Energoresursu krīze, inflācijas radītais procentu likmju kāpums un tam sekojošās globālās ekonomiskās problēmas ir izraisījušas trešo lielāko NASDAQ lejupslīdi pēdējo divu desmitgažu laikā. Tam sekojusi masveida darbinieku atlaišana dažāda mēroga tehnoloģiju uzņēmumos.
Skaļākie gadījumi kā Twitter, Meta un LinkedIn ir plaši apspriesti publiskajā telpā, taču šādas problēmas skārušas arī virkni citu uzņēmumu. Tas nav pārsteigums – uzņēmumi samazina algu fondu, lai pazeminātu kopējos tēriņus. Šis ir lielisks brīdis Latvijas uzņēmumiem iesaistīties starptautisko tirgu apguvē un pārtvert izcilus darbiniekus, kādu trūkst tuvākajā apkārtnē.
Pēdējā laikā dažādu krīžu pasaulē nav trūcis. Krīzes tik bieži ir dēvētas par iespējām, ka tas jau kļuvis klišejiski. Taču tā joprojām ir taisnība. Saspringtā ekonomiskā situācija pasaulē, kas daudziem pieredzējušiem zīmoliem liek atlaist virkni lielisku darbinieku, paplašina apvāršņus jaunuzņēmumiem, kam pēkšņi ir pavērusies iespēja piesaistīt izcilus darbiniekus un veicināt izaugsmi, kamēr konkurenti “ar stāžu” spiež bremzes. Kā liecina Google un Civitta pētījums, Latvijā 2021. gadā bija 626 jaunuzņēmumi, Baltijas reģionā kopā – 3021. Nodarbinātība jaunuzņēmumos pēdējos gados ir augusi sevišķi strauji, Latvijā sasniedzot 12% gadā, kamēr citās vadošajās nozarēs kā ražošana, tirdzniecība un transports tā nav pārsniegusi 1% vai pat bijusi ar mīnus zīmi. Vienlaikus vairāk nekā trešā daļa Latvijas jaunuzņēmumu norāda uz izcilu pārdošanas speciālistu un tehnisko darbinieku – datu analītiķu, mākslīgā intelekta speciālistu, programmētāju – trūkumu kā vienu no lielākajiem izaicinājumiem līdzās riska kapitāla piesaistes problēmām. Globālais atlaišanas vilnis var izrādīties lieliska iespēja izaugsmei.
Talantu “nozvejas” laiks
Atlaišana izmaksu samazināšanas nolūkos var izraisīt lejupejošas spirāles efektu. Tā kā lielākoties atlaišana kā pirmos skar komunikācijas, pārdošanas un klientu apkalpošanas darbiniekus, tas tiešā veidā ietekmē klientu pieredzi un līdz ar to – uzņēmuma izaugsmes iespējas. Klientu piesaiste kļūst mazāk mērķtiecīga, komandas morāle sašķobās, jo jāuzņemas papildu darbs, un pat daudzsološi darbinieki vairs nevar justies droši par savu nākotni. Tikmēr jaunuzņēmumiem tas paver plašas iespējas lēti un efektīvi apgūt lielu tirgus daļu. Kamēr konkurenti samazina darbinieku skaitu un palēnina darbību, jaunuzņēmumi, kas neatsakās no saviem darbiniekiem, ir gatavi pilnā ātrumā virzīties uz priekšu, turklāt piesaistīt lieliskus speciālistus, no kuriem atteikušies citi. Attālinātas darbinieku nolīgšanas iespējas mūsdienās paplašina apvāršņus un nojauc jebkādus šķēršļus atrast savus labākos kadrus otrā pasaules malā.
36% Latvijas jaunuzņēmumu norāda, ka līdz šim viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc neizdodas piesaistīt atbilstošus darbiniekus, ir bijušas pārāk augstas atalgojuma un sociālo garantiju prasības. Turklāt visās trīs Baltijas valstīs aptaujātie darbinieki atzinuši, ka mazs, nesen dibināts jaunuzņēmums būtu viņu pēdējā izvēle, kur strādāt, ja alga un citi nosacījumi būtu tādi paši kā lielākos un labi zināmos uzņēmumos. Situācijā, kad daudzi speciālisti visā pasaulē ir palikuši bez ienākumiem, viņu piesaiste jaunuzņēmumiem var izrādīties krietni vienkāršāka. Tomēr šādi apstākļi nebūs mūžīgi, un tiem jaunuzņēmumiem, kas tagad samazina darbinieku skaitu, vēlāk varētu būt sarežģīti un dārgi piesaistīt talantus. Turklāt jārēķinās, ka bijušie komandas locekļi var izveidot paši savus uzņēmumus un kļūt par tiešajiem konkurentiem.
