Jaunākais izdevums

Viedpulksteņi rada draudus tradicionālajai pulksteņu industrijai

Dažkārt, izvērtējot kādu tendenču ietekmi, vieglāk ir noteikt zaudētājus nekā uzvarētājus. Līdzīgi, runājot par investīcijām tehnoloģiju kompānijās, teicis arī pasaulslavenais investors Vorens Bafets. Proti, leģendārais investors, uzstājoties ar retu lekciju kādā ASV universitātē, norādīja, ka pagājušā gadsimta pirmajā pusē bija faktiski neiespējami pateikt, kura ASV autoražotāja akcijās ieguldījumi varētu būt perspektīvākie. Spēkratu ražotāju un dažādu zīmolu bija pārāk daudz, un bija zināms, ka izdzīvot visi nespēs. Pasakot šo, V. Bafets izmeta asprātīgu padomu, ka tajā brīdī bija skaidrs, ka zaudētāji būs zirgi, un tādēļ investoram vajadzēja «šortot zirgus» (šortošana ir īso pozīciju atvēršana jeb spēlēšana uz vērtspapīru cenu kritumu).

Sasaistot šo ar vērtspapīru tirgu, V. Bafets acīmredzot gribēja uzsvērt jau pieminēto – mainīgajā pasaulē akcijas uzvarētājas dažkārt noteikt ir ļoti sarežģīti sevišķi, ja runa ir par vēl straujāk mainīgo tehnoloģiju sektoru. Savukārt zaudētāji mēdz būt mūsu acu priekšā.

Pulksteņi apdraudēti

Interesanti, ka līdz ar jaunāko Apple produktu prezentāciju ar pastiprinātu jundu izskan dažādas spekulācijas, kas būs zaudētāji no minētās un arī citu tehnoloģiju kompāniju uzvaras gājiena.

Līdz ar to, ka Apple un arī, piemēram, Samsung prezentējuši savus «viedpulksteņus», pašlaik tiek runāts, ka zaudētāji galu galā varētu izrādīties tradicionālo laikrāžu ražotāji. Proti, modē nāks tehnoloģiju kompāniju pulksteņi, kas spēs, piemēram, piedāvāt iespēju gan aplūkot e-pastu, gan mērīt pulsu, gan izmantot dažādu aplikāciju sniegtās iespējas (piemēram, tiks skaitīti dienas laikā spertie soļi, varēs nomaksāt rēķinus utt). Protams, diez vai šiem pulksteņiem izdosies ātri izkonkurēt luksusa klases laikrāžus, lai gan – kas zina... DB kāds Apple produktu mīlētājs, kurš nevēlējās atklāt savu vārdu, stāsta, ka tehnoloģiju kompānija ieplānojusi piedāvāt viedpulksteņus, kas rotāti ar zeltu un pat dimantiem.

Ja šādas tendences materializēsies, tas var nākt par sliktu pulksteņu ražošanas kompāniju akcijām. Sevišķi apdraudēti varētu justies tie ražotāji, kas piedāvā vidēji dārgus pulksteņus. Daži pat izsakās, ka viedtālruņu ražotāji pulksteņu industrijas pārstāvjus sabradās gluži tāpat kā tie to izdarīja ar Nokia.

Panikas nav

Pagaidām pulksteņu ražotāju vidū panika nevalda. Swatch Group vadība norāda, ka pulksteņu ražotājiem tika pareģotas beigas arī ar mobilo tālruņu ēras sākšanos. Šajā pašā laikā kopš 2000. gada Šveices pulksteņu ražotāju eksporta apjomi esot dubultojušies līdz 20 miljrd. Šveices franku (~21,3 miljrd. USD). Kopumā dati apliecina, ka pieprasījums pēc mehāniskajiem pulksteņiem turpina pieaugt (pārsvarā pēc tādiem, kuru cena pārsniedz 3000 franku atzīmi), kamēr pēc elektroniskajiem – stagnē.

Valdot šādam fonam, Bloomberg ziņo, ka prestižāko pulksteņu zīmoliem (to cena mērāma vairākos desmitos tūkstošu dolāru un pat vairāk) Apple un citu tehnoloģiju varējums, visticamāk, nekaitēs, lai gan mazāk prestižie zīmoli tomēr esot apdraudēti. Apple vadība ziņojusi, ka viedpulksteņu tirdzniecība sāksies nākamajā gadā un lētākais modelis būs pieejams par 349 ASV dolāriem. Interesanti, ka pēdējo gadu laikā Apple pārvilina augsta ranga darbiniekus no pasaules prestižākajām luksusa preču kompānijām (piem., no Louis Vuitton Moët Hennessy, Yves Saint Laurent, Burberry), kas liecina, ka Apple šajā segmentā gatavojas konkurences kaujai. Pagaidām nav atklāts, cik maksās Apple viedpulksteņi ar bagātīgajiem zelta elementiem.

Pašlaik jau pieminētajam Swatch Group 15% ienākumu ir no pulksteņu, kas ir lētāki par 500 frankiem, pārdošas. BNP Paribas eksperti pauduši prognozi, ka Apple uznāciens uz pulksteņu skatuves gan 2015., gan 2016. gadā varētu samazināt Swatch zīmola pārdošanas apjomus par 10% un Tissot zīmola pārdošanas apjomus par 5%. Interesanti, ka Swatch Group akcijas cena kopš septembra sākuma ir samazinājusies par 5,5%, bet kopš šā gada sākuma – par 18,4%.

