Jaunākais izdevums

Šī gada 10. novembrī nozagtais Bentley Continental Flying Spur ir, iespējams, visu laiku dārgākais automobilis, kāds jebkad nozagts Igaunijā, ziņo BBN.

Igaunijas laikraksts Postimees raksta, ka nozagtā auto, kas piederēja kādam uzņēmējam, izlaiduma gads ir 2006., un automašīnas cena ir vairāki miljoni Igaunijas kronu.

Policija norādījusi, ka automašīna ir unikāla, tāpēc tā, visticamāk joprojām atrodas Igaunijā. Vēsturē minēti piemēri, kad noziedznieku grupējumi nozagtās automašīnas caur Latviju tālāk realizējuši Krievijā.

Policija uzskata, ka dārgo automašīnu nozagušas personas, kas "savu lietu pieprot", jo auto nozagšanai nepieciešamas komplicētas zināšanas elektronikā, jo minētajam spēkratam bijusi speciāla kodu atslēga.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Nozagti 1,5 miljoni Visa un MasterCard karšu datu

Jānis Rancāns, 02.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Hakeru uzbrukuma ietvaros nozagta informācija par 1,5 miljoniem Visa un MasterCard kartēm, pavēstījušas abas kompānijas, ziņo AP.

Kompānijas par notikušo informējušas uzbrukuma skartos klientus un uzsākušas izmeklēšanu. Hakeriem izdevies iegūt informāciju galvenokārt par Ziemeļamerikas karšu turētājiem.

Uzbrukums noticis marta sākumā, kad to pamanījusi kompānija Global Payments Inc., kas apkalpo veikalu karšu transakcijas. Kā norāda aģentūra AP, tad zādzības rezultātā, uzbrucēji varētu būt ieguvuši konfediciālus personas datus, kas ļauj viltot kartes.

Informācija par nozagtajiem datiem parādījās piektdien un iesākumā tika uzskatīs, ka par zādzības upuriem varētu būt kļuvuši pat 10 miljoni cilvēku. Visa un MasterCard uzsver, ka informācija nozagta no Global Payments Inc. sistēmas. Savukārt Global Payments Inc. apgalvo, ka noziedznieku rīcībā nav nokļuvusi informācija par karšu īpašnieku vārdiem, adresēm un sociālās apdrošināšanas numuriem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Zīmola vēsture: Rīgas elektromašīnbūves rūpnīcas 130 gadu veiksmes stāsts

Laura Mazbērziņa, 08.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad AS Rīgas elektromašīnbūves rūpnīca (RER) svin savas darbības 130. gadadienu. Uzņēmums ir pārcietis divus pasaules karus, neskaitāmas varas maiņas un ekonomiskās krīzes. Tas ne vien izdzīvojis, bet joprojām turpina attīstīties un konkurēt pasaules tirgū. Kā uzsver uzņēmumā - tas viss ir pateicoties darbiniekiem, jo viņi ir rūpnīcas lielākā bagātība.

«Ikviens darbinieks ir svarīgs, un tā ir rūpnīcas lielākā bagātība,» teic Nikolajs Jerohovs, uzņēmuma valdes priekšsēdētājs.

Uzņēmumā šobrīd strādā apmēram 650 cilvēku un apgrozījums gadā pārsniedz 30 miljonus eiro. Sadarbības un eksporta partneri ir Šveices, Austrijas, Vācijas, Baltkrievijas, Krievijas, Uzbekistānas, Ukrainas, Gruzijas un citu valstu lielākie uzņēmumi.

Pēdējos gados ražošanā ir ieguldīti vairāk nekā septiņi miljoni eiro. Visas šīs investīcijas ir saistītas ar valsts programmām biznesa atbalstam. Uzņēmums saņēma atbalstu jaunu konstrukciju, asinhrono mašīnu un asinhronās piedziņas izstrādei.

Interesanti fakti:

Rūpnīca tika izveidota 1888. gadā. Toreiz uzņēmums tika izveidots uz bijušās Krievijas – Francijas biedrības «Provodņik» bāzes, un īsu brīdi pēc atklāšanas rūpnīca jau ražoja plaša patēriņa tehniskos un ķirurģiskos gumijas priekšmetus, piemēram, galošas, riepas, rotaļlietas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Faktiski visu savu darba mūžu nostrādājis Latvijas drošībsargājošo ieVistu zagļi un cilvēki hūtēsstāžu vadošos amatos, bijušais kriminālpolicijas šefs Aloizs Blonskis ir uzkrājis pamatīgu informācijas bagāžu par bēdīgi slavenajiem reketa laikiem, par savulaik vareno uzņēmumu skumjo likteni, kā arī mūsu politisko un ekonomisko eliti.

picturegallery.74e09f98-e834-49de-9a1f-f5303c69281c

Arvien biežāk izskan, ka līdz ar ekonomiskās situācijas pasliktināšanos attiecībā uz noziedzības pieaugumu Latvijā varētu atgriezties deviņdesmito gadu līmenis. Cik lielā mērā varat tam piekrist?

Domāju, ka deviņdesmitie gadi vairs neatgriezīsies – tas viss bija citādāk.

Kādas ir galvenās atšķirības?

Pašreiz Latvija ir neatkarīga valsts Eiropas Savienībā, bet deviņdesmitajos mēs vēl labu laiciņu bijām daļa no Padomju Savienības pat vēl pēc neatkarības atgūšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

Iespējams, PlayStation lietotāju personiskā informācija nonākusi zagļu rokās

Lelde Petrāne, 27.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompānija Sony brīdinājusi tās PlayStation Network lietotājus, ka viņu personiskā informācija, ieskaitot kredītkaršu datus, varētu būt nozagta, ziņo BBC.

Kompānija paziņojusi, ka dati pēc hakeru uzbrukuma varētu būt nonākuši «nepiederošas personas» rokās.

Piekļuve tīklam tika pārtraukta pagājušajā trešdienā, bet Sony tikai tagad atklājusi, kas ir noticis.

Lietotāji tiek brīdināti par iespējamu krāpšanu, izmantojot telefonus vai epastus.

Saskaņā ar Sony vēstīto varētu būt nozagta šāda informācija:

* Vārds

* Adrese

* Valsts

* E-pasta adrese

* Dzimšanas datums

* PlayStation Network / Qriocity paroles un pieteikumvārds (login)

* PSN online ID

Iespējams, nozagti arī profilu dati, ieskaitot pirkumu vēsturi un norēķiniem izmantojamo adresi, kā arī PlayStation Network/Qriocity paroļu drošības atbildes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Citigroup nozagta informācija par 360 tūkstošiem klientu

Jānis Rancāns, 16.06.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV investīciju banka Citigroup ir paziņojusi ka, maijā notikušajā kiberuzbrukumā tai ir nozagta informācija par 360 tūkstošiem klientu, vēsta Reuters.

Lielākā daļa klientu, par kuriem nozagta informācija, ir Ziemeļamerikas iedzīvotāji. Citigroup iepriekš bija paziņojusi, ka uzbrukums skāris aptuveni vienu procentu tās klientu. Kompānijai kopumā ir ap 21 miljonu klientu.

Tikusi nozagta inform[acija par Citigroup klientu vārdiem, konta numuriem, kontaktinformāciju un citi sensitīvi dati.

Jau rakstīts, ka 9. jūnijā Citigroup paziņojusi, ka arī tā cietusi no hakeru uzbrukumiem, kā rezultātā hakeri varējuši aplūkot aptuveni 200 tūkst bankas klientu informāciju. Banka norādījusi, ka hakeri nav tikuši pie bankas klientu dzimšanas datumiem, kredītkaršu derīguma termiņiem un karšu drošības kodiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patēriņa cenas šogad jūlijā salīdzinājumā ar jūniju Latvijā pieauga par 2,2%, bet gada laikā - šogad jūlijā salīdzinājumā ar 2021.gada jūliju - patēriņa cenas palielinājās par 21,5%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, jūlijā pieaudzis par 10,8%.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2022.gada jūlijā, salīdzinot ar 2021.gada jūliju, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, veselības aprūpei.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 24,3%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija sieram un biezpienam (par 33,7%), piena produktiem (par 39,3%), pienam (par 36,6%) un jogurtam (par 29,9%). Dārgāka bija maize (par 28,3%), konditorejas izstrādājumi (par 20,6%), milti un citi graudaugi (par 56,8%), makaronu izstrādājumi (par 35,5%), rīsi (par 30,9%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Zīmola Putnu fabrika Ķekava vēsture

Laura Mazbērziņa, 28.06.2018

20. gadsimta 60. gadu vidū putnu fabrikas uzcelšana būtiski izmainīja dzīvi Ķekavā. Līdz ar fabriku «izauga» arī tās strādnieku ciemats ar daudzstāvu apbūvi.

Foto: publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts saimniecība ar nosaukumu «Ķekavas putnu fabrika» tika dibināta 1967. gadā. Šajā gadā tika izveidota fabrikas administrācija un uzsākta produkcijas ražošana.

1978. gada janvārī fabrika kļuva par putnu audzēšanas paraugfabriku, kas pēc ražošanas apmēriem un ekonomiskajiem rādītājiem bija Padomju Savienības labāko putnu audzētāju vidū. Pieredzes apmaiņā uz fabriku brauca speciālisti no Bulgārijas, Ungārijas, Polijas, Vācijas un Kubas. Savā pastāvēšanas laikā fabrika saņēma daudzus apbalvojumus un atzinības rakstus.

