Eiropas Savienības (ES) valstu vides ministri trešdienas rītā vienojās, ka ES līdz 2035.gadam tiks izbeigta jaunu automobiļu ar iekšdedzes dzinējiem tirdzniecība, lai samazinātu līdz nullei oglekļa dioksīda izmešu apjomu.
Šāds priekšlikums tika izteikts 2021.gada jūlijā. Tas nozīmē, ka no 2035.gada ES tiks faktiski apturēta benzīna un dīzeļa automašīnu pārdošana un notiks pilnīga pāreja uz elektromobiļiem.
Šī lēmuma mērķis ir palīdzēt sasniegt Eiropas klimata mērķus, īpaši oglekļa neitralitāti līdz 2050.gadam.
Pēc vairāku dalībvalstu, tostarp Vācijas un Itālijas, lūguma ES vides ministri arī vienojās par iespēju nākotnē ļaut izmantot alternatīvas tehnoloģijas, tādas kā sintētiskas degvielas vai hibrīdautomobiļi, ja ar tām var panākt siltumnīcefekta gāzu emisiju pilnīgu izbeigšanu.
Vides ministri, tiekoties Luksemburgā, arī pagarināja par pieciem gadiem izņēmumu no saistībām oglekļa dioksīda emisiju jomā, kas piešķirts tā sauktajiem "nišas" ražotājiem vai tiem, kas saražo mazāk nekā 10 000 automobiļu gadā, līdz 2035.gada beigām. Šis izņēmums, kas reizēm tiek dēvēts par "Ferrari labojumu", dos labumu galvenokārt luksusa auto ražotājiem.
Vides ministru vienošanās vēl jāapspriež ar Eiropas Parlamenta deputātiem, lai panāktu galīgo kompromisu.
"Šis ir liels izaicinājums mūsu autobūves nozarei," atzina Francijas ekoloģiskās pārejas ministre Anjesa Panjē-Rinašēra, kas vadīja ES vides ministru sanāksmi. Viņa gan sacīja, ka tā ir "nepieciešamība", ņemot vērā konkurenci ar Ķīnu un ASV, kas ir stipri pievērsušās elektromobiļu ražošanai.