Investējot vairākus miljonus eiro jaunas, 5000 m2 plašas ražotnes izveidē, ielu tīrāmo mašīnu ražošanas uzņēmums SIA Bucher Municipal radīs pamatu izaugsmei nākotnē.
Jaunās ražotnes ēkas būvniecība ir sākusies. Tā nodrošinās loģistikas procesu optimizēšanu un efektīvāku ražošanas darbību, ļaujot realizēt nākotnē gaidāmos projektus, tostarp jaunu produktu ieviešanu.
Izmanto tirgus piebremzēšanos
“Pašlaik ir stratēģiski pareizs laiks spert nākamo soli uzņēmuma attīstībā saistībā ar stratēģiskiem projektiem un arī tādēļ, ka komunālo mašīnu pasūtījumu tirgū ir klusāks laiks nekā iepriekšējos gados,” to, kāpēc pašlaik tiek uzsākta vērienīga uzņēmuma paplašināšanās, skaidro SIA Bucher Municipal ražotnes vadītājs Mikus Brakanskis.
Viņš norāda, ka līdztekus jaunās ražošanas ēkas izveidei uzmanības degpunktā būs darba ražīguma un efektivitātes paaugstināšana, kas prasa pārkārtot uzņēmuma iekšējos procesus atbilstoši šodienas vajadzībām. “Komunālās mašīnas bija un būs nepieciešamas, tāpēc uzņēmums savlaicīgi gatavojas, lai spētu apmierināt šīs tehnikas potenciālo pircēju (dažādu valstu) pilsētu pieprasījumu perspektīvā,” skaidro M. Brakanskis. Viņš piebilst, ka uzņēmumam ir viena komunālo mašīnu montāžas līnija, uz kuras tiek montēti gan auto ar iekšdedzes dzinēju, gan arī elektroauto.
“ES Zaļā kursa ietekmē visu laiku pieaug tieši komunālās tehnikas ar elektrodzinēju pasūtījumi, kā rezultātā samazinās tādas pašas nozīmes auto ar iekšdedzes dzinēju montāžas apjomi,” norāda M. Brakanskis. Viņš piebilst, ka uzņēmuma rīcībā ir pietiekami labas rezerves, kuras, izmantojot ražošanas (montāžas) apjomus, iespējams palielināt par 40–50%. “Neko neražojam noliktavai, bet gan pēc konkrēta klienta pasūtījuma,” uzsver M. Brakanskis.
Ventspilī ražotās komunālās tehnikas noieta tirgi ir aptuveni 40 dažādās valstīs, lielākie no tiem – Francijā, Itālijā, Vācijā, Spānijā, Lielbritānijā u.c. “Ir arī Latvijā, taču ar komunālās saimniecības tehnikas pārdošanu (startēšanu iepirkumu konkursos) nodarbojas māteskompānijas struktūras,” uz jautājumu, vai Ventspilī, kur tiek ražotas mašīnas, tās tīra pilsētas ielas, atbild M. Brakanskis.
Pakāpeniska attīstība
Jāatgādina, ka Šveices koncerna Bucher Industries AG apakšuzņēmuma Bucher Municipal meitasuzņēmums tika reģistrēts 2004. gadā, kad uzsāka darbību Ventspilī ar pieciem strādājošajiem, taču tā attīstība notika pakāpeniski. Līdz 2008. gadam Ventspilī pamatā bija montāža un komplektējošo detaļu testēšana, kā arī neliela metināšanas darbnīca. Ražotne būtiski pārvērtās, kad 2008. gadā notika pārcelšanās uz jaunām telpām, kurās ar laiku tika veikta metināšana, lāzergriešana, locīšana, valcēšana un mehāniskā apstrāde, kā arī virsmas apstrāde ar skrošu strūklu, krāsošana.
Savukārt 2015. gadā Bucher Municipal pieņēma lēmumu Ventspilī sākt apgūt pilnu komplektēšanas ciklu, tāpēc no Šveices un Lielbritānijas uz Ventspili pakāpeniski tika pārcelta vairāku veidu (1 m3 , 2 m3 un 4 m3 tilpuma) komunālo automašīnu komplektēšana. Laika gaitā notika arī ražojamo komunālās tehnikas modeļu nomaiņa. Proti, 2021. gada oktobrī Ventspilī tika samontēta pēdējā Bucher CityCat 2020 modeļa mašīna, kura tika ražota 20 gadus (sākotnēji Šveicē, kopš 2016. gada – Latvijā). 2020. gadā Ventspilī tika uzsākta jauno Bucher CityCat V20 sērijas ielu tīrāmo mašīnu ražošana (ar iekšdedzes dzinēju un arī pilnībā elektriskā versija), šī montāžas līnija tika izveidota pilnībā no nulles. Tai sekoja arī 4 m3 ietilpības produktu elektriskās versijas ieviešana, kas šobrīd jau tiek ražotas sērijveidā.
Paplašināšanās = uzticība
Bucher Municipal kārtējais paplašināšanās projekts Ventspilī, pēc M. Brakanska sacītā, ir spilgts apliecinājums labai ilgtermiņa sadarbībai iepriekšējo 20 gadu laikā. Lai arī Bucher Municipal meitasuzņēmums Latvijā juridiski ir reģistrēts vēsturiskajā 2004. gadā, kad Latvija iestājās Eiropas Savienībā, tomēr tas bija iepriekšējo divu gadu darba rezultāts. Proti, viss aizsācies 2002. gadā, kad Bucher Municipal ražotne Hannoverē (Vācijā) meklēja komplektējošo metāla detaļu, jo īpaši tvertņu piegādātājus Austrumeiropā, kur izstrādājumi bija izdevīgāki nekā Rietumeiropā radītie. “Konkurētspējas jautājums aktuāls ir ne tikai šodien, bet arī pirms vairāk nekā 20 gadiem, tas arī bija būtiskākais, kāpēc tika meklētas vietas Austrumeiropā, kur varētu izvietot vienkāršu detaļu ražošanu, mezglu vienkāršo montāžu, kas rezultējās ar skatienu uz Baltiju. Lokācija – Ventspils – jau bija valstspilsētas un Brīvostas pārvaldes piedāvājums potenciālajam investoram, kur uzbūvēt nepieciešamās ēkas un tās iznomāt, līdz investors tās vēlēsies izpirkt, ko uzņēmums 2012. gadā arī īstenoja,” Bucher Municipal nonākšanu Ventspilī skaidro M. Brakanskis.
