DB Viedoklis

DB viedoklis: Mazumtirdzniecības ķēdēm Svētā Pētera sindroms

Raivis Bahšteins, žurnālists,17.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ražotājiem ir maz līdzekļu, kā tikt cauri mūrim, kas sakrauts no lielveikalu augstprātības diktētajiem nosacījumiem

Saeimas deputāti pagājušajā nedēļā otrajā lasījumā atbalstīja ieceri ierobežot mazumtirgotāju varu pret ražotājiem un piegādātājiem. Konceptuālām izmaiņām topošajā negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumā vairs nevajadzētu parādīties. Apelējot pie deputātu saprāta, pārtikas industrijas nozīmīgākie spēlētāji – ražotāji – beidzot sagaida iespēju spert pa bumbu, kas līdz šim, veikalu tīklu vadīta, biežāk lidojusi tikai vienos vārtos. Likumprojekts mazumtirgotāju ķēdes kairina taukākajās vietās. Tādās, kuras ilgu laiku gozējušās saulītē, bet nu tās apžmiegs likumā paredzētie aizliegumi 12 darbībām pārtikas un piecām darbībām nepārtikas mazumtirdzniecībā. Esam noguruši no varas nespējas nonākt līdz rezultātam, par lēni topošo likumu saka DB aptaujātie ražotāji.

Savukārt ražotājus un tirgotājus vienojošā platforma pilna ar ierastiem atstrādātiem knifiem, pie kuriem lielveikalu pērtie ražotāji gan ir pieraduši, bet nav ar tiem samierinājušies. Kāda jauna uzņēmuma vadītājs DB stāsta, jo ir vīlies mazumtirdzniecības vidē, ka sarunas ar veikaliem smagi caurvij augstprātība. Ja nedanco pēc veikalu stabules, mazākais, ar ko jārēķinās, ir ļaunprātīgs pliķis no veikala darbiniekiem, kas produktu vieglu roku var nobāzt pakaļējā kaktā. Turpmāk apmaksāt preču atrašanos veikalos vai plauktos būs aizliegts. Līdz tam ražotājiem radies iespaids, ka pie iepirkumiem strādā cilvēki, kuri nesteidzas. Piesardzība pret jauniem produktiem ir saprotama, bet kopumā ražotājam ir maz līdzekļu, kā tikt cauri mūrim, kas sakrauts no augstprātības diktētiem nosacījumiem. Kā DB stāsta kāds pārtikas ražotājs, viņu, vēršoties pie lielveikalu ķēdes iepirkumu daļas vadītāja, pārsteidzis skats, kāds pavēries šā cilvēka kabinetā. Galds no vienas vietas nokrāmēts ar pudelēm, kastītēm un iepakojumiem. Ar dāvanām – varētu domāt, bet lielveikali šo krāšņumu dēvējot par «paraugiem salīdzināšanai». Kāds tur kukulis, kāda korupcija – jādegustē taču, svītru kodi jāsalīdzina. Bet nepakļaušanās nerakstītajiem nosacījumiem draud ar izlidošanu no plaukta vai pat biznesa – sekmēsies tavai produkcijai noiets vai apsīks. Līdzīga ir absurdā situācija ar zāļu kompāniju apmaksātajiem ceļojumiem ģimenes ārstiem, kuri, šādi lutināti, nosolās izrakstīt «pareizos» medikamentus. Šāda pieeja degradē kā ģimenes ārstu prestižu, tā tirgotājus un ražotājus, turklāt sabiedrības acīs sasmērējot visus.

Uzpūsts uzcenojums biedē ražotājus, tracina pircējus, bet baro tirgotājus. Rakstiet tikai labu – saka ražotāji pēc tam, kad DB izkratījuši sirdi. Viņi nav gatavi atklāti runāt par pārestībām, kamēr tās likumiski netiek iegrožotas. Līdz 12. martam noteikts termiņš priekšlikumu iesniegšanai par topošo likumu, bet tā būtību priekšlikumiem vairs nevajadzētu skart. Pozitīvās prognozes liecina, ka likumam vajadzētu stāties spēkā līdz 1. jūnijam.

Komentāri

Pievienot komentāru