Jau vairākus gadus Latvijā intensīvi tiek spriests par nepieciešamību veikt strukturālās reformas, kas ļautu gan strādāt un dzīvot efektīvāk, gan arī samazināt iztērēto līdzekļu apjomu. Visai savdabīgi reformu būtību acīmredzot ir izpratusi Rīgas dome, un šīs pašvaldības īpašumā esošā SIA Rīgas satiksme.
Proti, tiek plānots veidot Rīgas satiksmes meitasuzņēmumu Rīgas acs, kura mērķis būs ieviest sabiedriskā transporta integrēto informācijas sistēmu. Ne mazāk interesanta ir jau pavīdējusī ziņa, ka jaundibināto uzņēmumu varētu vadīs tas pats cilvēks, kurš jau ir augsta ranga amatpersona Rīgas satiksmē. Sanāk, ka viņam nāksies ar pilnu atdevi rauties divos uzņēmumos, un varētu sākt domāt, ka šā cilvēka liktenis ir teju vai neapskaužams. Taču uz šo situāciju var un arī vajag paraudzīties no citas puses.
Kā zināms, valsts un pašvaldību uzņēmumiem ir jāievēro visnotaļ stingras prasības gan attiecībā uz iepirkumu organizēšanu, gan arī, piemēram, dažādu maksājumu - prēmiju, kompensāciju - veikšanu kompānijā strādājošajiem darbiniekiem. Savukārt attiecībā uz meitaskompānijām Latvijas likumdošana ir ievērojami pielaidīgāka, interesantā kārtā uzskatot, ka to īpašnieki ir noteikti uzņēmumi, nevis valsts vai pašvaldība.
Jāatgādina, piemēram, tas, ka burtiski nupat Valsts darba inspekcija ir konstatējusi nepamatoti izmaksātas kompensācijas par neizmantotu ikgadējo atvaļinājumu Rīgas satiksmes no darba atceltajiem valdes locekļiem kopumā 51 667 Ls apmērā. Šāds pavērsiens vien, iespējams, var vedināt uz domām par necaurspīdīgākas sistēmas izveidi faktiski viena uzņēmuma ietvaros. Raugoties nākotnē, situācija izskatās vēl interesantāka. Saskaņā ar publiski izskanējušo informāciju minētās integrētās informācijas sistēmas ieviešanai ir plānots tērēt 4,5 miljonus latu. Un šeit jau rodas bažas par to, cik caurspīdīgi tiks izlietoti gan šie, gan nākotnē, iespējams, arī citi miljoni, kuru plūsmai vairs nebūs tik vienkārši izsekot. Taču paradoksālākais šajā gadījumā ir Rīgas satiksmes īpašnieku - Rīgas pašvaldības attieksme pret notiekošo. Tā vietā, lai apturētu šo absurda triumfu, var valdes locekļiem Rīgas acī esot paredzēts iecelt pašus galvaspilsētas domniekus - atsevišķus valdošās koalīcijas pārstāvjus. Ir vismaz dīvaini, ka šādā veidā tiek atbalstīta vesela uzņēmuma veidošana to mērķu realizācijai, ko principā nebūtu nekādu problēmu veik pašai Rīgas satiksmei.
Šā visa kontekstā zīmīgs ir fakts, ka sabiedriskā transporta pakalpojumi Latvijā nebūt nav tie, kurus varētu uzskatīt par ļoti pašpietiekamiem, kam nekad nebūtu vajadzīgas dotācijas un kuru kontekstā laiku pa laikam netiktu lemts par braukšanas tarifu celšanu. Šādā kontekstā ir grūti izprotama iecere vairāku miljonu latu apguvi padarīt pēc iespējas necaurspīdīgāku. Ļoti cerams, ka Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komitejas, kam rīt jālemj par šāda meitasuzņēmuma izveides akceptēšanu, attieksme pret to būs noraidoša.