Lai gan 10 gadus pēc elektroenerģijas tirgus atvēršanas Latvenergo joprojām saglabā savas līderpozīcijas, uzņēmumā atzīst, ka konkurence starp elektroenerģijas tirgotājiem ir asa.
Tā intervijā DB atzīst Latvenergo elektroenerģijas pārdošanas direktors Uldis Mucinieks.
Kā mainījies elektroenerģijas tirgus pēc tā atvēršanas?
Izmaiņas tirgū ir bijušas ļoti pakāpeniskas, tāpat kā tā atvēršanas process, kas tika uzsākts pirms desmit gadiem. Lielie elektroenerģijas patērētāji šo gadu laikā noteikti jau ir aizmirsuši, kā ir tad, ja tirgus ir slēgts vai regulēts. Mājsaimniecībām šī prakse Latvijā nav tik sena - elektroenerģijas tirgus tika atvērts 2015. gadā. Tomēr arī tas ir pietiekami, lai mēs vairs nedomātu kategorijās pirms un pēc. Tirgū ir ienākuši vairāki jauni spēlētāji, tostarp relatīvi nesen, kas pierāda, ka tirgus ir pietiekami atraktīvs.
Līdz ar tirgus atvēršanu Latvenergo sāka konkurēt ar citiem elektroenerģijas piegādātājiem. Kurus tirgotājus šobrīd uzskatāt par spēcīgākajiem Latvenergo konkurentiem?
Konkurence starp segmentiem ir diezgan atšķirīga. Darbojoties ar mājsaimniecību sektoru, ir nepieciešama lielāka spēja strādāt ar masu segmentu. Visticamāk, lielākās priekšrocības ir tiem uzņēmumiem, kas apkalpo jau esošu klientu bāzi kādā citā masu produktu biznesā, kas ir Lattelecom gadījums. Biznesa klientu segmentā, sevišķi lielo un vidējo patērētāju grupā, jau darbojas citi spēles noteikumi. Tur paveras arī dažādas iespējas vairākiem maziem spēlētājiem. Es nevēlētos atsevišķi izcelt kādu īpaši bīstamu konkurentu, jo katram ir sava niša. Tāpat jāpiebilst, ka Latvijā notikusi ne tikai elektroenerģijas tirgus atvēršana, bet arī zināma veida saplūšana starp Baltijas valstīm. Mēs redzam, ka visu trīs Baltijas valstu lielās energokompānijas ir vairāk vai mazāk pārstāvētas visos trijos tirgos, savstarpēji veicinot tirgus attīstību un konkurenci, kas kopumā ir ļoti pozitīvi un nepieciešami tirgus attīstībai.
Vai paredzat, ka nākotnē konkurence elektrības tirgū varētu saasināties un Latvenergo varētu zaudēt līdera pozīciju?
Atvērtais tirgus ir interesants ar to, ka jebkuram spēlētājam ir iespēja gan zaudēt, gan iegūt tirgus daļu, tomēr cīņa ne vienmēr ir par formālo tirgus daļas procentu. Lielo patērētāju segmentā tirgus daļas ir daudz svārstīgākas, jo viens iegūts vai zaudēts klients spēj mainīt pozīcijas tirgū. Mūsu pašreizējie mērķi vairāk saistīti ar stabilām pozīcijām mazajā un vidējā biznesa segmentā un mājsaimniecībās, kur šīs tirgus daļas nav tik svārstīgas, lai gan konkurence ir ļoti asa. To vislabāk var atainot divu vadošo tirgotāju piedāvājums, piemēram, mājsaimniecībai, kas tērē 400 kilovatstundas mēnesī. Rēķinu atšķirības veido apmēram 8–10 centus mēnesī, kas liecina, ka tirgotāji ar cenām konkurē diezgan aktīvi. Mūsu stratēģija ir vairāk vērsta uz to, lai dotu maksimālu pievienoto vērtību caur dažādām klientu apkalpošanas funkcionalitātēm. Mēs esam sapratuši un arī klienti ir novērtējuši, ka reizēm pāris centi nav izšķiroši, ja paskatās lietas un iespējas, ko iespējams gūt klientu apkalpošanā. Mūsu fokuss ir vairāk attīstīt kvalitatīvu, mūsdienīgu un plašām iespējām bagātu klientu apkalpošanu, kā arī konstanti paplašināt savu piedāvājumu klāstu ar jauniem un noderīgiem produktiem un pakalpojumiem.
Visu interviju Konkurenti nesnauž lasiet otrdienas, 21. novembra, laikrakstā Dienas Bizness!