Daļu Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" būvniecībai nepieciešamā finansējuma varētu iegūt no privātu kompāniju aizdevumiem, ierosinājis gan Igaunijas klimata ministrs Kristens Mihals, gan finanšu ministrs Marts Verklaevs.
Igaunijas Valsts kontroles ziņojums liecina, ka "Rail Baltica" posma izbūve ir sadārdzinājusies trīs reizes salīdzinājumā ar sākotnējām aplēsēm, kas nozīmē, ka trūkst 2,7 miljardu eiro. Revīzijā aprēķināts, ka deficītu varētu samazināt līdz 1,8 miljardiem eiro, ja noteiktos posmos plānoto divu sliežu ceļu vietā izbūvētu tikai vienu, un atliktu vai pakāpeniski attīstītu zonas ap stacijām.
Verklaevs norādīja, ka daļu no trūkstošā finansējuma varētu iegūt no Eiropas Savienības līdzekļiem. Tomēr arī tad vēl trūktu 900 miljonu eiro. Finanšu ministrs ierosināja, ka to varētu segt kompānija, kas būs maršruta operators. Verklaevs ierosināja, ka uzņēmums varētu ņemt kredītu vai piesaistīt privātos līdzekļus, kotējot akcijas biržā.
Arī klimata ministrs Mihals norādīja, ka privātos investorus varētu interesēt ieņēmumi nākotnē, tomēr viņš uzsvēra, ka dzelzceļa savienojuma mērķis nav būvnieku bagātība, bet gan tā sociālekonomiskā nozīme.
Komentējot Igaunijas prezidenta Alara Karisa jautājumu, vai ir iespējams vispār atteikties no "Rail Baltica" projekta, gan Mihals, gan Verklaevs atbildēja noraidoši.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma - 1435 milimetru - dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.
Visu trīs valstu kontrolieru ziņojumā secināts, ka Igaunijā projekta virzība ir veiksmīgāka nekā Latvijā un Lietuvā. Līdz gada beigām Igaunijā būvniecībai jānotiek 74 kilometru garā sliežu posmā, bet līgumiem jābūt par 105 kilometru izbūvi. Lietuvā tie ir attiecīgo 29 kilometri un 77 kilometri, bet Latvijā līgumi paredz 200 kilometru būvniecību.