Arī rosās

Protams, nav jau gluži tā, ka pulksteņu ražotāji stoiciski gaidītu savas beigas. Baumo, ka Swatch Group strādā pie sava viedpulksteņa izveides un arī citu pulksteņu ražotāji domā, kā savos produktos iestrādāt jaunākās tehnoloģijas.

Tāpat tiek norādīts, ka Apple produktu dzīves cikls ir divi līdz pieci gadi, kamēr augstākās klases mehānisko pulksteņu (to mehānisma barošanas avots ir cieši uzvilkta atspere) dzīves cikls vidēja cilvēka izpratnē ir mūžība.

Tie, kas netic, ka līdz ar tehnoloģiju kompāniju uznācienu būtiski mainīsies tendences pulksteņu tirgū, apgalvo, ka laikrāžu ražošanas industrijas pārstāvji pārsvarā ir finansiāli spēcīgi, ar lieliem ieguldījumiem izpētē un attīstībā un labi attīstītu mārketingu. Tas savukārt traucēšot Samsung vai pieminētajam Apple paņemt to tirgus daļu.

Tiesa gan, vēlreiz jāuzsver, ka mode mēdz mainīties. Un nav arī tā, ka Šveices pulksteņu industrija nebūtu saskārusies ar krīzi (to var teikt par mehānisko pulksteņu industriju kopumā) – var pieminēt, piemēram, tā saucamo kvarca krīzi pagājušā gadsimta 70. gados. Šveices pulksteņu ražotājiem milzīgu robu iecirta tas, ka līdz ar jaunām tehnoloģiskām iespējām Āzijā sāka ražot tā dēvētos kvarca pulksteņus, kuru barošanas avots ir baterija (toreiz tradicionālo pulksteņu ražotāji cits pēc cita ziņoja par bankrotiem).

Citas nozares

Jāpiebilst, ka svaigākā Apple savu produktu prezentācija izraisījusi ne tikai pulksteņu ražotāju akciju viļņošanos. Kompānija prezentēja arī mobilo maksājumu sistēmu Apple Pay, ar ko tā vēlas atvieglot pārskaitījumu veikšanu. Telefonā iestrādātas tehnoloģijas, kas nodrošina, ka, pieliekot telefonu pie maksājumu termināļa, var samaksāt par pirkumu. Tiek lēsts, ka galu galā Apple piedāvātās iespējas konkurēs, piemēram, ar eBay piederošo PayPal maksājumu sistēmu. Turklāt līdz ar šādiem Apple paziņojumiem nobālējusi līdzīga plānotā eBay mobilo maksājumu sistēma, kura tiekot izstrādāta pārāk lēni, ziņo The Wall Street Journal (WSJ).

Apple jaunā maksājumu sistēma arī paredz, ka tiek izmantoti patērētāja kredītkartes vai debetkartes dati. WSJ piebilst, ka tas kopumā tomēr nāks par labu lielākajām šo karšu kompānijām, lai gan sākotnēji tika spekulēts, ka Apple ar tām konkurēs, proti,tādēļ, ka Apple Pay visu nepieciešamo informāciju ņems no karšu emitentiem, nevis, piemēram, veidos kaut ko līdzīgu internetbankai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paplašinot pakalpojumu klāstu 13 Eiropas valstīs, sākot no 26. jūnija Visa kartes lietotāji Latvijā var norēķināties izmantojot Apple Pay, informē Visa.

Tiesa, izvēloties šo norēķinu iespēju, redzams, ka pašlaik Apple pay pieejams tikai Monese un Revolut karšu īpašniekiem (skatīt galerijā).

«Revolut» saviem klientiem ir ieviesis «Apple Pay» ne vien Latvijā, bet vēl 27 valstīs, informē Revolut. Salāgot savu «Revolut» karti ar «Apple Pay» funkciju klienti var gan caur «Revolut» sīklietotni, gan caur «Wallet» sīklietotni.

«Mūsu galvenais mērķis – sniegt klientiem lietderīgu rīku, kas palīdzētu pārvaldīt ikvienu viņu personīgo finanšu jomu. Iespēja norēķināties ātri, ērti un droši ir neatdalāma no šī mērķa. Šī funkcija ir būtiska mūsu klientiem visā Eiropā, tādēļ priecājamies, ka šodien to varam piedāvāt jau 28 valstīs. Tas ir svarīgs solis, sniedzot mūsu klientiem iespēju pārvaldīt savas finanses tā, ka viņi paši vēlas», apgalvo Arthur Johanet, «Revolut» maksājumu ar kartēm vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Swedbank ieviesusi Apple Pay norēķinu iespējas tiešsaistes tirgotājiem visās trīs Baltijas valstīs.

Tagad iepērkoties internetā, pircējiem ir iespēja veikt apmaksu ne tikai ar bankas maksājumu kartēm vai internetbankas risinājumu, bet arī caur e-maku - Apple Pay. Šobrīd šādu iespēju var izmantot visi e-komercijas lietotāji savās Apple ierīcēs, iepērkoties pie tirgotājiem, kuri izmanto Swedbank EveryPay risinājumu.

