgā, Granīta ielā. Automašīna bija apdrošināta BTA, un tās īpašniekam bijusi gan OCTA apdrošināšanas polise, gan KASKO bedres apdrošināšanas polise, kā arī par notikušo tika informēta ceļu policija un AS BTA Auto dienests.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

2,39 reizes augstāka inflācija nekā vidēji eirozonā

Iniciatīvas grupa: Edgars Kots, Kristīne Krūzmane, Andris Svaža, Jānis Goldbergs, Māris Ķirsons, 15.09.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdztekus zemākiem ienākumiem un vienam no augstākajiem darbaspēka nodokļu slogam Eiropā Latvijas iedzīvotāju pirktspēju šobrīd iznīcina vairāk nekā 21,3% augstā vispārējā inflācija. Jebkuram vietējā tirgus uzņēmumam ir jautājums, kurš varēs nopirkt viņa ražojumu vai pakalpojumu ziemā pie jaunajiem tarifiem.

Paradoksāli, ka vidēji inflācija eirozonā ir tikai 8,9%.

Kā pēc izstāšanās no Savienības

Šogad Latvijā, kā arī Lietuvā un Igaunijā pieredzētā inflācija vairāk atgādina pagājušā gadsimta pēdējās desmitgades sākumu, kad valstis «stājās» ārā no PSRS. Situācijā, kad PSRS rubļa emisiju Baltijā kontrolēt neviens vairs nespēja, loģisks solis bija pāriet uz savu naudu, kuras emisiju kontrolētu paši un līdz ar to arī «iegrožotu» inflāciju. Vienlaikus tobrīd bija citi faktori – sociālisma sistēmā saimniekojošu, bet tirgus ekonomikā strādāt nespējošu vai neprotošu uzņēmumu slēgšana, darba vietu samazinājums, nespēja konkurēt, patērētāju dzīšanās pēc krāsaina iepakojuma, neraugoties uz produktu kvalitāti un ražošanas valsti, pāreja no deficīta pie šķietamas pārpilnības. Daļēji tā laika notikumu sekas ir jūtamas arī šodien, tomēr atliek cerēt, ka inflācijai šodien ir citi cēloņi. Kādēļ cerēt? Ja cēloņi ir tie paši, tad pēc noklusējuma iznāk, ka mēs pametam Eiropas Savienību vai arī Savienība pamet mūs!

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Lai bremzētu cenas, grib tikt vaļā no PVN maksas

Ieva Mārtiņa kopā ar Jāni Lasmani, 05.12.2007

Situācija Latvijā ar PVN piemērošanu apdrošinātāju darbībai ir dramatiska, jo pašreiz spēkā esošais regulējums neatbilst PVN jēgai, atzina BTA viceprezidente Jeļena Alfejeva.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošinātāji cer panākt iespēju nemaksāt PVN par autoservisu pakalpojumiem, tā samazināt izmaksas un brezmēt cenu kāpumu.

No apdrošinātāju teiktā var secināt, ka viņi nostādīti negodīgā situācijā attiecībā pret citiem uzņēmumiem, jo nevar atgūt samaksāto pievienotās vērtības nodokli (PVN) par, piem., autoservisu sniegtajiem pakalpojumiem, remontējot bojāto un apdrošināto (KASKO, OCTA) auto. Ja apdrošinātājiem nevajadzētu maksāt šo PVN, tad izmaksu samazinājums būtu ievērojams, kas pozitīvi atsauktos arī uz polišu cenām. Latvijas apdrošinātāju asociācijas vadītājs Juris Dumpis Db atzina, ka patlaban tiek virzīti grozījumi PVN likumā, kas ļautu apdrošinātājiem atgūt PVN. Ierosinājumi ietver iespēju atgūt vai nemaksāt PVN arī par citiem izdevumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru