Lai gan darbaspēka deficīts vēl aizvien ir liela problēma, vienā no lielākajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem - SIA Maxima Latvija - situācija uzlabojusies. "Skatoties uz darbaspēka deficītu pēdējo trīs gadu griezumā, var teikt, ka tik labi nav gājis nekad iepriekš," norāda SIA Maxima Latvija personāla direktore Mārīte Seile. Tik lielam uzņēmumam kā Maxima mazs darbinieku deficīts ir aptuveni 290 darbinieku. "Galu galā kopumā mums ir gandrīz 7 tūkstoši darbinieku un 121 veikals," uzsver M. Seile.
Vieglāk vadīt
Viņa atzīst, ka ne tikai skaitļi, bet arī vadības sajūtas un veikalu vadītāju atsauksmes liecina par to, ka šobrīd iet labāk. Viens no galvenajiem rādītājiem - veikalu vadītāji ir gatavi mācīties gan paši, gan gatavi uz mācībām sūtīt veikalu darbiniekus. "Mācību dēļ darbiniekiem nākas upurēt savu tiešo darbalaiku. Un, ja situācija veikalos ir saspringta, veikalu vadītāji mums atbild - "Kādas mācības? Mums ir jādomā, lai darbinieki sēž kasēs un var apkalpot pircējus,"" piebilst SIA Maxima Latvija preses sekretārs Ivars Andiņš. Kā norāda M. Seile, situācijas uzlabošanās ļauj uzņēmuma vadībai beigt skriet darbinieku pavadā, atgriezties pie vadītāja sajūtas. Arī I. Andiņš norāda, ka, ja darbaspēka deficīts kļūst ļoti jūtams, tad esošie darbinieki mēdzot uzstādīt prasības, sakot, ka tuvumā ir vēl pieci veikali, kuros meklē pārdevējus.
Pēc Maxima Latvija pieredzes uzlabojumi darbaspēka ziņā mazumtirdzniecībā vienmēr sākas rudenī, kad cilvēki sāk atgriezties no laukiem. "Mēs ar bažām gaidījām arī Ziemassvētku laiku un Jauno gadu, jo tad bieži vien vērojams darbinieku skaita kritums. Bet šogad tas nebija jūtams," stāsta M. Seile.
Palīdz arī Centis
Pēc M. Seiles domām situācija ir uzlabojusies gan ārējo, gan iekšējo faktoru dēļ. "Cilvēki aizvien vairāk sāk novērtēt to, ka tiek samaksāti visi nodokļi, ka alga ir legāla, ka viņi var saņemt lielākus valsts pabalstus," saka M. Seile. Palīdzējusi arī būvniecības tempu samazināšanās, kā rezultātā decembrī neesot bijusi neviena brīva darba vieta vīriešiem.
Iekšējie faktori, kas palīdzējuši, ir stabilitāte, straujā izaugsme un elastīgais darba laiks. "Varbūt viss pie mums nav pozitīvs un darbs nav īpaši viegls, tajā pašā laikā šis vieglums vai grūtums ir prognozējams - ejot strādāt Maximā, cilvēks skaidri zina, kādi būs darba nosacījumi. Ar šādu noskaņojumu atgriežas arī bijušie darbinieki," saka M. Seile, piebilstot, ka šoruden atgriezušies procentuāli vairāk bijušo darbinieku nekā parasti. Darbaspēka deficīta mazināšanā palīdzējis arī Centis Ūbele, kura kampaņas ietvaros novembrī reklamēts bezmaksas tālrunis, uz kuru varēja zvanīt visi strādātgribētāji. Cilvēku lielā atsaucība norādījusi uz to, ka cilvēkiem ir interese par darbu veikalā, bet trūkst informācijas par darba iespējām.
Noderējis audits
Pēdējā laikā mainījusies arī organizācijas iekšējā kultūra. Tā kā tiek aptaujāti visi darbinieki, kas iet projām no Maximas, tad šobrīd ļoti maz cilvēku kā aiziešanas iemeslu min uzņēmuma attieksmi pret darbinieku. Šobrīd visbiežāk kā aiziešanas iemesls tiek minēti personīgi apsvērumi. Notiekot arī uzņēmuma procesu sakārtošana, ko apliecina arī ISO sertifikāta saņemšana. No septembra tikusi ieviesta veselības apdrošināšana darbiniekiem, kas strādā uzņēmumā ilgāk nekā pusgadu. Kā pamudinājums šīm izmaiņām bijis vasarā veiktais Deloitte personālvadības audits, kas palīdzējis sistematizēt risināmās problēmas.
Lai uzlabotu darbaspēka situāciju arī nākotnē, šobrīd tiekot strādāts pie atalgojuma piesaistīšanas amatu kategorijām, tirgus algām un stāžam. Šāda personālpolitikas uzlabošana notiek centralizēti visās valstīs, kur darbojas Maxima. «Mūsu nākotnes cerība - ieviest motivācijas programmu pēc Deloitte ieteiktā kafetēriju principa, kad darbinieks atkarībā no savām vēlmēm var izvēlēties dažādas labumu paketes,» skaidro M. Seile. Plānots arī sakārtot un optimizēt procesus veikalos - lai nebūtu darbību dublēšanās un varētu iztikt ar pēc iespējas mazāku darbaroku skaitu.
Čempionāts kasieriem
Jau šobrīd darbiniekiem - labākajiem kasieriem un pārdevējiem ir stingri izstrādāta prēmēšanas sistēma. Reģionos 600 darbiniekiem tiek piedāvātas apmaksātas vietas dienesta viesnīcās. Purvciemā šobrīd darbojas bērnu rotaļu centrs ar 34 vietām. Darbiniekiem ir arī sava avīze latviešu un krievu valodā, kurā atspoguļojas visas svarīgākās ar uzņēmumu saistītās lietas, kā arī tiek atbildēts uz darbinieku jautājumiem. "Jaunums bija, kad pērnā gada garumā norisinājās Maxima kasieru iekšējais čempionāts. Tika smalki izstrādāti vērtēšanas kritēriji - svītrkodu skaits, ātrums, stundas, klientu apkalpošanas kultūra," stāsta I. Andiņš. Labākie reģiona kasieri divas dienas tika koncentrēti konkrētos reģionu veikalos, viņus pārbaudīja arī slepenie pircēji. No visiem 10 reģioniem izvēlēti labākie kasieri, kas gada beigās tika sveikti korporatīvajā ballē un apbalvoti ar 500 latu godalgām.
Tomēr darbaspēka deficīts ir vērojams tikai Rīgā, laukos cilvēki uz darbu Maxima veikalos šobrīd stāvot rindās. Savukārt Rīgā vislielākais deficīts ir tieši vecākajos veikalos, kuri izvietoti īrētās telpās ar mazākām noliktavām. "Šajos veikalos cilvēkiem ir grūtāk strādāt," skaidro I. Andiņš. Algai jābūt konkurētspējīgai, uzņēmumiem ir jāmaksā nodokļi un jāstrādā godīgi. "Tu vari darbinieku piemānīt īstermiņā, bet, ilgtermiņā strādājot, ir jābūt godīgam," tā I. Andiņš.