Kā norāda Valdis Vaišļa, Swedbank Naudas pārvaldības daļas vadītājs: “Pēdējo trīs gadu laikā klientu interese veikt maksājumus caur Apple e-maku ir bijusi ļoti augsta. Maksājumu skaits 2022. gadā pieaudzis 3,5 reizes un sasniedzis 50 miljonus maksājumu. No kopējiem Swedbank apkalpotajiem maksājumiem tirdzniecības vietās, tie jau aizņem 20%. Un īpaši straujš pieaugums novērots tieši pagājušajā gadā, kad ar Apple e-maka starpniecību pārskaitīti 627 miljoni eiro. Tagad ieviestā iespēja arī tirgotājiem ļauj iekļaut Apple Pay savās e-komercijas platformās, kas palīdzēs klientiem vēl vienkāršāk samaksāt par precēm un pakalpojumiem.”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas transporta pakalpojumu platforma Bolt piedāvā klientiem iespēju par braucieniem norēķināties arī ar Apple Pay, informē uzņēmumā.

Apple Pay funkcija automātiski parādīsies Apple ierīču lietotājiem kā viena no maksājuma metodēm, ja klients ir atjauninājis Bolt aplikāciju.

«Mēs vienmēr cenšamies piedāvāt risinājumus, kas nodrošinātu mūsu klientiem patīkamāku servisu, tajā skaitā arī ērtu maksājumu sistēmu. Apple Pay iekļaušana mūsu lietotnē palīdzēs klientiem ātrāk, ērtāk un drošāk apmaksāt braucienus,» papildināja Bolt tirdzniecības operāciju vadītājs Martti Ilvess (Martti Ilves).

Maksājumi ar Apple Pay ir pieejami Bolt klientiem Austrijā, Austrālijā, Horvātijā, Kiprā, Čehijā, Igaunijā, Somijā, Francijā, Ungārijā, Kazahstānā, Latvijā, Lietuvā, Maltā, Polijā, Portugālē, Rumānijā, Krievijā, Slovākijā, Zviedrijā, Ukrainā un Lielbritānijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Pirkt vai nepirkt Apple akcijas pirms iPhone 8 prezentācijas?

Žanete Hāka,05.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģiju kompānija Apple nākamnedēļ, 12.septembrī prezentēs jauno iPhone 8 modeli, un tirgus dalībnieki sagaida iespaidīgu prezentāciju, tādēļ cerams, ka kompānija nesagādās vilšanos.

Patlaban ir pagājuši nedaudz vairāk kā 10 gadi kopš iPhone debijas tirgū, un tas bija viens no pīlāriem pašreizējām tirgus tendencēm un pircēju pieprasījumam.

Kopš iPhone debitēja tirgū Apple akcijas cena ir augusi par vairāk nekā 820%, taču tirgus ir skarba vieta un investori neskatās pagātnē, bet gan domā par nākotni. Līdz ar to patlaban jautājums ir, kādā virzienā dosies uzņēmums un vai iegādāties akcijas, gaidot iPhone 8.

Portāls MarketWatch apkopojis piecus iemeslus, kādēļ ir vērts iegādāties uzņēmuma akcijas un piecus iemeslus, kādēļ būt piesardzīgiem.

Kādēļ iegādāties Apple akcijas?

1. Tirgus noskaņojums ir uzlabojies. Pēc diezgan neveiksmīga snieguma 2015. un 2016.gadā Apple akcijas cena pēdējā laikā uzrāda labas tendences, un augusta sākumā dienas laikā pat tā palēcās par 5% pēc tam, kad investori guva pierādījumus, ka iPhone pārdošanas apjomi aizvien aug labi. Šajā gadā akcijas cena ir augusi par 40%, savukārt kopš pērnā gada maijā – par 80%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai tehnoloģiju giganti apēdīs tradicionālās bankas?

Latvijas Bankas maksājumu eksperte Edīte Gailiša,15.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šīs lielās kompānijas apzīmē kā TechGiants – tehnoloģiju milži. ASV kompānijas Google, Apple, Facebook un Amazon (apzīmētas arī kā GAFA) ir dominējošie spēlētāji savās jomās.

Piemēram, 2018. gadā visā pasaulē 90% gadījumu, meklējot informāciju internetā, izmantots Google meklētājs. Facebook kopā ar Google ir dominējošie spēlētāji digitālās reklāmas pārdošanā (kopā tie aizņem vairāk nekā 50% tirgus). 2018. gada beigās Facebook bija gandrīz 2.4 miljardi lietotāju (tas ir vairāk nekā 30% planētas iedzīvotāju), un katru minūti tiek reģistrēti 400 jauni lietotāji. Google ir apmēram 1.5 miljardi lietotāju, Amazon – apmēram 300 miljoni. Tāpat strauji audzis Apple maksājumu risinājuma Apple Pay lietotāju skaits – 2018. gadā tas sasniedzis 383 miljonus (pieaugums pret 2017. gadu ir 67%).

