Tuvākajā nākotnē televīzijas un drukātās preses reklāmas apjomi samazināsies un pieaugs pieprasījums pēc digitālā formāta. Interneta tehnoloģijas visā pasaulē sasniedz attīstības trešo posmu, norāda mediju aģentūras Carat valdes locekle Baiba Liepiņa.
Modernās tehnoloģijas ir attīstījušās līdz t.s. WEB 3.0 ietekmei, ko eksperti visā pasaulē raksturo kā jaunu posmu interneta izmantošanai un arī savstarpējai komunikācijai. Šobrīd interneta lietotājs veido saturu, publicējas un ir nemitīgā, savstarpējā sasaistē. Neeksistē informācijas izvietošanas ierobežojumi – iespaidīgā ātrumā var tikt publiskoti viedokļi, video un foto materiāli, tiem ar ķēdes reakciju aptverot ārkārīgi lielu auditorijas daļu.
"Šī tendence būtiski ietekmējusi sabiedrības uzvedību, zināšanas un prasības pret zīmoliem, ko tie izvēlas. Biznesa videi ir jāapzinās, ka attiecības ar klientiem ir mainījušās. Sīvajā konkurencē izdzīvos tie, kuri savā darbībā, iekšējā un ārējā komunikācijā būs maksimāli caurspīdīgi un godīgi. Šodien ir neiedomājami runāt par manipulāciju ar auditoriju," uzskata B. Liepiņa.
Pateicoties digitālo tehnoloģiju attīstībai, patērētājs aizvien biežāk izmanto medijus neatkarīgi no savas atrašanās vietas un laika. Jau par pagātni var dēvēt interneta agrākās iespējas - lasīt (read - only, WEB 1.0) un lasīt – rakstīt (read – write, WEB 2.0). Sabiedrība ir pieradusi apmainīties ar viedokļiem un dalīties ar savu pieredzi, turklāt šī pieredze nāk no dažādiem avotiem. Piemēram, par uzņēmuma darbības kultūru var runāt arī bijušie darbinieki, anonīmi izplatot informāciju un, ja tā nav bijusi darba devējam glaimojoša, arī citiem būs savi secinājumi par šo zīmolu. No neitrāla līdz pat dziļi negatīvam.
"Nemitīgā sasaiste, ko sniedz modernās tehnoloģijas, kas drīzumā arī Latvijā daudz plašāk aizstās tradicionālos medijus un cilvēki tos izmantos neatkarīgi no savas atrašanās vietas, zīmolu videi liek domāt un būt kristāltīrai. Vienpusēja komunikācija, ko, iespējams, vēl atsevišķi zīmolu īpašnieki cenšas īstenot, nekādā veidā nav savienojama ar inovatīvajiem risinājumiem, ar kuriem šobrīd operē auditorija. Viss ir būvēts uz iesaisti, ātru viedokļu apmaiņu un 24 stundu on-line režīmu; uzņēmumi pasaka teikuma pirmo pusi, savukārt auditorija ar savu izvēli nopirkt vai nenopirkt konkrētā zīmola preci - to noslēdz. Pirms tam gan pagūstot pirkumu iepazīt un savā ziņā pat sataustīt, iepazīstoties ar citiem viedokļiem. Protams, var argumentēt, ka neviens nav perfekts un būt kristāltīram ir nesamērīgi augsts uzstādījums. Jāatceras, ka cilvēka dabā ir piedot vai nemanīt kļūdas, ja ilgtermiņā šis zīmols ir bijis atvērts, draudzīgs un patiess. Tātad šī pozitīvā pieredze un saskarsme palīdz pārvarēt arī melnos posmus, kas nenoliedzami ir uzņēmuma normāla dzīvescikla sastāvdaļa! Ja uzņēmuma pieredzes bagāža nebūs pilna ar aizdomām, kāda starpgadījuma aizmiršanas laiks būs daudz īsāks un neatstās būtiskas sekas ilgtermiņā. Ja šī komunikācija iepriekš ir bijusi vienos vārtos, tad, visticamāk, atpakaļceļš būs daudz sarežģītāks un šādas reizēs līdz ar vienu starpgadījumu publiskajā telpā nereti parādās vēl kāds diskusiju rosinošs skandāls. Te gan atkal jāizšķir: viena lieta ir konkurentu rosināta negodīgā cīņa pet kuru vēl iespējams cīnīties, bet pavisam cita – gala patērētāja publiskotā pieredze, kas viedokli par kompāniju var spēcīgi sašķobīt citu klientu vidū,” tā B. Liepiņa.
Reklāmas speciālistu izaicinājums
Līdz ar cilvēku iesaistes pieaugumu un nemitīgo viedokļu apmaiņu, reklāmas speciālistiem ir arī jauns izaicinājums kā sasniegt auditoriju. Cilvēki paralēli tradicionālajiem mediem lieto jaunas tehnoloģijas un dažus no tiem pat aizstāj ar tehnoloģijām. Daudz svarīgākas kļūst specializēto auditoriju, konkrētu interešu mērķa grupu atrašana un sasniegšana.
"Svarīgākais ir tas, ka jau šobrīd līdzās tradicionālajiem medijiem parādās alternatīvas, sniedzot iespējas klasiskos kanālus aizvietot citiem veidiem un formām. Tie ir jauni, nepieredzēti inovatīvie risinājumi, galvenokārt, digitālajā vidē. Savstarpējā saziņa var notikt ļoti ātri un – lielos apjomos. Turklāt komunikācijas forma ir orientēta uz spēju izklaidēt, iesaistīt, sniegt jautrību un prieku, kas arī paver jaunas iespējas reklāmu formām. Tie ir ikviena reklāmas speciālista lielākie izaicinājumi," skaidro Carat valdes locekle.
Vērtējot auditorijas savstarpējo komunikāciju, B. Liepiņa norāda, ka tehnoloģijas motivē cilvēkus būt saskarsmē un tiešsaistē vienam ar otru, lai nekavējoties apmainītos ar viedokļiem, izklaidi, interesēm.
Turpinot analizēt moderno tehnoloģiju ietekmi uz reklāmām, B. Liepiņa norāda, ka jebkuras komunikācijas panākumi būs dziļa un pamatīga patērētāja vajadzību izpratne, gan spēja saredzēt tendences un dabiski radīt patērētājos jaunas vajadzības. "Tas nozīmē, ka izmaiņas notiek un notiks visos līmeņos – uzņēmumu mārketinga nodaļās, reklāmas un mediju aģentūrās un pašos medijos. Šajos tirgus apstākļos izdzīvos tie tirgus dalībnieki, kas spēs gudri un elastīgi uzrunāt patērētājus, piesaistīt viņu uzmanību ar atraktīvu komunikāciju, to starp izklaidi. Jāatzīst, ka uz laiku izzudīs standarta risinājumi. Apjomu kritums gaidāms tradicionālo mediju (TV, preses maketu) vidū, bet lielāks pieprasījums būs video risinājumiem, kas izmantojami digitālajā formātā un vidē," prognozē B. Liepiņa.