Ar laiku fabrika kļuva par akciju sabiedrību. Akcijas izdalīja cilvēkiem un strādājošajiem noteica kvotas. Lai fabrika izdzīvotu un savu produkciju realizētu par iespējami labām cenām, tika attīstītas palīgnozares - uzplauka desu ražošana. Tika izveidots uzņēmums «Ķekavas broileri», kas sāka attīstīt veikalu tīklu un nodarbojās ar tirdzniecību. Darbojās divas akciju sabiedrības – AS «Putnu fabrika Ķekava» un AS «Ķekavas broileri». Aptuveni desmit gadus abas akciju sabiedrības darbojās paralēli. Šobrīd abi uzņēmumi ir cieši saistīti un strādā vienotā ražošanas ciklā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Zīmola DPD Latvija vēsture: viss sākās divistabu dzīvoklī

Laura Mazbērziņa, 31.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sūtījumu piegāžu uzņēmums «DPD Latvija» maijā atzīmē savu 20. darbības gadu. Aizvadīto gadu laikā kopš dibināšanas uzņēmums ir piedzīvojis attīstību un bijis liecinieks pārmaiņām nozarē. Darbības trešās dekādes ieskaņā «DPD Latvija» plāno turpināt investēt «Pickup» tīkla attīstībā, uzstādot arvien jaunus paku skapjus sūtījumu saņēmējiem un nosūtītājiem.

Sākotnēji «DPD Latvija» telpas atradās divistabu dzīvoklī, kura platība bija vien 62 kvadrātmetri, taču tagad tās aizņem vairāk nekā 8000 kvadrātmetru.

Pašreizējā biroja ēka un termināls tika celti pilnībā no jauna, un atklāšana norisinājās 2007. gada 7. maijā. Kopumā celtniecība ilga aptuveni 9 mēnešus. Pirms tam uzņēmums atradās telpās gan Antonijas ielā, gan Rankas ielas apkaimē. Tagad jau 11 gadus uzņēmums tas mitinās Uriekstes ielā 8a. Uzņēmums pakāpeniski vairo savu atpazīstamību starptautiskajā līmenī un veido arvien plašāku sūtījumu piegādes tīklu. Kopējais «DPD Latvija» piegādāto paku apjoms 2017. gadā palielinājās par 11%, bet uzņēmuma apgrozījums kāpa par 22,9%, salīdzinot ar 2016. gadu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Šonedēļ šoferu pārkāpumus sāk kontrolēt ar kameru aprīkota netrafarēta policijas automašīna

LETA, 21.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ darbu sāks ar 360 grādu kameru aprīkota netrafarēta policijas automašīna, kas neapturot transportlīdzekli spēs konstatēt dažādus autovadītāju pieļautus pārkāpumus, tostarp, telefonu lietošanu, braukšanu pie sarkanās gaismas vai bez apdrošināšanas.

Valsts policija (VP) patlaban plašāku informāciju par aprīkoto automašīnu nesniedz, taču norāda, ka automašīna būs aplūkojama rīt, 22.oktobrī preses konferencē pie VP centrālās ēkas Čiekurkalnā. Preses konferencē piedalīsies VP Galvenās kārtības policijas pārvaldes priekšnieks Artis Velšs un Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis.

Šādas automašīnas iegāde gan nav noslēpums, jo jau 2018.gadā šāds spēkrats tika izmantots testa režīmā un pēcāk rīkots iepirkuma konkurss. Publiski pieejamā informācija liecina, ka konkrētais iepirkums apzīmēts kā «automātiska transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmju nolasīšanas/atpazīšanas un ceļu satiksmē izdarītu pārkāpumu fiksēšanas sistēma». Publiski pieejamā iepirkuma nolikumā skaidrots, ka no reģistrēta notikuma ir iespēja noformēt pārkāpuma protokolu, izmantojot uzņemto video materiālu un konstatētos pārkāpuma datus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ir 39.pasaulē dārgākā degviela, bet rādītājā, kur tiek salīdzināti vidējie iedzīvotāju ienākumi dienā ar naudu, kas nepieciešama galona degvielas iegādei, Latvija ierindojusies 23.vietā, liecina aģentūras Bloomberg jaunākais pētījums par degvielas cenām 61 pasaules valstī.

Bloomberg Degvielas cenu reitinga autori aprēķinājuši, ka galons (nepilni četri litri) degvielas Latvijā maksā 5,56 ASV dolārus (4,46 eiro), kas ir 39.augstākā cena 61 pētījumā aplūkotās valsts vidū. Latvijā degvielas cena pēdējo sešu mēnešu laikā ir kritusies par 20%, kas ir trešais lielākais samazinājums pētījumā aplūkoto valstu vidū. Latvijas iedzīvotāju vidējie ienākumi, pēc pētījuma autoru vērtējuma, ir 44 dolāri (35,3 eiro) dienā, no kuriem galona degvielas iegādei jātērē 13%, kas ir 23.augstākais rādītājs 61 valsts vidū.

