Papildu atmuitošanas procedūra, kas jāveic saistībā ar pievienotās vērtības nodokļa (PVN) izmaiņām pasta sūtījumiem no valstīm ārpus Eiropas Savienības, vairs neizraisa tik lielas problēmas kā mēneša sākumā, un situācija ir stabilizējusiesi. Turklāt kompānijas meklē arvien jaunus risinājums, lai sūtījumu saņemšanu vēl vairāk atvieglotu.
TNT Sūtījumu apstrādes nodaļas vadītāja Ieva Ilstere norāda, ka situācija pašlaik ir stabilizējusies. «Nav tā, ka cilvēki daudz atsauc pasūtījumus. Mēs saviem klientiem izskaidrojam situāciju, kā viņi var veikt atmuitošanas procesu, vai arī piedāvājam uzticēt šo procesu TNT ,» viņa klāstīja un paskaidroja, ka sadarbībā ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) muitošanas procesu ieviests viens atvieglojums - klients drīkst pilnvarot kompāniju veikt muitošanas procesu savā vietā.
Viņa norādīja, ka patlaban vēl pagājis samērā īss laika posms, lai spriestu, cik sarežģīta kopumā ir situācija. «Cilvēki Latvijā tagad vēl nav gatavi īsti pasūtīt. Pēc svētku perioda, visticamāk, pēc februāra, atgriezīsies cilvēku interese par pasūtījumiem, un tad varēs daudz labāk spriest, cik kopumā situācija ir sarežģīta,» viņa sacīja un piebilda, ka par problēmām pasūtījumu ziņā no trešajām valstīm varēs spriest tad, kad arī Krievijā un Ķīnā būs pagājis noteikts pēcsvētku periods.
Ilstere prognozēja, ka citus procesa atvieglojumus varētu rast mēneša laikā.
Arī UPS pārstāvja Latvijā EKS/LS izpilddirektors Valērijs Lappo norādīja, ka ir cilvēki, kas atsakās no pasūtījumiem, taču kopumā klienti, kas pasūtījuši preci, ir gatavi veikt arī muitošanas procedūru.
DHL pārdošanas daļas vadītāja eksprespārvadājumu grupā Ilze informēja, ka pašlaik noliktavā ir aptuveni 200 sūtījumu, par kuriem klienti vēl nav paziņojuši, vai saņems tos vai atteiksies no tiem.
Vienlaikus viņa pastāstīja - lai būtu jāmaksā mazāks muitas nodoklis, klienti nereti cenšas muitā iesniegt piegādātāja pavadzīmi, kur norādīta mazāka summa par preci, nekā klients par to patiesībā samaksājis. "Klients cenšas uzrādīt pavadzīmi, kurā piegādātājs uzrādījis mazāku preces vērtību, taču, tā kā nav iespējams pierādīt pavadzīmes spēku, klientam galu galā jāņem bankā apmaksātā kvīts, kur norādīta īstā summa, par ko tiek tad arī aprēķināts nodoklis," viņa klāstīja un piebilda, ka cenas nesakritība uz pavadzīmes un preces īstās vērtības iepriekš nebijusi tik būtiska ne klientiem, ne kompānijai, taču jaunā nodokļu sistēma radījusi šādus gadījumus.
Vītiņa arī norādīja, ka nākotnē muitas punkti būtu jāizveido kurjerpasta birojā, jo tas vēl vairāk atvieglos sūtīšanas procedūras.
Jau ziņots, ka no šā gada janvāra mainīta PVN piemērošanas kārtība komerciāliem sūtījumiem no trešajām valstīm. Iepriekš gan no PVN, gan no muitas nodokļa atbrīvoja preču sūtījumu, kas no trešās valsts par atlīdzību tika sūtītas saņēmējam Latvijā, ja sūtījuma vērtība nepārsniedza 150 eiro (105 latu). Savukārt no 1.janvāra nelielas vērtības preču sūtījumam piemēro atbrīvojumu no muitas nodokļa - ja sūtījuma vērtība nepārsniedz 150 eiro, bet no no PVN - ja sūtījuma vērtība nepārsniedz 10 eiro.
Gada pirmajās dienās jaunā kārtība radīja pamatīgu haosu kurjerpasta kompānijās, jo cilvēki nebija gatavi maksāt PVN un muitas nodokli par saviem sūtījumiem. Daudzi pircēji atteicās no precēm.