Arvien nozīmīgāku lomu spēlē arī Ķīnas lielie tehnoloģiju uzņēmumi Baidu, Alibaba (AliExpress platformas uzturētājs), Tencent un Xiaomi (kopā apzīmēti kā BATX), kas radījuši digitālas ekosistēmas, ietekmējot Ķīnas iedzīvotāju ikdienu un dzīvi, kā arī metuši izaicinājumu GAFA pārākumam, aktīvi darbojoties ārpus Ķīnas robežām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar iPhone X Apple pierāda, ka nav aizmirsis, kā izstrādāt inovatīvus risinājumus

Viedtelefonu tirgus izveidošanā nenovērtējamu pienesumu devušā iPhone desmit gadu jubilejā Apple savus cienītājus aplaimojis ne vien ar ikgadējo «āboltelefona» uzlabojumu iPhone 8 veidolā, bet arī krietni pārveidotu jubilejas versiju iPhone X. Un, ja «astotnieka» pirmajā tirdzniecības dienā pircēju attieksme bija neierasti vēsa, tad X jeb «desmitnieks» parādīja, ka fanātisko Apple lietotāju entuziasms joprojām nav pagaisis. Kilometriem garas rindas metropolēs, un arī Rīgā prezentācijas pasākumā Euronics veikalā visi pieejamie eksemplāri tika izķerti dažās minūtēs.

Vai tiešām tādai ažiotāžai ir pamatots iemesls? Jāsāk ar to, ka iPhone X iestrādātas vairākas tehnoloģijas, kas vismaz Apple ir jaunums. Ārpus kaliforniešu apjūsmotāju pulka gan lielākā daļa no tām jau labu laiku ir redzētas un aptaustītas. Tomēr pieminēšanas vērtas tās ir.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Pieci iemesli, kas padara iPhone par kulta preci

Dainis Dembovskis - mobilo sakaru operatora «BITE» tehnoloģiju eksperts,27.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Funkcionalitāte, ātrdarbība, stabilitāte - ar šīm lietām mēdz lepoties teju ikviens viedtālruņu ražotājs, tomēr tikai daži no zīmoliem iekļūst kulta preču statusā. Kā tehnoloģiju gigantam «Apple» nemainīgi izdodas saglabāt līderpozīcijas?

«iPhone» lietotāji visā pasaulē ar entuziasmu gaida ziņas par jauniem modeļiem, atjauninājumiem vai programmatūras versijām. Arī Latvijā šīm viedierīcēm ir prāvs cienītāju pulks.

Drosme un paļaušanās

Stīvs Džobs iedibināja tradīciju, ka «Apple» inženieri produktus rada, primāri domājot par sevi, tāpēc tiem jābūt īpaši inovatīviem, kvalitatīviem - tādiem, kurus viņi paši gribētu pirkt un lietot.

Interesanti, ka teju visus jaunos programmproduktus «Apple» drosmīgi nodod lietotājiem beta versijās, tā ļaujot viņiem iesaistīties to pilnveidošanā. Piemēram, operētājsistēmas «iOS12» beta versija lietotājiem pieejama jau kopš šā gada jūnija, lai gan oficiālā tās «pirmizrāde» plānota tikai rudenī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās papildu saziņas funkcijām telefons iegūst arī norēķinu ierīces vaibstus, taču pagaidām maksājuma kartes vietā «pīkstināt» viedtālruni vēl nav norma.

«Gandrīz visām bankām ir bezkontakta kartes, vairākas bankas ir izveidojušas savus maciņus, ar kuriem var norēķināties arī ar telefonu. Nākamais risinājums būtu telefonu ražotāju maciņi – Apple Pay vai Samsung Pay,» saka Zanda Brīvule-Jansone, norēķinu karšu sistēmas operatora Worldline Baltics vadītāja. Fiziskajā pasaulē, iepērkoties veikalos, Apple Pay un Samsung Pay būs viena no vairākām bezkontakta norēķinu metodēm, un šajā vidē nebūs lielas starpības, vai maksāt ar telefonu vai karti. Viņas skatījumā, visbūtiskāk situācija mainīsies virtuālajā vidē, kad ar Apple Pay vai Samsung Pay varēs norēķināties arī e-komercijā. «Tās transakcijas būs tikpat drošās kā fiziskā vidē apstiprināti maksājumi ar PIN kodu,» viņa norāda.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) sākusi izmeklēšanas saistībā ar ASV tehnoloģiju kompānijas "Apple" aplikāciju veikalu "App Store" un tās maksājumu platformu "Apple Pay", ņemot vērā bažas, ka uzņēmuma īstenotā prakse negatīvi ietekmē konkurenci.

EK norāda, ka tā sākusi oficiālu izmeklēšanu pret maksājumu platformu "Apple Pay" saistībā ar apsūdzībām, ka "Apple" atsevišķos gadījumos atsaka piekļuvi maksājumu sistēmai.

Komisija arī sākusi otru izmeklēšanu pret "App Store" saistībā ar bažām, ka uzņēmums rada ierobežojumus izstrādātājiem attiecībā uz "iPhone" un "iPad" lietotāju informēšanu par iespējām veikt pirkumus ārpus aplikācijām.

Eiropas Savienības (ES) konkurences komisāre Margrēte Vestagere saka, ka ""Apple", šķiet, ir ieguvis vārtu sargātāja lomu attiecībā uz aplikāciju un satura sadali "Apple" populāro ierīču lietotājiem." Tāpat šķiet, ka "Apple" noteicis nosacījumus tam, kā "Apple Pay" būtu jāizmanto tirgotāju aplikācijās un interneta vietnēs, skaidro Vestagere.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespēju norēķināties ar "Apple Pay" saviem klientiem uzsākusi piedāvāt banka "Citadele," informē "Visa" sabiedrisko attiecību konsultante Latvijā Evita Bille.