Pētījumā norādīts, ka Latvija gandrīz pilnībā ir atkarīga no Krievijas savu enerģētisko vajadzību apmierinājumā, turklāt valsts bija galvenais Krievijas naftas eksporta terminālos līdz Primorskas ostas un Baltijas cauruļvadu sistēmas atklāšanai, bet šie projekti ir būtiski mazinājuši Latvijas nozīmi Krievijas naftas eksportā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Kā izvairīties no plūdu skartajām mašīnām, pērkot lietotu auto?

Lelde Petrāne, 20.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Ir divas sliktākās lietas – degusi automašīna un slīkusi automašīna. Nekad pie jebkādiem apstākļiem neizvēlieties slīkušu automašīnu. Tā jums izmaksās abnormālu naudu, un jūs nonāksiet tādās problēmās, ka jūs gribēsiet tikt vaļā no tā lūžņa,» Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs uzstāja RīgaTV 24 raidījumā Preses klubs un atklāja, kā lietotu auto pircēji var izvairīties no slīkušas automašīnas iegādes.

Kulbergs norādīja, ka vispirms jāizvērtē, vai automašīnas cena ir atbilstoša tās stāvoklim. «Kaut kas nav kārtībā, ja tu redzi – pārāk mazi kilometri, pārāk labs gads, laba automašīna, bet cena salīdzinoši zema un atraktīva,» raidījumā sacīja Kulbergs. Turklāt slīkušā automašīnā varēs novērot vēl citas pazīmes.

Pirmkārt, pircējam jāpievērš uzmanību eļļai. «Ja eļļā ir nonācis ūdens, tad tu to vari redzēt – eļļa ir balta un ar emulsiju. Ja tas tā nav un eļļa ir pārāk svaiga, atkal kaut kas nav kārtībā. Nu kurš tev pirms pārdošanas pēkšņi mainīs eļļu?» Kulbergs norādīja, aicinot izvērtēt automašīnas pārdevēja nodomus.

Otrkārt, mašīnā var novērot ūdens līmeņa atzīmi. «Ja automašīna ir nonākusi plūdos, tā ir bijusi kaut kādā līmenī. Apskaties iekšpusē arkās, no iekšpuses motortelpā. Vai ir redzams, ka bijis kaut kāds līmenis?» aicina Auto asociācijas prezidents.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Jaudīgākais kravas Volvo tiek norvēģim

, 12.06.2009

Volvo FH16 ar 700 zirgspēku jaudu ir visjaudīgākā kravas automašīna pasaulē. To var izmantot smagiem kravu pārvadājumiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par pirmo pasaulē jaudīgākās sērijveidā ražotās kravas automašīnas Volvo FH16 700 īpašnieku kļuvis norvēģis Tūre Ose (Tore Aase).

Šo kravas automašīnu īpašnieks ir paredzējis izmantot garos maršrutos Norvēģijas rietumos naftas ieguves iekārtu pārvadāšanai. 700 zirgspēku jauda un milzīgais 3150 Nm griezes moments esot piemēroti šim nolūkam.

“Mēs izvēlējāmies Volvo FH16 tāpēc, ka bieži pārvadājam pat 50 tonnu smagas kravas. Ceļi mēdz būt šauri, un vietumis ir pat kilometru gari augšupceļi ar 6–10% slīpumu, tāpēc jaudas nekad nevar būt par daudz,” saka Tūre Ose, transporta uzņēmuma Spesial og Tungtransport AS īpašnieks. Volvo FH16 ar 700 zirgspēku jaudu ir visjaudīgākā kravas automašīna pasaulē. To var izmantot smagiem kravu pārvadājumiem.

700 ZS jauda nav palielinājusi ne kaitīgo izmešu daudzumu, ne degvielas patēriņu. Gluži pretēji – slāpekļa oksīdu daudzums ir samazinājies par 40%, salīdzinot ar iepriekšējo modeli, tādējādi jaunā kravas automašīna atbilst gaidāmajiem Euro 5 izmešu standartiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Izdevēja komentārs: DP vai mafija? Uzbrukums Dienas Biznesam

Jānis Maršāns - DB valdes loceklis un līdzīpašnieks, 04.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušās piektdienas rīts sākās ar nepatīkamu pārsteigumu. Pēc 7 no rīta konstatēju, ka no manas mājas pagalma, uzlaužot vārtus, nozagta manā valdījumā esošā automašīna. Teiksiet, kam negadās, ne tu pirmais, ne pēdējais. Pārdomas rada fons. 10 minūtes pēc zvana policijai un zādzības pieteikšanas, saņēmu atbildes zvanu no policijas, ka mana mašīna ir atrasta.

