Jaunākais izdevums

Izstrādāta finanšu iestāžu klientu maksājumu vizualizācijas un riska analīzes rīka "Graphdo" jaunā versija, kas darbojas "mākonī" un ļauj samazināt tās izmantošanas izmaksas.

"Tagad "Graphdo" programma strādā ar citu arhitektūru, kas ļauj to vienlaikus viegli lietot lielam lietotāju skaitam vienā iestādē. Ir vienkāršojies arī instalācijas process. Papildus versijai, kas tiek instalēta uz klientu serveriem, ir izstrādāta programmas versija, kas darbojas "mākonī", kas ļauj būtiski samazināt izmaksas klientiem. Šogad plānots to aktīvi piedāvāt maksājumu iestādēm, kas labprātāk izmanto mākoņpakalpojumus," saka Dmitrijs Ozernovs, SIA "Graphdo" dibinātajs.

2019. gadā "Graphdo" klientiem pievienojās vēl divas bankas, kas to izmanto maksājumu izpētei. Risinājuma ieviešanas process notika mēneša laikā, kas IT risinājumiem finanšu iestādēs esot ātri. Šobrīd "Graphdo" risinājumu jau izmanto četras finanšu iestādes Latvijā.

"Aktīvi strādājām pie kontaktiem Rietumeiropas valstīs, bet pagaidām bez būtiskiem rezultātiem. Galvenās problēmas ir saistītas ar to, ka bankām ir citas prioritātes saistībā ar naudas atmazgāšanas risku novēršanas procesiem. Tāpēc nav pieprasījuma par dziļu un detalizētu maksājumu izpēti. Tāpat ir grūti atrast un uzrunāt nepieciešamos cilvēkus, kuru kompetencē būtu tieši maksājumu analīzes process, jo katrā iestādē ir sava organizatoriskā struktūra un dažādi sadalītas atbildības jomas," teic D. Ozernovs.

Esot grūti iegūt finanšu iestāžu darbinieku uzmanību, jo cilvēki ir aizņemti un nevar atrast laiku, lai iepazītos ar risinājumu. Tāpat bankās ir atšķirīgi naudas atmazgāšanas risku novēršanas procesu attīstības līmeņi un kādai no tām "Graphdo" iespējas var šķist pārāk vieglas, bet citai – pārāk sarežģītas. "Līdz ar to ir grūti saprast, kurā virzienā attīstīt programmu," viņš atzīst.

Turpmāk iecerēts attīstīt mākoņrisinājuma versiju maksājumu iestādēm un turpināt komunikāciju ar bankām Latvijā un Eiropā. "Ir reālas iespējas šā gada laikā pieslēgt "Graphdo" sistēmu kādā lielā, starptautiskā bankā," tā viņš.

Tāpat D. Ozernovs ieplānojis pilnveidot "Graphdo" ar "zini savu klientu" funkcijām, piemēram, piedāvājot īpašnieku struktūras vizualizēšanu un klientu informācijas attēlošanu programmā. Plānots arī iestrādāt moduli saskaņā ar Finanšu kapitāla un tirgus komisijas noteikumiem par klientu padziļināto izpēti, lai identificētu galvenokārt savstarpēji saistīto klientu grupu un atsevišķu riska rādītāju aprēķinus. Vēl paredzēts turpināt darbu pie programmas optimizācijas, lai paātrinātu darbību ar lieliem datu apjomiem, un pilnveidot jau esošas funkcijas.

Db.lv jau rakstīja, ka "Graphdo" ataino finanšu iestāžu klientu maksājumus vizuālā veidā, tādējādi izgaismojot aizdomīgos maksājumu maršrutus. D. Ozernovs to salīdzina ar rentgenu, kurā redzams, ka ir lauzts kauls, un ārstējošais ārsts izlemj par tālāko terapiju, nevis rentgenologs. Arī "Graphdo" parāda attēlu un katra finanšu iestāde, vadoties pēc iekšējās politikas un procedūrām, izlemj, kā tālāk rīkoties – vai pieprasīt no klienta papildu informāciju, kādu tieši u. tml.

"Graphdo" primārais mērķis ir atvieglot darba procesu naudas atmazgāšanas risku analītiķiem, pētot klientu naudas plūsmu – kurš, kam un cik maksā. Programma atrodas bankas serverī un no pagājušā gada ir izmantojama arī kā mākoņpakalpojums. Lietotājs to atver, ievada izvēlētos parametrus – klients, periods vai tamlīdzīgi, un programma savienojas ar bankas datubāzi, atlasa maksājumus, apstrādā informāciju, parādot to interaktīvā grafikā, kuru var dažādos veidos bīdīt, pietuvināt un attālināt.

"Process, kas iepriekš aizņēma trīs stundas, tagad aizņem divas minūtes. Tas ļauj analītiķiem strādāt ātrāk, kā rezultātā banka var ietaupīt laiku un naudu," stāsta D. Ozernovs. Viņš norāda, ka ir dažas specializētās programmas, kas piedāvā ko līdzīgu, bet tām ir daži trūkumi – nav ērts interfeiss, redzami tikai klienta tiešie maksājumi, nav pieejama maksājumu analīze, ir šaura rezultātu eksportēšanas iespēja u.c.