"Apple Pay" ir viegli iestatāms, un lietotāji turpinās saņemt tās pašas priekšrocības, ko piedāvā "Citadeles" kredītkartes vai debetkartes.

"Līdz ar bankas Citadele piedāvājumu Baltijas valstīs izmantot "Apple Pay" kombinācijā ar Visa tokenizācijas tehnoloģiju, daudz lielākam skaitam klientu būs piekļuve jauniem, ērtiem un drošiem maksāšanas veidiem," saka Rīka Salminena (Riikka Salminen), Visa Zviedrijas, Somijas un Baltijas valstu reģionālā vadītāja.

"Izmantojot "Apple Pay" un Visa tokenizācijas tehnoloģijas piedāvāto augsto drošības līmeni, tagad ir iespējams maksāt ar iPhone vai "Apple Watch" tieši tāpat kā ar kredītkartēm vai debetkartēm, bet neatklājot savus konta datus."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV tehnoloģiju kompānijas "Apple" maksājumu platforma "Apple Pay" neievēro Eiropas Savienības (ES) konkurences noteikumus, secināts Eiropas Komisijas (EK) vairākus mēnešus ilgušajā sākotnējā izmeklēšanā.

"EK ir norādes, ka "Apple" ierobežojusi trešo pušu piekļuvi svarīgai tehnoloģijai, lai tie spētu izmantot "Apple" produktus," saka ES konkurences komisāre Margrēte Vestagere.

EK skaidro, ka, liedzot izstrādātājiem piekļuvi mobilo maku tehnoloģijai "Apple" operētājsistēmā "iOS", tiek kropļota tirgus konkurence un kavētas inovācijas bezkontakta maksājumu jomā.

EK sākusi izmeklēšanas pret Apple Pay un App Store  

Eiropas Komisija (EK) sākusi izmeklēšanas saistībā ar ASV tehnoloģiju kompānijas "Apple" aplikāciju...

Komisija vēstī, ka šāda rīcība samazina patērētājiem izvēles iespējas attiecībā uz mobilo maku izmantošanu viedtelefonos "iPhone".

EK gan nenorāda, ka cik liels naudassods varētu tikt piemērots "Apple", ja šīs apsūdzības tiks paturētas spēkā.

"Apple" tagad ir iespēja sniegt atbildi uz EK sākotnējiem secinājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu tirgus dalībnieki šobrīd aktīvi mēģina izzīlēt to, kāda varētu būt ASV un Irānas saasinājumu attīstība. Pagaidām joprojām lielākajai daļai Volstrītā bāzes scenārijs paredz to, ka tālāki asumi būs, lai gan tie tomēr nepāraugs plašākā jaunā karadarbībā.

Tādējādi, neskatoties uz dažādiem nemierīgiem jaunumiem, gada sākums daudzām populārām akcijām ir bijis visai veiksmīgs. Turpina pieaugt, piemēram, lielo ASV tehnoloģiju līderu akciju vērtība. Apple akcijas cena kopš gada sākuma palielinājusies par 1,6%, Alphabet (Google mātes uzņēmums) pat par 4,1% līdz 1395 ASV dolāru atzīmei un Facebook - par 3,8%.

Liela daļa aptaujāto finanšu ekspertu teic, ka, ģeopolitikai esot sakarsētai, finanšu tirgū sagaidāmas palielinātas svārstības. Viedokļi par nepieciešamajām darbībām ar naudu šādos laikos gan ir visai dažādi. Visai daudzi turpina norādīt, ka jebkuru straujāku akciju atkāpšanos drīzāk derētu izmantot, lai šos vērtspapīrus iegādātos lētāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģiju uzņēmums Apple gatavojas parādzīmju pārdošanai aptuveni 17 miljardu ASV dolāru apmērā, kas varētu būt otra lielākā korporatīvo obligāciju emisija vēsturē, raksta Financial Times.

Pagājušajā nedēļā pasaules vērtīgākā kompānija publicēja pirmā ceturkšņa datus, kas uzrādīja labākus rezultātus, nekā iepriekš gaidīts, un ziņoja, ka plāno palielināt akciju atpirkšanas apjomu no 60 miljardiem dolāru līdz 90 miljardiem dolāru, kas tiks finansēts no vietējā un starptautiskā tirgū pārdoto parādzīmju kapitāla.

Apple varētu savas obligācijas piedāvāt eirozonā, kur procentu likmes ir zemākas nekā ASV, tādējādi arī diversificējot Apple parādzīmju investoru portfeli.

Apple jau pirms gada pārdeva obligācijas 17 miljardu ASV dolāru apmērā, kas toreiz bija visu laiku lielākais parādzīmju apjoms pasaulē, un pieprasījums pēc tām sasniedza 50 miljardus dolāru. Šo apjomu pēc pieciem mēnešiem pārspēja ASV telekomunikāciju uzņēmums Verizon, kurš pārdeva parādzīmes 49 miljardu ASV dolāru apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

FOTO, VIDEO: Apple produktu cienītājiem Rīgā jauns veikals

Ilze Žaime,28.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirdzniecības centrā Spice Rīgā atvērts jaunākais Apple Premium Reseller veikals, ko pārstāv iDeal. Jautāts par Apple produktu dārdzību, iDeal Latvijas filiāles vadītājs Mārtiņš Amtmanis biznesa portālam db.lv atbild, ka tas ir izplatīts stereotips.