Kā izrādījās vēlāk, atrasta nepilnu kilometru no manām mājām, atklātā vietā, uz piebraucamā ceļa starp dzīvojamām mājām. Durvis vaļā, logi vaļā, nozagta treniņu soma ar sporta kurpēm un diviem mācību nažiem un darba soma ar dokumentiem. Vairākas citas vērtīgas lietas, kā arī 4,50 eiro, kas bija uz paneļa, nav paņemti. Ļoti mīļi, paldies.

Pats interesantākais sākās, apskatot novērošanas kameru ierakstus. Tur redzams, ka plkst. 4.43 no rīta pie manas mājas piebrauc jauns BMW automobilis, no tā izkāpj vairāki cilvēki maskās ar rācijām rokās, un darbs var sākties. Četru minūšu laikā vārti ir uzlauzti («Fui!» vārtu ražotājam HORMAN) un mans auto ir prom. Neesmu speciālists autozagšanas jomā, bet nedomāju, ka šāda veida specoperācija, lai nozagtu auto, ko kā «melnu», bez dokumentiem varētu pārdot par ne vairāk kā 8000 EUR, ir plaši izplatīts gadījums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Apdrošinātājs: Latvijā strauji pieaudzis jaunu automašīnu zādzību gadījumu skaits

Žanete Hāka, 13.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā strauji pieaudzis jaunu, līdz piecus gadu vecu automašīnu zādzību gadījumu skaits, liecina apdrošināšanas sabiedrības Seesam rīcībā esošie Iekšlietu ministrijas dati par šā gada septiņiem mēnešiem.

Dati liecina, ka zagtāko automašīnu saraksta galvgalī šogad ir «Volkswagen» markas automašīnu «Golf» un«Passat» modeļi, tam seko «BMW» 3. sērijas un 5. sērijas automašīnas, «Audi» markas «Audi 80» un «Audi A4» automašīnu modeļi un «Toyota RAV» markas automašīnas. Lielu popularitāti zagļu vidū iemantojuši arī «Nissan X-Trail» un «Subaru Legacy», kuri zagtāko automašīnu saraksta galvgalī nonākuši pirmo reizi.

Salīdzinot ar 2016. gadu līdz piecu gadu vecu auto zādzību skaits vidēji mēnesī ir dubultojies un sastāda 30 procentus no visām nozagtajām automašīnām Latvijā.

Lai izvairītos no nepatīkamiem mirkļiem, kad jāsecina, ka automašīna ir nozagta, apdrošināšanas sabiedrība «Seesam» aicina izvietot papildus drošības sistēmas. «Seesam» transportlīdzekļu apdrošināšanas eksperts Igors Taburs norāda, ka par papildus drošības sistēmu īpaši vajadzētu padomāt to automašīnu īpašniekiem, kuru spēkrati aprīkoti ar bezatslēgu jeb «KeyLess Go» sistēmu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Visaugstākais ēnu ekonomikas īpatsvars Latvijā joprojām ir būvniecībā

Db.lv, 16.05.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2021. gadā ir pieaudzis par 1,1%, sasniedzot 26,6% no iekšzemes kopprodukta. Naudas izteiksmē, kopējie zaudētie nodokļu ieņēmumi no ēnu ekonomikas Latvijā, pārsniedz 2,7 miljardus eiro, liecina publiskotie Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” rezultāti.

Covid-19 pandēmijas ietekmē ēnu ekonomikas apjoms 2021. gadā ir pieaudzis arī Lietuvā un Igaunijā.

Atbilstoši ēnu ekonomikas indeksa aprēķiniem, kas tiek veikti Baltijas valstīs kopš 2009. gada, ēnu ekonomikas līmenim Latvijā bija tendence mazināties 2015. un 2016. gadā, kad tas sasniedza, attiecīgi 21,3% un 20,7% no IKP. Savukārt turpmākajos gados, ēnu ekonomikas apjoms Latvijā vai nu būtiski nemainījās, vai arī pieauga: 2017. gadā ēnu ekonomika Latvijā bija 22,0% no IKP, 2018. gadā - 24,2%, 2019. gadā - 23,9%, 2020. gadā 25,5%, bet 2021 gadā - 26,6% no IKP.

Ēnu ekonomikas pieaugums 2021. gadā ir vērojams arī Lietuvā un Igaunijā. Proti, salīdzinājumā ar 2020. gadu, Igaunijā ēnu ekonomika 2021. gadā palielinājusies par 2,5%, sasniedzot 19,0% no IKP. Igaunijā, šis ir augstākais ēnu ekonomikas rādītājs kopš 2012. gada, kad ēnu ekonomikas apjoms bija 19,2% no IKP. Savukārt Lietuvā ēnu ekonomikas apjoms 2021. gadā palielinājies pat par 2.7%, sasniedzot 23,1% no IKP. Lietuvā šis ir augstākais ēnu ekonomikas apjoma rādītājs kopš 2009. gada. Tādējādi, visticamāk, tieši Covid-19 pandēmijas ietekmē, ēnu ekonomika 2021. gadā ir palielinājusies visās trīs Baltijas valstīs. Lai gan starpība starp ēnu ekonomikas apjomu Latvijā un Lietuvā ir salīdzinošo mazāka kā novērtos iepriekšējos gadus, tomēr tā joprojām ir visaugstākā tieši Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patēriņa cenas šogad jūnijā salīdzinājumā ar maiju Latvijā pieauga par 2,4%, bet gada laikā - šogad jūnijā salīdzinājumā ar 2021.gada jūniju - patēriņa cenas palielinājās par 19,3%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, jūnijā pieaudzis par 9,2%.

Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām 2022.gada jūnijā, salīdzinot ar maiju, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 3%.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu mēneša laikā attiecīgajā grupā bija kafijai (+8,3%), galvenokārt noslēdzoties akcijām. Akciju noslēgumu rezultātā dārgāka bija žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+4,2%), maize (+2,2%), saldējums (+5,7%), mājputnu gaļa (+2,1%), jogurts (+5,1%). Cenu kāpums bija konditorejas izstrādājumiem (+5%), šokolādei (+5,7%), miltiem un citiem graudaugiem (+4,2%), kā arī saldumiem (+10,1%).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No nākamā gada gāze Lietuvai varētu kļūt dārgāka, jo aug naftas cena. Latvijas priekšrocība ir gāzes krātuves, kas nodrošinās piegādes patērētājiem līdz jaunās apkures sezonas beigām.

Gāzes cena, kā zināms, ir piesaistīta naftas cenai pasaulē, un tā uzrāda augošu tendenci. Tāpēc gāze, ko piegādās Lietuvai, no 2010. gada varētu kļūt dārgāka, tiekoties ar Lietuvas premjerministru Andrusu Kubiļus atzinis Krievijas gāzes kompānijas Gazprom padomes priekšsēdētājs Aleksejs Millers.

Rūpnieciskajiem patērētājiem pašreiz gāzes cena ir vidēji par 35 % zemāka nekā pirms gada, viņš norādīja. Latvijas gāzes krātuves ir piepildītas ar gāzi, kas iepirkta tad, kad cena bija zemāka. Un ar krājumiem var nodrošināt patērētājus līdz pat nākamajam pavasarim, kad beigsies apkures sezona. Nākamajā vasarā gāzes cena būs atkarīga no tā brīža naftas cenas pasaulē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apritējis gads, kopš Rīgā, Uzvaras bulvārī 7, Pulkveža Brieža ielā 12 un Jūrmalā, Jomas ielā 4 darbu sāka Elektrum elektroauto uzlādes stacijas.

Tajās tiek nodrošināta gan ierastās ātrās 50kW līdzstrāvas stacijas, gan pilsētai piemērotās vidēji ātrās jeb 22kW maiņstrāvas uzlādes iespēja. Uzlāde un norēķini šajās stacijās ir iespējami, izmantojot īpaši izveidoto mobilās lietotnes Elektrum uzlādes sadaļu. Pirmo reizi šāda lietotne no pašiem pamatiem tika izstrādāta tieši Latvijas tirgum. AS "Latvenergo" Elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs Ansis Valdovskis stāsta par to, kā pašlaik attīstās mūsu piedāvājums elektrisko transporta līdzekļu īpašniekiem. Viņš uzsver, ka ir ļoti iespējams – uz elektriskajām automašīnām pārsēdīsimies daudz ātrāk nekā domājam.

Pirms gada prognozējām, ka 2030. gadā Latvijā būs ap 30 000 elektrisko automašīnu. Kādu skaitu jūs prognozētu tagad, redzot, cik strauji notiek attīstība?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patlaban kinoteātrī Rīga tiek izrādīta zviedru filma Bruiņinieks Ārns, kas ir dārgākā un vērienīgākā filma skandināvu kino vēsturē. Tās producents ir viens no Dienas Biznesa īpašnieka Bonnier grupas uzņēmumiem AB Svensk Filmindustri.

Filmas režisors ir Peters Flints (Peter Flinth). Filma uzņemta Svensk Filmindustri.

Filmas Bruiņinieks Ārns darbība risinās 12.gadsimtā Zviedrijā un Tuvajos Austrumos, notikumu centrā ir Ārns un Sesīlija, kā arī drošsirdīgi bruņinieki, ietekmīgas karalienes, nodevīgi karaļi. Tas ir stāsts par karu un intrigām, draudzību un nodevību, taču pāri visam - kaislīgu mīlestību.

Filmas Bruņinieks Ārns pamatā ir episka triloģija par Zviedrijas valsts veidošanos. Tā esot dārgākā un vērienīgākā filma skandināvu kino vēsturē. Lomās redzamas zviedru kino zvaigznes Joakims Neterkvists, Sofija Helina, kā arī pasaules slavu guvušie Stelans Skarsgārds un Bibi Andersone.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Norvēģijas policija trešdien paziņoja, ka ir atguvusi vērtīgu norvēģu gleznotāja Edvarda Munka mākslas darbu, kas tika nozagts 2009.gadā.