Viņš uzsver, ka bez ieinteresētas pašvaldības, ostas un transporta infrastruktūras vēl būtisks faktors bija Ventspils tehnikuma un Ventspils Augstskolas piedāvājums kopīgi ar investora pārstāvjiem pilnveidot attiecīgas mācību programmas. Šajās mācību programmās tika sagatavoti kvalificēti darbinieki Bucher Municipal ražotnei. “Es Bucher Municipal pievienojos 2005. gadā pēc Ventspils Augstskolas diploma saņemšanas. Tā rīkojas arī daudzi citi mācību iestāžu absolventi,” uz jautājumu par darbinieku piesaisti atbild M. Brakanskis. Jāņem vērā, ka tajā laikā par mašīnbūves centriem sevi varēja dēvēt Rīga un varbūt citas pilsētas, bet ne Ventspils, kurā nebija šādas nozares spēlētāja. “Ja veidotu ražotni Rīgā, Pierīgā vai kādā no tā laika lielajiem mašīnbūves centriem, tad mēs būtu vieni no daudzajiem, bet jaunākajam vienmēr ir risks palikt kaut kur malā, savukārt Ventspilī tās bija iespējas,” norāda M. Brakanskis.
Viņš atzīst, ka pirms 20 gadiem Ventspilī bija arī nedaudz zemāks algu līmenis, taču potenciālo darbinieku vidū Bucher Municipal piedāvāja kaut ko nebijušu. “Jā, bija laiks, kad pilsētas iedzīvotāji un pat kāda daļa darbinieku varbūt īsti neticēja, ka komunālās tehnikas mezglu montāža pārvērtīsies par visu komunālās mašīnas montāžu un Bucher Municipal šeit radīs vienu no savām pamata komunālās tehnikas bāzes ražotnēm līdzās rūpnīcai Hannoverē (Vācijā), Šveicē un Lielbritānijā,” atzīst M. Brakanskis. Viņš norāda, ka pašlaik Bucher Municipal Ventspilī ir izveidojis vienu no saviem kompetences centriem, kur tiek meklēti inženiertehniskie risinājumi konkrētiem komunālās saimniecības mašīnu modeļiem.
“20 izaugsmes gadi ir labs pierādījums investoru un pašvaldības sekmīgai sadarbībai, vēl vairāk – Bucher Municipal aktīvi līdzdarbojas pilsētas (arī industriālo teritoriju) attīstības jautājumos un attiecīgu risinājumu meklēšanā,” uz jautājumu par sadarbību ar vietējo pašvaldību atbild M. Brakanskis. Viņaprāt, šī sadarbība un savstarpējā izpratne ir radījusi labus rezultātus.
Palielinās vietējo piegāžu īpatsvaru
Sākotnēji Bucher Municipal Ventspilī bija trīs lokālie piegādātāji – Geor un Tipro Baltic no Latvijas, kā arī Astra no Lietuvas, pašlaik to skaits ir kļuvis ievērojami lielāks, un audzis arī reģionālo piegādātāju īpatsvars. “Lielākie piegādātāji Latvijā pēc apgrozījuma pēdējo 12 mēnešu periodā ir HansaFlex un Hydraulik Bauteile Baltic, kam seko Rolands Moisejs, Parkit un citi,” uz jautājumu par pašmāju piegādātājiem atbild M. Brakanskis. Viņš norāda, ka Bucher Municipal ražotne Ventspilī ir piesaistījusi vēl vienu ārvalstu ražotāju šai pilsētai. “Vācijas kompānija Hydraulik Bauteile GmbH, kura, lai piegādātu hidrauliskos mezglus Bucher Municipal, Ventspilī izveidoja savu meitasuzņēmumu Hydraulik Bauteile Baltic ar ražotni kopā ar noliktavu,” stāsta M. Brakanskis. Viņš norāda, ka Bucher Municipal ir stratēģisks mērķis palielināt zemāku izmaksu valstu piegādātāju skaitu (koncentrēšanās uz Ķīnu un Austrumeiropu, taču ietver arī Latviju) – no 36% līdz 39% līdz gada beigām.
Viedoklis
Nozares līderis rāda virzienu
Toms Grīnfelds, Metālapstrādes un mašīnbūves rūpniecības asociācijas valdes priekšsēdētājs
Bucher Municipal pašlaik ir pēc apgrozījuma lielākais mašīnbūves nozares uzņēmums Latvijā. Pēdējo gadu laikā tas ir uzrādījis ievērojamus izaugsmes tempus, pat neskatoties uz dažādiem izaicinājumiem, kas pēdējo gadu laikā ir vērojami nozarē Eiropā. Prieks, ka uzņēmums savā attīstībā nedomā apstāties un turpina investēt ražošanas paplašināšanā un modernizācijā. Gandrīz visa produkcija tiek eksportēta. Valstij tas nozīmē papildu eksporta apjomu un nodokļu ieņēmumus. Nozarei ir būtiski arī tas, ka, attīstot šāda veida ražošanu, tiek iegūtas jaunas zināšanas un tehnoloģijas.