Efektivitātes palielināšana
Izmaksas var samazināt, samazinot darbinieku skaitu, taču to pašu var panākt, palielinot efektivitāti un audzējot mērķtiecību. Ja mazāk darbinieku nozīmē mazāk algu budžetu un attiecīgi zemākas izmaksas, tad efektivitātes vairošana palielina klientu skaitu un attiecīgi ienākumus – un tas nenoliedzami ir vēlamāks rezultāts gan kā tūlītējs risinājums, gan kā ilgtermiņa ieguvums.
Kā to panākt? Pirmkārt, ar klientu segmentēšanu, sagrupējot klientus pēc līdzīgiem paradumiem, iezīmēm, interesēm utt., kas ļauj īstenot daudz efektīvāku atlasi un mērķtiecīgāk uzrunāt noteiktu auditoriju. Otrkārt, ar personalizētu mārketingu, piedāvājot klientiem tādas atlaides, kas atbilst tieši viņu vajadzībām un vēlmēm. Treškārt, tā ir savas interneta vietnes un tiešsaistes identitātes optimizēšana, lai potenciālie klienti jau no viena acu uzmetiena nekļūdīgi saprastu, ar ko nodarbojas jūsu jaunuzņēmums, savukārt esošie klienti redzētu, ka aktīvi iesaistāties nozares attīstībā. Visbeidzot, klientu paradumu izpēte krīzes apstākļos – krīzes laikā klientus būs nepieciešams vairāk pārliecināt, lai viņi iegādātos jūsu produktu. Ieguvēji būs tie uzņēmumi, kas zinās īsto pieeju, taču tam nepieciešami dati un to analīze.
Ieiešana starptautiskajos tirgos
Netrūkst jaunuzņēmumu, kuri starptautisku paplašināšanos uzskata par iespējamu tikai rāmas ekonomiskās vides apstākļos. Domājot par jostas savilkšanu un resursu ietaupīšanu, globāla paplašināšanās ir viena no pēdējām lietām, kas ienāk prātā. Tomēr tas var izrādīties neproduktīvi.
Atteikšanās no plāniem apgūt jaunus tirgus var izrādīties sprungulis pašu riteņos brīdī, kad starptautiskā ekonomika atkal uzņems apgriezienus un uzplaukumu piedzīvos tie, kas spēs tikt tai līdzi. Ja, neraugoties uz krīzi, jūs varat paplašināt savu darbību pasaules tirgū, tas sniegs nesalīdzināmas priekšrocības, kad ekonomiskie apstākļi sāks uzlaboties, bet konkurenti vēl tikai pamazām “ieskriesies”. Apsveriet priekšrocības, ko sniedz iespēja nolīgt talantīgākos cilvēkus dažādās pasaules vietās ar zemāku dzīves dārdzību: jūs varat palielināt sava darbaspēka efektivitāti, vienlaikus ievērojami samazinot izmaksas.
Laikā, kad attālinātais darbs ir neatņemama efektīvas darba kultūras sastāvdaļa, globālā darbaspēka priekšrocības ir pieejamas jebkuram jaunuzņēmumam. Pat juridiskās un administratīvās kapacitātes trūkums jaunuzņēmumā – tam domāti attālinātas darbinieku nolīgšanas pakalpojumu sniedzēji, kas palīdz jaunuzņēmumiem efektīvi augt, pārvaldot darbā pieņemšanu un darbaspēka administrēšanu jaunos reģionos.
Jaunuzņēmumiem ir grūti laiki, taču izaugsme un paplašināšanās joprojām ir iespējama. Jaunās iespējas, ko paver darbinieku nolīgšana aiz valsts robežām, ļauj labi pārvaldītiem jaunuzņēmumiem turpināt attīstīties vienmērīgā tempā.