Munka litogrāfija Vēsture (Historien) tika atgūta nesabojāta, informēja policija.

Mākslas darbā attēlots vecs bārdains vīrietis, kurš sarunājas ar jaunu zēnu.

Mākslas darba vērtība nozagšanas brīdī tika lēsta 240 000 eiro apmērā, tomēr, kā norāda mākslas eksperti, darbs ir pārāk labi zināms, lai to piedāvātu tirgū.

Saistībā ar šo noziegumu ir aizturēti divi cilvēki.

Šī litogrāfija tika nozagta Norvēģijas galvenajā mākslas galerijā Nyborg Kunst.

Divi Munka meistardarbi - Kliedziens (Skrik) un Madonna - 2004.gadā tika nozagti Munka muzejā Oslo. Mākslas darbu kopējā vērtība tika lēsta vairāk nekā 100 miljonu dolāru apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kā nodrošināt mobilitāti uzņēmuma vajadzībām?

Andris Deniņš, Latvijas Universitātes Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes profesors, 12.09.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilitāte ir svarīga ikvienam uzņēmumam, lai tiktos ar sadarbības partneriem un klientiem. Tiesa, lielu daļu jautājumus aizvadīto pāris gadu laikā esam iemācījušies risināt attālināti, tomēr būtiskākos jautājumus joprojām risinām klātienē.

Tie ir gadījumi, kad ir nepieciešams sajust sarunu partnera ķermeņa valodu un redzēt acu skatienu. Tieši šie, it kā sīkumi, var izšķirt potenciālā darījuma likteni ar izrietošajām sekām. Mobilitātes nodrošināšanai biznesa vajadzībām, ja par tādu vien neuzskatām pārvietošanos ar sabiedrisko transportu vai velosipēdiem un elektroskūteriem, ir nepieciešama automašīna. To biznesa un privātajām vajadzībām var nodrošināt pat vairākos veidos, bet katram risinājumam ir savas nianses. Aplūkosim šīs iespējas.

Auto iegāde par uzņēmuma pašu līdzekļiem

Kā plusus automašīnas iegādei uzņēmuma vajadzībām varam minēt to, ka ar automašīnu, kas ir uzņēmuma īpašumā, iespējams darīt visu, ko vēlamies. Otrkārt, tas ir aktīvs bilancē. No otras puses, uzņēmums ir atbildīgs par automašīnas apkopi un remontu. Tas ir ieguldījums, kas saista kapitālu. Uzņēmuma auto parks paliek mazāk pielāgojams, jo pirktas automašīnas uz dažu dienu vai nedēļu periodu nav iespējams samainīt. Jebkurai automašīnai pēc tās nonākšanas apritē atšķirībā, piemēram, no būvēm strauji samazinās vērtība. Iegādājoties automašīnu, jāņem vērā neparedzētas izmaksas, piemēram, apkopes un remonta izdevumiem, kas ir mainīga vērtība, īpaši inflācijas apstākļos. Pēc zināma kalpošanas perioda uzņēmumam jāuzņemas rūpes par automašīnas pārdošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Ekonomikas augstskolas (SSE Riga) “Ēnu ekonomikas indeksa Baltijas valstīs” rezultāti liecina, ka ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2022. gadā saglabājies gandrīz 2021. gada līmenī: 26,5% no IKP, samazinoties tikai par -0,1 procentpunktiem.

Salīdzinoši būtiskāk ēnu ekonomika ir mazinājusies Igaunijā, savukārt Lietuvā vērojams ēnu ekonomikas apjoma pieaugums.

Atbilstoši ēnu ekonomikas indeksa aprēķiniem, kas tiek veikti Baltijas valstīs kopš 2009. gada, ēnu ekonomikas apjoms Latvijā kopš 2016. gada, ar nelielu izņēmumu 2019. gadā, ir bijis ar pieaugošu tendenci: 20,7% no IKP 2016. gadā, 24,2% no IKP 2018. gadā, 25,5% no IKP 2020. gadā. 2021. gadā ēnu ekonomika Latvijā pieauga līdz 26,6% no IKP, bet 2022. gadā pavisam nedaudz mazinājās, sasniedzot 26,5% no IKP.

