Cilvēku vēlmi izbaudīt ko neparastu gan sajūtu un emociju, gan garšu ziņā par savu biznesa pamatu izvēlējies igauņu uzņēmējs Risto Meigass
Viņa uzņēmums Skyworld Service vienpadsmit Eiropas valstīs vada Dinner in the Sky – burtiskā nozīmē tie ir īstermiņa restorāni, maltītes gaisā. Tagad tas ir ķēries pie jauna izaicinājuma – izklaides un ēdiena apvienojuma projektā Kriminālās vakariņas. Pērn šī pasākuma koncepcija aprobēta Tallinā, šogad Risto Meigass to piedāvā arī Rīgas un Helsinku iedzīvotājiem. Ar panākumiem Igaunijā viņš ir apmierināts – Kriminālās vakariņas pēc pārdoto biļešu skaita bija starp iecienītākajām teātra izrādēm, to apmeklēja vairāk nekā seši tūkstoši cilvēku.
Jau 18 gadu vecumā Risto bija savs bārs, tiesa, tas vēlāk bankrotēja, taču visu mūžu viņš ir strādājis paša izveidotajos uzņēmumos un ne dienu nav strādājis algotu darbu citu vadībā. Intervijā DB viņš atklāj tendences kulinārijas pasaulē.
Līdz šim vairāk dzirdēts par jūsu uzņēmuma īstenotajām maltītēm gaisā – Dinner in the Sky. Sāksim ar to. Kā vispār radās Dinner in the Sky?
Ir divas dažādas lietas – pats galds kā ierīce un koncepcija, kā to izmantot. Pirms desmit gadiem Dinner in the Sky pirmsākumi bija galds, kas tapa Beļģijā, kompānijas Sanpellegrino sabiedrisko attiecību kampaņai. Tā vēlējās kaut ko traku, nebijušu, un šai kompānijai beļģi izgatavoja Dinner in the Sky ierīces prototipu. Sanpellegrino vienkārši pacēla cilvēkus debesīs vienā sabiedrisko attiecību pasākumā, bet ziņa par to izplatījās visā pasaulē. Vēlāk galda ražotāji prātojuši, ko ar šo ideju darīt tālāk, – sāka ražot un pārdot šos gadus. Tiesa, lielākā daļa galdu stāvēja noliktavās, jo neviens nesaprata, kā tos izmantot biznesā.
Savukārt Skyworld Service izstrādāja koncepciju, kas paredzēja, ka ikviens gardēdis var nopirkt biļeti un nobaudīt maltīti augstu gaisā. Pirmo reizi cilvēkus pacēlām gaisā Tallinā pirms pieciem gadiem, vēlāk sākām šo izklaidi piedāvāt arī citās valstīs.
Un kā sācies projekts Gardēžu teātris?
Šis projekts aizsākās 2013. gadā, piecus gadus vēlāk pēc Dinner in the Sky. Mūsu klimatā Dinner in the Sky ir sarežģīts projekts, ziemā to nav iespējams īstenot, tāpēc tas ir izteikti sezonāls bizness. Ir aizraujoši novietot pacēlāju pilsētas centrā un piedāvāt cilvēkiem iespēju pacelties virs pilsētas kopā ar labu šefpavāru pagatavotu ēdienu. Taču šī biznesa pieredze nav piemērota tikai trim mēnešiem vasarā. Mūsu kompānijai bija pieredze un zināšanas, kā pārdot emocijas, ar to mēs izcēlāmies starp citiem ēdinātājiem, izklaides pasākumu rīkotājiem. Tas ieintriģēja daudzus korporatīvos klientus.
Šī pieredze daudzās valstīs deva mums pamatu domāt par kaut ko jaunu, lai pagarinātu biznesa sezonu. Izlēmām, ka nevaram kaut ko nokopēt, jāattīsta sava ideja. Kad sākām organizēt Kriminālās vakariņas Tallinā, tā bija taustīšanās tumsā.