Jaunatvērtā veikala kopējā platība ir 152 m2, un tajā strādā seši darbinieki.

iDeal ir autorizētais Apple izplatītājs Latvijā. Pirmais iDeal Apple Premium Reseller veikals Latvijā tika atvērts pirms desmit gadiem – 2008. gadā.

M. Amtmanis kā iemeslu veikala atvēršanai tieši tirdzniecības centrā Spice min to, ka tas esot «viens no jaudīgākajiem iepirkšanās centriem Rīgā gan piedāvājuma, gan izvietojuma ziņā» un apkārt esošie zīmoli jau piesaista īsto publiku. Izvēle atvērt veikalu Spicē bijusi acīmredzama.

iDeal otrajā veikalā ieguldītās investīcijas esot ievērojamas, taču precīzu apjomu M. Amtmanis neatklāj. Esot saņemts arī ražotāja atbalsts, un iDeal cer ieguldīto naudu atpelnīt aptuveni gada laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Biržu indeksi krītas pēc Apple prognozes saistībā ar Ķīnas ekonomiku

LETA--AFP,04.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV un Eiropas biržu indeksi ceturtdien kritās pēc tam, kad kompānija «Apple» samazināja savu tirdzniecības apjoma prognozi un skaidroja to ar Ķīnas ekonomikas izaugsmes palēnināšanos.

«Apple» trešdienas vakarā prognozēja, ka uzņēmuma tirdzniecības apjoms pagājušā oktobra-decembra ceturksnī būs krietni zemāks gan par kompānijas, gan analītiķu iepriekš izteiktajām prognozēm.

«Apple» tagad prognozē, ka tirdzniecības apjoms šajā periodā veidos 84 miljardus dolāru (73,7 miljardus eiro). «FactSet» aptaujātie analītiķi bija prognozējuši, ka pārdošanas apjoms pieaugs par 9% un sasniegs 91,3 miljardus dolāru.

Tirdzniecības apjoma kritums galvenokārt tika izskaidrots ar situāciju Ķīnā, kur palēninājusies ekonomikas izaugsme un «Apple» saskāries ar sīvu konkurenci, ko izrāda tādi iekšzemes ražotāji kā «Huawei» un «Xiaomi».

«Apple» arī atzina, ka patērētāji citos tirgos neiegādājas tik daudz jaunākās paaudzes «iPhone» modeļu, kā uzņēmums bija cerējis. Tas gan daļēji varētu būt skaidrojams ar šo tālruņu augsto cenu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Ar Apple akcijām būtu izdevies trīskāršot sākotnējo ieguldījumu

Jānis Šķupelis,06.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav nekāds jaunums tas, ka pēdējo gadu laikā, ieguldot ASV akcijās, varējis labi nopelnīt. Par vienu no šī tirgus izaugsmes simboliem var uzskatīt Apple akcijas veikumu.

Turklāt pagājušonedēļ tieši šī kompānija kļuva par pirmo Rietumvalstu publiski kotēto uzņēmumu, kura kapitalizācija pārlēca pāri gigantiskajai viena triljona ASV dolāru kapitalizācijas (akcijas cena reizināta ar akciju skaitu) latiņai. Kopš šā gada sākuma Apple akcijas vērtība Nasdaq biržā ir pieaugusi par 22,5%, bet 12 mēnešu skatījumā tie ir jau 35%. Savukārt piecu gadu skatījumā Apple akcijas cena ir augusi par 210%. Tas nozīmē, ka investoram, kas pirms pieciem gadiem būtu izlēmis pirkt minētā viedierīču ražotāja vērtspapīrus, savu sākotnējā ieguldījuma summu būtu izdevies vairāk nekā trīskāršot.

Vēl skaistāka šī aina izskatās ilgākā termiņā. Apple par publiski tirgotu akciju kompāniju kļuva 1980. gadā. Toreiz kompānijas akcija maksāja 22 ASV dolārus. Ja kāds investors toreiz būtu iegādājies šīs akcijas, tad viņš varētu priecāties par vairāk nekā 40 tūkst. procentu guvumu. Pašlaik redzams, ka Apple akcijas cena pārkāpusi pāri 200 ASV dolāru slieksnim, lai gan būtu jāņem vērā, ka Apple savā korporatīvajā vēsturē veikusi akciju splitus. Piemēram, 2014. gadā šī uzņēmuma akcija maksāja aptuveni 700 ASV dolārus, kur uzņēmuma vadība izlēma veikt akciju splitu ar attiecību 7 pret 1. Tas nozīmēja, ka šajā konkrētajā gadījumā kompānijas akcionārs agrākās vienas šīs kompānijas akcijas vietā saņēma septiņus šos vērtspapīrus. Attiecīgi ar septiņi tiks dalīta arī Apple agrākā akcijas cena (nekādas citas pārmaiņas, kas ietekmētu kompānijas darbību, veicot šo darbību, nav).

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

FOTO: Apple ikgadējā Worldwide Developers Conference prezentē jaunumus

Žanete Hāka,04.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadīta ikgadējā Apple izstrādātāju konference Worldwide Developers Conference (WWDC), kuras laikā, kā ierasts, uzņēmuma pārstāvji iepazīstināja ar vairākiem jaunumiem.

Apple prezentēja jaunu, jaudīgu datoru profesionāļiem Mac Pro un ekrānu Apple Pro Display XDR ar Retina 6K 32 collu ekrānu. Tika ziņots, ka datora sākumcena būs 5999 dolāri, taču netika minēts, cik maksās dārgākais modelis.

Tāpat uzņēmums atklāja jaunāko macOS Catalina operētājsistēmu, kas papildināta ar jaunām aplikācijām un jaunu tehnoloģiju attīstītājiem. Ar jauno operētājsistēmu Apple nomaina iTunes ar aplikācijām Apple Music, Apple Podcasts un Apple TV. Operētājsistēma piedāvās arī Sidecar funkciju, kas ļaus izmantot iPad kā otro ekrānu.

Apple klātesošos iepazīstināja arī ar iOS 13, kas piedāvās jaunas funkcijas, uzlabotas foto, vienkāršāku veidu, kā ātrāk pieslēgties aplikācijām un mājaslapām, izmantojot Apple ID. Tāpat paplašināta Apple Maps aplikācija, uzlaboti atgādinājumi, īsziņas un citas funkcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmdien tehnoloģiju kompānijas Apple vadītājs Tims Kuks prezentēja jaunos kompānijas produktus.

Apple publiku iepazīstināja ar planšetdatoru iPad Pro, kuram ir 9,7 collu displejs.

Tāpat Apple vadītājs prezentēja jaunu, mazāka izmēra viedtālruni - iPhone SE ar 4 collu displeju un 12 megapikseļu kameru, un uzņēmums sola, ka tā darbība būs tikpat jaudīga kā iPhone 6S. Ar iPhone SE Apple ir atgriezies pie iepriekšējo iPhone paaudžu dizaina. Jaunos viedtālruņus būs iespējams sākt rezervēt 24.martā, bet tālrunis tirdzniecībā būs pieejams no 31.marta.

Tāpat kompānija izstrādājusi jaunu viedpulksteņa Apple Watch modeli.

Apple TV tiks piedāvāts OS 9.2 programmatūras atjauninājums. T. Kuks, informējot par Apple TV, norādīja, ka pērn uzņēmums pārdevis 4 miljonus Apple TV ierīču.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: pexels.com / mali maeder

Pieprasījums pēc sporta pulksteņiem arvien pieaug. Tos iegādājas ne vien profesionāli sportisti un sporta entuziasti, bet arī cilvēki, kuri vēlas pievērsties aktīvākam dzīvesveidam. Šobrīd tirgus līderi ir Apple un Garmin ražotie sporta pulksteņi. Taču, nonākot izvēles priekšā, kuram no zīmoliem dot priekšroku? Vairāk par sporta pulksteņiem un to funkcijām uzzini raksta turpinājumā!

Sporta pulkstenis kā motivators: kā izvēlēties īsto?

Pexels.com / blue bird

Neatkarīgi no tā, vai fiziskās aktivitātes ir neatņemama jūsu dzīves sastāvdaļa, vai tikai apsverat domu pievērsties veselīgākam dzīvesveidam, sporta pulkstenis mudina kustēties vairāk un biežāk. Raksta turpinājumā salīdzinām svarīgākos faktorus, ko ņemt vērā, iegādājoties šādu viedierīci.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Mediji: Apple Ķīnā ieviesīs Apple Pay

LETA,18.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV informācijas tehnoloģiju kompānija Apple Inc. Ķīnā gatavojas ieviest mobilo maksājumu sistēmu Apple Pay, tādējādi cenšoties paplašināt savu darbību tās lielākajā tirgū ārpus ASV, ceturtdienas vakarā ziņoja aģentūra China News Service.

Ziņu aģentūra norāda, ka Apple Šanhajas brīvās tirdzniecības zonā izveidojusi uzņēmumu, kas piedāvās mobilos maksājumus.

Apple konkrētu datumu šī pakalpojuma ieviešanai nesniedz, taču uzņēmuma vadītājs Tims Kuks paudis cerības, ka Apple Pay Ķīnā tiks piedāvāts pēc iespējas ātrāk.

Kuks jau iepriekš prognozēja, ka Ķīna kādu dienu varētu apsteigt ASV un kļūt par Apple lielāko tirgu.

Taču Ķīnas interneta tirdzniecības kompānija Alibaba dominē valsts mobilo maksājumu sektorā, tās PayPal līdzīgajam Alipay pārvaldot aptuveni 80% tirgus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apple trešā ceturkšņa peļņa bijusi 8,47 miljardi ASV dolāru, kas iezīmē pieaugumu par 13%, salīdzinot ar to pašu laika periodu iepriekšējā gadā. Šis rādītājs pārspējis analītiķu prognozes, ziņo BBC.

Tehnoloģiju giganta peļņu audzējusi jauno iPhone 6 modeļu pārdošana - trīs mēnešu periodā, kas noslēdzās 30. septembrī, tie bija pārdošanā desmit dienas. Taču Apple iPad pārdošanas apjomi likuši vilties.

Pēc darbības rezultātu paziņošanas nedaudz pieaugusi Apple akciju cena.

Komentāri

Pievienot komentāru
Programmatūra

Apple aptur sadarbību ar Krimas programmētājiem

BNS/INTERFAX,20.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV datortehnoloģiju kompānija Apple Inc. ir vienpusēji apturējusi sadarbības līgumus ar programmatūras izstrādātājiem Krievijas anektētajā Krimā, ziņu aģentūrai Interfax pavēstīja Krimas programmētājs Maksims Serdjuks.

Kompānija ir aizvākusi Krimas iedzīvotāju veidotās aplikācijas no sava interneta aplikāciju veikala App Store, kuru izmanto Apple produktu īpašnieki, sacīja Serdjuks. Apple arī bloķējusi Krimas programmētāju kontus, uz kuriem bija pārskaitīta nauda, kuru lietotāji samaksājuši par šīm aplikācijām.

«Man paziņoja, ka kompānija ir anulējusi līgumu un aicinājusi iznīcināt visus datus, visu tehnisko informāciju, kuru es biju saņēmis no Apple. Apmēram 15 manu kontaktpersonu ir saņēmuši līdzīgus paziņojumus. Nauda Apple kontos, kas agrāk netika izņemta, tagad, protams, ir iestrēgusi,» sacīja Serdjuks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Kāpēc Apple turpina zaudēt savas pozīcijas?

Tiešsaistes tirdzniecības un investīciju uzņēmuma Saxo Bank akciju stratēģis Pīters Garnrijs,11.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Saxo Bank finanšu analītiķa domām ir trīs iemesli, kāpēc Apple ir pazaudējis savu sākotnējo ietekmi.

Pirmkārt, jaunu iPhone modeļu parādīšanās tirgū ir bijusi pārāk piesātināta un tas ir noticis pārāk strauji. Minētais ir redzams pārdošanas rādītājos - klienti, kuriem ir iPhone 4 un iPhone 5, ne vienmēr izvēlas pāriet uz iPhone 6 vai gaidāmo iPhone 7. Kā skaidro Garnrijs, jaunākie iPhone modeļi nav nekas revolucionārs, paredzams, ka arī iPhone7 Apple veiks tālruņa programmatūras atjauninājumus, bet nekas iespaidīgs un specifisks nav sagaidāms.

Otrkārt, ekonomiskā situācija Ķīnā šobrīd strauji pasliktinās. Apple ieņēmumi pirmajā ceturksnī ir vien 33% un Saxo Bank eksperts nav vienisprātis ar Apple vadītāju Timu Kuku, ka tā ir tikai pagaidu situācija. Vērtējot Ķīnas pašreizējo ekonomisko attīstību, Saxo Bank uzskata, ka situācija uzņēmējdarbībā tik drīz neuzlabosies. Pie tam konkurentu viedtālruņu programmatūras, kas tiek ražotas Ķīnā un Dienvidkorejā, ir pat labākas nekā pašreizējiem iPhone tālruņiem, kā arī pie pašreizējās Apple kvalitātes, produktu cenas Ķīnas tirgum ir pārāk augstas. Minētie faktori samazina Apple tirgus daļu Ķīnā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

ASV sūdz tiesā Apple par monopolstāvokļa uzturēšanu viedtelefonu segmentā

LETA/AFP,22.03.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV Tieslietu ministrija ceturtdien tiesā iesūdzējusi tehnoloģiju kompāniju "Apple", apsūdzot to par nelikumīgu monopolstāvokļa uzturēšanu saviem viedtālruņiem "iPhone".

Šajā apsūdzībā, kuru iesnieguši arī vairāki ASV štati, teikts, ka "Apple" nopelnījis simtiem miljardu dolāru, apgrūtinot patērētājiem iespējas pāriet uz lētākiem viedtelefoniem un ierīcēm.

Šīs lietas pamatā ir "Apple" iespējamas izslēdzošas darbības, kas nosaka stingrus un dažkārt neskaidrus nosacījumus uzņēmumiem un izstrādātājiem, kas vēlas piekļūt 136 miljoniem "iPhone" lietotāju ASV.

Tiesā iesniegtajā sūdzībā norādīts, ka šie noteikumi un lēmumi ir izstrādāti, lai piespiestu "Apple" lietotājus palikt "Apple" ekosistēmā un iegādāties "iPhone".

"Patērētājiem nevajadzētu maksāt augstākas cenas, jo uzņēmumi pārkāpj konkurences likumus," sacīja ģenerālprokurors Meriks Gārlends. "Ja šī situācija nemainīsies, "Apple" tikai turpinās nostiprināt savu monopolu viedtelefonu segmentā."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apple iPhone 7 kļuvis ūdensizturīgs un piedzīvojis dažas kosmētiskas izmaiņas, taču pārlieku atgādina iepriekšējās paaudzes modeli

Āboltelefonu lietotāji jau bija pieraduši pie ritma, ka ik pēc diviem gadiem viņiem tiek piedāvāts «pilnībā pārveidots» modelis. Tādēļ šogad ar nepacietību tika gaidīts, kādas dizaina izmaiņas būs piedzīvojis iPhone 7. Nez, vai kāds vispār pieļāva domu, ka septembra sākumā prezentācijā ieraudzīs to pašu pāris gadus seno iPhone 6 korpusu ar dažām niecīgām vizuālām pārvērtībām.

Par spīti Apple sarūpētajam pārsteigumam, Latvijā interese par iPhone nav mazinājusies, un šogad to gandrīz vienlaikus prezentēja neierasti daudz pārdevēju. Pie DB iPhone 7 testa modelis ieradās nevis no kāda mobilo sakaru operatora, bet gan no veikala iDeal, savukārt iPhone 7 Plus, ko aprakstīsim kādā no nākamajiem numuriem – no Euronics.

Komentāri

Pievienot komentāru