Dažviet analītiķi līdzīgas darbības veic manuāli – pēta klienta konta izrakstu, apkopo informāciju "Excel", ar bultiņām zīmē naudas plūsmas. Iestādē, kur šis process nav automatizēts, speciālistam nepieciešams iegūt klienta konta izrakstu, apkopot, vizualizēt naudas plūsmu. Ietaupītais laiks atkarīgs no tā, cik ilgu laika posmu analizē, cik dziļa ir izpēte. Sarežģītākās situācijās var gadīties, ka paiet pat vairākas dienas, bet vidēji tās varētu būt dažas stundas.

Papildu maksājumu vizualizācijai "Graphdo" sniedz dažādus riska rādītājus, kas palīdz analītiķim labāk saprast klientu, t.i., maksājumu shēmas sarežģītības novērtējumu, maksājumu mērķu nesakritību un citus. Programma paredzēta esošo klientu izvērtēšanai, ja tie atbilst likumā noteiktajiem kritērijiem, kad jāveic padziļināta pārbaude, piemēram, tam ir liels apgrozījums. Tad nepieciešams izveidot detalizētu klienta aprakstu, un viena no tā sastāvdaļām ir šāda shēma. Šādas papildu metodes var palīdzēt samazināt naudas atmazgāšanas riskus.

"Ja analīze rāda, ka kaut kas nav kārtībā, visticamāk, tā arī ir, bet, ja rezultāti liecina, ka viss ir kārtībā, tas nenozīmē, ka viss ir labi, bet pagaidām nav redzams nekas aizdomīgs," piebilst D. Ozernovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Mākslīgā intelekta ieviešana – evolucionār(ai)s ceļš no stratēģijas līdz mākoņpakalpojumiem

Sadarbības materiāls,11.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz to, ka mākslīgais intelekts (MI) ikdienā tiek bieži apspriests, reālos risinājumos tas pārtop vēl salīdzinoši reti. Īpaši mazie un vidējie uzņēmumi biežāk ieņem vērotāja pozīciju, jo mēdz būt grūti saskatīt reālu pievienoto vērtību MI izmantošanai savā biznesā.

Ja uzņēmums tomēr izvēlas MI izmantot, tad lielākoties tas ir ģeneratīvais mākslīgais intelekts (generative AI - angļu valodā). Ģeneratīvais MI spēj radīt tekstu, attēlus, video un citus materiālus, izmantojot jau uz esošiem datiem uztrenētus, gatavus modeļus un lietotāja pieprasījumu. Neskatoties uz šo funkciju potenciāli lielo pievienoto vērtību, šobrīd vien retais spēj ģeneratīvo MI izmantot pamata biznesa procesos. Lietošanas gadījumi aprobežojas ar eksperimentēšanu ar attēlu un teksta ģenerēšanu. Tomēr jau šobrīd pētījumos un aprakstītajos lietošanas gadījumos pierādīts – MI var izmantot jebkuru uzņēmuma procesu automatizācijai vai uzlabošanai (papildināšanai).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģiju un izklaides uzņēmums Tet un viens no vadošajiem telekomunikāciju uzņēmumiem Ziemeļvalstīs un Baltijā Telia Company šodien 4.janvārī, parakstījuši SIA Telia Latvija kapitāla daļu iegādes līgumu.

Darījuma noslēgšanai, kas paredz Tet kļūt par vienīgo Telia Latvija īpašnieku, vēl nepieciešams tirgus uzrauga – Konkurences padomes – atzinums. Telia Latvija iegādes darījums sasniedz 10,75 miljonus eiro, ieskaitot Telia Company aizdevuma pārfinansējumu.

Telia Latvija pievienošana Tet grupas uzņēmumiem veicinās uzņēmumu konkurētspēju globālās konkurences apstākļos.

“Tet un Telia Latvija augsti kvalificēto ekspertu zināšanu savienošana ļaus attīstīt esošos pakalpojumus un straujāk radīt jaunus, mūsdienu uzņēmējdarbības vajadzībām atbilstošus risinājumus, tādējādi kopīgi stiprinot arī reģionālo līderību, kas paplašinās arī pakalpojumu eksporta potenciālu. Stabili un uzticami datu pārraides risinājumi, Latvijā un eksporta tirgos arvien pieprasītākie mākoņrisinājumi un datu centru pakalpojumi, strauji augošais pieprasījums pēc moderniem IT drošības risinājumiem, arvien aktuālākie video straumēšanas risinājumi – abu uzņēmumu kopīgās zināšanas un pieredze ļaus vēl straujāk un efektīvāk Latvijā attīstīt nākamās paaudzes rīkus uzņēmējdarbības vajadzībām šodien un rīt,” Tet valdes priekšsēdētājs Uldis Tatarčuks.

Komentāri

Pievienot komentāru