Pasaulē ir bijuši daudzi līdzīgi projekti Gardēžu teātrim, kur tiek apvienots ēdiens un izklaide – aklās vakariņas, kabarē utt. Arī Kriminālās vakariņas nav jauna ideja – jau kopš 80. gadiem tādas notiek daudzos Vācijas mazpilsētu krodziņos. Mūsu gadījumā pareizā atbilde ir augstāks līmenis, lai viens plus viens būtu trīs, nevis divi. Sākām sadarbību ar augstākā līmeņa teātra personām, un pirmajā gadā tas līdzinājās neiespējamai misijai. Iedomājieties – pat tad, ja cilvēkam piemīt harisma, piesaistīt projektam top līmeņa cilvēkus ir grūti.
Savukārt gastronomijas puse mums šķita samērā vienkārša lieta, jo katru gadu projekta Dinner in the Sky ietvaros sadarbojamies ar 15 dažādiem šefpavāriem – gan no mūsu reģiona, gan pieaicinām viesus. Nozares profesionāļi mūs labi pazīst, tāpēc nebija problēmu gastronomisko pusi nodrošināt augstā līmenī. Tas ir mūsu ikdienas darbs. Jautājums, kas bija jāatrisina, bija par otru pusi – izklaides, teātra elementu nodrošināšanu.
Rezultāts mūs visus nedaudz pārsteidza, redzot, cik cilvēki bija atvērti šāda veida izklaidei. Tas pērn varētu būt bijis lielākais teātra projekts Tallinā, rēķinot pēc pārdoto biļešu skaita. Vairāk nekā seši tūkstoši cilvēku apmeklēja šīs vakariņas. Tas bija liels panākums. Pēc pirmizrādes Igaunijā to mēģināja nokopēt. Mūs aicināja uz mazākām Igaunijas pilsētām, lai realizējam projektu tur, tomēr kompānijas biznesa fokuss ir liela mēroga, atšķirīgi pasākumi. Pēc pieredzes Tallinā secinājām, ka varam piedāvāt šo izklaidi arī citās pilsētās. Rīga ir mūsu nākamā pietura. Tallinas pieredze bija vajadzīga, deva ticību un pārliecību, ka varam iet un runāt ar teātra ļaudīm Latvijā – mums bija piemērs, pierādījums, lai viņiem būtu vērts iedziļināties šajā projektā.
Šis projekts ir pats grūtākais, ko es jebkad esmu darījis.
Kā ar kopēšanu? Jūs minējāt, ka Kriminālās vakariņas Igaunijā tika nokopētas. Kas notiek ar Dinner in the Sky?
Kopēšana ir interesanta lieta. Mums ir bijuši divi kopēšanas mēģinājumi, un abi bija Ķīnā. Mums ir labs aizsardzības mehānisms, un tā ir drošība. Lai gan nerunājam par atombumbu, nav augstās tehnoloģijas, taču katrs kopēšanas mēģinājums beidzas ar vajadzību iegūt sertifikātus, kas dod atļauju pacelt gaisā cilvēkus. Es teiktu, ka ir gandrīz vai neiespējami izveidot ko līdzīgu un iegūt licences darbībai visā pasaulē.
Vai jums pašam ir pieredze kulinārijā?
Nē, nemaz. Mūsdienās biznesā nav jāzina viss par visu, bet jāpazīst cilvēki, kuri ir speciālisti savā jomā. Es ilgu laiku esmu organizējis pasākumus, savukārt mans biznesa partneris daudzus gadus ir bijis pārtikas un ēdiena piegādes biznesā. Man ir pieredze pasākumu organizēšanā, viņam – gastronomijā, un mēs ātri sapratām, ka mūsu gastronomijas know-how var attīstīties līdz konkrētam līmenim, bet tagad mūsu piesaistītie šefpavāri ļauj mums būt pārliecinātiem, ka piegādājam jaunāko gastronomijas pieredzi, ko vien var gūt. Tā nāk no mūsu šefpavāriem.
Visu interviju Dodiet cilvēkiem maizi un izklaidi! lasiet 23. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.