Salīdzinoši vairāk ēnu ekonomikas apjoms 2022. gadā ir mazinājies Igaunijā: par 1.0 procentpunktiem, salīdzinot ar 2021. gadu, sasniedzot 18,0% no IKP. Savukārt Lietuvā 2022. gadā ēnu ekonomikas apjoms ir pieaudzis par 2,7 procentpunktiem un sasniedz 25,8% no IKP. Lietuvā šis ir augstākais ēnu ekonomikas apjoma rādītājs kopš 2009. gada, kad tika uzsākts ēnu ekonomikas Baltijas valstīs pētījums. Kopumā, jaunākie pētījuma rezultāti norāda, ka ēnu ekonomikas apjoms Lietuvā ir pietuvinājies ēnu ekonomikas līmenim Latvijā, savukārt Igaunijā ēnu ekonomika ir izteikti mazāka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Latvija var gaidīt līdzīgas cenu kāpuma tendences kā Igaunijā

Žanete Hāka, 16.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas salīdzinoši straujo cenu kāpumu pēdējos mēnešos lielākoties veicināja pārtikas cenu un mājokļu izmaksu sadārdzināšanās, skaidro eksperti.

Kā liecina Eurostat dati, jūnijā Igaunijā cenu kāpums bijis 4,1%, kas ir otra straujākā inflācija Eiropas Savienībā. Šajā gadā valstī patēriņu cenu kāpums ir turējies starp augstākajiem katru mēnesi. Savukārt Latvijā jūnijā bijusi zemākā gada inflācija ES 0,2% līmenī.

Inflācijas tendences Igaunijā lielā mērā ataino ekonomikā notiekošo, skaidro SEB bankas makroekonomikas eksperts Dainis Gašpuitis, piebilstot, ka ekonomika turpina attīstīties, lai arī pirmajā ceturksnī izaugsme ir krietni vājinājusies. Tomēr Igaunija spēj relatīvi ātrā tempā atgūt lielu daļu krīzes zaudētās darba vietas un atsākās straujš darba samaksas kāpums. Papildus tam nāca ārējo faktoru ietekme augstākas pārtikas un degvielas cenu veidolā. Tāpat cenu līmeni ietekmēja arī netiešo nodokļu palielināšana, uzsver eksperts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS G4S Cash Services Latvia (G4S) saistībā ar vakar, 17.decembrī, notikušo uzbrukumu inkasācijas automašīnai veic iekšējo pārbaudi saskaņā ar G4S grupā noteiktajiem starptautiskajiem standartiem, informē uzņēmums.

Ņemot vērā, ka ir noticis smags noziegums, kuru šobrīd izmeklē Valsts policija, un, ņemot vērā faktu, ka G4S ir ieinteresēts, lai noziegums tiktu atklāts pēc iespējas ātrāk, izmeklēšanas interesēs kompānija plašāku informāciju nesniegs.

Policija norāda, ka 17. novembra vakarā notikusī inkasācijas automašīnas aplaupīšana bijusi ļoti rūpīgi plānota, un policija pieļauj iespēju, ka tās līdzdalībnieki bijuši vai nu cietušie inkasatori, vai arī kāds cits inkasators, ziņo Apollo.lv.

Automašīnā bijis atvērts seifs, kuru atvērt nav varējuši neviens no abiem inkasatoriem. No tā nozagta nauda, kuras summu gan Ķuzis nevarēja nosaukt, norādot, ka tas ir uzņēmuma G4S Latvija komercnoslēpumus. Daļu naudas laupītāji arī atstājuši automašīnā. "Laupīšana nebija pēkšņa. Tā bija rūpīgi gatavota," Rīgas Kriminālpolicijas priekšnieks Ints Ķuzis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ēnu ekonomikas īpatsvars pagājušajā gadā samazinājās par 3,6 procentpunktiem - līdz 22,9% no iekšzemes kopprodukta (IKP), trešdien ēnu ekonomikai Latvijā veltītā konferencē pavēstīja Rīgas Ekonomikas augstskolas Ilgtspējas biznesa centra direktors Arnis Sauka.

Neliels ēnu ekonomikas samazinājums 2023.gadā ir vērojams arī Igaunijā - no 18% no IKP 2022.gadā līdz 17,9% no IKP šogad. Savukārt Lietuvā 2023.gadā ēnu ekonomikas īpatsvars salīdzinājumā ar 2022.gada rādītājiem ir pieaugusi par 0,6 procentpunktiem un sasniedzis 26,4% no IKP.

Ēnu ekonomikas indeksa aprēķini Baltijas valstīs tiek veikti kopš 2009.gada. Atbilstoši jaunākajiem datiem 2023.gadā Lietuvā ir sasniegts augstākais ēnu ekonomikas īpatsvars kopš ir sākti ēnu ekonomikas mērījumi. Šī ir arī pirmā reize kopš 2009.gada, kad ēnu ekonomikas īpatsvars Lietuvā ir lielāks nekā Latvijā, uzsvēra Sauka.

Viņš skaidroja, ka ēnu ekonomikas īpatsvaru iepriekšējos dažus gadus Latvijā lielā mērā noteica ārējie apstākļi - nenoteiktība, kas bija saistīta ar Covid-19 pandēmiju, Krievijas karu Ukrainā, un citiem apstākļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru